Land Rover Defender plaagt in de modder

0

In 2019 maakt de Defender zijn comeback. Land Rover doet er alles aan om ons dit nieuws niet te laten ontgaan en heeft daarom nu een tweetal foto’s gemaakt waarop de terreinwagen in zijn natuurlijke habitat is te zien, namelijk in de modder middenin het bos.

Op de plaagfoto’s is te zien dat het reservewiel zijn weg terugvindt naar de achterklep van de Defender. Naast de her getoonde grote 5-deurs uitvoering (formaat Discovery) komt ook weer een korte versie zonder achterportieren. Beide carrosserievarianten zullen zoals gezegd in 2019 worden gepresenteerd, maar het showroomdebuut vindt pas een jaar later plaats. Uit de tekst ‘Coming to America’ op de zijkant van dit prototype valt af te leiden dat er voor de nieuwe Defender ook een verkoopcarrière in de Verenigde Staten gepland is. In Nederland zullen de prijzen voor de korte uitvoering net onder de 75 mille grens starten, zo verwacht Autointernationaal.nl .

Wat op de plaagfoto’s nog niet duidelijk te zien is, is dat de nieuwe Defender modelkarakteristieke ronde koplampen krijgt, geflankeerd door kleine richtingaanwijzers. Anders dan bij het origineel zitten zij achter een glasplaat. Ook aan de achterzijde krijgt de nieuwe Defender lichtunits die doen denken aan de klassieke Land Rover. De achterdeur scharniert wederom aan de zijkant. In de voorspatborden zitten merkkarakteristieke koellucht openingen. Ondanks de retro designelementen heeft Land Rover bewust geen replica van het origineel willen creëren. Wel is er volgens de PR afdeling van het merk sprake van “de wedergeboorte van een icoon”.

De nieuwe Defender wordt leverbaar met diverse vermogen varianten van de 2,0 liter 4 cilinder dieselmotor. In alle gevallen is er sprake van milde hybride techniek ter ondersteuning. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een 48 volt systeem. Voor bovengenoemde Amerikaanse verkoopcarrière is echter een benzine uitvoering noodzakelijk. Het kan zijn dat het 2,0 liter 4 cilinder blok te licht wordt bevonden en dat de nieuwe Defender in de Verenigde Staten leverbaar wordt met de in eigen huis ontwikkelde 6 cilinder lijn unit met een inhoud van 3,0 liter. Land Rover bevestigt de komst van een extra snelle SVR uitvoering. Die zal door de Special Vehicle Operations (SVO) divisie worden ontwikkeld en is primair bestemd voor China en Rusland. Land Rover wil met de Defender SVR de Mercedes-AMG G 63 gaan beconcurreren. Voor de aandrijving zal een V8 motor worden ingekocht bij BMW. Daarnaast behoort een super luxueuze SVA versie (SVAutobiography) van de Defender tot de mogelijkheden.

Alle motorvarianten kunnen rekenen op onafhankelijke wielophanging rondom. De carrosserie zal van aluminium worden vervaardigd, evenals het onderstel. Deze gewicht reducerende keuze zullen de rijeigenschappen van de nieuwe Defender ten goede komen, zo belooft topman Ralf Speth. De productie zal plaatsvinden in Slowakije, waar Land Rover een nieuwe fabriek heeft gebouwd. De fabricagekosten zijn aldaar lager dan in Groot-Brittannië. Productie in Slowakije maakt de Defender bovendien minder kwetsbaar voor Brexit perikelen. Het is voor de Amerikaanse verkoopplannen te hopen dat de dreigende handelsoorlog tussen Trump en de Europese Unie met een sisser afloopt.

Comments are closed.