Nieuwstelex

0

+++ 60 gram per km. Dat is de maximale CO2 uitstoot die een wagenpark van een autofabrikant nog maar mag hebben in 2030, zo heeft de Europese Commissie bepaald. Een forse aanscherping van de 95 gram/km die vanaf 2021 als limiet geldt. Het vooruitzicht dat de vloot modellen van een autofabrikant in 2030 gemiddeld nog maar 60 gram CO2/km mag uitstoten, zorgt voor slapeloze nachten bij 15 Europese producenten. Zij beginnen zachtjesaan te beseffen dat zij zichzelf het komende decennia min of meer opnieuw uit zullen moeten vinden om te kunnen voldoen aan die strengere uitstootnorm. Hun eerste reactie is te bevelen dat hun branchekoepel Acea aan de alarmbel trekt bij de Europese Unie en haar 27 lidstaten Groot-Brittannië valt af), met als doel om hen er nog eens over na te laten denken. De Acea acht het reduceren van de CO2-uitstoot van personenauto’s met 37,5 % in 2030 in theorie mogelijk, maar zij waarschuwt dat het in de praktijk zal zorgen voor een sociaal economische slachtpartij: fabriekssluitingen, ontslagen, boze aandeelhouders en voorlopig geen salarisverhoging meer. Om de 60 gram te kunnen halen, zijn geëlektrificeerde auto’s een must. Maar er zijn volgens de Acea momenteel nog te veel obstakels om die op grote schaal verkocht te krijgen. Daarbij vormt vooral de slechte laadinfrastructuur in Zuid Europa een groot probleem. De Europese Unie legt al enkele decennia systematisch de auto-industrie strengere normen op voor het terugdringen van de CO2 uitstoot. Die limietcijfers werden eveneens decennialang vastgelegd in overleg met de branche. Maar na het ontbranden van de sjoemeldiesel affaire heeft de Europese Unie het heft in eigen hand genomen en er voor gekozen om strenger op te treden. Het resultaat is dus een emissienorm voor het jaar 2030 die de auto-industrie hoofdbrekens gaat bezorgen. De fabrikanten dachten aanvankelijk de limiet voor 2021 (gemiddelde emissie van het modellengamma maximaal 95 gram/km) wel te kunnen halen omdat zij dachten volop in te kunnen zetten op diesels (die hebben relatief weinig moeite met de norm). Maar de Europese autoconsument heeft naar aanleiding van de sjoemeldiesel affaire en de daarmee samenhangende rijverboden in stadscentra besloten om de diesel links te laten liggen. Ook geven veel meer klanten dan verwacht de voorkeur aan een cross-over annex SUV. Die verbruikt vanwege zijn relatief hoge bouw nou eenmaal meer brandstof en dat jaagt de gemiddelde CO2-uitstoot ook omhoog. Het gevolg is dat het lastig aan het worden is om in 2021 de limiet van 95 gram te halen. Lukt het fabrikanten niet om deze norm te halen, dan zullen zij worden geconfronteerd met monsterboetes van de Europese Unie. Er is daardoor minder financiële ruimte voor nieuwe investeringen en dat zal zorgen voor een “verwoestend effect” op de werkgelegenheid. “Binnen 10 jaar moet dan bijna een derde van ons personeelsbestand worden geschrapt. Dat staat gelijk aan 100.000 banen”, zo benadrukt de topman van Volkswagen. Het is in ieder geval een grote uitdaging voor de auto-industrie aangezien de normen enkel haalbaar zullen zijn bij een verkoopaandeel van minstens 15 % voor (deels)elektrische auto’s in 2021. In 2030 zou bijna 1 op de 3 verkochte personenwagens over een elektromotor moeten beschikken om aan de limiet te kunnen voldoen. Nergens anders ter wereld gelden zulke scherpe eisen. Daarmee wordt de Europese auto-industrie in het internationale concurrentieveld onverantwoord zwaar belast, zo stelt de Acea. “Het terechte doel van emissievrije mobiliteit moet wel gelijk opgaan met de uitbouw van de infrastructuur, een afgewogen industriepolitiek en doelmatige maatregelen om de werkgelegenheid veilig te stellen. Die balans is niet terug te vinden in de besluiten van de Europese Unie”. +++

+++ BMW overweegt om de X2 ook in Cabriolet uitvoering te gaan verkopen. Die zal dan de open versie van de 2-serie moeten aflossen, waardoor geen opvolger is gepland. De BMW X2 Cabrio gaat concurreren met de Range Rover Evoque Convertible en de nog te introduceren dakloze versie van de Volkswagen T-Roc. Een debuut voor 2021 zit er evenwel niet in. De X2 krijgt pas dat jaar een facelift en BMW zal de introductie van de cabrioletversie daarmee combineren.

+++ JAGUAR LAND ROVER gaat wellicht 5.000 banen schrappen. Aanleiding is de afzwakking van de economische groei in China (die rechtstreeks doorwerken in de autoverkopen). Ook de verminderde vraag naar de dieselmodellen van het Britse merkenduo eist zijn tol. Land Rover heeft daardoor in november 14 % minder auto’s weten te verkopen dan in 2017. En dan hebben wij het nog niet gehad over het negatieve effect van de dreigende Brexit. Jaguar Land Rover besloot eerder om de productie in de Solihull en Castle Bromwich fabrieken te beperken. Ook werden eerder al 1.000 uitzendkrachten naar huis gestuurd, terwijl enkele honderden andere arbeidskrachten tijdelijk op non-actief staan. Maar deze maatregelen zijn vermoedelijk niet genoeg. Het ontslag van 5.000 werknemers zou betekenen dat 1 op de 8 personeelsleden de wacht aan wordt gezet. Maar de Britse autoproducent moet extreme loonkostenbesparing ter waarde van bijna €3 miljard doorvoeren om een grotere ramp (faillissement) te voorkomen. Alle hoop is nu gevestigd op de Range Rover Evoque, de bestseller van Land Rover, die net vernieuwd is. Deze SUV zou de broodnodige boost kunnen geven aan de autoverkopen. De Jaguar I-Pace kan minder wonderen voor Jaguar Land Rover verrichten, ondanks lovende recensies, omdat de productie er van is uitbesteed aan Magna Steyr in Oostenrijk. In het derde kwartaal leden de Britten een verlies van afgerond €100 miljoen. De genoemde €3 miljard aan bezuinigingen en de daaraan verbonden 5.000 ontslagen is volgens analisten nog maar het begin. +++

+++ LAND ROVER zal begin volgend jaar de nieuwe Defender presenteren. Daarmee is overigens niet gezegd dat het model in 2019 ook al te koop zal zijn, want vermoedelijk komt de productie pas in het tweede semester op gang. Voordat er dan voldoende exemplaren gebouwd zijn om de dealers te kunnen bevoorraden, zijn wij minimaal 5 maanden verder. Optisch wordt de nieuwe Defender een verkleinde versie van de Discovery. Erg hoekig dus. Dat is in die zin geen toeval daar beide modellen in de nieuwe fabriek van Jaguar Land Rover in Slowakije gebouwd gaan worden. +++

+++ Bij MORGAN komt na iets meer dan 50 jaar het V8 tijdperk ten einde. Maar voordat er afscheid zal worden genomen van dit motortype, komt er in 2019 nog een evolutie van de beroemde sportwagen met 8 cilinder motor: de Plus 8 50th Anniversary Edition. Die debuteert in maart tijdens de autosalon van Genève. Al geruime tijd gebruikt Morgan de atmosferische 4,4 liter grote V8 van BMW om haar Aero 8 en Plus 8 van power te voorzien. Maar de Duitse leverancier is al lang overgestapt op turbotechniek. Voor Morgan wordt circa 600 pk te gortig, reden waarom de dagen van de 8 cilinder modellen geteld zijn. Er wordt evenwel hard gewerkt aan een opvolger. Die zal volgend jaar worden gepresenteerd. Volgens Morgan wordt dat een ‘Wide Body’ sportwagen met de voor het merk meest dynamische rijeigenschappen ooit. De auto komt bovenaan de statusladder van Morgan te staan en dit betekent dat hij uiteraard ook een stuk duurder wordt dan de 4 cilinder modellen van het merk. De nieuwe sportwagen moet niet als een directe opvolger van de Aero en Plus 8 gezien worden. Het model krijgt een aluminium chassis; een basis die 2 maal zo stijf is als de structuur van de Aero 8. Morgan zegt het allerlaatste exemplaar van zowel de Aero 8 als de Plus 8 (die laatste is tevens de 300ste Plus 8 met V8 motor van BMW; vroeger werd de unit van Rover gebruikt), op te nemen in haar privé musem. +++

+++ Een PARKEERVERGUNNING wordt in Utrecht, Rotterdam en Den Haag flink duurder. Dat blijkt uit een peiling van Vereniging Eigen Huis. De steekproef is gehouden onder 53 gemeenten en gaat over de prijzen in de duurste zone van de steden. Gemiddeld stijgen de kosten van een vergunning in alle gemeenten met 2,4 %. Een parkeervergunning kost gemiddeld €95 per jaar. De prijs stijgt het hardst in Utrecht. Daar kost een vergunning volgend jaar €342, een verschil van €66 en 24 % ten opzichte van 2018. In Rotterdam gaat de prijs met €48 euro omhoog (+ 71 %) en wordt deze €115. Den Haag blijft de goedkoopste grote stad, ondanks een stijging van 61 % (€23). Daar kost een parkeervergunning volgend jaar €60. Amsterdam blijft het duurst. De prijs stijgt daar overigens niet. Die blijft €535 per jaar. Hilversum is de enige gemeente waar een vergunning juist goedkoper wordt. De prijs daalt daar van €150 naar €75 op jaarbasis. Dat was een belofte van de coalitie in de stad na de gemeenteraadsverkiezingen. +++

+++ PEUGEOT brengt de 508 later in Nederland op de markt dan gepland. Reden is dat de fabrikant onvolkomenheden bij de afwerking van het interieur heeft ontdekt. Omdat de 508 een modelreeks is met een belast verleden (de waardevastheid van de vorige generatie was dramatisch slecht), wil de importeur de goden niet verzoeken en is er voor uitstel gekozen. In het geval van de liftback gaat het om enkele weken, maar de 508 SW komt pas maanden later dan gepland beschikbaar. Peugeot is de laatste jaren druk bezig met een kwaliteitsinhaalslag want het merk wil zich positioneren als het Franse alternatief voor Volkswagen en dan dient de interieurafwerking tiptop in orde te zijn. In het geval van de 308 en de 3008 / 5008 lukt dat goed, maar de nieuwe 508 dreigde roet in het eten te gaan gooien. Vandaar dat er eerst aanpassingen nodig zijn. Dat heeft gevolgen voor de marktlancering van de middenklasser. De liftback zou aanvankelijk in oktober bij de dealers arriveren, maar dat wordt nu rond de jaarwisseling. Het introductietijdstip van de 508 SW is verschoven van februari naar het derde kwartaal van 2019. Hopelijk kan de bouwkwaliteit tegen die tijd in één adem worden genoemd met die van de Opel Insignia en de Volkswagen Passat / Arteon. Zo ja, dan zijn er goede vooruitzichten op een gezonde inruilwaarde. Overigens is die kans bij de 308 verkeken. Dat komt niet door een ondermaatse bouwkwaliteit (daar zijn geen klachten over), maar doordat er de afgelopen jaren te veel exemplaren van de SW met bijtellingvriendelijke dieselmotor de leasemarkt in zijn geduwd. Die komen nu (en de komende jaren) allemaal retour terwijl er onvoldoende klandizie voor is. +++

+++ De eerste man van PORSCHE in Noord-Amerika, Klaus Zellmer, heeft in een interview bezegdd dat het eerste productiejaar van de Taycan al volledig uitverkocht is. De productie van de elektrische sportsedan wordt eind 2019 opgestart. De levering komt het jaar daarop op gang. Je kan echter nu al een exemplaar reserveren en dat hebben al heel veel mensen gedaan. Zelfs zoveel dat het complete eerste productiejaar uitverkocht is. Zellmer meldt ook dat meer dan de helft van de mensen die in Noord Amerika een Taycan gereserveerd hebben, momenteel niet in een Porsche rijden. Volgens hem zitten er opvallend veel Tesla klanten tussen. Potentiële kopers die nog geen reservering hebben geplaatst, moeten dus tot 2021 wachten. Overigens heeft Porsche aangegeven de productie te zullen opschroeven van 20.000 exemplaren op jaarbasis naar 30.000 stuks. Maar die aanpassing is ook nodig omdat het licht op groen is gezet voor de Cross Turismo uitvoering van de Taycan. Dat is een soort Shooting Brake met extra grondspeling en stoere carrosseriebescherming. +++

+++ Automodellen kunnen meerdere generaties meegaan. Soms is er sprake van een heel zorgvuldige, geleidelijke evolutie zoals bij de Volkswagen Golf, maar in andere gevallen wordt na een paar edities het roer radicaal omgegooid. Voorbeelden zijn de Renault Mégane en de Mercedes-Benz A klasse. De Toyota PRIUS leek aanvankelijk tot de eerste categorie te behoren, maar dient straks ingedeeld te worden in de tweede groep. Reden is dat de Japanse fabrikant ontevreden is over de verkopen. In Noord Amerika is de afzet met 23 % gedaald en in Europa wordt de Prius qua populariteit overvleugeld door de C-HR. De hybride versies van de Yaris en de Auris zijn ook een succes. Koichi Kaneko, hoofdingenieur van Toyota, stelt dat de Prius “moet veranderen” en “een nieuwe richting in moet slaan”. Diegenen die een mooie auto wel kunnen waarderen, zullen nu opgelucht adem halen want aan dit criterium voldoet de huidige generatie beslist niet (al kan die wat dit betreft de hand schudden van het originele model). Mogelijk wordt de vijfde editie van de Prius getransformeerd tot een cross-over. Want dan doe je het altijd goed bij de autoconsument. +++

+++ Toyota zal Europa volgend jaar voorzien van (slechts) 900 exemplaren van de SUPRA . Die hebben bijna allemaal al een eigenaar gevonden, zonder dat wij überhaupt de specificaties of de prijs kennen. De plaagcampagne van Toyota voor de Supra werpt dus zijn vruchten af. Die stopt (eindelijk) begin volgende maand, want dan zal de sportwagen officieel worden voorgesteld. Zowel in Detroit als op het autosalon van Brussel. Heb jij al één van de 900 eerste exemplaar op internet gereserveerd (à 2.000 euro aanbetaling), dan word je lid van een select clubje dat Toyota zal voorzien van tal van exclusieve voordelen. Denk daarbij enerzijds aan een sexy circuitevenement, maar anderzijds ook aan zoiets lulligs als een petje van Toyota. De levering van de eerste exemplaren vindt op zijn vroegst in september 2019 plaats. Zij krijgen dan een sportwagen met (en dit vult Autointernationaal.nl in) een 340 pk sterke 3,0 liter 6 cilinder lijn turbomotor die in 4,6 seconden naar 100 km/u kan accelereren. De prijs gaat om en nabij de 75.000 euro bedragen. Wie wil er dan nog een GT86 à 57.850 euro? +++

+++ TOYOTA wil komend jaar meer auto’s gaan verkopen in 2019. Het Japanse bedrijf, waartoe ook de merken Daihatsu, Lexus en Hino (vrachtwagens) behoren, heeft 10.760.000 exemplaren als doelstelling genoemd, oftewel een stijging van 2 % ten opzichte van de (vermoedelijke) eindstand van dit jaar (10.550.000 voertuigen). Toyota rekent voor de groei niet op de Chinese en Amerikaanse markt. Daar wordt een economische vertraging voorspeld. De groei zal zich dus vooral in Europa en Azië moeten afspelen. Wie weet lukt dat met de nieuwe Corolla en RAV4. +++

+++ WALLONIE wil nog voor de verkiezingen in mei een decreet aannemen waarmee het voor auto’s die niet voldoen aan de Euro 5 of 6 norm verboden wordt om er in dit deel van België mee te rijden. Diesel én benzine! Dat kan dus een uitdaging worden voor Nederlanders die graag in Frankrijk (of nog zuidelijker op vakantie gaan). Het verbod is een initiatief van de Waalse minister van Mobiliteit, Carlo Di Antonio. Vanaf 2026 zijn ‘niet Euro 5′ modellen niet meer welkom en vanaf 2030 gaan auto’s die niet voldoen aan de Euro 6d-Temp norm, die pas verplicht is vanaf 1 september 2019 (tegenwoordig dus de nieuwste personenwagens) geweerd worden. Een inwoners van Wallonië die nu een nieuwe auto koopt, kan daar nog circa 11 jaar (afhankelijk van de levertijd) mee rijden in zijn regio. Dat is minder dan de levensduur er van. Een auto voortijdig slooprijp maken, wat heeft dat met duurzaamheid te maken, minister Di Antonio? Wallonië heeft deze beslissing genomen zonder overleg met Vlaanderen, Brussel of de buurlanden. Dat zal het verkeer in Europa een stuk ingewikkelder maken, tenzij er een harmonisatie volgt van Europese kant. De door Wallonië veroorzaakte chaos past echter goed bij het gefragmenteerd België. +++

Reageren is niet mogelijk.