Prijs indicatie Bentley Continental GT / GT Convertible V8

0

Bentley had vorig jaar de nodige aanloopproblemen bij de productiestart van de Continental GT, maar nu verloopt de fabricage op rolletjes. Dit betekent dat er snel nieuwe varianten aan het gamma toegevoegd kunnen worden. De Convertible is vers van de metaalpers en nu krijgt de 635 pk / 900 Nm sterke W12 uitvoering gezelschap van een versie met een 550 pk sterke V8 motor.

De nieuwe 8 cilinder motor komt zowel beschikbaar voor de Continental GT als de GT Convertible. Het betreft een dubbel geblazen 4,0 liter unit met een vermogen van 550 pk en een koppel van 770 Nm. Volgens Bentley herken je de V8 uitvoering aan een “characterful, burbling exhaust note”. Dat goedmoedige geroffel gaat natuurlijk over in wild geraas als er maximale prestaties worden verlangd. In dat geval kan de Continental GT in 4,0 seconden naar 100 km/u accelereren. De Convertible uitvoering heeft een tiende tel meer nodig. Beide carrosserievarianten halen een topsnelheid van 318 km/u. Ter vergelijking: de versie met W12 motor werkt de sprint in 3,6 respectievelijk 3,7 seconden af en heeft een topsnelheid van 333 km/u. De V8 verandert op rustige momenten overigens in een 4 cilinder: in 20 milliseconden worden er 4 pitten gedeactiveerd. Schakelen geschiedt middels een 8-trapsautomaat.


De V8 versie kan niet alleen aan subtiele badges worden herkend, maar ook aan zijn specifieke 20 inch wielen (22 inch is een optie) en aan de 4-voudige uitlaatpijpen (de W12 uitvoering heeft dubbele ovalen exemplaren). Er zijn voor zowel het interieur als het exterieur nieuwe kleuren beschikbaar. De cabine is uiteraard tot in de puntjes afgewerkt met de meest luxueuze stoffen en houtsoorten. Een 12,3 inch beeldscherm steelt de show op de middenconsole.

De Nederlandse levering start begin volgend jaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op 235.000 euro voor de gesloten GT en 10 mille meer voor de Convertible. Ter vergelijking: de W12-versie kost 289.611 respectievelijk 298.593 euro. Het grote prijsverschil kan onder andere worden verklaard door de veel lagere CO2-uitstoot van de 8 cilinder uitvoering, die zich rechtstreeks vertaald in minder BPM.

Reageren is niet mogelijk.