Nieuwstelex II

0

+++ De kans is groot dat wij vanaf september 2019 ook overdag 130 km/u mogen rijden op de snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Om dit definitief mogelijk te maken, voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit om het asfalt stiller te maken. Momenteel mag je alleen tussen 19.00 en 6.00 uur 130 km/u rijden op de A2, maar daar lijkt dus verandering in te komen. Rijkswaterstaat voert komende zomer werkzaamheden uit tussen de Leidsche Rijntunnel en knooppunt Holendrecht. Grote delen asfalt worden dan vervangen door zoab, waardoor de geluidsoverlast van het verkeer binnen de wettelijke grenzen blijft. Hiermee wordt een belangrijke horde genomen om definitief 24 uur per dag 130 km/u te kunnen rijden op dit traject. Volgens Rijkswaterstaat is het echter nog geen uitgemaakte zaak, aangezien tegenstanders nog bezwaar kunnen maken. De werkzaamheden worden in ieder geval zo veel mogelijk in de rustige zomermaanden uitgevoerd, zodat het verkeer er zo min mogelijk last van heeft. +++

+++ ALFA ROMEO heeft van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) groen licht gekregen voor de productie van een compacte SUV. In de komende weken zal er gestart worden met de voorbereidingen. De auto gaat gebouwd worden in Italië (meer specifiek in Pomigliano d’Arco, nabij Napels) en moet uiterlijk over 2 jaar op de markt komen. Nu was het in het verleden eerder regel dan uitzondering dat deadlines niet werden gehaald, maar in het geval van de compacte SUV is de kans op vertraging klein. Er zal namelijk gebruik gemaakt gaan worden van kantenklare techniek, namelijk het onderstel van de Fiat 500X en Jeep Compass. Dat betekent dat de Alfa Romeo, net als alle andere modellen in het betreffende segment, in de basis voorwielaandrijving krijgt. Uiteraard komen er ook uitvoeringen met vierwielaandrijving. Alfa Romeo hanteerde hiervoor in het verleden de typeaanduiding Q4, maar daarvan zijn de eigendomsrechten verkocht aan Audi. In plaats hiervan gaan de Italianen gewoon AWD gebruiken, net als bij de Stelvio. De compacte SUV wordt alleen leverbaar met benzinemotoren, want het Fiat Chrysler concern kondigde eerder dit jaar aan dat diesels uitgefaseerd gaan worden. Medio 2021 moeten die van het toneel zijn verdwenen en dan is het niet meer de moeite om nog een oliegestookte variant van de nieuwe Alfa Romeo te introduceren. In plaats hiervan gaat het merk een stekkerhybride versie aanbieden. Die krijgt de nieuwe 1,3 liter Firefly 4 cilinder turbomotor van Fiat als basis. Het gecombineerde vermogen zal boven de 200 pk uitkomen. De stekkerhybride aandrijflijn zal ook door Jeep gebruikt gaan worden voor de Renegade en mogelijk de Compass die in de toekomst ook in Italië gebouwd gaat worden. +++

+++ AUDI trekt meer geld uit voor investeringen in toekomstige projecten. In de komende 5 jaar pompt het merk €14 miljard in elektrische mobiliteit, digitalisering en autonoom rijden. In dit bedrag zijn investeringen in R&D, productieapparatuur en fabrieken meegenomen. In totaal heeft Audi voor de periode 2019 t/m 2013 een bedrag van €40 miljard vrijgemaakt voor nieuwe modellen en projecten. Daarbij ligt de focus op elektrische mobiliteit, zo laat de Nederlander Bram Schot, tijdelijke voorzitter van de Raad van Bestuur, weten. In 2025 wil Audi ongeveer 20 modellen met een vorm van elektrificatie in haar gamma hebben. De helft daarvan zal volledig emissieloos zijn. Audi werkt met Porsche samen voor het ontwikkelen van een zogeheten Premium Architecture Electrification (PPE). Dit onderstel is specifiek bestemd voor grotere elektrische auto’s en biedt een lager zwaartepunt dan de bodemplaat die onder de e-Tron is te vinden. Kleinere modellen zullen worden gebaseerd op het Modular Electric Drive (MEB) onderstel van moederbedrijf Volkswagen. Om alles te kunnen financieren, heeft Schote het Audi Transformation Plan opgetuigd. Dat is een duur woord voor besparingsprogramma. Audi wil alleen al dit jaar €1 miljard bezuinigen. Dat zal gebeuren door het verminderen van de complexiteit, het systematischer benutten van synergievoordelen en het identificeren (en vervolgens beëindigen) van activiteiten die niet langer relevant zijn voor klanten. +++

+++ ZF, een vooraanstande toeleverancier van de auto-industrie, pompt €800 miljoen in een fabriek voor ELEKTRISCHE aandrijfcomponenten op. Daarmee speelt het bedrijf in op de dalende vraag naar verbrandingsmotoren. Banenverlies is evenwel niet te voorkomen, zo waarschuwt ZF. De €800 miljoen zal worden geïnvesteerd in de fabriek in Saarbrücken. De aldaar te produceren componenten zijn ook bestemd voor hybride auto’s. ZF zegt te verwachten dat het marktaandeel van dergelijke personenwagens in de komende 10 jaar zal vertienvoudiging van nu 5 % naar 50 %. Op concernniveau zal het bedrijf in totaal €3 miljard investeren in elektrische aandrijftechnologie. +++

+++ De 100 elektrische deelauto’s van HYUNDAI worden na ruim 1 jaar van de Amsterdamse wegen gehaald. Het Koreaanse automerk startte in oktober 2017 een proef met de Ioniq Electric. Die was bedoeld om te onderzoeken hoe het autodeelproject op een zo efficiënt mogelijke manier ingezet kon worden, om dit vervolgens breder uit te rollen. Leden mochten, in tegenstelling tot klanten van Car2Go, het hele land doorkruisen met de auto, mits zij de Ioniq weer ergens in Amsterdam terugzetten. Na meer dan 100.000 ritten stoppen de blauw/witte auto’s van Hyundai uiterlijk 30 december met rijden. De ervaring die tijdens de proef is opgedaan, wil de autofabrikant gebruiken voor het uitrollen van nieuwe plannen. Hyundai mag dan met de deelauto’s stoppen, eerder deze week liet Renault weten 200 exemplaren aan te gaan bieden in de stad. +++

+++ Een proef met sensoren onder parkeerplaatsen voor INVALIDEN moet een einde maken aan het ten onrechte parkeren op deze plekken in Amsterdam. Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (parkeren) in een voortgangsrapportage. Momenteel hebben veel houders van een gehandicaptenvergunning last van voertuigen die ten onrechte gebruikmaken van het voor hun gereserveerde parkeervak. Vaak zijn die parkeerplaatsen strategisch gelegen voor de ingang van de woning of de werkplek. Veel automobilisten of pakketbezorgers denken bij het zien van een leeg parkeervak voor invaliden dat zij daar wel even kunnen staan, maar daardoor kunnen de houders van een gehandicaptenvergunning flink gedupeerd worden. De handhaving is op dit moment nog gebrekkig. Alleen als een controleur langs het vak rijdt en ziet dat het verkeerde voertuig staat geparkeerd, wordt een bon à €370 uitgeschreven. Eind deze maand laat Dijksma onder 50 verschillende invalide parkeerplaatsen in de stad een sensor plaatsen. In de maanden daarna worden 2 verschillende systemen getest, waarmee vastgesteld kan worden of het juiste voertuig in het vak geparkeerd staat. Als de sensor (met de database verbonden via ‘internet of things’ technologie) signaleert dat het verkeerde voertuig probeert te parkeren, krijgt Handhaving en Toezicht automatisch een seintje. De proef wordt later in 2019 geëvalueerd. Daaraan werken ook houders van een gehandicaptenvergunning mee. In totaal hebben ruim 10.000 Amsterdammers zo’n speciale vergunning, plus ruim 16.000 invaliden van buiten de stad. Dit volgens de gemeente opvallend hoge aantal is weer het onderwerp van een separaat onderzoek. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft geen plannen voor een verlengde variant van de nieuwe B klasse. Dat heeft Demetrios Reisner, productmanager van het modeltype, in een interview laten weten. Dat er geen verlengde B klasse komt (en dus geen antwoord op de BMW 2-Serie Gran Tourer), heeft te maken met het feit dat Mercedes-Benz de modelreeks als een compacte auto wil positioneren. Daar past volgens Reisner geen langere wielbasis en/of grotere overhang bij. +++

+++ Auto’s zijn met steeds meer toeters en bellen uitgerust. Maar welke opties zijn het meest populair onder Europese consumenten? AutoScout24 ziet dat Nederlanders voornamelijk op zoek zijn naar een OCCASION met airconditioning, een trekhaak en een navigatiesysteem. De rest van de top10 van populairste opties voor occasions onder Nederlandse consumenten bestaat uit achtereenvolgens: 4. Vierwielaandrijving, 5. Panorama dak, 6. Cruisecontrole, 7. Volledige servicegeschiedenis, 8. Cruisecontrole én airconditioning, 9. Open dak en 10. Verwarmde stoelen. Elders in Europa is vierwielaandrijving de meest gezochte optie, gevolgd door de trekhaak en een navigatiesysteem. Het is opvallend dat airconditioning in Nederland op één staat, terwijl deze voorziening in Europa gemiddeld op een 4de plek komt. Landen als Italië en Spanje kennen immers warmere zomers. Volgens de statistieken van Autoscout24.nl bestaat de rest van de top10 van populairste opties voor occasions onder Europese autoconsumenten in het algemeen uit: 4. Airconditioning, 5. Open dak, 6. Volledige servicegeschiedenis, 7. HU/AU (Duitse APK-keuring), 8. Panorama dak, 9. Verwarmbare stoelen en 10. Xenon verlichting. In november plusten de Nederlandse occasionverkopen overigens met 13 % naar 105.000 eenheden. Het jaartotaal is reeds de 1,14 miljoen voertuigen gepasseerd. In vergelijking met 2017 gingen er in de eerste 11 maanden van dit jaar 9,6 % meer tweedehands auto’s over de toonbank. De top10 van populairste occasionmerken bestond in november uit achtereenvolgens: Volkswagen (7.438 transacties), Peugeot (6.661), Opel (6.014), Renault (5.899), Ford (4.955), Toyota (3.555), Volvo (3.469), Citroën (3.319), BMW (2.988) en Audi (2.513). +++

+++ OPEL heeft berichtgeving uit de Tagesschau van Autointernationaal.nl bevestigd dat de tweede generatie Mokka X, die over 2 jaar klaar moet zijn, ook in volledig elektrische uitvoering leverbaar wordt. Hij zal dan in de showrooms de Ampera-e en de emissieloze uitvoering van de geheel nieuwe Corsa gezelschap gaan houden. Voor de bedrijfswagenmarkt komt Opel in 2020 met een nieuwe Vivaro. Die komt ook beschikbaar met een elektrische aandrijflijn. De nieuwe Mokka X krijgt weer een plaats tussen de Crossland X en Grandland X in het gamma van Opel. Het Duitse automerk wil het verkoopaandeel van deze cross-overs in 2021 opgevoerd hebben naar 40 %. Nu bedraagt dat 25 %. Van de Grandland X verschijnt volgend jaar overigens een stekkerhybride uitvoering. Zijn 300 pk aandrijflijn is identiek aan die van (nog te introduceren) soortgelijke varianten van de Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback en Peugeot 3008. Doordat de elektromotor bij de achterwielen is gemonteerd, krijgt de Grandland X voor het eerst de beschikking over vierwielaandrijving. Opel opent de orderboeken voor de nieuwe, volledig elektrisch aangedreven Corsa al in de eerste helft van volgend jaar. Dat is rijkelijk vroeg, maar nu Tesla ons 2 jaar heeft leren wachten (voor de Model 3), is dit geen unicum. Opel belooft dat de elektrische Corsa betaalbaar zal zijn en daarmee emissieloos rijden voor meer mensen bereikbaar maakt. +++

+++ Volkswagen werkt hard aan een facelift voor de PASSAT . Vermoedelijk zal de bijgepunte versie in januari zijn publieksdebuut beleven op het salon in Brussel. Daar zal dan ook de vernieuwde Ford Mondeo te zien zijn. De facelift van de Passat omvat nieuwe koplampen, andere bumpers, een meer dynamisch ogende grille, hertekende mistlampen en gewijzigde uitlaatpijpen. Het meest opvallende is dat de modelnaam straks breed uitgemeten op het midden van de achterklep valt te lezen. Motorisch nieuws komt in de vorm van compleet herziene 2.0 TDI dieselmotoren die voortaan standaard over milde hybride techniek zullen beschikken en waarvan vermogenvarianten van 136 pk t/m 204 pk zijn gepland. De vernieuwde Passat zal weer in het Duitse Emden van de band lopen. De productie van de volgende generatie, die in 2023 klaar moet zijn, verhuist naar de Skoda fabriek in het Tsjechische Kvasiny. Hij zal aldaar de assemblagelijn delen met de nieuwe Superb. Door de productie van deze technisch nagenoeg identieke auto’s te combineren, denkt Volkswagen flink kosten te kunnen besparen. Reken er echter niet op dat dit zich zal vertalen in lagere prijzen, integendeel. Volkswagen wil haar auto’s de komende jaren namelijk duurder maken om zo de winstmarge van het concern in 2030 opgevoerd te hebben naar 6 %. De prijzen van de modellen van de andere merken uit het concern worden niet verhoogd. +++

+++ SUBARU heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat diesels uit het Nederlandse leveringsprogramma geschrapt worden. De Japanse autobouwer meldt dat er in ons land onvoldoende vraag is naar oliegestookte versies. De dieselmodellen blijven elders in Europa wel leverbaar. Toch is ook daar de verkoop een aflopende zaak omdat Subaru geen geld meer zal investeren in modernisering van haar 10 jaar oude boxer dieselmotor. Het blok heeft al met al slechts een relatief korte verkoopcarrière gekend, want een levensduur is niet ongebruikelijk in autoland. +++

+++ TESLA ziet zijn topjurist, Todd Maron, vertrekken. Dit bevestigde het bedrijf nadat berichten hierover al de ronde deden. Maron, vertrouweling van topman Elon Musk, is 5 jaar in dienst geweest van de maker van elektrische auto’s en is zeker niet de eerste hooggeplaatste persoon die de deur bij Tesla achter zich dichttrekt. Musk ziet dit jaar de ene na de andere topmanager vertrekken. In september kondigde hij nog een reeks promoties aan binnen het bedrijf, gericht op de wederopbouw van de onderneming. Tesla heeft in Dane Butswinkas al een opvolger gevonden voor Maron. Hij heeft Tesla eerder geholpen met de kwestie rondom beurswaakhond SEC, na de beruchte berichten van Musk eerder dit jaar over het van de beurs willen halen van de onderneming. Die berichten kostten Musk uiteindelijk zijn rol als voorzitter van Tesla; dit als onderdeel van een schikking met de SEC. +++

+++ TOYOTA krijgt in het kader van de samenwerking met PSA een eigen versie van de Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo. Dit betekent dat de Japanners straks ook een compacte bestelwagen gaan verkopen. Toyota zal de bestelwagen voorzien van een iets gewijzigde neus, andere koplampen, een onderscheidende grille en natuurlijk de nodige merklogo’s. Technisch blijft alles hetzelfde. De Toyota zal naast zijn broertjes in de PSA fabriek in het Spaanse Vigo gebouwd gaan worden. Hoe het merk zijn nieuwe compacte bestelwagen gaat noemen, is nog niet bekend, maar de naam gaat vermoedelijk eindigen op de letters ‘ace’. Toyota neemt van PSA al een middelgrote bestelwagen af, de Proace. Dat is het zustermodel van de Citroën Jumpy en Peugeot Expert. Theoretisch zou Toyota ook een ‘geel kenteken’ (Ludospace) versie van de bestelwagen in haar gamma kunnen opnemen, maar daarover zijn nog geen mededelingen gedaan. Langzaam maar zeker zien wij op de markt voor kleinere bedrijfswagens 3 kampen ontstaan. Naast Citroën / Opel / Peugeot / Toyota zijn dat Renault / Nissan / Mitsubishi / Fiat (en Mercedes-Benz) en Ford / Volkswagen. Staat een dergelijke krachtenbundeling de markt voor personenauto’s ook te wachten? +++

+++ Kabinet, provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties gaan nauw samenwerken om de verkeersveiligheid de komende jaren een impuls te geven. Dat is nodig omdat de daling van het aantal VERKEERSDODEN stagneert, terwijl het aantal ernstig gewonden stijgt. Dat schrijven de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer. Ze kondigen een reeks maatregelen aan. Gemeenten en provincies krijgen hulp van expertteams om de lokale verkeersveiligheid te verbeteren en een kenniscentrum gaat risico’s op wegen in kaart brengen. De meeste verkeersdoden vallen op gemeentelijke en provinciale wegen. “Het belang van verkeersveiligheid wordt vaak onderschat. Ik vind het daarom hoopvol dat we nu met zoveel verschillende overheden en partijen de urgentie zien”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Mijn intentie is helder en ambitieus: 0 verkeersslachtoffers”. In een nieuw actieplan staat onder meer dat het dragen van een helm wordt gestimuleerd. Verder kunnen bestuurders van snor/bromfietsen in de toekomst verplicht op cursus worden gestuurd als zij met alcohol op zijn betrapt. Alleen bestuurders met een autorijbewijs kunnen tot nu toe naar dergelijke cursussen worden gestuurd. De nieuwe aanpak is nodig omdat het drukker in het verkeer is geworden. Ook zijn er nieuwe voertuigen zoals e-bikes en verandert het rijgedrag door de mobiele telefoon. Ook nemen ouderen langer deel aan het verkeer. Onder die laatste groep vallen veel slachtoffers. Verscheidene plannen waren al eerder naar buiten gekomen zoals trajectcontrole op provinciale wegen en hogere straffen voor rijden met drank op en ernstige verkeersdelicten. Vorig jaar vielen er 613 doden en ruim 20.000 ernstig gewonden in het verkeer. Tweederde van de verkeersdoden valt op gemeentelijke wegen. Daarom komen er landelijk onderzoeken van ‘expertteams’ naar waarom er relatief veel slachtoffers vallen op bepaalde rotondes en kruispunten met verkeerslichten, terwijl die ‘op papier’ veilig zijn. Provinciale wegen worden veiliger gemaakt omdat ook daar relatief veel slachtoffers vallen. Op deze wegen valt 1 op de 5 verkeersdoden. In 2019 komt er op 20 gevaarlijke plekken trajectcontrole. De aanschaf van zogeheten ‘rij taak ondersteunende systemen’ in de auto (zoals cruisecontrole, rijbaanbewaking en vermoeidheidsdetectie) wordt door de overheid gestimuleerd. Voor nieuwe systemen die op de markt komen, worden regels opgesteld door onder andere ANWB en RAI. Als nieuwe systemen toegevoegde waarde hebben voor de verkeersveiligheid, dan worden zij extra onder de aandacht van consumenten en autohandelaren gebracht. Gemeenten gaan meer fietspaden aanleggen volgens de nieuwe veiligheidsnormen: ze moeten breder zijn, zonder paaltjes en met schuine stoepranden. Wegbeheerders krijgen de gegevens van de plekken waar fietsers hard vallen zonder dat er sprake is van een aanrijding, zodat er verbeteringen kunnen worden aangebracht. Ziekenhuizen constateren dat er steeds meer oudere fietsers en racefietsers met ernstig hoofdletsel worden binnengebracht. Het gebruik van fietshelmen wordt daarom door de overheid gestimuleerd en er komt een kwaliteitskeurmerk voor fietshelmen. De minister wil geen helmplicht voor fietsers omdat er geen draagvlak voor is in Nederland. De verwachting is dat het aantal fietsers zelfs zal afnemen bij een helmplicht. Van Nieuwenhuizen: “En je kunt ook geen helmplicht instellen als je nog niet zeker weet welke helmen echt veilig zijn”. Bestuurders die met alcohol op een ongeluk veroorzaken, krijgen zwaardere straffen. De alcoholpromillages die voor automobilisten gelden gaan ook gelden voor bestuurders van snorfietsen, bromfietsen en brommobielen, dat zijn de kleine auto’s die maximaal 45 km/u mogen rijden. Verder komt er meer aandacht voor verkeersdeelnemers met een medische aandoening die van invloed kan zijn op hun rijvaardigheid en de veiligheid van andere verkeersdeelnemers. Het CBR gaat meer voorlichting geven en betere keuringen ontwikkelen, als eerste voor bestuurders met ADHD. Eerder kondigde Van Nieuwenhuizen al aan dat het vasthouden van een telefoon op de fiets verboden gaat worden vanaf midden 2019. “Die maatregel kost geen geld, maar daar verwacht ik wel veel van”. Het streven van de overheid was tot dusver om in 2020 het aantal verkeersdoden onder de 500 en het aantal zwaargewonden onder de 10.600 te brengen. In het nieuwe plan wordt geen nieuw streefcijfer opgenomen. +++

+++ VOLKSWAGEN ligt naar eigen zeggen nog altijd op koers voor een recordjaar qua leveringen. Daarmee zou de Duitse automaker tegenwind in de vorm van onder meer strengere emissiestandaarden, de verschuiving naar elektrisch rijden en de ban op sommige diesels het hoofd weten te bieden. De autoverkopen van de fabrikant stegen in de eerste 11 maanden van dit jaar met 1,2 % tot een recordaantal van 5,7 miljoen exemplaren. Om het recordniveau van 2017 te evenaren, moet Volkswagen in december nog 530.000 voertuigen verkopen. Volgens de autofabrikant moet dat mogelijk zijn. In China, de grootste automarkt wereldwijd, bracht het bedrijf dit jaar minder auto’s aan de man. Volgens Volkswagen blijven de gevolgen van de handelsoorlog tussen de VS en China ernstig. De spanningen zorgen voor grote terughoudendheid bij autokopers. Binnen Europa en in de VS sleet Volkswagen meer auto’s. Verder boert de onderneming vooral goed in opkomende markten als Brazilië en Rusland. Circa de helft van de leveringen van Volkswagen zijn auto’s van het eigen merk. Hiervoor mikt het concern op stevige kostenverlagingen om de marges te stutten. Het rendement zal al in 2022 minstens 6 % bedragen. Dat is 3 jaar sneller dan eerder werd aangekondigd. Volkswagen stelt ook bij het eigen merk als doel om tegen 2020 structureel €3 miljard kosteneffectiever te werken. Door onder meer te snijden in het personeelsbestand dient er eind dit jaar al voor €2,2 miljard bespaard te worden. Ook daarmee lijkt Volkswagen op koers te liggen, al benadrukt de concernleiding dat er nog de nodige inspanningen nodig zijn. De bezuinigingen zijn vooral nodig om de geplande investeringen van €11 miljard in de periode tot 2023 uit eigen middelen te kunnen betalen. Van dit bedrag gaat de bulk, €9 miljard, naar elektrische auto’s. Verder gaat Volkswagen haar modellenportefeuille stroomlijnen en minder populaire motorvarianten van de verschillende modellen schrappen. Ook moet de productiviteit in de fabrieken in de periode tot 2025 met 30 % verbeteren. De nieuwe Chief Operating Officer van het merk Volkswagen, Ralf Brandstätter, laat weten dat er nog meer gebruik gemaakt gaat worden van uniforme (en modulaire) platforms. Op dit moment is 60 % van het gamma gebaseerd op het zogeheten MQB onderstel, maar dat wordt in 2 jaar tijd opgevoerd naar 80 procent. Modellen die geen gebruik maken van dit platform, zoals de Beetle en de Alhambra / Sharan, zullen uiterlijk 2020 uit productie gaan. “Wij moeten onze transformatie versnellen en efficiënter worden. We kunnen niet verslappen en zullen verdere substantiële verbeteringen moeten realiseren. Wat we tot nu toe bereikt hebben is nog altijd niet genoeg”, aldus de stijf van de testosteron staande Brandstätter. +++

+++ Ondanks dat het jaar nog één maand duurt, heeft VOLVO een nieuw verkooprecord weten neer te zetten. In de periode januari t/m november wist de Zweedse autobouwer 13,5 % meer personenwagens te verkopen dan in dezelfde periode in 2017, namelijk 582.096 exemplaren. Nooit eerder wist Volvo zoveel auto’s in 1 jaar te verkopen. Het vorige afzetrecord dateert uit 2017, toen er 571.577 personenwagens de showrooms van het Zweedse merk verlieten. Het verkoopsucces is vooral te danken aan de XC40 en de XC60. De eveneens nieuwe V60 en V60 Cross Country hebben door hun late marktintroductie dit jaar hun stempel nog niet op het verkooprecord kunnen drukken, maar beiden zijn succesvol uit de startblokken gekomen. Volvo wist over de eerste 11 maanden gemeten in de Verenigde Staten een verkoopgroei te realiseren van 24,5 %. In China nam de afzet met 13,8 % toe naar 118.725 eenheden, terwijl het aantal registraties in Europa met 7,3 % steeg. Het bestverkochte model is onveranderd de XC60 (71.178 stuks), gevolgd door de XC90 (85.159) en de V40 (70.875 inclusief Cross Country uitvoering). Van de XC40 werden 67.104 exemplaren aan de man gebracht. De S90 was goed voor een volume van 52.034 eenheden. Overigens moet bij al dit goede nieuws wel een kanttekening worden geplaatst. De groei zwakte afgelopen maand duidelijk af (naar ruim 8 %). Vooral in China is de hausse voor de Geely dochter duidelijk voorbij, want daar werden in november slechts 1,3 % meer auto’s verkocht. Het Aziatische land was in de periode januari t/m november goed voor 20 % van de totale afzet van Volvo. Europa is met 288.400 exemplaren nog altijd een veel belangrijkere afzetregio. Noord-Amerika was goed voor 89.437 exemplaren. Dat is dus 24,5 % meer dan een jaar eerder, maar in november bleef de groei beperkt tot net 4 %. +++

+++ WAYMO , een dochteronderneming van Alphabet (Google), lanceert officieel zijn commerciële zelf rijdende taxidienst One in Arizona. Er zijn nu nog chauffeurs aan boord, maar die moeten geleidelijk aan verdwijnen. De voertuigen, een vloot van Chrysler Pacifica MPV busjes, gaan in de toekomst dus passagiers vervoeren zonder tussenkomst van een bestuurder. De officiële lancering, zoals beloofd door het moederbedrijf voor het einde van 2018, is echter zeer beperkt. De dienst is voorbehouden aan een deel van de testers die hebben meegewerkt aan het experiment in april 2017 in Phoenix. Bovendien is het niet mogelijk om naar Tucson of een buurstaat te gaan, bijvoorbeeld richting Las Vegas of Los Angeles. De robots kunnen enkel binnen een zone rijden die Phoenix en zijn buursteden Chandler, Mesa, Tempe en Gilbert omvat. De tarieven van Waymo One zijn nog niet aangekondigd, maar de prijs hangt af van de afstand en de reistijd naar de bestemming. Klanten krijgen een schatting voor het reserveren van de rit met de dienst die 24/7 zal werken. +++

Comments are closed.