Meer show dan go: test vernieuwde Lexus RC 300h

0

Waarom de korte test?

Lexus is vermoedelijk niet tevreden over de in 2018 behaalde verkoopresultaten. In ons land wist het merk onvoldoende te profiteren van de algehele vraagstijging en daalde het marktaandeel. Op Europees niveau staat Lexus al sinds mensenheugenis op een marktaandeel van 0,3 procent. Het is dus de hoogste tijd voor een modellenoffensief en dat vind de komende maanden plaats in de vorm van de verkoopstart van de ES 300h, de UX 250h en de hier geteste, vernieuwde RC 300h.

Wat voor auto is het?

Het is knap dat Lexus blijft proberen om met de uit 2016 stammende RC een voet tussen de deur te krijgen in het segment dat wordt beheerst door de coupéversies van de Audi A5, de BMW 4-serie en de Mercedes-Benz C klasse. Het premiummerk van Toyota wist vorig jaar in ons land 19 exemplaren van haar alternatief te slijten, een derde minder dan in 2017 dus er was inderdaad alle reden voor een opfrisbeurt.

Ondanks de noodzaak van een facelift, was (en is) er met het uiterlijk van de RC niks mis. Met zijn enorme grille, uitgeklopte wielkasten en tal van welvingen of inkepingen in zo’n beetje elk carrosseriepaneel krijgt de koper in visueel opzicht sowieso veel waar voor zijn geld. Het design is een stuk spannender dan dat van bovengenoemde Duitse concurrenten. Maar misschien was het voor veel autoconsumenten te veel van het goede. Lexus heeft daarom de uitstraling van de RC wat minder wulps gemaakt. Zo is de curieuze LED dagverlichting in boemerangvorm (sommigen zagen in de stripjes het Nike logo) verdwenen; de betreffende units zijn voortaan in de puntige koplampen opgenomen, die nu bijna doorlopen tot in de grille. Hierdoor is een front ontstaan dat rustiger op het netvlies ligt, al is de kenmerkende ‘spindle’ grille van Lexus niet minder opzichtig geworden. Tussen de herontworpen bumpers (achter met een ‘deuk’ aan de zijkant à la de BMW 8-serie) veranderde er niets, maar achteraan zorgt Lexus eveneens voor nieuwe lichtunits. Die zijn voortaan een stuk massiever van vorm dan voorheen. Daarnaast zien we nieuwe luchtinlaten in het achterwerk. De carrosserie-ingrepen hebben volgens Lexus geresulteerd in verbeterde aërodynamische eigenschappen. Rollen doet de vernieuwde RC op 19 inch wielen.

Binnenin heeft Lexus het dashboard wat bijgepunt. De middenconsole, waarin de bediening van de klimaatregeling en de geluidsinstallatie is ondergebracht, is nu bekleed met een geborsteld oppervlak. De zijkanten zijn voorzien van een groter oppervlak kniebeschermend materiaal aan de zijkanten. Dat moet met name tijdens lange ritten voor meer comfort zorgen. Ga je voor de F Sport uitvoering, dan heb je de keuze uit 2 decoratiemogelijkheden van echt aluminium: Naguri of Brushed Metal. Kleurthema’s zijn onder andere Ochre (bekend uit de LC) en Mustard, dat gele accenten combineert met een zwarte achtergrond. Het analoge klokje is eveneens afkomstig van de LC.

Onderhuids is er volgens Lexus ook gesleuteld. Zo zou de besturing en de motorrespons (van de 223 pk sterke hybride aandrijflijn met 2,5 liter 4 cilinder benzinemotor) aangescherpt zijn. Het gemiddelde benzineverbruik valt iets later uit, maar de CO2-uitstoot is met 114 gram/km door de nieuwe meetmethode een paar gram hoger geworden. Daarnaast zijn er nieuwe schokbrekers met meer dempingkracht en stijvere ophangbussen. Onder de streep moet dit volgens Lexus resulteren in een verbeterd weggedrag. Dit neemt niet weg dat het jammer is dat de F uitvoering met 5,0 liter atmosferische V8 motor pas later komt. Ook al verkocht die nauwelijks, het is wel een imposante imagobouwer voor de RC (en Lexus in zijn geheel).

De Japanner is per direct bestelbaar vanaf 48.995 euro. Voor bovengenoemd bedrag krijg je de naamloze basisuitvoering. Die zit uitrustingtechnisch overigens al behoorlijk in de slappe was met zaken als gescheiden klimaatregeling, cruise controle, een achteruit rij camera, Smart Entry, stoelverwarming, 18 inch lichtmetalen velgen en lederen bekleding. Ook automatisch inklapbare plus verwarmbare buitenspiegels, LED koplampen met lichtsensor, de Drive Mode Selector (met de rij modi: Eco, Normal en Sport), LED achterlichten, een uitgebreid multimediasysteem en elektrisch verstelbare sportstoelen zijn aanwezig op de basisuitvoering. Voor meer luxe kan je om te beginnen opteren voor de Business Line. De prijs bedraagt 52.495 euro. De RC 300h Business Line kenmerkt zich door het Lexus Premium navigatiesysteem inclusief 10,3 inch beeldscherm, dubbele USB poorten, parkeersensoren voor & achter, een regensensor en een stuurkolom die elektrisch verstelbaar is. De RC 300h Luxury Line (57.995 euro) voegt daar 19 inch lichtmetalen velgen, Blind Spot Monitor & Rear Cross Traffic Alert, een zelf dimmende buitenspiegel, decoratiepanelen van Shimamoku hout, lederen bekleding, stoelventilatie, het Lexus Safety systeem+ (waar onder andere adaptieve cruise controle, verkeersborden herkenning en automatisch grootlicht bij horen) en hoogwaardigere LED koplampen aan toe. Het sportieve topmodel van het leveringsgamma is de RC 300h F Sport. De prijs bedraagt 58.495 euro, of 61.495 euro indien je de F Sport Premium wenst. Beide uitvoeringen beschikken over F Sport instaplijsten, idem logo’s, sportpedalen, een aangepaste grille, speciale bumpers, sportstoelen met geheugenfunctie, variabele dempers, een geheugenfunctie voor de stuurwiel afstelling en een uitgebreider navigatiesysteem. De RC 300h F Sport Premium beschikt daarnaast over een verwarmbaar stuurwiel, een creditcardsleutel en alle uitrusting van de Luxury Line uitvoering.

Is het wat?

De 300h versie was voorheen letterlijk en figuurlijk de zwakste schakel uit het modelgamma en moet het nu in zijn eentje opnemen tegen de coupéversies van de Audi A5, de BMW 4-serie en de Mercedes-Benz C klasse. Dat lukt niet echt goed, want de hybride aandrijflijn maakt geen enkele indruk. Trap het gaspedaal in en je hoort de saai klinkende benzinemotor rauw brullen, maar de tempoversnelling valt bij dit akoestische drama in het niet. Lexus heeft de CVT automaat van ‘nepversnellingen’ voorzien, maar daarmee weet de transmissie niet te overtuigen voor de S-tronic, Steptronic of 9G-tronic alternatieven van de Duitse concurrentie. Het prestatieniveau (0-100 km/u in 8,6 seconden) is een sportcoupé onwaardig, al is er weinig stimulans om de RC 300h op zijn staart te trappen aangezien het vanwege zijn hoge gewicht (1,7 ton) een log rijdende auto is. Maar gelukkig is er ook positief nieuws. Sinds de facelift is de besturing en vering merkbaar aangescherpt. De RC 300h neemt daardoor met iets meer gretigheid bochten. Tegelijkertijd is het veercomfort, ongeacht de snelheid, beter geworden. Dus Lexus heeft de RC 300h wel degelijk beter gemaakt. Alleen is de geboekte progressie onvoldoende om de auto te transformeren tot een sportieve coupé. Maar goed, misschien is niet iedereen daar naar op zoek. Diegenen die gewoon een relaxt rijdend 2-deurs model zoeken, komen nu zondermeer beter aan hun trekken.

Een sterke eigenschap van de RC 300h (en überhaupt van alle Lexus modellen) is de exemplarische interieurafwerking. De Japanners gebruiken prachtige materialen en alle knoppen en toetsen klinken nóg beter dan in de modellen van de Duitse concurrentie. In dit opzicht krijg je dus zondermeer waar voor je geld bij Lexus. Het is alleen jammer dat die nare touch pad tijdens de facelift niet overboord is gekieperd. De bedieningsvriendelijkheid van het infomediasysteem is daardoor nog steeds een ramp. Maar je kan het ook zien als een haar in een rijk gevulde, smakelijke soep.

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De facelift heeft de RC 300h in visueel opzicht allesbehalve verprutst. Hij heeft nog steeds een heel sensuele, aantrekkelijke uitstraling en onderscheidt zich daarmee van de Duitse concurrentie. Dat is maar goed ook, want hoewel de Lexus relaxt rijdt, moet hij het niet van zijn sportieve weggedrag hebben. Dat zal er voor zorgen dat coupéfans uiteindelijk toch liever een A5, 4-serie of C klasse hebben.

  • 6
  • User Ratings (6 Votes)
    6.4

Comments are closed.