Strategische fouten maken Jaguar Land Rover kwetsbaar

0

Het Britse automerkenduo Jaguar Land Rover (JLR) schrapt wereldwijd 4.500 banen. Het merendeel van de ontslagen zal op de thuismarkt Groot-Brittannië plaatsvinden. Het bedrijf benadrukt dat de banen van productiepersoneel buiten schot blijven. Dit betekent dat er vooral op het hoofdkantoor fors in het personeelsbestand gesneden zal worden.

Vorig jaar reduceerde JLR haar werknemersaantal al met 1.500. Door de nieuwe ontslagronde zal JLR maar liefst 10 procent van haar personeel verliezen. In de komende anderhalf jaar zal het bedrijf hierdoor 2,76 miljard euro besparen. Het is nog niet bekend welke afdelingen en locaties precies de dupe worden van het besluit. Maar personeel dat deel uit maakt van het management, het verkoopteam of werkt op de onderzoeksafdeling dan wel in de designstudio dient zich zorgen te maken.

JLR, dat eigendom is van het Indiase Tata Motors, gaat ook in andere kosten snijden. Hierbij gaat het om een bedrag van omgerekend ruim 550 miljoen euro. Deze kostenbesparingen komen bovenop die van vorig jaar. Die was eveneens 550 miljoen euro groot. Het geld dat hiermee vrij komt zal worden geïnvesteerd in het Engine Manufacturing Center in Wolverhampton en in de fabriek in Birmingham. Daar moeten elektrische aandrijfsystemen (Electric Drive Units; EDU) en batterijen gemaakt gaan worden.

Die zijn nodig voor de opvolger van de XJ, die niet meer met een verbrandingsmotor verkocht zal worden. De productie moet nog dit jaar worden opgestart. De EDU wordt gevoed door een batterij die geassembleerd gaat worden in het nieuwe Jaguar Land Rover Battery Assembly Centre in Hams Hall, North Warwickshire. “Dat wordt één van de grootste in zijn soort in het Verenigd Koninkrijk en past nieuwe technologie toe voor de productie van accupakketten voor toekomtige modellen van Jaguar en Land Rover”, aldus een woordvoerder.

Met het zogeheten ‘Charge and Accelerate’ programma verwacht JLR essentiële investeringen in technologie te kunnen financieren om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Het reorganisatieplan moet binnen 18 maanden vruchten gaan afwerpen. Een vrijwillig afvloeiingsprogramma in het Verenigd Koninkrijk is onderdeel van het plan. Doel van de ingrepen is om de economische tegenwind en de daarmee samenhangende tegenvallende verkopen het hoofd bieden. Met name in China ondervindt JLR grote afzetproblemen. Daar daalde de verkoop met 21,6 procent. In Europa wordt het Britse automerken duo geconfronteerd met strengere Europese uitstoot regels en een verminderde vraag naar diesels. Verder denkt JLR zich vast in tegen een chaotisch verloop van de Brexit. Consumenten in eigen land kopen daardoor minder auto’s.

Dat het niet goed gaat met JLR, bleek al uit de dieprode halfjaarresultaten. Toen ging het om een verlies van 390 miljoen euro. Op verschillende productielocaties werd de autoproductie vorig jaar tijdelijk stilgelegd of ingeperkt. Dat komt niet alleen door de verminderde vraag naar de dieselmodellen van met name Land Rover, maar ook omdat Jaguar een afzetprobleem heeft met de XE en XF. Daarnaast zit JLR ook met een investeringskater omdat haar Ingenium dieselmotor niet in de smaak valt. Van alle in het Verenigd Koninkrijk door JLR verkochte auto’s is 90 procent olie gestookt. Wereldwijd ligt dat percentage op 45. Dit maakt JLR kwetsbaar nu de Ingenium dieselmotor minder aanslaat dan gehoopt.

JLR verkocht vorig jaar 592.708 auto’s, oftewel 4,6 procent minder dan 2017. Dat was dus niet voldoende om uit de rode cijfers te blijven. Het bedrijfsverlies is toe te dichten aan het getergde Land Rover, dat vorig jaar 6,9 procent minder auto’s verkocht (411.875 exemplaren). Jaguar trok in 2018 wel meer klanten, namelijk 1,2 procent en kwam uit op 180.833 bestellingen. De I-Pace verkoopt namelijk wel goed, maar daarvan is de productie uitbesteed aan Magna Steyr in Oostenrijk. Dat geldt ook voor de nieuwe E-Pace.

JLR heeft net een nieuwe fabriek met een capaciteit van 150.000 auto’s klaar. Die staat middenin ’s werelds grootste vrijhandelszone, namelijk in Slowakije. Dat klinkt ideaal, maar gelet op de huidige verkoopdaling heeft JLR die fabriek helemaal niet nodig. In de Slowaakse productiefaciliteit gaat de nieuwe Defender gebouwd worden. Het onderbrengen van de fabricage van een oer Brits model in een land waar Land Rover historisch gezien geen enkele binding mee heeft, is net zo onbezonnen als de Brexit.

De ellende voor JLR is dus compleet. Moederbedrijf Tata zag zich reeds genoodzaakt om openlijk haar steun voor haar Britse dochter te betuigen en heeft nu aangestuurd op een saneringsplan. Na enkele vette jaren, is het rendement bij het Britse automerkenduo nu weer erg mager geworden. De kans is groot dat er in de toekomst nog meer ontslagen zullen vallen, bijvoorbeeld als de fabriek waar de Jaguar modellen XE en XF van de band rollen gesloten wordt. Ook de F-Pace (foto) wordt daar gebouwd, maar de vraag naar deze SUV is afgelopen jaar sterk gedaald als gevolg van de komst van de E-Pace. De fabriek in Solihull wordt niet door sluiting bedreigd, want daar wil JLR de productie van de volgende generatie Range Rover en Range Rover Sport onderbrengen.

Schrale troost is dat ook landgenoot Bentley het momenteel zwaar heeft, maar het contrast tussen JLR en Volvo is groot. Niet qua verkopen, want de Zweedse concurrent zit op ongeveer hetzelfde afzetniveau. Maar Volvo heeft een geweldig jaar afgesloten met een verkoopstijging van meer dan 12 procent. Dit resultaat kan niet los worden gezien van het besluit van de Zweden om de dieselmotor af te zweren. Die beslissing werd al een paar jaar geleden genomen. Volvo heeft ook geen fabrieken in Europa bijgebouwd, maar een productiefaciliteit in de Verenigde Staten geopend. Bovendien hebben de Zweden de fabricage van belangrijke nieuwe modellen niet uitbesteed. In Noord-Amerika stegen de verkopen van JLR met 7,2 procent, maar door het ontbreken van een lokale fabriek is de winstmarge relatief klein.

Comments are closed.