Land Rover plaagt met de nieuwe Defender

0

Eigenlijk had Land Rover deze maand de nieuwe Defender willen onthullen. In april 1948 zag namelijk de eerste generatie het levenslicht op onze eigen Amsterdamse AutoRAI, maar het nieuwe model is nog niet helemaal klaar. Dus daarom maar een serie plaagfoto’s van het prototype.

Met dit beeldmateriaal wil Land Rover communiceren dat de laatste testfase van de nieuwe Defender is ingegaan. De Britten zetten de puntjes op de ‘i’ in een natuurpark in Kenia (het 14.000 hectare grote natuurreservaat Borana Conservancy om precies te zijn), waar de auto door rivieren waadt, een moerassige mangrove doorkruist, bergweggetjes overwint en zware ladingen vervoert in uitdagend ruige terreinomstandigheden.

Land Rover wil er zeker van zijn dat het model in de meest extreme situaties presteert en dat is misschien wel de reden dat wij deze maand nog niet de nieuwe generatie Defender te zien krijgen. Het is logisch dat de kwaliteitslat hoog ligt, want het origineel heeft het bijna 70 jaar volgehouden. Pas in 2016 ging hij met pensioen.

Prototypes van de nieuwe Defender hebben inmiddels meer dan 1,2 miljoen testkilometers achter de rug, verdeeld over meer dan 45.000 sessies. Land Rover sleepte de proefexemplaren naar alle uithoeken van de wereld. Van de Nürburgring in Duitsland tot de modderige wegen van Eastnor in het Verenigd Koninkrijk en van de rotspaden van Moab in Utah tot de zandduinen van Dubai.

De nieuwe Defender wordt later dit jaar alsnog gepresenteerd; de exacte datum is nog niet bekendgemaakt. Land Rover houdt het dus vooralsnog geheimzinnig. Hoewel de terreinwagen in Gaydon, Groot-Brittannië is ontwikkeld, wordt hij niet daar gebouwd. De nieuwe fabriek van Jaguar Land Rover in het Slowaakse Nitra is aangewezen als de productielocatie van de volgende editie van het Britse 4×4-icoon.

De nieuwe Defender wordt een stuk minder Spartaans dan zijn oervader, maar zal in het terrein nog net zo’n beul zijn als altijd, zo belooft Land Rover. Bovendien is aan de gecamoufleerde exemplaren te zien dat hij lekker hoekig blijft. Maar uit het feit dat de nieuwe Defender ook uitgebreid op de Nürburgring werd getest, kan je afleiden dat hij op het asfalt zijn draai veel meer zal weten te vinden dan zijn voorganger. Er zal gekozen kunnen worden uit 2 lengteversies: verlengd of SWB.

Technisch is er nog weinig bekend over de nieuwe Defender, maar Autointernationaal.nl durft te wedden dat hybride techniek standaard zal zijn. Land Rover heeft namelijk eerder plechtig beloofd dat het hele gamma vanaf 2020 “een vorm van elektrificatie” krijgt. Uit deze woordkeuze kan je ook afleiden dat een volledig elektrische Defender onwaarschijnlijk is. En dat is eigenlijk best wel een geruststellend idee, want vind maar eens een laadpaal in de binnenlanden van Borlebokki of in de woestijn bij Timboektoe.

Reageren is niet mogelijk.