Audi Q4 e-Tron komt eind 2020

0

Audi heeft de e-Tron smaak te pakken. Inmiddels zijn de orderboeken geopend voor het elektrische model zonder verdere toevoeging. Daarvan zal de productie vanwege de sterke vraag worden verhoogt naar 85.000 exemplaren op jaarbasis. Het is de bedoeling dat het subgamma uitgroeit tot een complete familie. In september zal op de IAA van Frankfurt de e-Tron Sportback te zien zijn en volgend jaar gaat de e-Tron GT in productie. Maar daarmee is de koek nog lang niet op. Er zit namelijk ook een Q4 e-Tron in de pijplijn. Die zal in conceptvorm volgende maand op de autosalon van Genève worden getoond. De Q4 e-Tron wordt een stuk beter betaalbaar dan het debuutmodel (84.100). De productieversie moet al eind 2020 / begin 2021 op de markt komen.

Op de eerste schetsen zien we een cross-over met korte overhangen, grote wielen, een coupéachtige daklijn, slanke lichtunits en een forse ‘single frame’ grille. Dit bekende Audi luchtrooster heeft geen technische functie meer en is zodoende dichtgemaakt, maar net als bij de debuterende e-Tron voor de herkenbaarheid wel aanwezig. De Q4 e-Tron krijgt het formaat van de Q3, maar biedt een ruimer interieur dan de Q5. Dat Audi weer voor een cross-over model kiest, is logisch. Dit carrosserietype is erg populair en biedt bovendien de mogelijkheid om de accu’s in de bodem te plaatsen. Het koetswerk is daar immers hoog genoeg voor.

Op het dashboard bevinden zich weinig knoppen. De bediening van de meeste functies vindt via 2 grote digitale displays plaats. Het stuurwiel is aan zowel aan de bovenzijde als de onderkant afgeplat en oogt daarmee sportief. Doordat een klassieke verbrandingsmotor ontbreekt, is de cabine relatief ver naar voren geplaatst. Het Head-up Display projecteert 3-dimensionale navigatie aanwijzingen op het wegdek. Opvallend is dat de Q4 e-Tron normale buitenspiegels heeft. Zijn de camera’s alweer passé? Of te duur?

De Q4 e-Tron wordt de premiumbroer van de Volkswagen I.D. Neo, die eind dit jaar wordt gepresenteerd. Beide modellen maken gebruik van hetzelfde MEB platform. Dit zorgt er voor dat de specificaties van de Q4 e-Tron globaal al bekend zijn: een actieradius van tussen de 427 en 686 kilometer (afhankelijk van de grootte van het in de wagenbodem geplaatste accupakket, maar miniaaml 50 kWh). Quattro vierwielaandrijving wordt standaard dankzij de aanwezigheid van een elektromotor op elke as.

Audi werkt ook aan een ‘coupéversie’ van de Q3. Die zou theoretisch óók Q4 kunnen gaan heten (à la BMW X3 en X4), maar in plaats hiervan wordt voor de modelnaam Q3 Sportback geopteerd.

Comments are closed.