Ford troeft General Motors af en sluit deal met Rivian

0

Ford investeert 500 miljoen dollar in de startende onderneming Rivian die van plan is om elektrische pick-ups en SUV modellen te gaan bouwen en verkopen. De Amerikaanse autofabrikant troeft daarmee General Motors af dat ook in onderhandeling was met het jonge, maar veelbelovende bedrijf.

Met de kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar krijgt Ford een minderheidsbelang in Rivian, dat als zelfstandig bedrijf blijft opereren. De waarde van de startende onderneming wordt inmiddels geschat op 5 à 7 miljard dollar. Dit betekent dat Ford een belang van maximaal 10 procent krijgt.

Doel van de investering van Ford is om toegang te krijgen tot de technologie van Rivian. De Amerikaanse autofabrikant is momenteel met afstand marktleider in het pick-up segment, maar haar positie zou bedreigd kunnen worden door Tesla, dat vergevorderde plannen heeft voor een volledig elektrische pick-up. Ford wil snel met een antwoord kunnen komen en zal daarvoor gebruik gaan maken van het elektrische platform van Rivian. Dat scheelt veel eigen ontwikkelingswerk.

General Motors, de nummer 2 in het pick-up segment, had soortgelijke plannen, maar overspeelde zijn hand bij de onderhandelingen met de nieuwe speler in autoland. Het gevolg is nu dat deze concurrent van Ford het nakijken heeft en met lege handen staat. General Motors wilde niet dat Rivian ook zaken zou doen met andere autofabrikanten. Die eis was voor het jonge bedrijf onacceptabel. Ford is pragmatischer en heeft liever een half ei dan een lege dop.

Het nieuwe Ford model op basis van Rivian technologie is uitsluitend bestemd voor de Noord Amerikaanse markt. De introductie is gepland voor 2021. In eigen beheer worden overigens ook volledig elektrische modellen ontwikkeld, waaronder een sportief gelijnde fastback (Mach E genaamd) waarvan het design geïnspireerd is op de originele Mustang. Ford werkt daarnaast aan een emissieloze uitvoering van haar decennialange kaskraker in de Verenigde Staten, de pick-up F-150, maar dat model is vermoedelijk niet voor 2023 productierijp.

Volgens Ford staat de samenwerking met Rivian los van de alliantie met Volkswagen. Die krachtenbundeling leidt er mogelijk toe dat de Amerikanen het MEB platform voor elektrische middenklassers van de Duitse partner gaan gebruiken. Dit onderstel is echter ongeschikt om er een grote pick-up op te baseren.

Rivian werd in 2009 opgericht en geldt als een uitdager van Tesla. Het jonge bedrijf, dat ontwikkelingscentra heeft in Californië, Michigan en Groot-Brittannië heeft, introduceerde vorig jaar een conceptstudie voor een elektrische pick-up en een op dezelfde techniek gebaseerde SUV. Beide voertuigen kunnen reeds worden besteld, maar worden pas op zijn vroegst volgend jaar afgeleverd.

De productie van de pick-up (R1T genaamd) en de SUV (R1S) van Rivian zal plaatsvinden in een voormalige Mitsubishi fabriek in de staat Illinois. Eerder kon de startende onderneming al rekenen op een flinke investering van Amazon. Dat hightech bedrijf legde bij een investeringsronde een bedrag van 700 miljoen dollar op tafel.

Ford staart zich overigens niet blind op elektrische modellen. De Amerikaanse autofabrikant denkt dat hybride auto’s veel meer toekomstpotentieel hebben. Daar wordt nu, onder andere bij de nieuwe Kuga, zwaar in geïnvesteerd.

Voor wat betreft volledig elektrische personenwagens blijft het vooralsnog bij 1 ontwerp, de eerder genoemde Mach E (zie computertekening). Die is primair voor de Noord Amerikaanse markt bestemd en zal in hetzelfde prijssegment gaan opereren als de Tesla Model 3. Goedkopere elektrische modellen voor Europa zijn niet gepland. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de emissieloze uitvoering van de vorige generatie Focus een grote flop werd.

Reageren is niet mogelijk.