Citroën 2CV virtuele opnieuw uitgevonden

0

70 jaar geleden debuteerde de Citroën 2 Chevaux Vapeur (2CV). In de schrale naoorlogse jaren voorzag deze Franse ‘volksauto’ direct in een enorme behoefte, met lange levertijden tot gevolg. Tegenwoordig is de 2CV een geliefde klassieker. De Nederlandse Martin Hajek, een voormalig industrieel ontwerper uit Utrecht, is groot fan van de Eend (zoals de Citroën ook wel wordt genoemd) en ontwierp een moderne variant: de volledig elektrische eCV.

Hajek heeft direct verschillende designs gemaakt om te laten zien dat de retro fantastische Citroën eCV op diverse manieren inzetbaar is. Bijvoorbeeld als autonoom rijdende, opgerekte ‘Taxi Parisien’ of als normaal personenvervoermiddel. Voor de eerste toepassing heeft Hajek inspiratie opgedaan bij de (donkergroene) Renault AG1 ‘Marne taxi’ die vóór de Eerste Wereldoorlog in Parijs het verkeer domineerde en die na de Duitse inval een heldenrol vervulde door troepen naar het front te transporteren.

Hajek (die nog nooit een auto getekend had; hij bezit er niet eens een) heeft de Citroën eCV op zijn computer tot in detail uitgewerkt, maar ook gelet op de kleine details. Kijk bijvoorbeeld naar de wielen die met 3 bouten bevestigd zijn, de gedurfde interpretatie van de beroemde C stijl, de ‘zwevende’ voorbumper met opstaande elementen of het retro design van het dashboard.

Het ontwerp is nog altijd sterk herkenbaar als Eend en het interieur van de eCV is, zoals dat hoort bij deze legendarische Citroën, minimalistisch. Autointernationaal.nl vindt het een knappe prestatie van Hajek, maar hoe zou de Franse autofabrikant er zelf over denken? Een (echte) opvolger voor de 2CV is er nooit gekomen.

De Dyane faalde jammerlijk bij deze taak, evenals de Visa Spécial. Toen de 2CV met pensioen ging, nam de AX 10E prijstechnisch de honneurs waar, maar dat was optisch natuurlijk een heel andere auto. De C3 daarentegen had wel wat weg van de dimensies van de 2CV en de C3 Pluriel was net zo eigenwijs en net zo beroerd gebouwd), maar een moderne Eend?

Nu zijn ook de Dyane, de Visa Spécial, de AX en de eerste generatie C3 absoluut leuke auto’s, maar zij wisten de essentie van de 2CV niet te vatten. Hopelijk komt Citroën ooit een keer met een moderne herinterpretatie. Dit een iets langere variant van dezelfde auto. Zowel de eCV als de eCV taxi zijn autonoom. Nu maar hopen dat Citroen dan eindelijk met een moderne variant komt. Of is dat de Ami One?

 

Reageren is niet mogelijk.