Ford overweegt zich uit Groot-Brittannië terug te trekken na de Brexit. Dat heeft de Amerikaanse autobouwer in een telefonisch overleg met de Britse premier Theresa May laten weten. Er werken ongeveer 13.000 mensen voor Ford in het Verenigd Koninkrijk.
Ford had eerder al laten weten Downing Street 10 te hebben gewaarschuwd voor de gevolgen van een zogeheten no-deal Brexit. Eerder had collega Nissan bekendgemaakt de nieuwe X-Trail niet langer in haar fabriek in het Noord Engelse Sunderland te gaan maken, maar in Japan. Dat is bij een Brexit per saldo goedkoper.
Ford produceert in het Verenigd Koninkrijk in 2 fabrieken automotoren, namelijk in Bridgend en Dagenham. Al met al werken er 13.000 mensen voor het Amerikaanse bedrijf, dat ook een R&D centrum (Dunton) en een derde fabriek in Groot-Brittannië heeft. Ford rekent op extra kosten die kunnen oplopen tot 1 miljard euro als het land de Europese Unie verlaat zonder vertrekregeling, zo lieten de Amerikanen eerder al weten.
Het risico op zo’n no-deal brexit, ook wel ‘harde brexit’ genoemd, wordt steeds groter nu de deadline voor het vertrek van de Britten nadert en het Lagerhuis nog steeds niet heeft ingestemd met een ‘scheidingsovereenkomst’. Meerdere autofabrikanten waarschuwden al voor de gevolgen van een chaotische brexit. In oktober liet Toyota weten te vrezen voor grote logistieke problemen voor zijn Britse fabriek.
Branchebreed wordt er geklaagd over de aanhoudende onzekerheid als gevolg van de politieke strubbelingen. Analisten concluderen dat het Verenigd Koninkrijk op een ramp afstevent als er voor 29 maart geen overeenkomst wordt gesloten met de Europese Unie. Het wordt steeds duidelijker dat een ‘harde Brexit’ catastrofaal zal zijn voor de Britse auto-industrie.
“Wij zullen alles doen wat nodig is om de concurrentiepositie van onze Europese tak te garanderen”, aldus een woordvoerder van Ford. Ook andere autofabrikanten in het Verenigd Koninkrijk vrezen grote problemen. Aston Martin topman Andy Palmer zei vorige maand: “Ik ga ervan uit dat wij uit Europa zullen crashen en dat wij problemen zullen krijgen met de aanvoer van onderdelen”.
Zowel Aston Martin als Bentley hebben noodplannen in werking gesteld om onderdelen desnoods op andere manieren (lees: via de lucht) dan via de havens Groot-Brittannië binnen te krijgen. BMW, eigenaar van Rolls-Royce en Mini, heeft de Britse overheid gewaarschuwd voor de gevolgen en legt de Mini productielijn rondom de Brexit stil. Honda doet hetzelfde in Swindon, waar de Japanse fabrikant de Civic bouwt.
Ford zegt nog geen beslissing te hebben genomen, maar laat wel weten dat een harde Brexit, dus zonder akkoord tussen de EU en de Britten over de handelssituatie na hun vertrek, catastrofale gevolgen zal hebben voor haar activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. “Wij hebben er lang bij de Britse regering en het parlement op aangedrongen samen te werken om een no-deal Brexit te vermijden”.
Ford heeft inmiddels in Bridgend en Dagenham enkele honderden banen geschrapt. De Amerikaanse autofabrikant is sowieso al bezig met een grondige herstructurering van haar verlieslatende Europese activiteiten.