Stijlvol en sportief: test Hyundai i30 Fastback N

0

Waarom de korte test?

Hyundai heeft in het hete hatchback segment veel respect afgedwongen met de i30 N. De pers was unaniem lovend. De i30 N verkoopt dan ook boven verwachting goed. Sinds zijn lancering, nauwelijks anderhalf jaar geleden, wist Hyundai al 9.000 exemplaren van zijn de hete hatchback te verkopen. Het merkimago heeft daar zondermeer van geprofiteerd. Nu is er ook een stijlvolle Fastback versie van de succesvolle i30 N. Die maakt gebruik van dezelfde ingrediënten en voegt daar zelfs nog enkele verbeteringen aan toe.

Wat voor auto is het?

De i30 N Fastback is dus niet zomaar een hatchback met een eleganter koetswerk. Met name aan het onderstel werd het een en ander gewijzigd. De voorwielophanging heeft nieuwe veren en een andere stabilisatorstang gekregen, en is daarmee 5 procent zachter geworden. De aanslagpunten zijn 6 millimeter langer en 10 procent minder hard. Volgens Hyundai verbetert de nieuwe voortrein ook de tractie en is het weggedrag levendiger geworden. Ook bij de achterwielophanging werden verbeteringen doorgevoerd. Daar monteert Hyundai nu een extra arm die niet alleen de stijfheid verbetert, maar ook de grip optimaliseert. Vanaf april krijgt ook de i30 N hatchback trouwens deze aanpassingen.

Voor de rest is de Fastback versie van de i30 N identiek aan de hatchback. Dit betekent dat hij dezelfde elektronisch bekrachtigde stuurinstallatie heeft, een actief uitlaatsysteem en wordt aangedreven door een 2,0 liter T-GDI motor. Anders dan bij de Hatchback kan er echter niet gekozen worden uit 2 vermogensvarianten. De sterkere versie met 275 pk en 353 Nm (met overboost 378 Nm) is standaard. Reden is dat er bij de hatchback amper vraag is naar de minder krachtige 250 pk uitvoering. Het is dan ook de verwachting dat deze variant in april zal worden gesaneerd. De i30 N Fastback verbruikt gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 178 gram/km. Ter vergelijking: de Skoda Octavia RS (245 pk sterk) zit op 6,8 liter en 154 gram.

De i30 N Fastback maakt gebruik van dezelfde bodemplaat als de Hatchback. Dit beteken dat de aangedreven vooras en de achteras 2,65 meter uit elkaar liggen. De Fastback is 12 centimeter langer dan de Hatchback (4,45 meter) en dat vind je volledig terug in de grotere overhang achter. Die levert ruim 50 liter extra kofferbakvolume op, namelijk 436 liter. Dat is wat minder dan bij de doordeweekse uitvoeringen van de Fastback omdat er achter de bank extra versteviging is aangebracht. De leuning kan nog altijd plat, maar de vlakke laadvloer is opgeofferd voor extra torsiestijfheid.

De N versie van de i30 Fastback onderscheidt zich van de 1.0 T-GDI en 1.4 T-GDI uitvoeringen door een dikker uiterlijk. Hyundai heeft hiervoor de bekende ingrediënten gebruikt: andere bumpers, zijschorten, een diffusor, dubbele uitlaten en een kofferklep spoiler. Daarnaast zijn hier en daar lichtrode streepjes en glanzend zwarte panelen te vinden. Het is nog net stijlvol en dus niet vulgair. Wil je toch meer opvallen in het verkeer, dan zijn er de accessoires uit het zogeheten ‘i30 N Options’ gamma. Dat biedt 25 verschillende mogelijkheden voor individualisering, zowel voor de binnenkant van de Hyundai als voor de buitenkant. Het gaat hierbij onder andere om specifieke bumpers, een carbon achterspoiler, N stickers op de zijschorten, een motorkap van carbon of gesmede aluminium 20 inch velgen met circuitbanden. Ook in het interieur is het bij ‘i30 N Options’ carbon wat de klok slaat: op het dashboard, rond de ventilatieroosters, op de deurgrepen en zelfs op de afplattingen van het met Alcantara beklede. Dat materiaal vind je ook op de lichtere sportstoelen. Verder kan de Hyundai worden opgewaardeerd met een aluminium pedalenset en dito versnellingspook.


Is het wat?

De i30 N Fastback onderscheidt zich met zijn carrosserievorm. Die is 12 centimeter langer dan het koetswerk van de hatchback, hetgeen resulteert in een grotere overhang achter en een 12 kilo grotere belasting op de achteras. Gewicht heeft de reputatie de grootste vijand van een sportieve auto te zijn, maar in dit geval komt die 12 kilo de gewichtsverdeling juist ten goede. 59,7 procent rust op de vooras en 40,3 procent op de achteras. Bij de i30 N Hatchback is de verdeling 61,8 versus 38,2 procent. In combinatie met de aanpassingen aan de voorwielophanging voelt de neuspartij hierdoor iets lichter aan. Dat de achterkant zich in sommige situaties laat verleiden tot een kleine glijpartij is niet verontrustend. Per saldo is het weggedrag van de Hyundai intuïtief en beschaafd.

Wat prestaties betreft, is er geen verschil met de i30 N Hatchback: de topsnelheid is begrensd op 250 km/u en de sprint naar 100 km/u kan in 6,1 seconden worden afgewerkt. Die tijd haal je overigens alleen als je de 6-bak oordeelkundig bedient. Dat is een plezier. Zijn slag is kort en mooi afgekaderd. Sturen was op Gran Canaria, waar de Hyundai kon worden getest, ook een pretje. Een elektronisch aangestuurd differentieel op de vooras zorgt ervoor dat je ook absurd snel genomen bochten afwerkt als op rails. Het multi-link systeem van de achterwielophanging doet ook een duit in het zakje. De i30 N is gretig, bijtgraag en zweept je op tot meer. Hij tilt een achterwieltje op in haarspeldbochten, gooit zijn bevallige achterste naar buiten als je hem uitdaagt en hapt op hobbels naar grip.

Toch is het weggedrag eerder neutraal en efficiënt dan speels. Maar dat is wel zo handig als je een zo breed mogelijk publiek wilt aanspreken. Elektronica zorgt er trouwens voor dat je de grens wel kan opzoeken, maar niet kan overschrijden. Daarmee waakt de Hyundai over zijn bestuurder. En in de zachtste afstelling is de i30 N Fastback voldoende stil en comfortabel voor normaal gebruik, met inbegrip van lange afstanden en met alle gezinsleden aan boord. Vader hoeft dus niet of nauwelijks concessies te doen voor sportief rij plezier. De remmen bieden vertrouwen en de turbomotor blaft en plopt dat het een lieve lust is.

Minder spannend is het dashboard van de i30 N. Dat is ook bij de gewone versies nogal inwisselbaar. Een groot liefhebber van een touch screen dat op de middenconsole geplakt lijkt te zijn, ben ik nooit geweest. Het zou bovendien niet verkeerd zijn als dit scherm zou reageren op aanraking met meerdere vingers tegelijk (om in te zoomen bijvoorbeeld). Maar op de functionaliteit en afleesbaarheid heb ik niets aan te merken. Helemaal bij de tijd is de startknop, maar de handrem is nog conventioneel mechanisch. Niet dat daar iets mis mee is, dus het is geen kritiek.

De overzichtelijkheid is niet het sterkste punt van de i30 Fastback. De kleine achterruit en gigantische C stijlen maken je afhankelijk van de achteruit rij camera.

De N versie onderscheidt zich binnenin door de obligate rode accenten, sportstoelen (die best comfortabel zijn) en LED indicatielampjes in het analoge instrumentarium om er jou op te attenderen dat jij de rode zone van het toerentalbereik nadert. Op het stuurwiel zitten knoppen voor de inmiddels welbekende rij modi. Je kan kiezen uit Eco, Normal, Sport en nog 2 extremere N afstellingen, waaronder ‘Grin Control’. Elke modus heeft zijn eigen setting qua demperafstelling (variërend van ‘best te pruimen’ tot ‘behoorlijk hard’), de gaspedaalrespons, de mate van stuurbekrachtiging en het uitlaatgeluid. Dat laatste gebeurt met kleppen in de uitlaat en niét door luidsprekers. Het is dus puur natuur!

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Als Hatchback hebben wij de i30 N leren kennen als een goed uitontwikkelde en sportieve allrounder. De Fastback uitvoering biedt hiervoor nu een eleganter alternatief, dat ook iets praktischer is dankzij een grotere kofferruimte van 436 liter (tegenover 381 liter voor de Hatchback). Wel is er achterin iets minder hoofdruimte. Dat is nu eenmaal eigen aan de coupéachtige daklijn.

De Nederlandse prijs van de i30 N Fastback is nog niet bekend, maar deze Hyundai belooft geen koopje te worden. Dat komt ook door de standaard 275 pk motor. Reken op 53.995 euro. Veel opties voor het Koreaanse heethoofdje zijn er overigens niet. Je kan alleen metallic lak (600 euro) en een elektrisch schuif/kantel dak (1.100 euro) aanvinken. De 280 pk sterke Renault Mégane RS is duizenden euro's goedkoper, maar die legt heel andere accenten. De i30 N Fastback onderscheidt zich duidelijk van het gros van de concurrentie en valt op geen enkel vlak door de mand. Hyundai heeft zijn huiswerk gewoon goed gedaan.

  • 8
  • User Ratings (7 Votes)
    7.8

Comments are closed.