Voortaan met hybride techniek: test Subaru Forester e-Boxer

0

Waarom de korte test?

Subaru weet in Nederland niet zichtbaar de profiteren van de SUV kooptrend. Dat is voor een automerk dat al zijn modellen standaard met vierwielaandrijving aanbiedt eigenlijk best opvallend. Maar aan de andere kant: zoveel SUV modellen heeft Subaru niet in haar Europese verkoopgamma. De Ascent wordt te groot geacht voor onze marktregio (wat in de ogen van Autointernationaal.nl onzin is, want de qua formaat vergelijkbare Volvo XC90 gaat als warme broodjes over de toonbank) en de XV is eerder een opgehoogde hatchback. Naast diens donormodel, de Impreza, blijven dan alleen de stationwagons Levorg en Outback over.

Het is dus de Forester die de SUV belangen van Subaru moet behartigen. Daar slaagt dit model bij ons niet bijster goed in want de verkopen daalden vorig jaar in een flink aantrekkende totaalmarkt met een kwart. In januari verloor de Forester zelfs bijna tweederde van zijn afzet. Oorzaak is niet alleen de gevorderde leeftijd van de betreffende Subaru, maar ook het feit dat de dieselversie geschrapt is. Dat kan bij SUV modellen qua afzetaandeel een slok op een borrel schelen. Gelukkig is er licht aan het eind van de tunnel, want de nieuwe vijfde generatie Forester is klaar voor zijn Europese verkoopcarrière. Om het gemis van de dieselversie te compenseren, wordt hij ook leverbaar in hybride uitvoering, e-Boxer genaamd. Die beleeft zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève.

Wat voor auto is het?

De vierwiel aangedreven Forester e-Boxer heeft een 2,0 liter viercilinder benzine boxerunit onder de kap. Die krijgt assistentie van een kleine elektromotor. Vanwege diens formaat is er sprake van een milde hybride. Schakelen gaat middels de welbekende Lineartronic automaat, Subaru’s naam voor een CVT. De Forester e-Boxer beschikt over 3 rij modi: Engine Driving, EV Driving en Motor Assist Driving. In EV Driving modus kan de Subaru tot een snelheid van 40 km/u circa 1,6 kilometer emissieloos afleggen. Bij regulier gebruik (Motor Assist Driving modus) ondersteunt de elektromotor de boxerunit. Wie de Forester e-Boxer de sporen geeft en de modus Engine Driving selecteert, maakt enkel gebruik van de benzinemotor. Het accupakket wordt dan wel opgeladen.

Subaru belooft dat het brandstofverbruik van de Forester e-Boxer circa 11 procent lager uitvalt dan bij het oude model met alleen de 2,0 liter benzinemotor onder de kap. Concreet betekent dit een gemiddelde consumptie van 6,2 liter benzine en 139 gram CO2 per km. De oude Forester had een emissiewaarde van 160 gram. Een forse verbetering dus, maar Toyota laat met de RAV4 Hybrid zien dat het nóg beter kan: die stoot in vierwiel aangedreven uitvoering slechts 100 à 103 gram CO2/km uit.

Het 2,0 liter benzineblok kent voor 80 procent nieuwe componenten. De elektromotor is 16 pk en 70 Nm sterk. Het kleine accupakket is van het lithium/ion type en is boven de achteras geplaatst. Het milde karakter van de hybride techniek van de Subaru betekent dat de aandrijflijn ook relatief licht is. Het geheel (elektromotor, accupakket, ondersteunende componenten) voegen slechts 110 kilo toe aan het gewicht van de Forester. De terreincapaciteit doen volgens Subaru daardoor niet of nauwelijks onder voor die van de conventioneel aangedreven uitvoering. De hybride aandrijflijn komt in een later stadium ook beschikbaar voor de XV en Impreza.

Is het wat?

Vooruitlopend op het publieksdebuut op de autosalon van Genève, kon een select aantal autojournalisten al met de nieuwe Forester kennismaken in Oostenrijk. De vijfde generatie is iets langer en breder dan het oude model dus het is niet verrassend dat het interieur een ruimere indruk maakt. Ook de kwaliteitsbeleving is er op vooruit gegaan dankzij fraaiere, hoogwaardigere materialen en een betere afwerking.

Andere Subaru modellen met de atmosferische 2,0 liter unit in het vooronder, zoals de XV, werden bekritiseerd vanwege het gebrek aan koppel onderin. Daardoor was terreinrijden lastig, ook omdat de standaard CVT automaat zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft. Maar dankzij de hulp van de elektromotor is de zogeheten FB20D unit als hij weinig toeren maakt beter bij de les. Ook op gedoseerde gaspedaalcommando’s wordt er kordaat maar beschaafd gereageerd.

Het is echter jammer dat het rijden in de EV Driving modus in de praktijk niks voorstelt. Daarvoor is het bereik te gering en de elektromotor te zwak. De benzineboxer moet daardoor al snel bijspringen en dat is zonde. Ook het markeerpunt tussen wel of niet een ingeschakelde verbrandingsmotor kan beter. Subaru zou dit kunnen aangeven in het instrumentarium of kunnen communiceren via de zwaarte van het gaspedaal. In bijvoorbeeld de Toyota RAV4 Hybrid lukt het veel beter in de benzinemotor net niet in te laten schakelen.

Trap het gaspedaal voor meer dan de helft in en de Forester eBoxer weet dat zijn benzinemotor aan de bak moet. Die komt niet geheel soepel en rimpelloos tot leven, met als gevolg een duidelijke trilling in de aandrijflijn. Trap je de Forester op zijn staart, dat is het gewoon weer de oude vertrouwde Subaru techniek die je ervaart: een te veel toerenmakende benzinemotor en een gevoelsmatig slippende koppeling. Wat niet zo is, maar dat gedrag is nou eenmaal inherent aan een CVT zonder al te veel manieren.

Rijdend op asfalt zal een hybride model van de concurrentie alerter en soepeler reageren op gaspedaalcommando’s. Maar in het terrein profiteer je merkbaar van de AWD expertise van Subaru. De vierwielaandrijving blijkt dat heel goed samen te werken met de hybride techniek en de CVT. Je krijgt precies voldoende motorkoppel geserveerd om je al kruipend of klimmend uit een lastige situatie te redden. De besturing is daarbij mooi lineair en nauwkeurig genoeg en de vering absorbeert goed zonder bijgeluiden te produceren.

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De progressie die de Forester in e-Boxster uitvoering boekt, valt de omschrijven als "een kleine stap" voor de autoconsument die weet wat er in de wereld nog meer te koop is, maar "een gigantische sprong voorwaarts" voor Subaru. De techniek is onvoldoende indrukwekkend om nieuwe klanten de showroom in te lokken, maar kan wel voorkomen dat fans van de Forester overstappen naar een hybride Honda CR-V, Mitsubishi Outlander of Toyota RAV4.

In andere opzichten doet deze Subaru vertrouwd aan, met iets meer ruimte en een hoogwaardigere afwerking. Je kan merken dat de hybride aandrijflijn nog fijn geslepen moet worden, maar er valt wel mee te leven. Dat is een goed uitgangspunt voor Subaru. Rij je vrijwel uitsluitend op asfalt, dan heeft de concurrentie doorgaans een zuinigere SUV in de showroom staan. Maar dankzij de knowhow van dit Japanse automerk op het gebied van vierwielaandrijving, staat de Forester in het terrein bovengemiddeld goed zijn mannetje. Dat doet hij op de van Subaru bekende, ingetogen manier die het merk veel in het verleden veel sympathie heeft opgeleverd. Dat het merk daarop nu voortborduurt is prima, maar nogmaals: dit is geen SUV die in de verkoopstatistieken de Peugeot 5008 of de Volkswagen Tiguan het vuur na aan de schenen gaat leggen.

  • 6
  • User Ratings (12 Votes)
    3.5

Comments are closed.