Nieuwstelex

0

+++ De Fiat 500 is al 11,5 jaar op de markt. Daarmee is het model voor autobegrippen stokoud. Een productcyclus van 7 jaar is gebruikelijk in de branche, al hoewel Zuid Koreaanse autofabrikanten dat aan de lange kant vinden. Ja, de 500 werd tussendoor al eens onder handen genomen, maar dat was weinig meer dan een cosmetische opfrisbeurt. Een hoge leeftijd zorgt doorgaans voor afkalvende verkopen. Samen met gestaag strenger wordende normen op het gebied van veiligheid en uitstoot is dat één van de belangrijkste beweegredenen voor een autofabrikant om periodiek met nieuwe modellen op de markt te komen. Maar de Fiat 500 lijkt hiervoor evenwel immuun te zijn. Een uitzondering op de regel. Afgelopen jaar verkocht Fiat in Europa niet minder dan 194.000 exemplaren van de 500. Een beter verkoopsresultaat zette het model nog niet eerder neer. De 500 harkt in Europa niet minder dan 15 % marktaandeel naar zich toe. Met dus meer dan een decennium op de teller. In Nederland moest de 500 vorig jaar wel een verkoopveer laten. Maar dat kan niet los worden gezien van het gebrekkige dealernetwerk en de chaos die bij de importeur in Lijnden heerst. Maar in meer dan 11 andere landen verkoopt de compacte Italiaan beter dan al zijn concurrenten. Volgens Luca Napolitano, topman van Fiat en Abarth voor de regio EMEA (Europe Middle East Africa), bewijzen de verkoopresultaten dat de 500, geïnspireerd door het originele volksautootje uit 1957, een tijdloos stijlicoon is. Sedert zijn lancering in 2007 werden er al 2.211.000 stuks van geproduceerd. Tellen we daar de productiecijfers van de oorspronkelijke 500 (gebouwd tussen 1957 en 1977) bij op, dan komen we uit op dik 6 miljoen exemplaren. De speciale series spelen volgens Napolitano ook een belangrijke rol bij de uitstekende verkoopresultaten. Fiat bedacht al meer dan 30 speciale edities van het model. Fiat verkoopt de 500 in meer dan 100 landen. Liefst 80 % van de verkochte exemplaren vindt buiten Italië een eigenaar. Het succesverhaal van de 500 is volgens Fiat nog lang niet voorbij. Het merk verwacht dat het succes van de auto blijft groeien. Volgend jaar komt er een volledig elektrische variant. Ideaal voor in de stad. +++

+++ ASTON MARTIN heeft de RapideE vrijwel verkoopklaar. De oplage van de elektrische liftback is gelimiteerd tot 155 exemplaren (het getal ‘155’ is de topsnelheid in mijlen) en maakt gebruik van een elektrisch netwerk van 800 volt. De batterijcapaciteit bedraagt circa 65 kWh. De elektromotor is goed voor 600 pk. Het vermogen gaat enkel naar de achterwielen. Aston Martin volgt dus niet te trend om op elke as een elektromotor te monteren om op die manier vierwielaandrijving te creëren. De verkoop moet nog dit jaar starten. Deze RapideE vormt het startpunt van een eerste elektrisch offensief van Aston Martin. Toekomstige emissieloze modellen zullen echter de merknaam Lagonda opgespeld krijgen. In een later stadium volgt wellicht een volledig elektrische variant van de DBX, de dit jaar te introduceren cross-over van Aston Martin. Gelet op de geringe oplage van slechts 155 exemplaren van de Rapide E, dient het model bovenal als technologische showcas. Tot de komst van de elektrische DBX blijft Aston Martin zich bij haar eigen sportwagens DB11, Vantage en Vanquish evenwel focussen op de verbrandingsmotor en veel akoestisch genot. +++

+++ AUDI heeft een druk jaar voor de boeg: er zullen liefst 18 nieuwe modellen gelanceerd gaan worden. Het gaat hierbij onder andere om de A6 Allroad, de facelift voor de TT RS, de RS 5 Sportback, stekkerhybride uitvoeringen van zowel de Q5, de A7 als de A8, de e-Tron Sportback, de nieuwe A3, de Q3 Coupé oftewel de Q4, de grondig vernieuwde de A4 plus Q7 en Last but not least de nieuwe RS 6, RS 7 én RS Q3. +++

+++ In België staan voor ruim € 800 miljoen occasions te wachten op een nieuwe eigenaar die niet komt. Ze zijn onverkoopbaar. De reden: de DIESEL motor in het vooronder. Die is melaats verklaard. Uit een analyse van Gocar Data blijkt dat bij onze zuiderburen meer dan 34.000 tweedehandse voertuigen (oftewel 29 % van het totale aanbod) al meer dan 4 maanden te koop staan. Gebruikelijk is dat een occasion niet langer dan 2 maanden op een koper hoeft te wachten. Terwijl België lange tijd het dieselland bij uitstek was, zijn het vooral oliegestookte modellen die bij dealers vierkante banden staan te kweken. Dat zorgt voor veel kosten. In directe zin omdat er uiteindelijk hoge kortingen moeten verleend om alsnog van het voertuig af te komen. Deskundigen spreken van minimaal €2.000. Vermenigvuldig je dit bedrag met 34.000 occasions, dan kom je uit op een schadepost van €68 miljoen. Er is ook in indirecte zin sprake van extra kosten omdat de onverkoopbare diesel de plaats bezet van een benzinevoertuig waarvoor wel belangstelling is. Veel Belgische tweedehands diesels verdwijnen naar andere Europese landen; in Midden & Oost Europa en naar Spanje plus Portugal. Daar is van melaatsheid geen sprake. Volgens Gocar Data is de marktwaarde van een 3 jaar oude Volkswagen Golf 1.6 TDI met 125.000 km op de teller in het laatste land bijna een derde hoger dan in België. En Nederland? Reken er op dat de marktsituatie bij ons eerder vergelijkbaar is met die bij onze zuiderburen dan met Portugal … +++

+++ In de strijd voor een beter milieu probeert de overheid de komende jaren automobilisten te verleiden tot de aanschaf van een ELEKTRISCHE auto. Dat doet ze met allerhande voordeeltjes. Om dat mogelijk te maken, gaan bezitters van een ‘gewone’ auto iets extra’s betalen: het zogeheten ‘Tientje van Rutte’. Want wie na 2020 benzine of diesel wil blijven rijden, is daar gemiddeld €10 per maand extra aan kwijt. Met dat geld wil de overheid elektrisch rijden stimuleren, want dat is beter voor het klimaat. Het bezit en gebruik van een ‘gewone’ auto wordt namelijk duurder, dus elektrisch rijden zou dan aantrekkelijker moeten worden. Met het geld dat het ‘Tientje van Rutte’ oplevert, kunnen de stimuleringsmaatregelen voor elektrische autobezitters betaald worden, waaronder een aanschafsubsidie en belastingvoordelen. Het kabinet wil dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Dat kost de belastingbetaler miljarden: in de periode 2021 tot en met 2025 gaat het om €3,9 miljard. In de periode daarna tot 2030 nog eens maximaal €1,5 miljard. Het kabinet wil dat de vervuiler betaalt en dus zal de ‘traditionele’ automobilist dat moeten ophoesten. De vraag is enerzijds of een tientje extra per maand veel zoden aan de dijk zet. Anderzijds zal zeker niet elke automobilist die benzine of diesel blijft rijden, dit echt in zijn of haar portemonnee voelen. “Dat hangt heel erg af van je inkomen”, zegt een woordvoerder van budgetvoorlichter Nibud desgevraagd. “Voor huishoudens met een laag inkomen kan €10 per maand een aderlating zijn. Want een tientje per maand is op jaarbasis €120”. Maar op het totaalbedrag wat automobilisten nu toch al maandelijks kwijt zijn aan hun auto, valt een tientje meer of minder relatief mee. Volgens het Nibud zijn Nederlanders gemiddeld €300 tot €600 per maand kwijt aan het bezit en gebruik van een auto. “Het tientje is niet bedoeld om mensen meteen de fossiele auto uit te jagen”, zegt directeur Marjolein Demmers van milieuorganisatie Natuur en Milieu. De eerste jaren wordt ingezet op het belonen van mensen die elektrisch gaan rijden, door de eerder genoemde aanschafsubsidie en belastingvoordelen voor elektrische auto’s en rijders. “Er wordt niet ingezet op het straffen van benzine en diesel rijders”, legt Demmers uit. Dat komt ook omdat ons land nog heel veel traditionele automobilisten heeft. Als die miljoenen benzine en diesel rijders morgen allemaal zouden overstappen op een elektrische auto hebben we een probleem. Er zijn niet genoeg exemplaren, niet genoeg laadpalen en er is onvoldoende stroom. “Er wordt dus bewust gekozen voor de weg van de geleidelijkheid”, zegt Demmers. Die geleidelijkheid maakt de financiële pijn die deze maatregelen veroorzaken behapbaar. De groep die de stimuleringsmaatregelen moet ophoesten blijft de komende jaren immers groot. Criticasters beweren wel eens dat het traditionele rijden ‘onbetaalbaar’ wordt, maar daarvan is de komende jaren dus nog geen sprake. Deskundigen hebben berekend wat de kabinetsmaatregelen over het gebruik en bezit van een auto voor gevolgen hebben voor de individuele portemonnee. Om een betrouwbare rekensom te kunnen maken, is men uitgegaan van een aantal gemiddelden. Om te beginnen het gemiddelde aantal gereden kilometers per jaar per automobilist. Dat was in de periode 2012 t/m 2017 voor benzinerijders 10.201 km en voor dieselrijders 20.278 km. Vervolgens berekende men het gemiddelde brandstofverbruik. Benzineauto’s verbruiken gemiddeld 785 liter per jaar; voor dieselmodellen is dat 1.193 liter per jaar. Volgens het Klimaatakkoord zal de accijns op benzine vanaf 2021 tot 2030 jaarlijks met 1 cent per liter stijgen. De accijns op diesel ook: vanaf 2023 zelfs met 2 cent per liter. Bezitters van een benzineauto zijn per jaar dus (785 x 1 cent =) €7,85 extra kwijt. Dieselrijders €11,93. Maar automobilisten krijgen ook te maken met vaste bedragen. Zo is in het Klimaatakkoord een ‘innovatietoeslag op bezit’ opgenomen: bezitters van een benzinemodel of een diesel betalen vanaf 2021 sowieso €25. Bovendien stijgt de motorrijtuigenbelasting voor dit type auto’s vanaf 2021 stapsgewijs. +++

+++ Tankstations met 2 of meer tankinstallaties voor benzine moeten vanaf oktober bij minimaal de helft daarvan zogenoemde ‘groene’ E10 benzine aanbieden. De ministerraad heeft hiermee ingestemd met het voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Hierdoor kunnen automobilisten vanaf die datum op veel meer plekken groenere benzine tanken dan nu het geval is. De meeste tankstations in Nederland bieden nu voornamelijk E5 benzine aan. Deze bevat maximaal 5 % bio-ethanol. Veel auto’s (maar niet alle) zijn al geschikt voor E10; een benzinesoort die tussen de 7,5 en 10 % bio-ethanol bevat. Bio-ethanol wordt ingezet tegen klimaatverandering en kan de CO2-uitstoot van wegverkeer verlagen. Overigens mogen tankstations waar maar 1 soort benzine kan worden verkocht, zelf kiezen wat ze gaan aanbieden. +++

+++ Audi biedt haar E-TRON tegen meerprijs aan met camera’s in plaats van buitenspiegels. Het voordeel van deze zogeheten Virtual Mirrors is dat ze minder luchtweerstand ondervinden en daarnaast een grotere kijkhoek bieden. Het nadeel is dat ze een stuk duurder zijn dan een simpele spiegel. Audi rekent namelijk voor haar Virtual Mirrors een prijs van €1.857. Dat valt te overzien, maar je moet er wel rekening mee houden dat de cameraspiegels alleen leverbaar als je ook de 360 graden (parkeer)camera’s, het Assistentiepakket City en een Pro Line S pakket of Pro Line Plus pakket aanvinkt op de optielijst. Hiervan bedragen de kosten respectievelijk €1.388, €1.630 en €5.900 of €7.500. Anders gezegd: begroot sowieso minimaal €10.775 bovenop de basisprijs van de e-Tron als jij jouw zinnen hebt gezet op de Virtual Mirrors. Audi overweegt trouwens om de naam ‘e-Tron’ exclusief te reserveren voor haar volledig elektrische modellen. Dit betekent dat er voor de stekkerhybride uitvoeringen, zoals de spirituele opvolger van de A3 e-Tron, een andere typeaanduiding bedacht moet worden. Rond 2025 wil Audi 12 volledig elektrische modellen in haar gamma hebben. De e-Tron is daarvan de eerste. Later dit jaar volgt de e-Tron Sportback. De e-Tron GT debuteert in 2020. Daarna is het de beurt aan een goedkoper e-Tron model. Net als bij de eerste e-Tron zal Audi voor wat betreft het design van de andere volledig elektrische modellen op safe spelen. In eerste instantie werd er gedacht aan een geheel nieuwe, onderscheidende en expressieve styling om zo te benadrukken dat het een ander type auto gaat. Maar na diverse gesprekken met klanten heeft Audi besloten om die koers te laten varen. De vaste cliëntèle geeft de voorkeur aan normaal ogende elektrische modellen. In het geval van de e-Tron, die een traditioneel lange motorkap heeft, verklappen enkel details (zoals oranje/geelkleurige remklauwen als knipoog naar de kleur van stroomkabels) dat het een emissieloze auto is. Audi heeft met de grille wel willen benadrukken dat de e-Tron een elektrisch model is. Het formaat is hierom kleiner dan bij de conventioneel aangedreven auto’s van het merk. Verder heeft de grille een lichtere kleur. Momenteel hebben de A modellen van Audi een 4-hoekige grille en Q modellen een 6-hoekig exemplaar. In de basis geldt dit laatste ook voor de e-Tron aangezien deze auto feitelijk lid is van de Q familie. De e-Tron GT krijgt als A7 Sportback kloon juist een 4-hoekige grille. Voor de S-Line uitvoering van de e-Tron komt er een zwart luchtrooster. Daarnaast komt er een performanceversie van dit model. Die krijgt in ieder geval een S badge. Technisch gezien wordt het een veel snellere auto met fors bredere banden. Audi zal voor de gewone e-Tron binnenkort sowieso 22 inch lichtmetalen velgen introduceren. Die zijn nadelig voor de actieradius, maar ja, het oog wil ook wat … +++

+++ FIAT breidt de garantie op haar nieuwe auto’s uit. Voortaan ontvangt de klant bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie standaard 3 jaar aanvullende garantie. Er worden dus 5 jaar lang fabricagedefecten en andere productieproblemen gedekt. Je krijgt dan gratis een nieuw origineel Fiat onderdeel. Kom je met pech langs de weg te staan, dan kun je een beroep doen op de Wegenwacht van de ANWB, waar jij je ook bevindt in Europa. Er geldt geen kilometerbeperking op de 5 jarige garantie. Als je de Fiat binnen 5 jaar doorverkoopt, gaat de resterende garantie mee naar de nieuwe eigenaar. Dat is goed voor de restwaarde van de Fiat. De enige voorwaarde voor de extra 3 jaar garantie is dat je de Fiat laat onderhouden volgens de door de fabrikant vastgestelde voorschriften. De nieuwe regeling is op 1 januari ingegaan. Schade door ongevallen, brand en/of diefstal, krassen, chemische schade en schade als gevolg van niet originele onderdelen is uitgesloten. Dat geldt ook voor onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage. Dat is natuurlijk een breed begrip. Fiat doelt hiermee op componenten die regelmatig moeten worden vervangen zoals banden, velgen/wieldeksels, ontstekingsbougies / voorgloei bougies, koppelingsplaten, koppelingsmechanismen, remschijven & remblokken, ruitenwisserbladen, achterruitwisser / koplampwisser, achterste remschoenen, remtrommels, accessoire riem (behalve de distributieriem), schokdempers, lampen (binnen & buitenverlichting), batterij, zekeringen, alle uitlaatpijpen (behalve het systeem van emissiebeperkende katalysator en roetfilter), smeermiddelen, filters en wiel uitlijning. +++

+++ FIAT CHRYSLER heeft sinds afgelopen zomer een nieuwe topman: Mike Manley. Die heeft 2018 als één van de roerigste jaren van zijn carrière ervaren. Manley heeft de zware taak om de markante en bewierookte Sergio Marchionne op te volgen. Hij laat weten dat onder zijn regime de merken Alfa Romeo en Maserati om markttechnische redenen weer meer uit elkaar getrokken zullen worden. Het is volgens de CEO nu al merkbaar dat dit beter is voor beide labels. Fiat zal ondanks een drastische verkoopafname in het afgelopen jaar op de Amerikaanse markt (-50 %) dit land niet de rug toekeren. In februari zal Fiat Chrysler de officiële bedrijfsresultaten over 2018 presenteren. +++

+++ De A4 bij Leiderdorp richting Den Haag is volgens de Stichting Incident Management Nederland het GEVAARLIJKSTE stuk snelweg. Het samenwerkingsverband van bergers registreerde vorig jaar 52 ongevallen tussen hectometerpalen 33,0 en 33,9. Dat was 60 % meer dan in 2017. Volgens de stichting komt het hoge aantal ongevallen doordat de A4 op dat traject teruggaat van 3 naar 2 rijstroken. Vlak daarvoor ligt er nog een tunnel en een drukke afslag. “De combinatie van afslaand verkeer, plotseling daglicht en de noodzaak om vanuit de linkerbaan in te voegen maakt de kans op ongevallen aanzienlijk”, schrijft de organisatie. Rijkswaterstaat werkt aan plannen om de weg aan te passen. In de top10 staan 4 trajecten op of direct aan de ringweg A10 rond Amsterdam. Vooral op het laatste stuk van de A8 vanuit Zaandam is er een opvallende stijging van het aantal ongelukken. Vorig jaar ging het daar 38 keer mis, tegenover gemiddeld 6 ongevallen per jaar tussen 2010 en 2012. Over 2017 bestempelde de Stichting Incident Management Nederland de Van Brienenoord brug bij Rotterdam nog als het gevaarlijkste stuk snelweg. In de lijst van afgelopen jaar staat dat traject op de 5de plek. Op sommige trajecten is het aantal ongelukken de afgelopen jaren sterk gedaald. Op de A1 tussen Amsterdam en Naarden halveerde het aantal meldingen van 314 in 2016 naar 146 vorig jaar. Deze snelweg is de afgelopen jaren verbreed. +++

+++ HYUNDAI roept namens dochtermerk Kia wereldwijd bijna 2 miljoen auto’s terug naar de dealer. De oorzaak zijn een reeks voertuigbranden. Het gaat om de modellen Optima, Sorento en Sportage. Het brandgevaar zou zich alleen voordoen bij exemplaren die zijn uitgerust met de 2.0 T-GDI turbobenzinemotor of de 2,4 liter versie zonder drukvoeding. Het gaat om recente voertuigen, met bouwjaren van 2011 tot en met 2018. De precieze oorzaak van het probleem legt het Hyundai concern niet uit. De oplossing wel: de getroffen auto’s krijgen een sensor die trillingen (een gevolg van slijtage aan lagers in de motor) waarneemt, het voertuig vervolgens in noodloop modus plaatst en de bestuurder aanmaant om zo snel mogelijk naar de dealer te gaan. Het vervangen van motorlagers is een dure aangelegenheid. Kia geeft op alle betrokken motoren een uitgebreidere, levenslange garantie. Klanten die eerder al reparatiekosten hebben moeten maken, worden gecompenseerd. +++

+++ De onzekerheid over een Brexit deal baart autofabrikanten met productievestigingen in het Verenigd Koninkrijk kopzorgen. JAGUAR LAND ROVER , dat nog maar enkele jaren geleden de ene ‘goed nieuws show’ na de andere kon opvoeren, beleeft er nu moeilijk tijden door. Het bedrijf was al genoodzaakt 2 ontslagrondes aan te kondigen. En nu zijn er nieuwe maatregelen aangekondigd. In 2018 verkocht Jaguar Land Rover 592.708 auto’s. Dat cijfer was 4,6 % lager dan het jaar ervoor. Uit een analyse van de prestaties van individuele markten blijkt ook de prijs die beide premiummerken betalen voor handelsspanningen tussen de VS en China. Daarbij is het Verenigd Koninkrijk niet eens rechtstreeks betrokken, maar ze noopt de Chinese autoconsument wel tot terughoudendheid. De verkoop op die cruciale markt ging daardoor in één klap 21,6 % achteruit. Europa boerde 7,8 % minder. De thuismarkt leverde 1,5 % in. En de zwakke koers van het Britse Pond deed de zaken ook geen goed. Jaguar Land Rover zal om bezuinigingsredenen daarom wellicht niet aanwezig zijn op de autosalon van Genève. Nu het Brexit plan van premier Theresa May in het Britse parlement is weggestemd, stijgt de kans op een vertrek zonder akkoord. Deze zogeheten ‘no deal’ zal een verlammend effect kunnen hebben op het industriële apparaat van het land. Jaguar Land Rover is immers afhankelijk van de toelevering van onderdelen vanaf het continent. Eerder besliste Mini al om uit voorzorg haar fabriek een week te sluiten op het verwachte moment van de splitsing tussen Europa en Groot-Brittannië. Jaguar Land Rover heeft nu ook besloten om de productie in haar vestigingen in het Verenigd Koninkrijk tijdelijk stil te leggen, en wel tussen 8 en 12 april. +++

+++ Een nieuw merk op de markt zetten is een lastige klus. Het Chinese LYNK & CO , onderdeel van het Chinese Geely concern, beleeft echter een droomstart. Het nieuwe merk verkoopt sinds 2018 auto’s in China. Met succes, want tot op heden rijden er al 120.414 exemplaren rond in het Aziatische land. In de eerste 137 seconden na de verkoopstart ontving Lynk & Co liefst 6.000 orders voor haar nieuwe 01, een compacte SUV. Dit model maakt gebruik van Volvo techniek en wordt gebouwd op hetzelfde CMA platform als de XC40. Lynk & Co heeft in China 221 showrooms. Merkchef Alain Visser licht de eerste verkoopresultaten als volgt toe: “2 jaar geleden was Lynk & Co nog een idee. Deze verkoopcijfers van een compleet nieuw merk bewijzen dat de focus op een simpele ervaring van start tot finish voor jonge kopers effectief is”. Lynk & Co verkoopt haar auto’s namelijk voornamelijk via internet en levert slechts een beperkt aantal opties. Het merk maakt het kopers zo eenvoudig mogelijk. Lynk & Co bereidt zich nu voor op lancering in Europa. Daar worden volgens Visser momenteel de nodige maatregelen voor getroffen. Naar verwachting openen de eerste stores van Lynk & Co in 2020 in belangrijke steden zoals Berlijn, Brussel, Stockholm, Londen, Barcelona en Amsterdam. Eigenaar Geely is tevens het moederbedrijf van Volvo, Polestar en Lotus. Lynk & Co merk haar hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg, om de hoek bij Volvo. Dat is handig als dezelfde techniek gebruikt wordt. Na de Lynk & Co 01 volgen de 02 en 03. De eerste is een iets lagere cross-over met een kortere wielbasis, waardoor hij beduidend sportiever oogt dat het debuutmodel. De 03 is een 4,64 meter lange en 1,84 meter brede sedan. Hij is 1,46 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,73 meter. Inmiddels is ook al de Lynk & Co 04 betrapt. Dat wordt een hatchback. De modellen van Lynk & Co 02 worden in Europa straks alleen geleverd als stekkerhybride. Later volgt een volledig elektrische uitvoering. +++

+++ MASERATI bevindt zich in een verkoopdip. Nog niet zo lang geleden was het in Turijn een drukte van belang om de nieuwe auto’s van het merk op tijd af te kunnen leveren, maar inmiddels is de orderstorm voorbij. Het is onduidelijk wat de Grugliasco fabriek te wachten staat en voor de Mirafiori productievestiging is de hoop nu gevestigd op een heel ander model, namelijk de elektrische Fiat 500. Tot deze Italiaan klaar is, zit een grote groep werknemers tijdelijk thuis of is met vervroegd pensioen gestuurd. In Turijn worden enkel nog dagdiensten gedraaid van 8 uur in de ochtend tot 16 uur ’s middags. In Mirafiori worden nu dagelijks 78 exemplaren van de Levante geproduceerd in plaats van 140. +++

+++ Wie een toegangsticket koopt voor het Mercedes MUSEUM in Stuttgart, verwacht daar niet meteen een Porsche aan te treffen. En toch is dat precies wat je daar momenteel aantreft. Mercedes heeft namelijk een Porsche 550 Spyder aan haar museale opstelling toegevoegd. Die staat keurig geparkeerd naast een hele reeks iconische Silver Arrow exemplaren. Mercedes complimenteert op deze manier het Porsche Museum met haar 10-jarig jubileum. De musea van de 2 merken hebben een uitstekende verstandhouding. Ze liggen op steenworp afstand van elkaar. Er zijn niet veel plaatsen ter wereld waar 2 internationaal befaamde automusea zo dicht bij elkaar liggen. Heel wat bezoekers lopen dan ook bij beide gebouwen binnen. Ze worden daarvoor bedankt met een korting van 25 % op het tweede toegangsticket. Mercedes en Porsche delen al meer dan een eeuw autogeschiedenis. Voordat hij zijn eigen bedrijf oprichtte, werkte Ferdinand Porsche in 1906 bij het Oostenrijkse Daimler als technisch directeur. In 1926 werd hij daar zelfs lid van de Raad van Bestuur. Hij speelde een rol bij de ontwikkeling van verschillende Mercedes modellen, waaronder de Targa Florio racer uit 1924. Het merk met de Ster geeft van 1 t/m 10 februari Porsche werknemers gratis toegang het Mercedes museum. Om kosteloos in de geschiedenis van een rivaal te duiken, volstaat het dat zij zich bij de entree melden met hun bedrijfsidentificatie. +++

+++ Frankrijk kan weer rustig slapen. In 2017 was de ‘buitenlandse’ Toyota Yaris de meest in dit land gebouwde auto en dat voelde toch niet lekker. Maar vorig jaar heeft de PEUGEOT 3008 dit stokje overgenomen. In totaal werden 258.460 exemplaren van de SUV met leeuwlogo in de Sochaux fabriek vervaardigd. Daarmee is de Toyota Yaris officieel onttroond als de meest geproduceerde auto in Frankrijk. In 2016 ging overigens de Peugeot 308 nog aan kop. Nu is het dus de beurt aan de 3008. Die bezette vorig jaar in de Franse verkoopstatistieken de derde plek, achter de Renault Clio en de Peugeot 208. De 3008 is sinds zijn introductie in 2016 een groot succes. De segmentleider in Frankrijk heeft niet minder dan 63 internationale prijzen gewonnen, waaronder de prestigieuze titel ‘Auto van het jaar 2017’. Ondanks de onttroning hoeft de Yaris zich niet te schamen. Vorig jaar werden er 248.541 exemplaren van deze Toyota geproduceerd in de fabriek in Valenciennes. De Peugeot 3008 wordt momenteel in een volume van meer dan 1.000 exemplaren per dag, 7 dagen per week gebouwd. Peugeot heeft vorig jaar wereldwijd meer dan 1,7 miljoen voertuigen verkocht. Een woordvoerder laat weten dat de Rifter nu al een groot succes is, met meer dan 20.000 bestellingen, terwijl er voor de 508 in totaal 10.000 orders zijn. +++

+++ SUZUKI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij eind dit jaar voor het eerst modellen met hybride techniek van Toyota in één van zijn modellen zal introduceren. Daarnaast werkt de Japanse autobouwer aan een stekkerhybride aandrijflijn. Suzuki levert de Swift, Ignis en Baleno al met milde hybride techniek. Daarbij wordt in een extra accu energie opgeslagen tijdens het afremmen, die vervolgens gebruikt wordt door een extra krachtige start/hulpmotor tijdens het accelereren. Elektrisch rijden is niet mogelijk. Dat zal anders zijn bij de ‘echte’ hybride modellen. Welk model Suzuki de primeur gunt, is niet bekend. De Japanners gaan de techniek in ieder geval toepassen in de volgende generatie S-Cross en Vitara, maar in principe zullen alle nieuwe modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn worden aangeboden. In oktober zal Suzuki op de Tokyo Motor Show de stekkerhybride technologie presenteren. De verkoopstart van dit eerste model is gepland voor 2020. Elektrificatie is belangrijk voor de Japanse thuismarkt van Suzuki en voor Europa, maar zo mogelijk nog meer voor India. Daar is het merk met afstand marktleider, hetgeen vooral te danken is aan A en B segment modellen met een verbrandingsmotor. Maar in India mogen vanaf 2030 alleen nog maar emissieloze modellen verkocht worden. Concurrenten azen nu al op het herschudden van de kaarten. +++

+++ Het TELLERRAPPORT van de RDW is met ingang van dit jaar gratis. Ook voor de tellerstanden check hoeft per 1 januari niet meer te worden betaald. Dat is een prettige bijkomstigheid voor mensen die een tweedehands auto willen kopen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW willen door middel van het schrappen van de kosten consumenten stimuleren om voor de aankoop van een auto de kilometerstand van het betreffende voertuig goed te controleren. Het gratis verstrekken van de informatie is overigens een proef en duurt 1 jaar. Na afloop wordt gekeken of de maatregel effect heeft gehad. In 2018 betaalde men €2,04 voor een tellerrapport. Helaas komt zogeheten tellerfraude nog altijd voor, ook al is het manipuleren van kilometerstanden wettelijk verboden. “Dagelijks zijn tientallen Nederlanders het slachtoffer van tellerfraude”, aldus de RDW. “Een voertuig met gehackte kilometerteller leidt gemiddeld tot zo’n €1.000 euro schade omdat deze veel duurder is in aanschaf en onderhoud dan je op basis van de kilometerstand mag verwachten. In Nederland hebben naar schatting 264.000 personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens een teruggedraaide teller. Dat is ongeveer 2,7 % van het wagenpark”. Door het opvragen van een tellerrapport is eenvoudig te zien of de kilometerstand van een auto logisch is. Iedereen kan dat zelf controleren op de website van de RDW. Als je een tellerrapport aanvraagt, is het noodzakelijk om in te loggen met je DigiD. +++

+++ TESLA kondigt de Advanced Summon functie aan voor haar modellen. Dat lijkt op het op afstand parkeren dat door BMW en Mercedes-Benz al een paar jaar wordt aangeboden. Tesla breidt de techniek nu iets verder uit in de vorm van de Remote Parking Pilot. Daarmee kan je iets verder gaan dan alleen je auto in een smalle parkeerplek manoeuvreren. Volgens Tesla’s flamboyante topman Elon Musk volgt de Model 3, Model S of Model X die voorzien is van de nieuwe functie “jou als een huisdier”. Het enige wat je moet doen is de ‘Summon’ knop ingedrukt houden in de Tesla applicatie. Ook kun je daarmee de auto op afstand besturen, als een gigantische radiografische bolide. Wanneer de nieuwe functie operationeel is, is nog niet bekend, maar gezien de recente toelichting van Musk lijkt dat niet meer lang te gaan duren. Volgens Tesla is het sinds deze maand in de Verenigde Staten legaal om je auto op afstand te besturen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in de vorm van de Tiguan een nieuwe hit in huis. Niet alleen rolde eerder deze maand het 5 miljoenste exemplaar van de band, het merk weet steeds meer klanten te vinden voor de SUV. Sinds de lancering van de Tiguan in 2007 heeft Volkswagen in slechts 2 jaren een slechter verkoopresultaat dan in het jaar ervoor voor de Tiguan moeten noteren. Dat was in 2009 en in 2015. Het is een klein smetje op het uitstekende verkoopblazoen van het model, want in alle andere jaren zag de fabrikant de afzet toenemen. In het eerste volledige verkoopjaar (2008) wist Volkswagen wereldwijd meer dan 150.000 stuks te verkopen. De afzet verdrievoudigde in de 4 jaar daarop. In 2012 wist Volkswagen bovendien de 1 miljoenste Tiguan te bouwen. 2 jaar later rolde het 2 miljoenste exemplaar al van de band. In dat jaar wist Volkswagen voor het eerst meer dan 500.000 stuks op jaarbasis te bouwen. In 2016 passeerde de Tiguan de grens van 3 miljoen eenheden; een mijlpaal die in 2017 werd gebroken met de verkoop van de 4 miljoenste exemplaar. De jaarproductie steeg explosief, wat te danken was aan de introductie van een nieuwe generatie en de levering van de Allspace carrosserievariant. In 2017 verkocht Volkswagen meer dan 700.000 eenheden van de SUV en vorig jaar zelfs bijna 800.000 stuks. De 5 miljoenste Tiguan liep in Wolfsburg van de band. De Duitse autobouwer maakt de SUV in 4 verschillende fabrieken op 3 continenten. Naast de Duitse faciliteit wordt de Tiguan ook geproduceerd in Mexico, Rusland en China. +++

Reageren is niet mogelijk.