Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een facelift voor de uit 2015 stammende Q7. De cosmetische correcties aan de grote SUV moeten er voor zorgen dat hij designkenmerken van de Q8 krijgt. De Q7 krijgt om deze reden een volledig nieuw front met andere koplampen met LED techniek en een lagere maar bredere grille. Aan de achterzijde zorgt Audi voor moderner ogende lichtunits in e-Tron stijl. In het kader van de facelift krijgt de SUV ook andere bumpers. Verder monteert Audi in de Q7 straks een dashboard met normale dubbele 12,3 inch displays in de middenconsole. Alle motorvarianten krijgen milde hybride ondersteuning en een 48 volt systeem. De SQ7 keert terug in benzinevorm met onder de kap een 4,0 liter V8 motor van circa 500 pk. +++

+++ De BORING COMPANY heeft in Los Angeles zijn eerste tunnel feestelijk geopend. Het boorbedrijf van Tesla en SpaceX topman Elon Musk rondde de aanleg van de 1,8 kilometer lange Dugout Loop onlangs af. De tunnel loopt onder de deelgemeente Hawthorne nabij Los Angeles, waar Space X en The Boring Company hun hoofdkantoor hebben. Musk wil met The Boring Company de techniek en het tempo van het boren van tunnels verbeteren. Bovendien wil hij met een systeem van tunnels openbaar vervoer onder grote steden gaan aanbieden. Daar zouden auto’s en voetgangers met snelheden tot 240 km/u kunnen worden vervoerd op elektrisch aangedreven sledes. Musk begon het met The Boring Company in december 2016 vanwege het drukke verkeer in Los Angeles. Volgens de ondernemer vergde de Dugout Loop een investering van ongeveer $10 miljoen; een fractie van de $1 miljard die een vergelijkbare tunnel volgens hem met traditionele technieken zou hebben gekost. Musk is van mening dat wereldsteden hun mobiliteitsoplossingen onder de grond moeten stoppen, willen zij niet helemaal dichtslibben. +++

+++ ELEKTRISCH rijden wordt het ‘nieuwe normaal’. Dat is de mening van Ed Nijpels, de voorzitter van het Klimaatberaad. Onder zijn leiding gaat Nederland streven naar een reductie van de CO2-uitstoot van 49 % in 2030. Hiertoe moeten elektrische auto’s “het nieuwe normaal” worden. Annemiek Nijhof, voorzitter van de sectortafel mobiliteit, spreekt van een “massale overstap”. Het Platform Autogas noemt de uitkomsten van het Klimaatbereid overigens een gemiste kans omdat men zich teveel richt op alleen elektrisch vervoer en waterstof. “De burger moet daardoor te veel gaan betalen voor CO2 besparing”, aldus directeur Hans Verhoeven van Platform Autogas. Ondertussen trekt de autoconsument zijn eigen plan. 2018 zal de geschiedenis in gaan als het jaar waarin de scepsis ten aanzien van elektrisch rijden is verdwenen. Niet alleen bij zakelijk rijders die qua bijtelling voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar ook bij automobilisten met een kleiner budget. De oorzaak? Een samenspel tussen groter milieubewustzijn bij de consument enerzijds en de gestage elektrificatie van het modellenaanbod door autofabrikanten anderzijds. Het klimaatberaad van de heer Nijpels speelt hierin geen enkele rol. Het voorstel om elektrische auto’s vanaf 2021 te gaan subsidiëren is dan ook onnodig en zeer schadelijk voor de verkopen in de komende 2 jaar. Hopelijk is de rest van het klimaatakkoord geen prutswerk. +++

+++ EUROPA wil minder afhankelijk worden van batterijen uit Azië. Op initiatief van Duitsland en Frankrijk zullen consortiums in onze marktregio die zich gaan bezighouden met de productie van accupakketten ondersteund gaan worden; dit naar het voorbeeld van Airbus. De plannen van Duitsland en Frankrijk voor een strategische alliantie op het gebied van batterijfabricage heeft de zegen van de Europese Commissie. Doel is om consortiums voor de productie van accupakketten in ons continent te creëren en te ondersteunen. Europa moet daardoor minder afhankelijk worden van China en Zuid-Korea. Batterijen zijn een vitaal orgaan van de elektrische auto. Controle over de productie is van de week nóg belangrijker geworden nu ‘Brussel’ een daling van 37,5 % van de CO2-uitstoot door personenwagens in 2030 heeft vastgelegd (vergeleken met 2021). Om een batterijreus in Europa te creëren, heeft Duitsland al €1 miljard vrijgemaakt. Dit bedrag zal de komende 4 jaar geïnvesteerd gaan worden. En net zoals bij Airbus kunnen andere Europese landen (18 hebben al hun steun gegeven) zich bij het initiatief aansluiten. De geselecteerde bedrijven en consortiums krijgen de status van ‘Important Projects of Common European Interest’ (IPCEI) en genieten voordelen op het gebied van staatssteun. +++

+++ Japanse aanklagers hebben de gevallen Nissan topman Carlos GHOSN opnieuw gearresteerd. Volgens lokale media is hij aangehouden voor het schenden van vertrouwen, met verzwaarde omstandigheden. Een Japanse rechter wees eerder nog een verzoek van de aanklagers af om het voorarrest van Ghosn te verlengen. Hiermee kwam de weg vrij dat hij op borgtocht zou kunnen worden vrijgelaten. Onder de nieuwe aanklacht kan hij 10 dagen worden vastgehouden. De Braziliaan zit al sinds half november vast op verdenking van belastingfraude als topman van Nissan en het illegaal wegsluizen van bedrijfsgelden. Japanse aanklagers verwijten hem “het breken van het in hem gestelde vertrouwen”. Ghosn leek oorspronkelijk net voor de Kerst uit de gevangenis ontslagen te worden. Nu is het zo goed als zeker dat hij tot na de jaarwisseling opgesloten blijft voor verdere verhoren. Ghosn zat privé in grote financiële problemen vanwege €14,5 miljoen verlies op beleggingen ten tijde van de financiële crisis in 2008. Met geld van Nissan wilde hij vorderingen van banken voorkomen. Ook zou hij de autofabrikant voor €12,8 miljoen aanbetaling hebben laten doen bij 4 privé aangelegenheden tussen juni 2009 en maart 2012. Zijn zogeheten partner in crime Greg Kelly, die de financiële transacties moest uitvoeren, is niet opnieuw gearresteerd. Desondanks spreekt zijn vrouw van een couppoging om Nissan uit de invloedsfeer van Renault vandaan te krijgen. Naar aanleiding van de affaire heeft de Franse justitie ook onderzoek gedaan naar Ghosn, maar die zegt niks onoorbaars te hebben kunnen vinden. +++

+++ HYUNDAI gaat de nieuwe Santa Fe voor bepaalde markten voorzien van de mogelijkheid om de auto te openen en te starten met een vingerafdruk. Daarmee kunnen ook bepaalde instellingen in de SUV worden aangepast (stoelpositie, rij modus, muziekvoorkeur). Bij de Tesla Model 3 kan dit ook, maar de gebruiker heeft dan ook zijn telefoon nodig. De vingerafdruk van de eigenaar van de Santa Fe, of de personen die met de auto mogen rijden, wordt herkend via een scanner op de deur en op de startknop. De optie komt in eerste instantie alleen beschikbaar voor de Chinese markt. Na 2019 is mogelijk de Europese versie van de Santa Fe aan de beurt. +++

+++ JAGUAR zal begin volgend jaar de vernieuwde XE presenteren. De sedan is inmiddels ruim 4 jaar oud en de Britse fabrikant vreest de concurrentie van de nieuwe BMW 3-serie. Sowieso blijft de verkoop van de XE achter bij de verwachtingen. Ingrijpende technische wijzigingen zijn niet te verwachten. Zo komt er geen stekkerhybride variant van de XE. De door de WLTP perikelen gesaneerde 6 cilinder uitvoeringen keren niet terug. Wel zal de Jaguar optisch onder het mes gaan en nieuwe koplampen, grille en bumpers krijgen. Het dashboard zal worden opgewaardeerd met een moderner infomediasysteem en hoogwaardigere materialen. +++

+++ De Stern Groep, één van de grootste autobedrijven van Nederland, wil zijn LEASE portefeuille verkopen. Deze activiteiten groeien volgens de onderneming niet hard genoeg, vergeleken met andere bedrijfsonderdelen. Daardoor wordt het belang van lease-activiteiten te klein voor Stern, dat ook reparaties, autoverhuur, schadeherstel en andere mobiliteitsdiensten aanbiedt. Stern wil daarom een samenwerking aangaan waarbij het bedrijf onder eigen merk leasecontracten van een andere partij gaat aanbieden. Binnen die krachtenbundeling zou het bedrijf dan diensten leveren voor onder meer de aanschaf, reparatie en het onderhoud van de leasewagens. Stern is optimistisch over het vinden van een koper van de leaseportefeuille. Die bestaat voor een groot deel uit contracten met kleinere ondernemingen, wat een gewild segment onder andere maatschappijen zou zijn. Een deel van de opbrengsten van de verkoop wil Stern investeren in digitalisering en de uitbreiding van zijn garagenetwerk voor schadeherstel, SternPoint. Volgens Stern topman Henk Kwast worden er al gesprekken over verkoop van de leasedivisie gevoerd. “Wij hebben deze beslissing genomen omdat we denken dat Stern niet op eigen kracht een omvang van voldoende betekenis kan ontwikkelen op de leasemarkt”. Van der Kwast verwacht daarbij dat de overnamekandidaat ook extra werk naar de Stern bedrijven brengt. De verkoop is dus onderdeel van een plan om andere bedrijfsonderdelen rendabeler te maken: “Alleen in combinatie met die wederkerigheid zijn we geïnteresseerd in de verkoop van de leaseportefeuille, omdat onze mobiliteitspropositie dan wordt versterkt”, aldus de topman. Eerder dit jaar werd al bekend dat het bedrijf veel last had van de sterke opkomst van private lease en van felle concurrentie op de markt voor tweedehands auto’s. De onderneming heeft daardoor in 2017 flink minder winst gemaakt dan in 2016. De WLTP perikelen drukken ook zwaar op het resultaat bij Stern. Van der Kwast zegt hier over: “Fabrikanten hebben problemen om de juiste auto’s gehomologeerd te krijgen, waardoor bijvoorbeeld Audi ons van voornamelijk diesels voorziet. Maar de klant wil die niet. Dat is een issue waar je als dealer niets aan kunt doen”. Van der Kwast wil ook kosten besparen door het aantal showrooms met meer dan de helft te verminderen. Dat is noodzakelijk omdat het marktaandeel van zowel private lease als internetverkoop toeneemt. Als voorbeeld noemt Van der Kwast Mercedes-Benz, waarvoor volgens hem in de Randstad slechts 4 dealers nodig zijn in plaats van de huidige 11. +++

+++ Giftige uitlaatgassen van auto’s kosten de samenleving gemiddeld €4.000 per auto. Dat heeft Milieudefensie uitgerekend aan de hand van een Engels onderzoek. Door LUCHTVERVUILING kunnen mensen namelijk ziek worden of vroegtijdig overlijden, aldus de organisatie. Dit leidt tot zorgkosten en verlies van gezonde levensjaren. De vervuiling die alle in Nederland rondrijdende auto’s samen produceren, kost volgens Milieudefensie in totaal ongeveer €50 miljard vanwege de veroorzaakte gezondheidsschade. “Het is verschrikkelijk dat zoveel mensen ziek worden of overlijden door giftige uitlaatgassen. Iedereen kan er ziek door worden, of je nu automobilist bent of niet. En iedereen betaalt mee aan de zorgkosten veroorzaakt door de vervuiling”, zegt Anne Knol, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie. Volgens Milieudefensie is dit een maatschappelijk probleem waar de overheid te weinig oog voor heeft. “De overheid investeert vooral in meer auto’s en wegen, terwijl we duurzaam vervoer nodig hebben dat beschikbaar is voor iedereen”.

+++ MERCEDES-BENZ heeft het levering gamma van de nieuwe GLE uitgebreid. Tot nu toe viel er alleen te kiezen uit de 300d 4Matic en de 450 4Matic. Het aanbod wordt met ingang van het nieuwe jaar uitgebreid met 2 extra dieselversies. Het gaat om de 350d 4Matic en de 400d 4Matic. In tegenstelling tot de 300d 4Matic beschikken die niet over een 4 cilinder dieselmotor, maar over een (3,0 liter) 6 cilinder blok. Zij hebben een vermogen van respectievelijk 272 pk en 330 pk. Aan koppel is er in de 350d 4Matic 600 Nm beschikbaar, terwijl de 400d 4Matic 700 Nm biedt. De Nederlandse prijzen voor de nieuwe diesels zijn nog niet bekend, maar bij onze Oosterburen gaan zij respectievelijk €69.496 en €76.100 kosten. Voor ons tekent dit afgerond €90.000 en bijna €100.000. Ter vergelijking: de GLE 300d 4Matic kost in Nederland €82.356. De nieuwe diesels verschijnen medio april bij de Mercedes-Benz dealers in de showroom. +++

+++ Elke autofabrikant probeert zich tegenwoordig van zijn groene kant te laten zien. Zo ook OPEL . Dit merk bouwt momenteel geen elektrische auto’s zelf (van voormalig eigenaar General Motors krijgt zij een van Chevrolet Bolt tot Ampera-e getransformeerde hoge hatchback aangeleverd), maar toch wil men zich (meer) gaan profileren als milieuvriendelijk. Dat gaat gebeuren door in thuisstad Rüsselsheim liefst 1.300 laadpalen te bouwen. “Die komen in alle woonwijken, op parkeerterreinen van winkelcentra en bij ziekenhuizen. Dit ambitieuze project, waarvoor onze partners subsidies van in totaal €12,8 miljoen kregen, wordt stapsgewijs ingevoerd tot 2020”, aldus een woordvoerder. Volgens Opel zou Rüsselsheim daarmee de stad met de grootste dichtheid aan laadpalen worden van de hele Europese Unie, met 1 paal per 72 inwoners. Ter vergelijking: momenteel is die titel in handen van Hamburg, met 785 laadpunten voor 1,8 miljoen inwoners oftewel 1 paal per 2.293 inwoners. Opel heeft geen plannen om de rest van Europa ook laadpalen cadeau te doen. Maar misschien kan het project andere fabrikanten inspireren? +++

+++ PORSCHE roept wereldwijd 74.585 exemplaren van haar Panamera terug vanwege een softwareprobleem. Het gaat om alle voertuigen die gebouwd werden tussen 21 maart 2016 en 6 december 2018. Het euvel zou ertoe kunnen leiden dat de elektrische stuurbekrachtiging sporadisch niet werkt. Om te sturen is dan meer kracht nodig. Om het probleem te verhelpen, moet een herprogrammering gebeuren. Betrokken klanten worden op de hoogte gebracht. De ingreep zou ongeveer 1 uur in beslag nemen. In Nederland gaat het om bijna duizend exemplaren van de Panamera die een aanpassing moeten ondergaan. Er zijn geen ongevallen bekend die door het mankement zijn veroorzaakt, zo meldt Porsche. +++

+++ RENAULT heeft samen met de Jiangling Motors Corporation zijn handtekening gezet onder papieren die het voor Franse concern mogelijk maken een aanzienlijk belang te nemen in een divisie van de Chinese collega, genaamd JMEV. Dit bedrijfsonderdeel werd in 2015 opgericht en verkocht vorig jaar in eigen land 38.000 auto’s. Voor 2018 wordt een afzetgroei naar 50.000 stuks verwacht. Hoe groot het belang exact is dat Renault in het in Nanchang gevestigde JMEV wil nemen, is niet bekend. De Chinese autoriteiten moeten de deal eerst goedkeuren. Daarover komt pas in de eerste helft van volgend jaar uitsluitsel. In een later stadium maken Renault en de Jiangling Motors Corporation meer bekend over wat de samenwerking precies inhoudt. De nieuwste elektrische auto van JMEV is de E300: een 3,72 meter lange hatchback met een wielbasis van 2,39 meter. Het model heeft een 68 pk / 180 Nm sterke elektromotor en een actieradius van 380 kilometer. Met de samenwerking hoopt Renault, zelf al één van de grote spelers op het gebied van elektrische auto’s, haar modellengamma in China uit te kunnen breiden. “De toekomstige joint venture die wij gaan creëren met de Jiangling Motors Corporation past volledig in onze strategie om zich een stevige positie te verwerven op de groeiende markt voor elektrische voertuigen in dit Aziatische land”, aldus de lokale Renault directeur François Provost. +++

+++ Het rijden met navigatie wordt vanaf 25 maart volgend jaar verplicht bij RIJEXAMENS in Nederland. Dat zegt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Nu heeft elke examenauto al navigatie, maar die hoeft de examinator niet te gebruiken. Vanaf maart volgend jaar moeten zij dan wel doen, tenzij er een technische storing met het systeem is. Dat sluit volgens het CBR beter aan op hoe veel mensen in het dagelijks leven rondrijden. “De meeste Nederlanders hebben tenslotte navigatieapparatuur in hun auto en dan is het ook belangrijk te weten hoe je ermee om moet gaan als je op weg gaat in je voertuig”, aldus een woordvoerder van het CBR. De aanwezigheid van een navigatiesysteem is sinds 2011 verplicht in auto’s waarin kandidaten examen mogen doen. CBR zegt niets over of het een ingebouwd navigatiesysteem moet zijn of dat ook een telefoon de gevraagde route informatie mag geven. In de lijst met vereisten voor examenauto’s heeft het CBR genoteerd dat een aanvullende snelheidsmeter die werkt via een telefoon in elk geval is toegestaan. Het gebruik van navigatie moet ook aantonen of kandidaten de aandacht goed kunnen verdelen tussen het in de gaten houden van de navigatie en het verkeer. Tegelijkertijd komen 2 onderdelen uit het rijexamen te vervallen: de ‘clusteropdracht’, waarbij de examinator een reeks van 3 tot 5 route-instructies geeft (‘eerste links, bij rotonde tweede rechts’) en het rijden naar een oriëntatiepunt (‘rij naar het station’). Volgend jaar wordt het praktijkexamen verder vernieuwd. Dan komt de focus te liggen op het voorkomen van verkeersslachtoffers. De manier waarop dat zal worden getoetst, moet nog worden ontwikkeld. “Wij gaan bekijken hoe we de bestuurder veiliger de weg op kunnen sturen”, aldus een CBR woordvoerster. +++

+++ Een Duitse toeleverancier voor de auto-industrie, IAV (de afkorting staat voor: Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr), is in de Verenigde Staten akkoord gegaan met het bekennen van schuld in het zich nog immer voortslepende dieselschandaal bij VOLKSWAGEN . Het bedrijf had motor managementsystemen ontwikkeld voor de frauduleuze TDI blokken. Daarmee was zij medeschuldig aan het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. IAV is voor 50 % eigendom van Volkswagen. “Wij nemen deze zaak zwaar op. De misdragingen weerspiegelen niet waar wij vandaag de dag staan als onderneming”, aldus CEO Kai-Stefan Linnenkoh. Vanwege de schuldbekentenis moet het bedrijf nu een boete betalen van $35 miljoen. Een fors bedrag, maar vergeleken met de vele miljarden die Volkswagen in de VS kwijt is aan de affaire een schijntje. Volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency was het IAV die de software ontwikkelde die Volkswagen in staat stelde om de Amerikaanse emissietesten voor de gek te houden. Met ‘de uitvinding’ van het bedrijf van Linnenkoh kon worden vastgesteld of de auto werkelijk reed of op een testbank stond. Was het laatste het geval, dan werd het motorvermogen geknepen waardoor er minder uitstoot was. Een andere toeleverancier die bij het schandaal betrokken was, is Bosch. Die heeft eerder al schuld bekend. Volgens de Amerikaanse justitie kreeg IAV al in 2006 een vraag van Volkswagen over de software en wist het bedrijf al sinds 2008 wat het doel was van de aanpassing van de motoren. “Deze uitspraak laat weer eens zien dat dit plan om emissietesten te omzeilen en om zowel het Amerikaanse publiek als de overheid te misleiden veel verder ging dan alleen Volkswagen”, aldus een woordvoerder. IAV zou eigenlijk een hogere boete moeten krijgen, maar justitie heeft daar van afgezien omdat dat de ondergang van het bedrijf zou betekenen. +++

Comments are closed.