Seat super succesvol in 2018

0

Seat heeft in 2018 wereldwijd meer dan een half miljoen auto’s verkocht, het hoogste aantal ooit in de 68-jarige historie van het merk. Met een totaal van 517.600 personenwagens betekent dit een stijging van ruim 10 procent ten opzichte van 2017. Het oude record van 514.800 exemplaren was in handen van het eerste jaar van het nieuwe millennium. 2018 betekende ook het zesde achtereenvolgende jaar van groei voor Seat. Sinds 2012 zijn de verkoopaantallen van het merk met 60 procent gegroeid.

Met name de Arona heeft de verkopen van Seat een krachtige impuls gegeven. In 2018, het eerste volledige verkoopjaar, werden 98.900 exemplaren van de compacte SUV verkocht. De Leon was ook in 2018 het bestverkochte model met 158.300 leveringen, gevolgd door de Ibiza (136.100), de Arona en de Ateca (78.200). Het submerk Cupra kende een succesvolle start met 14.300 auto’s. Dit waren overigens grotendeels Leon versies.

In 2018 was één op de drie verkochte auto’s van Seat een SUV. Het Europese marktaandeel is gestegen van 2,6 procent in 2017 naar 2,9 procent vorig jaar. In de laatste maanden van 2018 moest er echter enig terrein worden prijsgegeven wegens de WLTP perikelen. Daardoor waren niet alle modellen leverbaar. Naar verwachting zorgt de komst van de grote 5- of 7-zits Tarraco in 2019 voor een extra boost. Het submerk Cupra krijgt op termijn een coupéachtige SUV met een eigen carrosserie.

Luca de Meo, de eerste man van Seat, zegt over de geboekte resultaten: “Dit verkooprecord onderstreept het succes van onze strategie en van het modellenoffensief dat we in 2016 hebben ingezet. Voor het tweede jaar op rij hebben we groei met dubbele cijfers weten te realiseren. Dit is ongekend in de auto-industrie. Het vertrouwen van onze klanten en de positieve financiële resultaten zorgen ervoor dat we de uitdagingen in de sector kunnen aangaan”.

Seat is van plan om een relevante speler te blijven, ook in het nieuwe auto tijdperk. Zo zal er in China worden samengewerkt met de lokale fabrikant JAC voor de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto. Die krijgt Chinese techniek, maar Seat zal het ontwerp gaan bijschaven. Verder is het Spaanse merk door moederconcern Volkswagen gepromoveerd tot eerste aanspreekpunt voor de Noord Afrikaanse markten.

In lijn met de internationale verkopen deed Seat het afgelopen jaar in Nederland eveneens erg goed. De Spanjaarden leverde in ons land bijna 10.000 nieuwe auto’s af (9.912 exemplaren); een toename van 13 procent ten opzichte van 2017. Als gevolg van die positieve resultaten zag het merk zijn marktaandeel toenemen van 2,09 tot 2,2 procent. Bovendien kent Seat naar eigen zeggen een uitstekende start van het nieuwe jaar dankzij een goed gevulde orderportefeuille.

Een belangrijke nieuwkomer van Seat in 2019 is zoals gezegd de Tarraco. De grote SUV arriveert medio februari bij de Nederlandse dealers en is nu reeds te bestellen. Met de Tarraco is de SUV range van Seat, die verder bestaat uit de Arona en Ateca, compleet. De Arona wordt in 2019 leverbaar in 1.0 TGI uitvoering die geschikt is voor CNG (aardgas).

2019 wordt ook het eerste volledige verkoopjaar voor de Cupra Ateca. In de loop van 2019 onthult Seat bovendien de vierde generatie Leon. Die zal op termijn leverbaar worden in milde hybride en stekkerhybride uitvoering. De 3-deurs Leon SC krijgt geen opvolger.

Comments are closed.