Nieuwstelex

0

+++ Het ALFA ROMEO Sauber F1 Team zal voortaan door het leven gaan als Alfa Romeo Racing. Met Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi achter het stuur van de bolides uit de racestal. Al sinds 1910 is Alfa Romeo actief in de racerij. En hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat er vaak periodes van afwezigheid waren, is het fijn om te zien dat sinds 2018 het merk opnieuw actief is in de koningsklasse F1. Daar verscheen het merk vorig jaar samen met het Sauber team. Die naam maakt nu plaats voor het meer tot de verbeelding sprekende ‘Alfa Romeo Racing’. Betekent dit dat wij op termijn een straatmodel met dezelfde typeaanduiding kunnen verwachten? Hoe het ook zij, het is een goede zaak dat Alfa Romeo weer is op het niveau waar het merk hoort. +++

+++ Een boete bant APPEN OP DE FIETS niet zomaar uit. Dat gebeurt alleen als de pakkans groot genoeg is. Anders schrikt de boete van €95 niet af. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen heeft een redelijke boete met een hoge pakkans meer effect dan een enorme boete met een lage pakkans. Een studie van de universiteit van Groningen uit 2014 liet zien dat fietsers die met hun telefoon in de weer zijn minder aandacht hebben voor hun omgeving, langzamer fietsen en vaker midden op het fietspad blijven rijden. Op appen in de auto staat sinds 2002 een boete van €240. Toch is dat verbod weinig effectief omdat veel automobilisten zich onbespied voelen in de auto. Appende fietsers zijn natuurlijk veel zichtbaarder, maar alles staat of valt met de mate waarin de politie er werk van maakt. “Gaat het straks niet net zoals met de controles op rijden zonder licht? Dat de politie op het eind van het jaar haar quotum haalt door onder een viaduct te gaan staan om scholiertjes te beboeten”, zegt Tertoolen. “Ik ben bang dat er selectief gehandhaafd gaat worden, als er al bekeurd wordt. Dan werkt het niet”. Die kanttekening maakt ook de ANWB. Hoe dan ook gaat er van een hoge boete een normerende werking uit, zegt Tertoolen. “Ouders hebben nu een handvat om tegen hun kinderen te zeggen: ‘het mag gewoon niet’. En ben je onder de 18, dan draaien ouders voor de boete op”. +++

+++ Sinds de accijnsverhoging op diesel in BELGIE gaan onze zuiderburen meer en meer diesel tanken in ons land. Wij komen daar nu in de CO2 problemen door vanwege de grote hoeveelheid verkochte dieselolie. De CO2-uitstoot van auto’s in een land wordt namelijk gemeten aan de hand van de brandstofverkoop. Daarbij wordt er niet gecontroleerd of al die brandstof daadwerkelijk in eigen land wordt verbruikt. Onder meer omdat dieselauto rijdende Belgen nu graag bij ons tanken, is de CO2-uitstoot van auto’s in 2018 met 1,6 megaton gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. En dat is een probleem: Nederland moet tegen 2020 zijn CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 met 25 % verminderd hebben. Als dat niet lukt, dan moet de regering van Mark Rutte extra maatregelen nemen. Een van de mogelijke ingrepen is de verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 km/u. België, bedankt. +++

+++ Winterse temperaturen zorgen al snel voor een BESLAGEN VOORRUIT . Hoe krijg je snel en veilig weer vrij zicht? 1. Zet je verwarming op het maximum: de beste oplossing is om je voorruit zo snel mogelijk te verwarmen. Daarvoor zet je de temperatuur van de verwarming en de stand van de ventilatie op het maximum, terwijl je de luchtstroom op de voorruit richt. Met een automatische airco hoef je alleen de knop voor de voorruitontdooiing in te duwen. 2. Zet de recirculatiestand uit: om in de zomer je interieur snel af te koelen, sluit je de aanvoer van warme buitenlucht af. Maar in de winter kan je dat beter niet doen, want anders gaat de luchtvochtigheid niet omlaag. 3. Gebruik je airco: Als je auto airconditioning heeft, gebruik die dan. Het lijkt gek, gezien de lage buitentemperaturen. Maar airco helpt de lucht in het interieur droger te maken, waardoor de bewaseming op je ruiten sneller verdwijnt. 4. Maak het niet te warm. Is de bewaseming volledig verdwenen? Zet je verwarming dan terug op een normale temperatuur. In de winter is 21,5 graden ideaal. Dat is de zogeheten comforttemperatuur . Rijden met een binnentemperatuur van 35 graden heeft hetzelfde effect als een alcoholgehalte van 0,5 gram/liter in je bloed. +++

+++ CHEVROLET biedt de Camaro ZL1 1LE binnenkort met een 10-traps automaat aan. Daarmee wordt de op het circuit gefocuste uitvoering van de Muscle Car nóg sneller. Bij de nieuwe automaat kan je middels flippers achter het stuur ook zelf het schakelmoment bepalen. Ten opzichte van de handgeschakelde 6-bak wisselt hij sneller van verzet, waardoor de prestaties verbeteren. Volgens Chevrolet is de ZL1 1LE met de nieuwe automaat “seconden sneller” op het Duitse circuit de Nürburgring, dat door veel fabrikanten als referentie wordt gebruikt voor het meten van de prestaties. De 1LE uitvoering kan worden herkend aan de enorme luchtinlaat in de voorbumper en aan koolstofvezel spoilers plus windgeleiders. Wanneer de 10-traps automaat voor Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend. +++

+++ FERRARI heeft vorig jaar 10 % meer auto’s verkocht dan in 2017. De winst steeg flink, maar door wisselkoerseffecten bleef de omzet vrijwel gelijk. Toch gaat 2018 de boeken in als een goed jaar voor Ferrari. De winst steeg met 46 % naar €787 miljoen. De gestegen verkoop is met name aan de modellen met V12 motor, zoals de 812 Superfast, te danken. Die plusten 19,6 %. Opvallend, want bij veel andere autofabrikanten lopen 12 cilinder modellen op hun laatste benen. De Italianen werden bij hun winstgroei verder een handje geholpen door een lagere belastingdruk. De omzet bleef door negatieve wisselkoerseffecten zoals gezegd nagenoeg gelijk op €3,4 miljard. Anders zou er volgens Ferrari sprake zijn geweest van een stijging met 3,2 %. Ferrari verkocht vorig jaar wereldwijd 9.251 auto’s. Dat is een stijging van 10,2 % ten opzichte van 2017, toen er 8.398 orders waren. Het nieuwe verkooprecord betekent een 30 % hogere output ten opzichte van begin jaren negentig en een verdubbeling van de afzet over de afgelopen 15 jaar. In ons land belandden er 50 nieuwe bolides van Ferrari op de weg. De 488 was met 18 stuks veruit het meest in trek, gevolgd door de 812 Superfast (11 registraties) en de Portofino (11 exemplaren). Van de GTC4Lusso (inclusief T versie) werden 9 stuks op kenteken gezet. In 2017 verlieten slechts 27 auto’s van het merk met het steigerende paard de Nederlandse showrooms. Ferrari denkt dit jaar de economische turbulentie het hoofd te kunnen bieden. De sportwagenfabrikant denkt dat de winst zodoende zal stijgen tot €1,25 miljard. Ferrari zal zijn portfolio de komende jaren verder uitbreiden, waardoor het verkoop & winst volume (haast) automatisch zal stijgen. In 2018 werd al aangekondigd met nieuwe productlijnen te komen. Deze iconische modellen, waarvan de SP1 en SP2 afgelopen oktober op de autosalon van Parijs al werden gepresenteerd, zijn het begin van een reeks nieuwe gelimiteerde sportwagens. Het extra volume zit voor Ferrari echter in de komst van een SUV. Lamborghini heeft door de toevoeging van een dergelijk model aan haar gamma haar productie met 50 % kunnen opvoeren, waardoor de afzet dit jaar richting de 7.500 auto’s. Waar Ferrari op inzet, is niet bekend. Binnen het huidige modellengamma zorgen de sportwagens 488 GTB, 488 Pista en 812 Superfast voor 64 % van de afzet. De GT modellen Portofino en GTC4Lusso nemen 32 % voor hun rekening. De resterende 4 % wordt ingevuld door speciale edities zoals als de LaFerrari. Vorig jaar lanceerde Ferrari 4 modellen, te weten de 488 Pista, 488 Pista Aperta, SP1 en SP2. In 2019 zullen 5 nieuwe types worden gelanceerd, waaronder een gelimiteerde editie van de 812 Superfast. In de toekomst zal de sportwagenfabrikant meer aandrijflijnen binnen de productlijn introduceren, zoals reeds het geval is bij de GTC4Lusso. Die is verkrijgbaar met een V8 en een V12 motor. +++

+++ De RDW gaat de GETAXEERDE WAARDE van geïmporteerde tweedehands auto’s controleren. Daarmee wil de dienst voorkomen dat mensen regels doelbewust manipuleren om zo minder belasting te betalen. Schade aan een geïmporteerd voertuig wordt nu soms uitvergroot of fictief opgegeven met het doel minder BPM te betalen. De overheid poogt dat te voorkomen door de getaxeerde waarde van geïmporteerde tweedehands auto’s in de toekomst onafhankelijk door de RDW te laten controleren. Nederlanders kopen steeds vaker een gebruikte auto in het buitenland, met name in Duitsland. Daar is op zichzelf niks mis mee, maar het stoort staatssecretaris Menno Snel van Financiën dat er taxateurs en belastingadviseurs zijn die de regels doelbewust manipuleren om minder BPM te betalen. Hij denkt met de controles van de RDW dit probleem effectief aan te kunnen pakken. De nieuwe oplossing moet ook rechtszekerheid bieden. De BPM wordt immers vastgesteld door een onafhankelijke instantie. Daarmee worden juridische geschillen en een tijdrovende hertaxatie voorkomen. +++

+++ Voor het eerst sinds zijn arrestatie op 19 november 2018 heeft het gevallen opperhoofd van Nissan en Mitsubishi, Carlos GHOSN , de kans gehad om met de media te spreken. In een kort interview met een Japanse krant zegt hij dat hij er ingeluisd is door Nissan om zo een volledige fusie met Renault te dwarsbomen. “Sommige mensen hebben de realiteit aangepast om mij kwijt te geraken”, aldus Ghosn. Hij stelt dat zijn gevangenschap voor mogelijke fraude het is gevolg van “samenzwering en verraad”. Ghosn bevestigt in het interview dat er daadwerkelijk plannen waren om Renault, Nissan en Mitsubishi volledig te laten fuseren. De CEO van Nissan, Hiroto Saikawa was daar van op de hoogte sinds september 2018 en wordt door het gevallen opperhoofd gezien als de spilfiguur achter de samenzwering tegen hem. Ghosn zegt over de vermeende fraude dat Nissan op de hoogte was van de aanschaf van luxe appartementen in diverse steden. Over de €8 miljoen aan inkomsten die hij kreeg via een speciaal hiervoor in Nederland opgerichte joint venture zegt hij dat dit “een verdraaiing van de waarheid” is. Ghosn weerspreekt ook de verhalen dat hij 19 jaar lang als een dictator zou hebben geregeerd: “Men heeft een sterk leiderschap vertaalt als dictatuur en zo de werkelijkheid verdraaid om mij in een kwaad daglicht te stellen”. Nissan ontkent op haar beurt in een verklaring “categorisch het idee van een staatsgreep”. Het is dus een welles/nietes discussie geworden. De échte waarheid zullen wij misschien nooit weten. +++

+++ JAGUAR heeft haar XF een motorische update gegeven. Daarom is dit model reeds in staat om te voldoen aan de in 2021 in werking tredende Euro 6d RDE-2 normen. Na Mercedes-Benz is Jaguar hiermee de tweede autofabrikant die deze validatie al aanbiedt. Het gaat om de 2,0 liter Ingenium dieselmotor met 163 of 180 pk in combinatie met achterwielaandrijving. In het kader van de update heeft deze XF diesel ook banden met een extra lage rolweerstand gekregen. +++

+++ Cupra, DS of Polestar maar dan anders: JETTA wordt gepromoveerd tot apart automerk. Volkswagen wil hier geen luxe label van maken, maar er het budgetsegment in China mee gaan bedienen. In het kader van de verzelfstandiging heeft Jetta een eigen logo gekregen. Volkswagen zal samen met haar Chinese joint venture partner FAW eind deze maand een nieuw model voorstellen. Daarmee wil het budgetmerk vooral jonge autokopers (die nog niet zoveel verdienen) aanspreken. +++

+++ KOENIGSEGG komt in 2020 met een nieuwe hybride supersportwagen. Die wordt voor merkbegrippen relatief betaalbaar: er zal een prijskaartje van €1 miljoen aan worden gehangen. Koenigsegg wil met deze supersportwagen haar verkopen opvoeren en nieuwe klanten aantrekken. We hebben het hier dus niet over de opvolger van de Agera RS, want die krijgt een traditioneel Koenigsegg prijskaartje. Ook wordt het geen variant van de Regera. Met de nieuwe instapper moet de jaarproductie van de Zweedse nichespeler van 20 exemplaren naar enkele honderden auto’s groeien. Voor de hybride aandrijflijn zal er een beroep worden gedaan op de knowhow van National Electric Vehicle Sweden (NEVS) die zich onlangs heeft ingekocht bij Koenigsegg. Als basisunit fungeert een verbrandingsmotor met de gepatenteerde Freevalve techniek zonder nokkenas. Deze krachtbron kan ook op pure alcohol draaien en stoot daardoor geen CO2 uit. “Ik denk dat een relatief klein accupakket in combinatie met een klimaatneutrale verbrandingsmotor een erg verleidelijke, opwindende en lichtgewicht oplossing is voor een sportauto”, aldus Christian von Koenigsegg. Een grote batterij maakt een auto zwaar en duur. Koenigsegg denkt dat de voor accu’s benodigde grondstoffen de komende jaren door het dak zullen gaan als gevolg van het feit dat elke autofabrikant zich momenteel op de (deels)elektrische auto stort. De kostengevolgen daarvan kan je volgens hem beperken door voor een relatief klein batterijenpakket te kiezen. +++

+++ MITSUBISHI realiseerde 18 % verkoopgroei in 2018. De wereldwijde afzet nam toe tot 1.218.897 voertuigen. Mede dankzij de nieuwe Eclipse Cross en de vernieuwde Outlander PHEV groeide de verkoop in Japan van 91.630 tot 104.611 voertuigen, ofwel een stijging van 14 % ten opzichte van 2017. Buiten Japan werden 1.114.286 modellen verkocht, goed voor een toename van 175.452 exemplaren (+19 %). Mitsubishi wist een sterke groei te realiseren in de Verenigde Staten, waar 118.075 voertuigen (+14 %) verkocht werden. In West Europa nam de afzet met 19 % toe tot 178.414 voertuigen. Uitschieter daarbij was Frankrijk, waar 64 % meer auto’s (7.303 eenheden) aan de man werden gebracht. De hoogste groeicijfers werden genoteerd in Oost Europa, waar de autoverkoop in kalenderjaar 2018 met 79 % toenam, vooral dankzij de stevige groei in Rusland. Daar steeg de afzet met liefst 87 % tot 45.891 voertuigen. In de ASEAN regio werd een groei van 35 % gerealiseerd, uitkomend op een totaal van 322.284 verkochte exemplaren in 2018. Indonesië was de belangrijkste aanjager van het succes. De afzet groeide daar met 84 % tot 146.805 voertuigen, vooral dankzij de nieuwe XPander die sinds 2017 in een eveneens nieuwe lokale productiefaciliteit gebouwd wordt. Dankzij 2 zeer sterke jaren is de afzet van Mitsubishi in Indonesië met 118 % toegenomen sinds 2017. Verder werd ook in Thailand uitstekende resultaten geboekt, met een verkooptoename van 21 % tot 84.560 voertuigen; evenals in Vietnam (+60 % tot 10.969 auto’s) en Maleisië (+32% tot 9.261 exemplaren). +++

+++ Zogeheten Millennials ONDERHANDELEN slecht. Dat is volgens Dick Stoot (44), verkoper bij Alphabet Occasions, door internet ook niet meer echt nodig. Hij laat weten al 22 jaar tweedehands auto’s in Amsterdam te verkopen. “Ik moet zeggen dat afdingen vroeger normaler was. Jonge mensen zijn dat niet meer gewend”. Volgens Stoot is dé millennial auto klein zuinig en geschikt voor de stad. Goede tweede is een stationwagon voor mensen die al aan kinderen denken. “Millennials” besteden meestal €10.000 tot €15.000″. Een ‘groene’ auto is niet specifiek in trek. Dat komt volgens hem omdat de hybride techniek niet altijd een hippe verpakking heeft en dat is wel waar jonge kopers naar zoeken. “Tweedehands volledig elektrische auto’s zijn gewoon nog te weinig op de markt”. +++

+++ De grote steden delen steeds meer verkeersboetes uit. In 2017 werden in totaal 1,2 miljoen PARKEERBOETES uitgedeeld, ruim 25.000 meer dan in het jaar ervoor. Vooral Den Haag springt eruit. “Het is eigenlijk geen boete, maar een naheffing”, zegt Haags wethouder Mobiliteit Robert van Asten. Dat Den Haag goed is voor een stijging van 43 % aan verkeersboetes heeft volgens Van Asten te maken met het feit dat de gemeente overgestapt is van controleurs naar scanauto’s, en die constateren meer overtredingen. Dat is niet perse goed nieuws voor de gemeentekas, want de boetes gaan volgens Van Asten op aan handhavingkosten. Los van het in gebruik nemen van nog een scanauto voorziet Van Asten geen significante stijging van het aantal boetes voor de nabije toekomst. +++

+++ De overgrote meerderheid van de Nederlandse automobilisten (84 %) wil dat de data die hun auto genereert, worden beschermd door PRIVACY regels. Dat blijkt uit een peiling van de ANWB onder 10.500 leden. Auto’s zijn een bron van (technische) informatie, onder meer doordat nieuwe exemplaren steeds vaker zijn verbonden met internet. Fabrikanten kunnen daar van alles uit afleiden over het rijgedrag, vaak zonder dat de autobezitter het weet. Ook garages gebruiken de informatie, bijvoorbeeld om de autobezitter een herinnering te sturen voor een onderhoudsbeurt. De respondenten willen best sommige voertuiggegevens delen, bijvoorbeeld over hun locatie in geval van pech, maar ze willen wel zelf beslissen met wie ze die delen: garage oké, maar fabrikant liever niet. Van de respondenten zegt 81 % het prima te vinden als de dealer toegang heeft tot de data. (81%). Aanbieders van applicaties krijgen in 16 % van de gevallen groen licht voor het delen van autodata. Het pro-actief volgen van het voertuig door de fabrikant of de garage wordt minder gewaardeerd. Daarnaast is meer dan tweederde niet bereid om het adressenboek, belgeschiedenis en mailberichten uit de mobiele telefoon met de auto te synchroniseren. De respondenten zijn bezorgd over hacking en commercieel gebruik van hun gegevens. De peiling is een vervolg op een eerder onderzoek naar databescherming van de ANWB samen met haar Europese zusterclubs. Zij komen op voor de belangen van de leden op dit gebied. De ANWB is over de bescherming van autodata in gesprek met partijen in Den Haag en in het Europees Parlement. Om ervoor te zorgen dat er regelgeving komt in Europees verband, willen de club het gebruik van autodata onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten. In navolging van brancheverenigingen als de Bovag is nu ook de ANWB een lobby gestart in Den Haag en het Europarlement. In een eerder stadium introduceerde de club al zijn eigen telematicadienst, volgens directeur Frits van Bruggen om te voorkomen dat dealers en andere garages het eigendom van autodata claimen. +++

+++ SKODA komt met een elektrische versie van de Citigo. Die zal technisch identiek zijn aan de Volkswagen e-Up. Voor de gelegenheid zal de aandrijflijn dit jaar eerst een update ondergaan. Reken op een publieksdebuut van de e-Citigo in september op de IAA van Frankfurt. Tegen het einde van het jaar start de verkoop. De huidige e-Up beschikt over een 82 pk sterke elektromotor en een accupakket van 18,7 kWh. De opgegeven actieradius bedraagt maximaal 160 km (volgens NEDC norm). De e-Up is in staat om een snelheid van 130 km/h te halen. Seat krijgt een soortgelijke versie van de Mii, maar die is niet bestemd voor verkoop aan particulieren. Skoda zal dit jaar ook een model met stekkerhybride techniek lanceren. Het betreft de vernieuwde Superb. Ook die debuteert waarschijnlijk in september. +++

+++ SUBARU bevestigt de komst van een nieuwe BRZ. Deze sportwagen krijgt dus wel degelijk een opvolger. Subaru noemt evenwel nog geen introductiedatum. Ook Toyota geeft intussen aan dat de GT86 een tweede generatie zal krijgen, wat erop wijst dat het samenwerkingsverband tussen beide merken overeind blijft. Een woordvoerder van de Amerikaanse divise van Toyota laat weten: “De GT86 maakt al sinds 2013 onderdeel uit van ons gamma en wij hebben geen plannen om dat te veranderen. Hierbij wordt niet expliciet gezegd dat er een opvolger komt, maar wel dat de GT86 voorlopig blijft. Valt dat de rijmen met de eerder genoemde tweede generatie? Ja, als er onder ‘nieuw’ ook ‘een grondige facelift’ verstaan mag worden. Om de kosten te beperken, wordt het bestaande onderstel opnieuw gecombineerd met de bekende boxermotor. De verpakking zal daarentegen wel worden gemoderniseerd. Mogelijk zal Subaru deze ‘volgende generatie’ langer in haar gamma houden dan Toyota. Van deze autoproducent is namelijk bekend dat er een spirituele opvolger voor de Celica komt. Die zal echter niet voor 2021 klaar zijn, waardoor de grondig herziene GT86 tot die tijd als overgangsmodel kan dienen. +++

+++ TESLA moet de in 2014 geïntroduceerde converteerbare obligaties op 1 maart terugbetalen. Als het aandeel Tesla de $360 niet bereikt, moet het bedrijf $920 miljoen (€800 miljoen) uit eigen zak betalen. Dat lijkt te gaan lukken, want op 31 december was er $3,7 miljard in kas. De aandelenkoers zit momenteel onder de $310. Om beleggers te paaien, zal Tesla vermoedelijk al eind februari haar Model Y en/of de nieuwe Roadster en/of een elektrische pick-up voorstellen. Doel is om daarmee de aandelenkoers op 1 maart te laten pieken boven de $360. Nu Tesla uit de (grootste) financiële problemen is en beter bestuurd wordt, zou het bedrijf een aantrekkelijke strategische partner voor Apple kunnen zijn. Het hightech bedrijf heeft geld zat om tot 20 % van de aandelen op te kopen. +++

+++ TOYOTA heeft een tweede automaatversie toegevoegd aan het leveringsgamma van de Proace. Die is een stukje goedkoper dan de bestaande uitvoering. De nieuwe Proace variant koppelt de reeds bestaande 8-traps automaat aan een 122 pk vermogenvariant van de 2.0 D-4D dieselmotor. Voorheen was alleen de 177 pk uitvoering leverbaar met een automatische versnellingsbak (een exemplaar met 6 versnellingen). De nieuwe, goedkopere versie is alleen te koop in Dynamic tenue met dubbele cabine. Die kost €36.400 exclusief BTW en BPM. Ten opzichte van de handgeschakelde uitvoering, de 1.5 D-4D met 120 pk, bedraagt de meerprijs €2.450 exclusief de genoemde belastingen. Toyota meldt dat de nieuwe motor/bak combinatie binnenkort ook leverbaar wordt in andere versies van de Proace, zoals de gesloten bestelwagenuitvoeringen Proace Compact, Proace Worker en Proace Long Worker, evenals de 9-persoons Proace Shuttle. +++

+++ “Hasta pronto Barcelona”, zo schrijft UBER in een bericht op Twitter, aldus Bloomberg. Het Amerikaanse bedrijf meldt dat het Barcelona de rug toekeert, maar in andere Spaanse steden wel actief blijft. Uber neemt deze stap nadat er in de stad protesten waren van taxichauffeurs en vanwege aangescherpte regels, waardoor haar dienst nu niet meer concurrerend is. +++

+++ Duitsers maken zich op voor een massaclaim tegen VOLKSWAGEN . Ruim 401.000 eigenaren van een TDI hebben zich verenigd in een gezamenlijke eis tegen de autoproducent uit Wolfsburg egens de dieselfraude. Dit aantal kan nog verder groeien. De TDI bezitters eisen een schadevergoeding. Eind november heeft de Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV) in Berlijn een register opengesteld voor mensen die gezamenlijk een eis tot schadevergoeding willen indienen. Het aanmelden is vrij; het register controleert niet of de aanmelders ook werkelijk een recht tot claimen hebben. De VZBV wil in de loop van dit jaar samen met de ADAC (de Duitse zusterorganisatie van de ANWB) namens de verenigde dieselrijders een zaak aanspannen voor schadevergoeding. Redenen zijn enerzijds de lagere inruilprijzen van dieselmodellen en anderzijds het feit dat Volkswagen de consument een ander product heeft verkocht dan was afgesproken. Al eerder probeerden TDI bezitters een vergoeding wegens de schade die zij geleden door de aanschaf van een sjoemeldiesel, maar de Duitse autofabrikant heeft individuele claims in de EU tot nog toe steeds afgewezen. In de Verenigde Staten en Canada, waar het consumentenrecht anders is geregeld, sloot Volkswagen eerder wel een schikking met TDI bezitters. De VZBV en ADAC hopen daar nu in Duitsland ook op. +++

+++ Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat wil flink investeren in tankstations voor WATERSTOF als brandstof voor auto’s. In Amsterdam komen 4 van dat soort faciliteiten, in Utrecht 2 en in Arnhem, Breda, Den Haag, Hoofddorp, Groningen, Rotterdam en Pesse voorlopig 1. De tankstations moeten volgend jaar al in gebruik worden genomen. De projecten worden deels gesubsidieerd uit Europese fondsen voor de duurzaamheid. Hoeveel de nieuwe tankstations gaan kosten, is niet bekend gemaakt. Vorig jaar deelde het ministerie wel mee €25 miljoen te investeren in infrastructuur voor waterstof. Op dit moment zijn er pas 2 vulstations voor waterstof: 1 in Rotterdam (Rhoon) en 1 in Helmond (maar die ligt achter een slagboom). Daardoor zijn er in heel Nederland tot nu toe slechts 50 waterstofauto’s verkocht. De uitbreiding van het aantal locaties is goed nieuws voor Hyundai en Toyota, die beiden een model met brandstofcel in de aanbieding hebben. Overigens zal over ruim 2 maanden het eerste particuliere waterstofstation in Nederland geopend worden. De primeur is voor BP. Die past haar tankstation aan de Binckhorstlaan in Den Haag hiervoor aan. Deze locatie is eigendom van Kerkhof & Zn.; een particulier bedrijf. Voor de bouw van het waterstofstation is een samenwerking aangegaan met H2 Mobility Europe, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met Stedin. Eigenaren met een brandstofcel auto uit de regio zijn nu aangewezen op het 40 kilometer verderop gelegen Rhoon. Daarnaast krijgt Kerkhof & Zn. signalen dat consumenten wachten met de aankoop van een waterstofauto tot het bedrijf draaiend is. +++

Comments are closed.