Nieuwstelex

0

+++ BELGIE is Europees kampioen … flitsen. Onze zuiderburen hebben het grootste aantal flitsers per vierkante kilometer, namelijk 67,6 toestellen per 1.000 km². Dat is veel meer dan in Nederland. In totaal zijn er in België 2.076 flitsapparaten; wij hebben er 978 (23,7 toestellen per 1.000 km²). Met name Vlaanderen is volgestouwd met dergelijke toestellen die de snelheid of het rijden door rood detecteren. +++

+++ In Europa is de gemiddelde CO2 UITSTOOT van auto’s weer aan het stijgen. In 2018 kwam de gemiddelde emissie van het wagenpark namelijk uit op 120,5 gram per kilometer; het hoogste cijfer in de laatste 4 jaar. De oorzaak van die stijging ligt bij de afnemende vraag naar dieselauto’s en de stijging van het aantal SUV modellen, aldus onderzoeksbureau Jato Dynamics. De genoemde 120,5 gram is ver verwijderd van de norm die in 2021 van kracht wordt. Dan mag het gamma van autofabrikanten in de Europese Unie gemiddeld nog maar 95 gram per kilometer uitstoten. Met 120,5 gram is er sprake van een stijging van 2,4 gram per kilometer ten opzichte van 2017. Het meest vervuilende land is Zwitserland met 137,3 gram per kilometer (+ 4 %) en het schoonste jongetje van de klas Noorwegen (72,4 gram; -11,4 %). Duitsland is het EU land dat de meeste CO2 per kilometer uitstoot, namelijk 129,1 gram (+2,9 %). Portugal is het schoonste EU land met 105,4 gram per kilometer (+1,2 %). Sinds 2007 nam de gemiddelde CO2-uitstoot langzaam maar zeker af, tot in 2016, toen de vraag naar dieselauto’s begon af te nemen. Het jaar daarop steeg de emissie weer voor het eerst, namelijk met 0,3 gram per kilometer. Afgelopen jaar nam de CO2-uitstoot dus met 2,4 gram toe. Jato Dynamics ziet zoals gezegd 2 belangrijke redenen voor de stijging: ten eerste de afname van de vraag naar dieselauto’s (als gevolg van negatieve berichtgeving en overheidsmaatregelen) en de gestaag stijgende populariteit van de SUV. Die modellen verbruiken door hun hogere bouw gemiddeld meer brandstof dan ‘lage’ personenwagens. Vorig jaar was 35 % van de nieuw geregistreerde auto’s een SUV. Van de 20 grootste spelers op de automarkt van de Europese Unie, is Toyota het best op dreef om de emissiedoelstelling voor 2021 te halen: dit Japanse merk kwam in 2018 uit op een gemiddelde CO2 uitstoot van 99,9 gram per kilometer (-1,4 %). Mercedes scoort het minst goed: 139,6 gram (+10,5 %). Jato Dynamics stelt dat indien de transitie naar alternatieve brandstoffen (elektriciteit, aardgas, waterstof) op Europees niveau niet versnelt, de auto-industrie drastische maatregelen zal moeten nemen om de norm van 95 gram te kunnen halen. +++

+++ In de komende 3 jaar zullen Duitse autofabrikanten voor een totaalbedrag van meer dan €40 miljard in de verdere ontwikkeling van ELEKTRISCHE personenwagens gaan steken, zo meldt Bernard Mattes, hoofd van Duitse belangenorganisatie VDA, in het kader van de autosalon van Genève. Hij gaat er van uit dat vooral Europa vol zal inzetten op elektrische mobiliteit in verband met de te halen milieunormen. Mattes verwacht dat het aantal nieuwe elektrische modellen van Duitse fabrikanten in de periode tot 2022 zal gaan verdubbelen. +++

+++ FIAT sluit een opvolger voor de 124 Spider niet uit, maar zal een dergelijk model alleen ontwikkelen als men een partner kan vinden. De huidige editie deelt zijn basis met de Mazda MX-5; alleen de motor (en het koetswerk) verschilt. Door de samenwerking met de Japanse collega heeft Fiat de ontwikkelingskosten laag kunnen houden, waardoor het nichemodel toch geld in het laatje brengt. Een nieuwe 124 Spider is dus bedrijfseconomisch verantwoord, maar die zal alleen het levenslicht zien als er voor de ontwikkeling kan worden samengewerkt met een ander automerk.

+++ HONDA zal de volgende generatie Civic Type R, die in 2021 op de markt komt, voorzien van hybride techniek. Doel is om daarmee de ecologische voetafdruk van het sportieve model te verkleinen. In zijn huidige vorm stoot de legendarische Honda 178 gram CO2/km uit. Het Japanse merk wil in 2025 al zijn modellen uitrusten met een (assisterende) elektromotor en de Civic Type R zal geen uitzondering vormen. Honda wil onveranderd een 2,0 liter turbobenzine krachtbron als basisunit gebruiken. Het sprintvermogen zal niet onder de hybride techniek leiden, maar mogelijk zal wel de topsnelheid begrensd gaan worden. Honda wil zijn elektrische plannen versnellen nu de nieuwe hybride CR-V goed aanslaat. Na deze SUV komt er eind volgend jaar een geëlektrificeerde Jazz. Begin 2021 volgt de nieuwe Civic met hybride techniek. De productieversie van de volledig elektrische e-Prototype moet rond de jaarwisseling te koop zijn. +++

+++ Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gaat $4,5 miljard investeren in een nieuwe assemblagefabriek en in de 5 bestaande productievestigingen in de Amerikaanse staat Michigan. Het bedrijf denkt daarmee 6.500 nieuwe banen te scheppen. In de afgelopen 10 jaar zijn de investeringen van FCA in de VS opgelopen tot $14,5 miljard. Het nieuwe bedrag is bedoeld om de productie van JEEP en Ram verder op te voeren en om de fabricage van hybride en elektrische modellen mogelijk te maken. Topman Mike Manley laat in een toelichting weten dat deze merken de sleutel vormen voor het verbeteren van de winstgevendheid van FCA. Jeep zal daarbij ook met modellen komen in marktsegmenten waar het nu nog niet vertegenwoordigd is. Het gaat hierbij onder andere om de Grand Wagoneer (een grote SUV met 7 zitplaatsen). Die moet volgend jaar al klaar zijn. In 2021 krijgt Jeep een nieuwe Grand Cherokee, en in diens slipstream Dodge een opvolger voor de Durango. FCA zal daarnaast de Ram 1500 Classic, op basis van de vorige generatie pick-up, door blijven bouwen wegens grote vraag. +++

+++ MCLAREN zweert nooit een SUV te zullen gaan bouwen, maar heeft wel oog voor het feit dat haar klanten een enigszins praktische auto op prijs stellen. Daarom zal het Britse merk, naast de bekende sportwagens, gaan wedden op een ‘tweede paard’: de Gran Tourer. Bij dit type auto’s zal comfort worden gecombineerd met iets minder extreme rij dynamiek. De McLaren GT moet onder andere de Aston Martin DB11 en DBS Superleggera het leven zuur gaan maken. Hiervoor zullen de klanten getrakteerd worden op meer luxe en ruimte dan zij gewend zijn van het merk. Tegelijkertijd belooft McLaren dat haar GT de meest dynamische auto in zijn segment gaat worden. Een vederlicht koetswerk en een vermogen om U tegen te zeggen zouden voor de beste pk:kilo verhouding moeten zorgen. Het DNA van de McLaren GT wordt gedeeltelijk gedeeld met de uitzonderlijke Speedtail. +++

+++ De Italiaanse investeerder Investindustrial heeft een meerderheidsbelang in MORGAN genomen. De huidige eigenaren (de familie Morgan en nazaten van oprichter Henry Frederick Stanley Morgan) blijven betrokken bij de sportwagenbouwer. Vorig jaar behaalde Morgan een omzet van net geen €40 miljoen met de verkoop van afgerond 700 auto’s. “De afgelopen 2 jaar waren de meest succesvolle uit de 110-jarige geschiedenis van ons bedrijf”, zei Dominic Riley, bestuursvoorzitter van Morgan. “Echter, volgens ons was het essentieel om een strategische partner te zoeken. Daarmee kunnen we ons volledige potentieel benutten en ervoor zorgen dat Morgan nog lang blijft bestaan”. Investindustrial is geen onbekende voor de Britse auto-industrie. De investeringsmaatschappij is ook de belangrijkste aandeelhouder van Aston Martin. +++

+++ Een groep investeerders heeft Tesla aangeklaagd vanwege het Twitter gebruik van topman Elon MUSK . Zij maken zich vooral zorgen om de herhaaldelijk foute informatie die over Tesla wordt verspreid. Het gaat de investeerders met name om een bericht dat Musk in februari op Twitter zette, waarbij hij claimde dat Tesla een half miljoen auto’s zou maken in 2019; een getal dat bij nader inzien niet gehaald kan worden. Via de rechtszaak willen de investeerders afdwingen dat dergelijke fouten niet weer worden gemaakt. Eerder deed de Amerikaanse waakhond SEC al onderzoek naar Musk. +++

+++ OSLO , de hoofdstad van Noorwegen, stopt met gratis stroom voor elektrische auto’s. Dit betekent dat er voortaan betaald moet worden voor het gebruik van de laadpalen op openbare parkeerplaatsen. “Het gratis laden is zo populair dat het zo langzamerhand vrijwel onmogelijk is om in de straten van Oslo nog een laadpaal te vinden”, erkent Christina Bu, algemeen secretaris van de Noorse vereniging voor elektrische autobezitters. Daarom heeft het gemeentebestuur besloten alle 1.300 laadpalen in de stad om te bouwen naar ‘betaalexemplaren’. Het tarief wordt dan €1 per uur overdag en €0,50 ’s nachts. Oslo hoopt daarmee vooral het aantal laadpaal klevers terug te dringen, zodat iedere bezitter van een elektrische auto een kans krijgt om stroom te tappen. Dat is van cruciaal belang, want Oslo is met meer dan 36.000 emissieloze personenwagens één van de steden met de hoogste dichtheid aan elektrische auto’s in de wereld. +++

+++ PARKEREN BIJ ZIEKENHUIZEN wordt weer duurder. Het bezoeken van een patiënt kan je daardoor een flinke smak extra geld gaan kosten. Bij het OLVG Oost in Amsterdam betaal je het meest: €4 per uur. Vorig jaar werden nog Kamervragen gesteld over de tarieven, maar dat heeft een nieuwe prijsstijging niet kunnen voorkomen. Bij 15 ziekenhuizen werd parkeren duurder. Vooral in de Randstad is parkeren een aanslag op de portemonnee. Opvallend is de prijsdaling bij het AMC. Behoorde het ziekenhuis vorig jaar tot de duurste, nu betaal je daar €0,80 per half uur. +++

+++ SUBARU gaat niet alleen de nieuwe Forester leveren met zogeheten e-Boxer hybride techniek, maar ook de XV. Die krijgt dezelfde aandrijflijn. Dat betekent dat de 2,0 liter viercilinder van 150 pk hulp krijgt van een 13,6 pk en 65 Nm) sterke elektromotor. De XV kan daarmee maximaal 1,6 kilometer puur elektrisch af leggen, al is het hoofddoel van de hybride techniek natuurlijk om de verbrandingsmotor te ondersteunen, met als gevolg een 11 procent lager benzineverbruik en een vergelijkbare reductie van de CO2-uitstoot. Concreet betekent dit een emissiewaarde van 139 gram/km. Dat is niet revolutionair laag, maar wel een stap in de goede (groene) richting en op zich niet slecht voor een vierwiel aangedreven cross-over met automatische transmissie. In april arriveert de XV met e-Boxer hybride techniek bij de dealers. +++

+++ TESLA heeft de derde generatie Supercharger station onthuld: de V3. Het nieuwe snellaadstation van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s kan met 250 kW laden. Daarmee is de Model 3 al na 5 minuten weer klaar om 120 kilometer verder te kunnen rijden. Volgens Tesla zullen de nieuwe Supercharger stations voor een halvering van de gemiddelde laadtijd zorgen. De autofabrikant denkt dat de klant in de toekomst gemiddeld niet meer dan 15 minuten zal hoeven te pauzeren. Een nieuwe feature voor de Model 3 is het zogeheten On-Route Battery Charging. Als een eigenaar van een dergelijke Tesla naar een Supercharger station navigeert, zorgt de auto ervoor dat de batterijen naar de optimale temperatuur verwarmd worden, zodat het laden zo efficiënt mogelijk kan verlopen. In eerste instantie is het Supercharger V3 systeem alleen beschikbaar voor de Model 3. Vooralsnog staan de nieuwe laadstations alleen nog in Californië, maar in het laatste kwartaal van dit jaar worden ze uitgerold over Europa en Azië. +++

+++ In navolging van Honda en Nissan heeft ook landgenoot TOYOTA onderhand zijn buik vol van de Brexit chaos. Om de druk op de Britse overheid op te voeren, heeft deze autofabrikant laten weten productie uit het Verenigd Koninkrijk te willen weghalen. Ford dreigde eerder al te vertrekken en nu doet Toyota dat dus ook. Nissan heeft laten weten de volgende generatie X-Trail in Japan te zullen bouwen en niet meer in Sunderland. Honda gaat haar fabriek in Swindon in 2021 helemaal sluiten. +++

+++ Volgens de politie is het aantal meldingen van VERKEERSRUZIES in 6 jaar tijd verdubbeld. Het gaat om ruim 6.400 gevallen in 2018. “Dat is zorgelijk”, zegt Egbert-Jan van Hasselt, portefeuillehouder verkeersveiligheid bij de Nationale Politie. “We kunnen het met zijn allen een stuk veiliger hebben, als we rekening houden met elkaar”. In 40 % van de gevallen was er ook sprake van geweld bij het conflict, zo meldt de politie. De meeste verkeersruzies vinden plaats op gemeentelijke wegen. Volgens de politie vindt 10 % van de conflicten plaats op de snelweg. De meeste meldingen komen uit de regio’s Midden-Nederland, Haaglanden en Oost-Nederland. “Wij willen onze plek opeisen en dat levert gevaarlijke situaties op”, zegt Van Hasselt. “Je bent anoniem, je wilt naar huis en je bent druk met anderen dingen”, vertelt hij. Mensen letten minder goed op. “Een kleine fout, wordt al snel verkeerd opgepakt bij de ander”. Kom je dan toch in een conflict, dan adviseert de portefeuillehouder het conflict te deëscaleren. “Het beste is om ingetogen te blijven. Slik je trots in”, besluit Van Hasselt. +++

Comments are closed.