Nieuwstelex

0

+++ De kogel is door de kerk voor de Giambattista Vico fabriek in Pomigliano d’Arco. Fiat Chrysler Automobiles heeft officieel bekendgemaakt dat aldaar binnenkort een flinke investering zal plaatsvinden. Doel is om de productie van een compacte SUV voor ALFA ROMEO mogelijk te maken. In de tussentijd zal de productie van de aldaar gebouwde Panda worden opgeschroefd (van 10 naar 12 diensten per week) vanwege de naar verwachting grotere vraag naar dit model zodra een facelift heeft plaatsgevonden. Voor de compacte SUV van Alfa Romeo moet de assemblagelijn in de loop van 2020 gereedheid. +++

+++ Liefst 74 % van de AMERIKANEN (zowel ‘gewone’ autorijders als mensen die al een elektrische auto hebben geprobeerd) zijn er van overtuigd dat het rijden in de toekomst volledig emissieloos zal zijn. Dat blijkt uit een onderzoek dat Volvo heeft laten uitvoeren in de Verenigde Staten. Blijkbaar heeft Elon Musk met zijn Tesla modellen goed ambassadeurswerk verricht voor de elektrische auto. Toch liggen niet zozeer milieuoverwegingen ten grondslag aan de overtuiging, maar de lagere gebruikskosten. Onder de respondenten die al een elektrische auto hebben, zei 65 % dat de zogeheten ‘range anxiety’, waar zij in het begin mee kampten, na een paar maanden verdwenen was. Dat is ook logisch, aangezien zij voor 51 % thuis laden, 16 procent op het % en 12 % op een andere bestemmingen. Oftewel: voor slechts 21 % van de laadbeurten is men aangewezen op publieke laadpalen. Van de respondenten zonder elektrische auto wilde Volvo weten wat hen tegenhield. 61 % noemt het gebrek aan publieke laadpalen als reden, wat feitelijk dus geen issue zou hoeven te zijn aangezien uit de cijfers hiervoor blijkt dat het bijladen voor 79 % plaatsvindt op een bekende / vaste plek. 55 procent van de mensen die al elektrisch rijdt, zegt expliciet nooit meer een voertuig met een verbrandingsmotor te willen. Verder gaven de mensen met drempelvrees aan dat zij overstag gaan als een elektrische auto even duur is als een conventioneel model (57 %). 41 % verwacht meer stimuli van de overheid en 40 % wil een demonstratie-exemplaar een maand kunnen proberen alvorens een knoop door te hakken. +++

+++ BMW en DAIMLER steken gezamenlijk €1 miljard in de uitbreiding van hun mobiliteitsdiensten. Het geld wordt besteed aan een 5-tal divisies, gericht op onder meer elektrisch rijden, laadinfrastructuur, parkeren en autodeel diensten. BMW en Daimler zelf spreken van een ‘game changer’ op de markt voor stedelijke mobiliteit. De bedrijven rekenen voor dat wereldwijd 60 miljoen klanten gebruikmaken van hun diensten. Wereldwijd worden maximaal 1.000 nieuwe banen voorzien. De automakers zeggen in de toekomst verdere investeringen niet uit te sluiten. Ook wordt gekeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden met andere aanbieders, evenals overnames van bijvoorbeeld startende ondernemingen of gevestigde bedrijven. Doel is uiteindelijk om alle onderdelen te laten samensmelten tot een duurzame mobiliteitsdienstverlener. De 2 bedrijven zijn in Nederland onder meer actief met parkeerbetaling dienst Parkmobile en autodeel dienst Car2Go. +++

+++ BUICK wordt minder Amerikaans en meer Chinees. Dat komt omdat het merk zijn van Opel afkomstige modellen verliest. Het toekomstige gamma zal primair voor de Chinese markt worden ontwikkeld. Buick is relatief zeer populair in het Aziatische land. Dat komt niet in de laatste plaats omdat de merknaam in het Chinees lekker bekt. Tegelijkertijd is Buick in eigen land al geruime tijd aan het kwakkelen. Dat komt door halfslachtige investeringen in SUV modellen door moederbedrijf General Motors. De focus op China kan betekenen dat de transitie richting elektrisch rijden bij Buick relatief snel gebeurt. Immers, dit land dwingt de introductie van emissieloze modellen min of meer af. +++

+++ DIESEL zorgt voor bijna 375.000 doden per jaar wereldwijd. Deze onderzoeksuitkomst zal koren op de molen zijn voor critici van de oliegestookte motor. Het was al bekend dat door luchtvervuiling elk jaar 3,4 miljoen mensen vroegtijdig overlijden. Daarvan is in 11 % het met de dieselmotor in verband gebrachte fijn stof de oorzaak. Er zijn uiteraard grote regionale verschillen. Zo stierven vorig jaar naar schatting 114.000 mensen in China aan luchtvervuiling, maar in de Verenigde Staten ‘slechts’ 22.000. In Europa loop je in de steden Milaan, Turijn, Stuttgart, Kiev, Keulen, Berlijn en Londen de grootste kans vroegtijd te overlijden als gevolg van luchtvervuiling. +++

+++ Door de snelle daling van de accuprijzen is een ELEKTRISCHE auto al in 2021 waarschijnlijk even duur als een benzinemodel. Dat zegt niet zomaar een klimaatgoeroe, maar een topanalist van financiële reus BNY Mellon, goed voor een beheerd vermogen van liefst $1.900 miljard. De voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de productiekosten van een afzonderlijke accu cel daalt naar $100 in 2021. Dat was in 2010 nog $1.000. “Wij verwachten dat de markt voor elektrische auto’s zich over 2 jaar razendsnel gaat ontwikkelen”, aldus de topanalist. Dit type personenwagen heeft ook de wind in de rug door allerlei beleidsmaatregelen die de auto-industrie aan de ene kant stimuleren en aan de andere kant bestraffen, constateert de topanalist. Zo wijst hij er op dat de Europese Unie vanaf 2021 boetes instelt voor fabrikanten waarvan het gamma gemiddeld meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. Ter vergelijking: in 2017 lag de emissie in doorsnee op 118 gram. BNY Mellon ziet de markt voor elektrische auto’s daarom als een mooie beleggingskans. Daarbij hebben niet zozeer de aandelen van autofabrikanten een groot rendementspotentieel, maar die van toeleveranciers, zoals specialistische accuproducenten. Die kunnen immers ook zaken doen met succesvolle debutanten op de markt voor elektrische auto’s. De topanalist waarschuwt wel voor een tijdelijk knelpunt, namelijk een aanvankelijk onvoldoende groot netwerk van laadstations en parkeerplaatsen voor elektrische auto’s. Maar de verwachting is dat die krapte tijdelijk zal zijn. +++

+++ Het duurt nog even voordat de huidige generatie Panda een compleet nieuwe opvolger krijgt, maar FIAT wil op de autosalon van Genève alvast laten zien dat zij aan het broeden is op dit strategisch belangrijke model. Daarom zullen de Italianen in Zwitserland een conceptstudie voor de nieuwe 5-deurs stadsauto laten zien. De productieversie moet in 2021 klaar zijn en zal dan in Polen van de band gaan rollen. De huidige Panda zal dan 10 jaar oud zijn. Zijn opvolger wordt een halve klasse groter en wordt leverbaar met de 1,0 liter 3 cilinder FireFly motor. Daarbij is het de bedoeling dat de nieuwe Panda net zo’n positieve uitwerking op het humeur van de koper zal hebben als de eerste generatie uit 1980. Het huidige model zal dit jaar nog een grondige update ondergaan. +++

+++ Overal ter wereld zijn verkeersspecialisten op zoek naar een oplossing voor het FILE PROBLEEM . In de Amerikaanse staat Californië ligt een wetsvoorstel op tafel om ze te bestrijden door de snelheidslimieten op te heffen. Snelheid is al een tijdje het kind van de rekening, want de onvermijdelijke oorzaak van alle kwaad. In het verkeer althans, waar een zware rechtervoet geassocieerd wordt met fatale ongevallen en een onnodig hoge uitstoot. Zelfs in Duitsland staan de Autobahn trajecten zonder snelheidslimiet ter discussie. Maar in de Verenigde Staten zijn ze een andere mening toegedaan. Er is daar althans een wetsvoorstel ingediend om tussen Los Angeles en San Francisco een 400 kilometer lange snelweg aan te leggen waar geen snelheidslimiet moet gaan gelden. Het idee is dat het schrappen van een maximumsnelheid louterend zou kunnen zijn voor het congestieleed tussen de 2 steden in Californië. Of het wetsvoorstel (van een Republikeinse senator) aangenomen wordt, valt evenwel te betwijfelen. Californië is immers de meest milieubewuste staat van de VS en kent veel strengere regels voor autofabrikanten dan andere delen van het land. +++

+++ FORD heeft toezichthouders in de Verenigde Staten gewaarschuwd dat er mogelijk iets niet deugt aan de manier waarop zij emissie en verbruiktesten van haar auto’s uitvoert. De fabrikant heeft tevens externe onderzoekers ingehuurd om klare wijn te schenken. Personeel van Ford trokken eerder aan de bel vanwege zorgen dat het concern soms op een vreemde manier zou omgaan met Amerikaanse regelgeving rond de uitstoot en tests. De autofabrikant heeft dat vervolgens bij milieu toezichthouders gemeld. Het is niet duidelijk wat precies het probleem is bij Ford, maar het concern zelf benadrukt dat het niet gaat om sjoemelsoftware. Rommelen met de emissiewaardes en verbruiktesten van auto’s is sinds het uitstootschandaal bij Volkswagen in 2015 aan het licht kwam een groot issue in de branche. +++

+++ GENERAL MOTORS weet niet altijd goed wat zij wil. In 2009 was men van plan Opel (en Vauxhall) te verkopen aan de Canadese onderdelenproducent Magna. Op het laatste moment werd daar van af gezien. Maar vorig jaar werd Opel (en Vauxhall) alsnog van de hand gedaan, na 9 jaar van extra en aanhoudende verliezen. General Motors weet ook niet goed wat zij met de Cadillac CT6 wil. De grote zakensedan zou aanvankelijk komende zomer uit productie worden genomen, maar het model zal nu nog een half jaartje langer van de band rollen. Pas in januari 2020 zal het laatste exemplaar van de CT6 in de fabriek in Hamtramck worden gebouwd. General Motors wil het extra half jaar gebruiken om een grote voorraad aan te kunnen leggen zodat er nog enige tijd zaken gedaan kan worden met klanten. Cadillac stelde de CT6, waarbij ‘CT’ staat voor ‘Cadillac Touring’ en de ‘6’ voor de positionering binnen het gamma, in januari 2015 voor op de autotentoonstelling van Detroit. Het eerste exemplaar verliet pas een jaar later de productielijn in Hamtramck en de marktintroductie vond vervolgens in maart 2016 plaats. Al met al is de CT6 dus maar een kort leven beschoren, ook al wordt de productietijd nu met een half jaar verlengd. Met 5,18 meter carrosserielengte valt hij in het segment van de BMW 7-serie en de Mercedes S klasse, maar qua bouwkwaliteit en algehele verfijning was de Cadillac geen volwaardig alternatief. Dat de CT6 niet leverbaar was met een V8 motor, kwam zijn aanzien ook niet ten goede. De stekkerhybride versie is in China evenwel een hit. Heel anders is de situatie in de Verenigde Staten. Daar is de afzet vorig jaar tot onder de 10.000 exemplaren gedaald. +++

+++ Het Indiase autoconcern Tata Motors bekijkt diverse opties voor het in problemen verkerende JAGUAR LAND ROVER (JLR). Die Britse maker van luxe auto’s kampt al een tijdje met forse tegenwind door Brexit zorgen, de handelsoorlog en een teruglopende vraag naar dieselauto’s in Europa. Tata Motors overweegt onder meer om zijn belang in JLR te verkleinen. Ook het zoeken naar een partner zou een mogelijkheid zijn. Volgens de bronnen voert het bedrijf nu verkennende gesprekken met adviseurs over de kwestie. Tata Motors spreekt overigens tegen dat zij helemaal van JLR af zou willen. Het moederbedrijf zette vorige maand zijn grootste kwartaalverlies ooit in de boeken, door een mega-afschrijving van ongerekend ruim €3,4 miljard op dochter JLR. Die meldde eerder al wereldwijd 4.500 banen te zullen schrappen, vooral in Groot-Brittannië. Ook gaat het bedrijf, volgens ingrepen die dit jaar en vorig jaar zijn aangekondigd, voor ruim €1,1 miljard in andere kostenposten snijden. +++

+++ MASERATI komt in 2020 met een kleinere SUV. Die gaat opereren in het D segment en zal vanaf de verkoopstart verkrijgbaar zijn in een stekkerhybride versie. De productie zal plaatsvinden in Cassino. De nieuwe SUV krijgt hetzelfde platform als de Alfa Romeo Stelvio (en Giulia). Die modellen zullen vanaf 2020 ook als stekkerhybride van de band rollen. Maserati, dat momenteel verkooptechnisch in zwaar weer verkeert, zal voor die tijd haar andere SUV, de Levante, extra in de spotlights zetten met 2 nieuwe versies. Zo komt er een gelimiteerde Launch Edition van de 590 pk sterke Trofeo V8, de nieuwe topuitvoering. De introductie uitvoering krijgt een oplage van 100 exemplaren en kenmerkt zich door een speciale bekleding. Hij wordt leverbaar in de bijzondere kleur Blu Emozione Matte, maar ook in de kleuren geel en rood. De voorbumper en zijschorten zijn verfraaid met koolstofvezel elementen en de 22 inch velgen zijn uitgevoerd in de kleur zwart, met naar keus een matte of glanzende afwerking. Het interieur van de Launch Edition is aangekleed met Piano Fiero-leder, dat is afgewerkt met Trofeo logo’s en stiksels in een contrasterende kleur. Maserati presenteert tegelijkertijd een Levante met een interieur van het Italiaanse modehuis Zegna. Die gebruikte voor de aankleding de zachte, lichtgewicht stof Pelletessuta en combineert die met leer. Afhankelijk van het model zijn delen van de stoelen, deurpanelen en het dashboard met de nieuwe stof bekleed. Zegna ontwikkelde 2 kleuropties: bruin en donkergrijs. +++

+++ MERCEDES-BENZ rust de Limousine en Estate versies van de E 200 d uit met een nieuwe dieselmotor. Het is een 1,6 liter 4 cilinder die afgeleid is van de al langer bestaande 1.950 cc krachtbron (OM 654). Ondanks een kleinere motorinhoud stijgt het vermogen met 10 pk naar 160 pk. Het maximum koppel blijft 360 Nm. De nieuwe motor zorgt voor 8 gram minder CO2 uitstoot (voortaan 114 gram/km voor de Limousine; de Estate heeft een emissiewaarde van 121 gram/km). In het verleden gebruikte Mercedes-Benz een 1,6 liter dieselmotor van Renault maar die had te slechte emissiewaarden. +++

+++ NISSAN heeft in het laatste kwartaal van 2018 in Europa een verlies geleden van $65,9 miljoen. Een jaar eerder werd er nog $18 miljoen verdiend. Over de eerste 9 maanden van het huidige boekjaar, dat tot 31 maart afloopt, zijn de verliezen op de Europese activiteiten daarmee gestegen naar $219 miljoen. Nissan verkocht in die periode 493.862 auto’s. Dat is bijna 13 % minder dan in dezelfde periode in 2017. In januari kwam het Japanse merk met 31.141 registraties zelfs 26 % lager uit. Alleen Alfa Romeo deed het in die maand nog slechter. Het Europese marktaandeel van Nissan is nu gekrompen tot 2,6 %. Dat is minder dan Kia, Seat of zelfs Dacia. Europa is, Rusland en Turkije meegerekend, nu nog maar goed voor 14 % van de wereldwijde afzet. “De verkopen in West Europa weerspiegelen een aantal soorten tegenwind waar de sector dit jaar last van heeft zoals de problemen in de dieselmarkt en een neerwaartse trend in veel grote landen. Nissan is bezig met de omschakeling naar (deels)elektrische aandrijving, waardoor er op korte termijn sprake is van een lager volume”, aldus een woordvoerder. Autointernationaal.nl is echter van mening dat het Japanse merk niet snel genoeg is met het verjongen van de vloot, vooral wat betreft de Qashqai die zijn glans als pionier onder de cross-overs al lang heeft verloren, maar ook de Juke die in zijn huidige vorm al 9 jaar op de markt is. Dat is onverantwoord lang. Verder heeft Nissan geblunderd met de toevoeging van de Pulsar aan haar gamma. Deze verhuurbedrijf lieveling is inmiddels uit productie maar nog wel uit voorraad leverbaar. +++

+++ De brancheorganisatie van Europese autofabrikanten pleit voor een verplichte invoering van een NOODREM SYSTEEM . Daarmee reageert de koepel op een stemming van de EU commissie Interne Markt en Consumentenbescherming. Die is vóór verplichte invoering van diverse autonome rij hulpsystemen (ADAS) in 2022 bij nieuwe auto’s. ADAS omvat onder andere een autonoom noodremsysteem (AEB), een detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren en waarschuwingssystemen voor het verlaten van de rijstrook. De brancheorganisatie vindt dat veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn, maar is van mening dat de tijd tussen het bekend maken van de verplichting en de datum van invoering te kort is. De koepel stelt dat dit minimaal 36 maanden moet zijn. +++

+++ OPEL maakt voor het eerst in 20 jaar weer winst. Dat is toe te schrijven aan de harde reorganisaties door PSA, dat het bedrijf in 2017 overnam, 3.700 banen schrapte en een streep haalde door de hoge kortingen voor grootschalige afnemers zoals verhuurbedrijven. Opel heeft over 2018 voor het eerst sinds jaren weer zwarte cijfers geschreven. De winst bedroeg €859 miljoen euro. PSA had er zelf op gerekend dat Opel pas dit jaar uit de rode cijfers zou komen. Opel draaide sinds 1999 verlies. In augustus 2017 werd het merk samen met Vauxhall door PSA overgenomen van General Motors. In de laatste 4 maanden van dat jaar werd nog een verlies van €179 miljoen euro. Opel zal weer actief worden in Rusland. General Motors trok het merk daar in 2015 terug vanwege de ingestorte economie en sancties na de confiscatie van De Krim. +++

+++ De POLITIE Midden-Nederland zet sinds kort onopvallende auto’s in met skiboxen en fietsdragers op het dak waarin camera’s verstopt zijn die overtredingen van weggebruikers vastleggen. Dat zegt politiewoordvoerder Raymond Veldhuizen van het Team Bijzondere Verkeerstaken. “We moesten iets verzinnen, want afleiding is één van de belangrijkste oorzaken van ernstige ongevallen”, aldus Veldhuizen. “Vaak is dat een telefoon die net buiten het zicht wordt bediend. Dat wordt nu door de camera genadeloos vastgelegd”. Inmiddels zijn er al honderden bonnen uitgeschreven. “De methodiek is een groot succes en zal naar verwachting door veel andere korpsen worden overgenomen”, zegt Veldhuizen. +++

+++ PORSCHE lanceert in Duitsland een huurdienst voor de lange termijn via een applicatie. Afgezien van benzine en schade zijn alle kosten (inclusief winterbanden) inbegrepen in het abonnement. De nieuwe dienst heet Porsche inFlow. Het abonnement geeft je dus de beschikking over bijvoorbeeld een 911 of Cayenne onder hem te moeten kopen. De dienst, voorlopig beperkt tot Duitsland, kost minstens €1.299 per maand voor de huur, afhankelijk van het model, plus een eenmalig tarief van €299. Het hele transactieproces kan via de applicatie worden uitgevoerd. Na reservering wordt de Porsche volgetankt afgeleverd. Het contract moet minstens 6 maanden duren. Het is mogelijk om het huurabonnement te onderbreken of op te schorten, maar alleen met een aanzienlijke kennisgevingperiode: 3 maanden. Het is dus mogelijk om de dienst bijvoorbeeld niet in de winter te gebruiken voor een 718 Boxster. +++

+++ Het Duitse Bundesgerichtshof heeft de sjoemelsoftware in auto’s van VOLKSWAGEN bestempeld als een “materiële fout”. De hoogste Duitse rechter meldde dit op zijn website in een bericht over een geannuleerde hoorzitting. De eiser in die zaak schikte met Volkswagen, waardoor de zitting niet doorging. De uitspraak van het Duitse gerechtshof is de eerste juridische uiting over het emissieschandaal. De uitspraak is nog wel voorlopig. Het Bundesgerichtshof heeft de uitspraak toch gepubliceerd omdat de geplande zitting van volgende week niet doorgaat. Binnenkort willen de rechters een uitgebreid vonnis publiceren. Voor Volkswagen kan de uitspraak slecht nieuws betekenen. De rechter geeft met het oordeel andere eisers een betere kans om hun zaak te winnen. Zo’n 50.000 eigenaren van een TDI model hebben rechtszaken aangespannen tegen Volkswagen of haar dealers vanwege gesjoemel met diesels. Het is overigens al de tweede keer dat een autobezitter kiest voor een schikking met Volkswagen. De eerdere schikking vond eind vorig jaar plaats. +++

+++ De Katholieke Universiteit van Leuven kan WATERSTOF produceren uit vocht in de lucht. Hiervoor is een zonnepaneel ontwikkeld. Het prototype produceert per paneel 250 liter waterstofgas per dag. De ontdekking zou kunnen helpen bij de aanmaak van schone waterstof, geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. Het gas kan gebruikt worden door brandstofcelauto’s. 250 liter per dag maal 365 dagen maal bijvoorbeeld 20 panelen: dat is meer dan 1,8 miljoen liter en dat klinkt gigantisch. Helaas is de energiedichtheid van waterstof onder atmosferische druk een kleine tegenvaller: dat volume komt overeen met een gewicht van 160 kilo waterstof. Met een NEDC normverbruik van 1 kilo per 100 km waterstof komen de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai daarmee dus 16.000 kilometer ver, wat voor veel gebruikers voldoende zal zijn. Maar dan zijn we er nog niet: de tank van de Hyundai slikt 8 kilo waterstof, maar onder atmosferische druk neemt dat een volume in van bijna 11.500 liter, oftewel de inhoud van de laadruimte van een forse bestelbus. Zo groot is de Nexo niet, dus moet het waterstofgas worden samengeperst onder een druk van liefst 700 bar om in de tanks van de auto te passen. Een waterstof tankstation aan huis kost €250.000, dus als je thuis wilt tanken, mag je dat bedrag toevoegen aan de prijs van je zonnepanelen. En dan moet het tanken nog beginnen: de 20 panelen hebben gemiddeld 18 dagen nodig om 8 kilo waterstof te produceren. Dus als jij een nacht aan de stekker hangen met een elektrische auto al omslachtig vindt, dan is dit geen oplossing voor jou. En dan is er nog de vergelijking met de elektrische auto op batterijen. Uit 20 zonnepanelen kan je jaarlijks gemiddeld 6.000 kWh aan stroom halen. Een forse elektrische auto à la de Tesla Model S verbruikt gemiddeld 21 kWh/100 km. Tel daar nog een 10 procent verlies bij tijdens het laden en een extra afronding naar boven, en je komt uit op 25 kWh/100 km. Dan kau je met die 6.000 kWh jaarlijks 24.000 kilometer afleggen. En dan heb je geen pompinstallatie van €250.000 nodig. Conclusie: de vondst van de Katholieke Universiteit Leuven kan misschien interessant zijn als aanvulling op conventionele zonnepanelen om de donkere winter door te komen met je woning, en daar is het ook voor ontwikkeld. Maar de verwijzing naar waterstofauto’s is meer een oneliner om media-aandacht te genereren (de waterstofauto is mediageniek) dan een realistische claim. +++

Reageren is niet mogelijk.