Exclusief: rijden met de nieuwe Range Rover Evoque in de sneeuw

0

Waarom de korte test?

Buiten is het koud, glad en ligt er sneeuw. Dat zijn de ideale omstandigheden om de nieuwe Range Rover Evoque te testen! De nieuwe Britse SUV mag nu bewijzen wat hij waard is. Daarom werd de Range Rover Evoque het ijs op gestuurd. Autointernationaal.nl doet verslag.

Wat voor auto is het?

De tweede generatie Range Rover Evoque beleeft momenteel zijn werelddebuut op het autosalon van Brussel. Hoewel het lijnenspel vertrouwd oogt, zijn enkel de deurscharnieren overgenomen van zijn voorganger. De nieuwe Range Rover Evoque gaat alleen in 5-deurs vorm gebouwd worden. De Coupé keert sowieso niet terug (daar was bij de eerste generatie te weinig vraag naar) en Land Rover lijkt geen haast te hebben met het introduceren van een nieuwe Convertible versie.

De tweede editie van de Range Rover Evoque wordt gebouwd op een spiksplinternieuw platform. Dit onderstel zorgt voor meer interieurruimte en een grotere kofferbak. Hoewel de quasi identieke buitenafmetingen het tegendeel doen vermoeden, biedt de nieuwe Range Rover Evoque dus meer interieurruimte. De met 21 millimeter gegroeide wielbasis zorgt voor een paar extra centimeters knieruimte op de achterbank, terwijl er onder de voorstoelen iets meer (maar nog steeds niet zoveel) voetruimte is. Dat de brandstoftank dankzij het nieuwe platform 20 procent groter kon worden, is natuurlijk ook een voordeel. Net als de kofferbak, die voortaan 591 liter slikt en breed genoeg is om een kinderwagen te kunnen herbergen. Of de gemiddelde Range Rover Evoque koper daar wakker van ligt, is een ander verhaal, want bij het oude model was 70 procent van de klanten kinderloos.

Milde hybride techniek is standaard, behalve op de voorwiel aangedreven D150 versie. Via een zogeheten e-booster wordt remenergie teruggewonnen en vervolgens opgeslagen in een compact accupakket. De milde hybride techniek maakt een zeilmodus mogelijk, die de Range Rover Evoque onder de 17 km/u geruisloos laat glijden. Echt elektrisch rijden (over een grote afstand en met tempo tot circa 130 km/u) zit er voorlopig niet in. Daarvoor is het wachten tot begin 2020, wanneer de stekkerhybride versie met 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor wordt geïntroduceerd.

Wie van gadgets houdt, komt bij de nieuwe Range Rover Evoque uitgebreid aan zijn trekken. De Britse SUV kan namelijk worden uitgerust met Clearsight terreintechnologie, ondanks dat Land Rover de nieuwe Evoque in de eerste plaats voor de stadsjungle heeft ontwikkeld. Het Clearsight systeem maakt gebruik van 4 camera’s: 3 voor de ‘Ground View’ en 1 voor de ‘Rear View’. Dat laatste is een uitbreiding van de klassieke achteruit rij camera, maar dan met een beeld dat geprojecteerd wordt in de binnenspiegel in plaats van op het infomedia scherm.

De bijhorende hoge resolutie lens zit verstopt in de haaienvin dakantenne, waardoor je een breder én duidelijker beeld krijgt. Haal de schakelaar onder de binnenspiegel om, en hij verandert in een helder breedbeeld scherm dat zelfs bij schemering en duisternis een verrassend goed zicht geeft op alles achter de auto. En dat met een groter ‘bereik’ dan een normale spiegel biedt. Volgens Land Rover is dat nuttig als er achterin iemand in het midden zit, maar volgens mij omdat de achterruit ook bij de nieuwe Evoque nog steeds het formaat van een brievenbus heeft.

Clearsight Roadview is nóg handiger, omdat het ook in de echte jungle dienst kan doen. Door een camera in de grille met 2 lenzen in de buitenspiegels te combineren, kan de Evoque een 180 gradenbeeld van onder de auto op het infomedia scherm projecteren. Daarop zie je precies wat er onder de motor en de voorwielen gebeurt. Dat is een uitkomst als je bijvoorbeeld over een smalle brug rijdt, of scherpe rotsen moet zien te vermijden. Met het zogeheten Transparant Bonnet Concept gaf Land Rover in 2014 al een preview van een soortgelijk systeem, dat bij de nieuwe Evoque een productievertaling heeft gekregen. Beide Clearsight systemen kosten natuurlijk extra, maar onderstrepen wel dat zelfs de meest stadsachtige Range Rover uit het Land Rover gamma zijn 4×4-roots niet verloochent.

Is het wat?

Er kon in de sneeuw worden gereden met de P300 AWD uitvoering; de krachtigste benzineversie. Full throttle!” instrueert ​​Karl Richards. Het gaspedaal helemaal intrappen dus. Ach, deze Land Rover ingenieur, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de vierwielaandrijving en zijn 4 verschillende modi in de nieuwe Range Rover Evoque, zal wel weten wat hij zegt. Waarschijnlijk wel. Dus: vol gas. De 2,0 liter turbobenzinemotor gromt knorrig, de naald van de toerenteller veegt over het ‘4.000 / min’ markering en op weg naar de eerste bocht. Na het insturen treedt er (natuurlijk) licht onderstuur op. Maar voordat de Land Rover in de sneeuwbank aan de rand van de weg glijdt, vermindert de elektronica aangenaam lineair de motorkracht. Subtiele reminterventies duwen de ongeveer 1,9 ton zware SUV in de juiste richting. Ondertussen staat de rechtervoet nog steeds vol op het gas. Bij het uitkomen van de bocht neemt de besturing weer de controle over de Range Rover Evoque over en komt er langzaam weer meer kracht naar de wielen. Maar nu moet er opnieuw krachtig ingestuurd worden, want er doemt weer een bocht op, dit keer naar rechts. De elektronica voert wederom zijn arbeid uit, nog steeds met de voet vol op het gaspedaal.

“Het systeem moet de bestuurder niet betuttelen, noch met harde ingrepen en drastische reductie van de aandrijfkrachten communiceren dat hij iets verkeerd doet”, legt Richards uit. Integendeel, de elektronica moet hem het gevoel geven altijd alles onder controle te hebben. Het toerental van de 4 cilindermotor neemt weer toe en er komt een recht stuk weg in het vizier. Dat nodigt uit om het volle vermogen (300 pk) los te laten, maar Richards waarschuwt: “Als je nu niet het tempo vermindert, zullen wij te snel rijden voor de volgende bocht”. Oh? Is het niet puur een kwestie van een stuurbeweging en de elektronica de rest laten doen? “Nee, zeker niet”. Richards spreekt vervolgens de moeder aller technische zinnen uit: “We kunnen de natuurkundekrachten niet uitschakelen”.

De werkingwijze van de elektronica hangt natuurlijk af van de rijstijl. Als je de Range Rover Evoque echt op zijn staart trapt en abrupt stuurt, dan is de techniek genoodzaakt om de bestuurder dwingender aan zijn gebrek aan talent herinneren en hem consequent veelvuldig corrigeren. Maar als je mooi vloeiend rijdt, dan hoeft de elektronica weinig te doen. Ook hier nabij de poolcirkel met afwisselende bochten, terwijl de sneeuw rondspat en het ijs blootlegt. De aandrijflijn is goed op zijn taak berekend, de e differentiëlen op de achteras doen een wedstrijdje ‘Torque Vectoring’ en geven ondertussen ijverig impulsen om de Range Rover Evoque lichtvoetiger een bocht in te laten sturen. “Het oude model gebruikte in principe een identiek systeem, maar bij de tweede generatie zijn de componenten kleiner en lichter, waardoor de reacties sneller zijn”, zegt Richards. Overigens is de Land Rover sowieso alerter en communicatiever dan zijn voorganger, die kampte met een verdoofd stuurgevoel.

Kan een SUV excelleren in wendbaarheid? Op zich niet, maar toch: de nieuwe Range Rover Evoque biedt de bestuurder veel meer controle. Een lichtvoetig weggedrag stond hoog in het prioriteitenlijstje van Richards tijdens de ontwikkelingsfase. Welnu, dat willen wij wel eens zien! Stabiliteitcontrole systeem uitschakelen en gaan! “Dat is mogelijk”, zegt Richards droogjes, “maar probeer eerst de zandmodus”. Die kan je activeren door het bijbehorende pictogram op het onderste touch screen aan te raken, die overigens veel ruimte inneemt in de cockpit.

Trek nu kort aan de rechter stuurwiel tuimelschakelaar, en de 9-traps automatische transmissie zal niet meer uit zichzelf van verzet wisselen maar alleen op jouw commando. Dat stelt jou in staat om het maximale motorvermogen en koppel (300 pk, 400 Nm) van deze zware SUV los te laten op het ijs. Voorzichtig insturen, kort het rempedaal aanraken, de achterkant wordt losser en de Range Rover Evoque heeft de neiging om dwars op de rijbaan te gaan staan. Maar lang voordat de onderarmen gaan blokkeren, zorgen scherpe remimpulsen voor rust. Ook hier geldt de regel: met rustig rijden en tijdig tegensturen kan je de Land Rover elegant over het parcours laten dansen. Heb je dit dagelijks in Nederland nodig? Nee. Maar is het leuk? Ja. Nou dan.

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe 4,37 meter lange Range Rover Evoque veel communicatiever en betrekt zijn bestuurder meer bij het rijden. Dat is te danken aan het compleet herziene onderstel; slechts enkele componenten van de achteras deelt hij met de zustermodellen Discovery Sport en Jaguar E-Pace. De bodemplaat zou nu 13 procent stijver zijn en zo voelt dat in de praktijk ook aan als je met de Range Rover Evoque rijdt. Hij reageert directer op commando’s. De motorkracht is goed doseerbaar, maar qua loopcultuur zal deze Brit geen prijzen winnen, althans niet dit voorserie exemplaar.

Nu maar hopen dat de 1.925 kilo zware SUV niet door het ijs zakt. En wat dan nog. De nieuwe Range Rover Evoque kan een waaddiepte van 60 centimeter hebben; 10 centimeter meer dan het oude model. Meertjes waar het water tot heuphoogte komt, zijn dus geen enkel probleem. En met een beetje geluk kan hij ook zelf weer op de kant klauteren want de Land Rover is in staat om huiveringwekkende hellingen (en afdalingen) te nemen. De Brit is bestand tegen een hoek van 45 graden bij het klimmen (en afdalen) en wordt daarbij geholpen door de automatische regeling van het Terrain Response System dat versnelling, gas en slip regelt. Alles werkt feilloos.

Maar de kans om in Noord Zweden bij een temperatuur van min 27 graden door het ijs te zakken is, klein. Tijdens de test genoot ik daarom vooral van de lineaire vermogensafgifte en dankzij de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving plus vierseizoenen banden heb je (vrijwel) altijd tractie. In de modi sneeuw / gras / modder en zand werkt de elektromechanische stuurbekrachtiging iets sterker, waardoor je beter zou moeten voelen wat de voorwielen doen. Maar meer bevrediging (al is dit een kwestie van smaak) schenkt de Dynamic modus. Dan werkt de besturing weliswaar zwaarder, maar is er ook meer feedback. “Rij rustig nog een rondje met de Dynamic modus ingeschakeld”, zegt Richards. “Maar kijk uit, want de interventies vinden nu iets later plaats”. Wat hij eigenlijk wil zeggen: nu geen volgas. Tenminste niet continu.

Je kan er alle vertrouwen in hebben dat de nieuwe Range Rover Evoque ook in het terrein (zand, modder) zijn mannetje staat. Dat is vooral te danken aan het Terrain Response 2 systeem, dat de adaptieve dempers nog beter met de 4×4 techniek laat samenwerken. De Land Rover beschikt over echte Torque Vectoring om de wielen individueel van het juiste vermogen te voorzien. Dat is beter dan (enkel) op de remmen te vertrouwen. Er is ook Hydrobush technologie, oftewel met vloeistof gevulde ophangingelementen die trillingen moeten absorberen en tegelijk duidelijkere boodschappen aan het met Alcantara beklede stuurwiel moeten doorgeven. Het eerste verzet van de 9-traps automaat doet bovendien dienst als veldversnelling. Kortom: stuk voor stuk ingrediënten die de nieuwe Range Rover Evoque naar nieuwe hoogtes moeten tillen.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Natuurlijk kan het rijden op ijs met een sneeuwlaag geen goede en volledige indruk geven van de talenten van de nieuwe Range Rover Evoque. Hier in Noord Zweden illustreerde de SUV vooral het talent van zijn vierwielaandrijving, de toepassingsmogelijkheden ervan, de verschillende rij modi en de besturingselektronica. De Range Rover Evoque biedt veel rij veiligheid zonder de rol van de bestuurder uit te schakelen. Hij heeft het nog steeds voor het zeggen in deze SUV: als hij beheerst rijdt, dan is de werkingwijze van de technologie dat ook. Dan kan er met hulp van de elektronica snel en scherp worden gereden dankzij perfect getimede interventies. Het zou leuk zijn als de Range Rover Evoque zich ook op een ondergrond met meer grip zich zo handzaam laat manoeuvreren. Dus, lieve Land Rover, wanneer mogen wij dat eindelijk gaan uitproberen?

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    6.5

Reageren is niet mogelijk.