Zorgt Green NCAP voor groener rijden of voor meer chaos?

0

Wat Euro NCAP is qua veiligheid, dat moet Green NCAP voor het milieu worden. Deze nieuwe onafhankelijke instantie is door 5 consumentenclubs, waaronder de ANWB, opgericht om de klimaatimpact van auto’s te meten.

Net als Euro NCAP zal de groene tegenhanger sterren gaan uitdelen. Daarvoor zullen 2 criteria gehanteerd gaan worden: de emissie en de energie-efficiëntie. De hiervoor benodigde tests worden uitgevoerd in laboratoria en op een circuit. Het doel is om de autoconsument zo objectief mogelijk te informeren. Gezien de invloed die Euro NCAP vandaag de dag heeft met haar beoordelingen, hoopt de groene tegenhanger hetzelfde op milieuvlak te bereiken bij de autofabrikanten.

Bij de emissiemetingen wordt gekeken naar HC (niet-verbrande koolwaterstoffen), CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxiden) en PN (fijn stof). Bij het berekenen van de energie-efficiëntie wordt niet alleen het verbruik gemeten, maar ook naar het formaat van de betreffende auto. De criteria worden elk jaar herzien en een derde categorie maakt binnenkort al zijn opwachting: de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 (koolstofdioxide), CH4 (methaan) en het verschrikkelijke N2O (distikstofoxide of lachgas).

Op basis van de eerste 2 criteria is een eerste lijst met resultaten gepubliceerd. Daarop staan 2 auto’s met 5 sterren: de BMW i3 en de Hyundai Ioniq Electric. Een benzinemodel dat 4 sterren wist te scoren is de Volkswagen Up GTI. Verder hebben de BMW X1 sDrive18d en de Mercedes-Benz A 200 met automaat 3 sterren behaald. De 125 pk versie van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost is de enige met 2 sterren. Aan de onderkant van de ranglijst delen 6 modellen de score van 1 of 0 sterren. De Audi A7 Sportback 50 TDI, de Subaru Outback 2.5i en de Volvo XC40 T5 krijgen 1 ster. Dat zij standaard over vierwielaandrijving beschikken, was geen verzachtende omstandigheid. Modellen die op zich een goede energie-efficiëntie hebben, maar qua emissie zeer slecht scoren (en dus geen enkele ster behalen), zijn de Fiat Panda TwinAir, de 100 pk versie van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost en de Volkswagen Golf 1.6 TDI. Volgens Green NCAP betekent ‘0 sterren’ dat een auto op dit moment nog wel voldoet aan de minimale Europese eisen, maar dat de fabrikant niets extra weet te bereiken qua reductie van uitstoot of brandstofverbruik. Er zijn tot nu toe nog geen hybride modellen getest door Green NCAP.

De Bovag heeft gemengde gevoelens bij het Green NCAP initiatief. Woordvoerder Tom Huijskens denkt dat het erg verwarrend voor de consument zal zijn als er weer een nieuw lijstje met milieutests beschikbaar komt. “Wat ons betreft zijn de zojuist geïntroduceerde WLTP resultaten leidend en die moeten wettelijk ook in de communicatie door fabrikanten en dealers vermeld worden”. Floris Liebrand van de RAI Vereniging is het daar mee eens. “Het is goed dat consumenten inzicht krijgen in verbruikscijfers en vervuiling van nieuwe auto’s, maar het is een open deur dat elektrische auto’s dan bovenaan eindigen. En in de lijst onderzochte modellen staan ook exemplaren die nog volgens de NEDC norm zijn getest. De consument weet dat niet, hetgeen voor extra verwarring zorgt. En: komen er straks nog meer van die lijstjes bij? Wat ons betreft blijft de WLTP leidend”.

Reageren is niet mogelijk.