Prijs indicatie Mercedes SLC Final Edition

0

Op 9 maart aanstaande arriveert de nieuwe BMW Z4 in de Nederlandse showrooms. Is dat voor Mercedes aanleiding om het voor gezien te houden met de SLC?

Wellicht. De jaren beginnen sowieso te tellen voor de sportwagen. Bovendien is de SLC qua rij dynamiek nooit een hoogvlieger geweest. Hij zou dus absoluut geen partij zijn voor de Z4 in een vergelijkingstest en dat heeft Mercedes natuurlijk ook door. Daarom presenteren de Duitsers ter afscheid een Final Edition van de roadster.


De SLC stamt uit 2016, maar is feitelijk een grondig vernieuwde SLK die in 2011 het levenslicht zag. De roadster is dus al 8 jaar oud en dan ben je voor autobegrippen hoogbejaard. Met name als sportwagen ben je dan niet langer sexy en aantrekkelijk. Tenzij je er een afscheidssausje overheen gooit oftewel hem in een ‘veel voor weinig’ uitvoering aanbiedt.

Mercedes-Benz levert de SLC Final Edition wereldwijd als 180 (met 156 pk sterke 1.6), 200 (184 pk uit een 2,0 liter blok), 300 (dezelfde motor maar dan met 245 pk) en 43 AMG (met een 390 pk sterke 3,0 liter V6). Of de uitzwaai editie naar Nederland komt, is nog niet bekend, maar mocht dat gebeuren, dan zal dat niet als 300 zijn want die wordt ook niet in reguliere uitvoering in ons land verkocht. Autointernationaal.nl verwacht dat de prijzen bij groen licht beginnen bij 54.600 euro voor de SLC 180 Final Edition. Dit betekent een meerprijs van een kleine 8 mille ten opzichte van de reguliere uitvoering.

De SLC Final Edition is er in 2 vormen. Wie een zwart of grijs exemplaar bestelt, krijgt een AMG Styling voorbumper met chroomkleurige afwerking. Wie de SLC Final Edition in het geel, wit of ‘diamond’ wil, moet rekenen op een voorbumper met zwarte accenten. De deurgrepen, zijspiegelkappen en delen van de achterzijde zijn dan ook in het zwart afgewerkt.

Ongeacht de carrosseriekleur is de SLC Final Edition voorzien van speciale lichtmetalen velgen. Hij is gebaseerd op de uitvoering met het AMG Line pakket. Dit wil zeggen dat het sportonderstel, de krachtigere remmen en de sportstoelen standaard zijn. Specifieke kenmerken van de SLC Final Edition zijn tweekleurig nappaleer met fraai ogende stiksels, belettering op de hoofdsteunen plus de hendel van de automaat, en diverse aluminium panelen.

Voor de SLC Final Edition 43 AMG geldt dat deze altijd in Sun Yellow gespoten is (de lanceringkleur van de originele SLK uit 1996) en dat hij verder versierd is met de eerdergenoemde zwarte details en 18 inch 5-spaaks velgen. Ook bij deze uitvoering krijg je lederen bekleding, AMG Edition badges en onder andere een sportstuur.

De voorganger van de SLC, de SLK debuteerde in 1996 tijdens de Turin Motor Show. Het model trok toen direct veel aandacht vanwege zijn metalen klapdak. Dat werd toen gezien als een beter (veiliger, comfortabeler) alternatief voor een stoffen kap. De 4 cilinder compressormotor werd ook gezien als een lekkernij, evenals de 5,5 liter grote V8 van de AMG uitvoering van de nauwelijks 4 meter lange roadster. In 2000 werd een facelift doorgevoerd en in 2004 was het tijd voor de tweede generatie SLK. Die ging in 2008 onder het mes en maakte in 2011 plaats voor de derde editie die tijdens de facelift in 2016 omgedoopt werd tot SLC.

Een opvolger is niet gepland. Het afzetpotentieel voor (open) sportwagens is er door de jaren heen niet groter op geworden. Daarom zocht BMW voor de nieuwe Z4 samenwerking met Toyota. Mercedes komt wel met een opvolger voor de SL. Die krijgt 2 (nood)zittingen achterin (waarmee een breder publiek aangesproken kan worden) en zal zijn basis gaan delen met de volgende generatie AMG GT.

Reageren is niet mogelijk.