Prijsindicatie Seat Leon Cupra R ST

0

Seat introduceer de Leon Cupra R ST. Volgens het Spaanse automerk onderscheidt dit model zich van de concurrentie door de combinatie van topprestaties met praktische bruikbaarheid. Dat klopt, want geen enkele fabrikant biedt in het C segment zo’n snelle stationwagon aan.

De Leon Cupra R ST heeft dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen Golf R, namelijk een 2.0 TSI motor van 300 pk / 400 Nm die gekoppeld is aan een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. De (begrensde) topsnelheid van 250 km/u is gelijk, maar accelereren naar 100 km/u doet de Seat iets langzamer: 4,9 seconden versus 4,6 seconden voor de Volkswagen. Het verschil zit hem (natuurlijk) in het feit dat de Leon Cupra R ST een stationwagen is.

De Leon Cupra R ST beschikt over speciale bumpers, speciale luchtroosters in de flanken, 4 uitlaatpijpen, een diffusor, een splitter, koolstofvezel details, een spoiler, speciale spiegelkappen en grotere velgen. Kortom, het standaard recept voor een auto met sportieve prestaties. Maar wat de Leon Cupra R ST bijzonder maakt, zijn de speciale koperkleurige details. Hoe gaaf zijn bijvoorbeeld de koperkleurige velgen?

De koperkleurige accenten vind je ook terug op de logo’s en in het interieur, bijvoorbeeld rond de luchtroosters, op de middenconsole, op de sportstoelen en op het stuur. Verlichte aluminium dorpels verwelkomen de bestuurder en passagier in het interieur. Op onder meer de luchtroosters, middenconsole, het stuurwiel en de standaard kuipstoelen zijn eveneens koperkleurige details terug te vinden. Het stuur en de schakelpook zijn bekleed met Alcantara.

Na een druk op de startknop laat het 8 inch kleurenscherm op de middenconsole een Cupra welkomstboodschap zien. De Leon Cupra R ST is uitgerust met een Virtual Cockpit, oftewel een digitaal instrumentarium. Comfortverhogende zaken als Keyless Entry, een achteruit rij camera en een Connectivity Box zijn standaard. Daarmee kunnen inzittenden eenvoudig hun mobiele telefoon met het multimediasysteem in de auto verbinden.

De velgen mogen dan bijzonder zijn, het carrosseriekleuren aanbod is nogal saai: zwart, wit en 2 tinten grijs (waarvan 1 speciaal voor de Leon Cupra R ST; Blackness Grey genaamd). De Golf R doet dit beter met ook rood en blauw in het programma. Blijkbaar vond Seat koperkleurige velgen opvallend genoeg en mocht er niks meer bij.

Cupra is losgeweekt van Seat om als zelfstandig merk verder te gaan, maar dat betekent niet dat er geen sportieve versies van Seat modellen met deze naam meer verschijnen. De Leon Cupra R houdt gewoon het bekende logo in de grille en dat geldt ook voor deze nieuwe ST uitvoering. Voor hogere bochtsnelheden en betere rijeigenschappen hebben de wielen voor en achter een extra negatief camber van 2 graden.

Of de ST net als de 290 pk sterke hatchback (zonder 4Drive vierwielaandrijving) in een gelimiteerde oplage verschijnt is nog niet bekend, maar wel is zeker dat de nieuwe variant ook naar Nederland komt. Van de 44.700 euro kostende hatchback kwamen er 6 stuks naar Nederland. De prijs van de Cupra R ST is nog niet bekend, maar reken op hooguit 49 mille. Dat is ongeveer even veel als de nieuwe Ford Focus ST Wagon gaat kosten. De Mercedes-AMG CLA 35 Shootingbrake krijgt een prijskaartje van bijna 73.000 euro.

Comments are closed.