Exclusief: test prototype nieuwe Renault Clio

0

Waarom de korte test?

De Renault Clio valt niet meer weg te denken uit het autolandschap. Op Nederlands noch Europees niveau. Inmiddels heeft Renault de vijfde generatie klaar. Die zal pas in het derde kwartaal in de showrooms arriveren, maar een select aantal autojournalisten mocht nu al een prototype uitproberen op een test faciliteit van de fabrikant in Frankrijk.

Wat voor auto is het?

De vijfde generatie Clio is iets korter dan het oude model en is gebaseerd op het nieuwe CMF-B platform van de alliantie die Renault met Nissan heeft. Het nieuwe onderstel zorgt voor een lager gewicht en is geschikt voor de montage van een hybride aandrijflijn.

Het prototype van de nieuwe Clio betrof evenwel een conventioneel aangedreven uitvoering. Als eerste kon worden gereden met de 1.0 TCe uitvoering. Deze 3-pitter is goed voor 100 pk en 160 Nm en wordt waarschijnlijk de populairste motorvariant. Een handgeschakelde 5-bak is standaard, maar de 1.0 TCe unit kan tegen meerprijs worden gecombineerd met een X-tronic CVT automaat.

Is het wat?

De 1.0 TCe unit is de opvolger van de geblazen 0,9 liter die goed was voor 90 pk. De kennismaking test maakt duidelijk dat je meer vermogen niet nodig hebt. De 3-pitter is in deze vorm mans genoeg om de Clio op vlotte wijze aan het verkeer te laten deelnemen. Al vanaf 1.500 toeren is er veel koppel beschikbaar zodat ver doortrekken in de versnellingen niet nodig is. Doe je dat toch, dan word je getrakteerd op een nieuw onprettige, karakteristieke 3 cilinder roffel.

De verbeterde handbak met 5 versnellingen schakelt plezieriger dan voorheen en heeft aangenaam korte slagen. Rij je in het hoogste verzet 100 km/u, dan maakt de motor amper 1.800 toeren. Het geluid van de krachtbron blijft dan keurig op de achtergrond. Dat komt het lange afstand comfort ten goede. Indien nodig kan je in 11 seconden op 100 km/u zitten. Ben jij van plan om de Clio alleen in en om de stad te gebruiken, dan zou jij aan de atmosferische 75 pk versie van dezelfde motor ook voldoende kunnen hebben. Die wordt naar verwachting 1.500 euro goedkoper.

Het nieuwe CMF-B platform van de Clio maakt een verfijdere indruk dan het oude onderstel. De besturing reageert alert op commando’s en hoewel de Renault niet vrij is van een lichte overhel neiging, wordt de carrosserie in bochten goed onder controle gehouden. Over het veercomfort zijn geen klachten, maar goed, kennismaking test vond zoals gezegd plaats op een circuit dus dat is niet representatief.

De motor die het beste past bij het hoogwaardige interieur van de nieuwe Clio is de 1.3 TCe 4 cilinder motor van 130 pk en 240 Nm. Zoals eerder al in het artikel over de prijsindicatie van generatie 5 werd gemeld, wordt deze krachtbron krachtbron standaard gecombineerd met een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Motor en bak werken soepel samen, al wordt er wel erg snel opgeschakeld. Bij de productie uitvoering kan je dit karakter beïnvloeden met de rij modi, maar dat was bij het prototype niet mogelijk. Theoretisch kan je ook gebruik maken van de flippers achter het stuur om het schakelgedrag van de automaat handmatig te beïnvloeden, maar die voelden onprettig aan. Hopelijk past Renault die nog aan voordat de serieproductie start.

De derde motorversie waarin in prototype vorm gereden kon worden was de 1.5 Blue dCi uitvoering met 115 pk. Renault gaat deze krachtbron ook leveren in 85 pk configuratie en het is nog niet bekend welke variant naar Nederland komt. De 115 pk versie beschikt over 220 Nm aan koppel en wordt gecombineerd met een handbak met 6 versnellingen. De kennismaking test maakte duidelijk dat je niet veel zal hoeven te schakelen, want al bij 1.200 toeren is er veel trekkracht beschikbaar. Mede daardoor ligt het brandstofverbruik lager. De Blue dCi unit produceert echter iets meer lawaai dan de benzinemotoren.

Bij de prototypes waarmee gereden kon worden was ook het dashboard rijkelijk voorzien van camouflagemateriaal, maar de zitproef op de autosalon van Genève vorige maand leerde dat de nieuwe Clio ruimer is en dat Renault voor de afwerking van de cabine fraaiere materialen heeft gebruikt. Vrijwel overal passen de Fransen zachte plasticsoorten toe, ook op plekken waar Ford (Fiesta) en Volkswagen (Polo) voor hard kunststof kiezen. Hightech is de nieuwe Clio ook want je kan het dashboard tegen meerprijs laten voorzien van een 9,3 inch groot aanraakscherm. Dit touch screen is standaard op de Initiale Paris uitvoering.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De afgelopen 2 jaar hebben Ford, Seat en Volkswagen de lat in het B segment flink hoger gelegd. Maar de nieuwe Clio is, op basis van de kennismaking van het prototype, zondermeer in staat om die hindernis te nemen. Zowel het rij karakter als de interieurambiance maakt een heel volwassen indruk, en de technologische inhaalslag maakt de Renault helemaal up-to-date. De nieuwe Clio is dan ook zeker het wachten waard!

  • 9
  • User Ratings (13 Votes)
    7.7

Comments are closed.