Vlot en verleidelijk: test Volvo V60 T8 AWD Twin Engine

0

Waarom de korte test?

Volvo heeft de pers afgelopen maand in het winterse noorden van Zweden niet alleen laten kennismaken met de stoere Cross Country versie van de V60, maar ook met de bijna 400 pk krachtige T8 stekkerhybride variant. Het is de eerste van 3 zogeheten Twin Engine uitvoeringen die Volvo de komende 12 maanden van de populaire stationwagon zal introduceren.

Wat voor auto is het?

De V60 T8 AWD Twin Engine, zoals de Volvo officieel heet, kon worden getest in R-Design uitvoering. Die kost 59.485 euro. Er is ook een even dure, maar eerder chique dan sportief aangeklede Inscription uitvoering. Voor beide uitrustingniveaus geldt dat de V60 T8 AWD Twin Engine niet alleen het milieuvriendelijke alternatief uit het gamma is, maar ook de snelste versie. Voorlopig althans, want in een later stadium wordt de stationwagon net als zijn sedanbroer S60 ook leverbaar in Polestar Engineered high performance uitvoering. Aan de onderkant van het gamma zal Volvo de minder potente T6 Twin Engine variant introduceren.

Onder de motorkap van de V60 T8 AWD Twin Engine zit de bekende 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor van Volvo. Net als in de stekkerhybride uitvoeringen van de XC60, S90, V90 en XC90 is het blok van zowel een turbo als een compressor voorzien. De 306 pk sterke motor drijft de voorwielen aan via een 8-traps automaat. Op de achteras bevindt zich een 88 ok sterke elektromotor die zijn stroom uit een batterij van 10.4 kWh haalt. Die drijft de achterwielen aan, waardoor de V60 T8 Twin Engine in aanmerking komt voor de extra badge ‘AWD’. Het gecombineerde vermogen is een indrukwekkende 392 pk, terwijl er aan koppel maximaal 640Nm beschikbaar is.

Bij de V60 T8 AWD Twin Engine kan worden gekozen uit diverse rij modi, waaronder Power en Pure. In de eerste stand hebben beide type motoren de primaire taak om voor maximale prestaties te zorgen. Er kan dan in een bloed uit het gezicht wegtrekkende 4,9 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Kies je voor Pure, dan rijdt de Volvo uitsluitend op elektriciteit voor maximaal 50 kilometer. Volvo geeft als gemiddelde CO2 uitstoot 48 gram/km op. Het benzineverbruik zou, afhankelijk van het bandenformaat, moeten uitkomen op 1,9 à 2,1 liter per 100 km. Maar dat zijn natuurlijk theoretische waarden. Van stekkerhybride auto’s is bekend dat zij die folderpraat zelden of nooit realiseren. Maar 1:16 à 1:18 moet in de praktijk goed haalbaar zijn, op voorwaarde dat je goed gebruik maakt van de regeneratieve functie van de remmen. Voor een auto met een benzinemotor aan boord en een gecombineerd vermogen van bijna 400 pk is dat natuurlijk een prachtige waarde.

Is het wat?

Als je de V60 T8 AWD Twin Engine start, dan kiest hij automatisch eerst voor de elektrische modus. Bij het voorzichtig intrappen van het gaspedaal knijpt de Volvo er dan heel stilletjes tussenuit. Geef je meer gas, dan zal de benzinemotor tot leven komen. Hou je de V60 T8 AWD Twin Engine vervolgens in Hybride modus, dan zal de Volvo voor wat betreft de aandrijving constant wisselen tussen de 4 cilinder en de elektromotor. In de stad, oftewel bij lage snelheden gebeurt dat naadloos en vrijwel onmerkbaar.

Op de snelweg speelt de benzinemotor de hoofdrol bij de aandrijving. Voor 4 cilinder 2,0 liter begrippen produceert die niet het fraaiste geluid in zijn klasse, maar hij presteert uitstekend. Met name in Power modus is de acceleratie machtig indrukwekkend. Toch voelt de V60 T8 AWD Twin Engine ondanks zijn assisterende en samenwerkende turbo, compressor en elektromotor nooit zo snel aan als de 4,9 seconden sprinttijd naar 100 km/u suggereert.

Als R-Design ziet de V60 T8 AWD Twin Engine er sportief uit. Deze aankleding accentueert de vlotte uitstraling van de aantrekkelijke Zweedse stationwagon nog eens extra. In het kader van de R-Design uitrusting is de Volvo voorzien van 18 inch ‘diamond cut’ lichtmetalen velgen, deels met leder beklede sportstoelen, schakelflippers achter het stuur en een verkleinde grondspeling. Door de laatste aanpassing veerde de testauto stugger dan een standaard V60, maar oncomfortabel wordt het nooit en een Audi A4 Avant in S-line tenue is veel minder vergevingsgezind.

Binnen het V60 T8 AWD Twin Engine gamma dient de R-Design uitvoering de sportieve honneurs waar te nemen. In deze missie slaagt hij maar ten dele omdat de Volvo afstandelijk stuurt en omdat hij zijn relaxte karakter verliest zodra je hem op zijn staart pakt. Hij zal dan nerveus en gevoelsmatig geïrriteerd op gaspedaalcommando’s gaan reageren.

Dat past niet goed bij de hoogwaardige cabine, dat absoluut het visitekaartje van de V60 is. De combinatie van hoogwaardige materialen, onderscheidend design en de zeer comfortabele stoelen geven de Volvo een unieke verleidingskracht ten op zichte van zijn Duitse concurrenten. Het enige kitscherige decoratie-element in het interieur van de V60 T8 AWD Twin Engine is de Orrefors kristallen schakelpook knop. Voor de rest is het klasse interieur zeer smaakvol. De kofferbak van de T8 AWD Twin Engine uitvoering is even groot als de reguliere V60 versies omdat de elektromotor onder de achterbank is geplaatst.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Net als de andere c.q. reguliere uitvoeringen van de V60 is ook de T8 AWD Twin Engine uitvoering zeer begerenswaardig. Hij voelt weliswaar niet zo snel aan als de prestatiecijfers op papier suggereren, maar de stekkerhybride versie is nog geen 500 euro duurder dan de T6 versie met 310 pk, een CO2-uitstoot van 171 gram/km en 5,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Gecombineerd met het luxueuze interieur kan de Volvo zodoende gekwalificeerd worden als schappelijk geprijsd. Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, DS, Infiniti, Jaguar, Lexus en Mercedes hebben hier geen antwoord op.

  • 9
  • User Ratings (45 Votes)
    5.8

Comments are closed.