Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE was in de eerste 3 maanden van het jaar de Volkswagen Golf de auto die het vaakst (4.188 keer) op kenteken werd gezet. Daarna volgden de Citroën C3 (3.637), de Renault Clio (3.633), de Fiat 500 (3.591) en de Opel Corsa (2.743). Kijken wij specifiek naar de particuliere markt, dan zakt de Volkswagen Golf naar de derde plek. In het zakelijke segment moet hij de Mercedes-Benz A klasse voor laten gaan. De rest van de top 5 bestond in dit deel van de markt uit de Renault Scénic, de Mercedes C klasse en de Fiat 500. De Belgische top 3 van elektrische auto’s bestond in de periode januari t/m maart uit de Tesla Model 3, de Nissan Leaf en de Jaguar I-Pace. SUV modellen en cross-overs waren goed voor een marktaandeel van 37,5 %. Stationwagens zijn op hun retour bij onze zuiderburen en zagen hun aandeel zakken naar 14,8 %. +++

+++ Nog meer Belgisch autonieuws, nu over de DIESEL motor. Die lijdt ook bij onze zuiderburen onder verkettering, ondanks uitstekende CO2 en NOx waarden van moderne exemplaren die voldoen aan de Euro 6d-temp norm. Het gevolg is dat het marktaandeel gedaald is tot onder de 30 %. Eind 2011 liet de dieselmotor nog een aandeel van meer dan 75 % optekenen. Bij particulieren is de diesel momenteel niet eens goed meer voor 15 % van de aankopen. Dit leidt tot meer en meer CO2-uitstoot. Na van gemiddeld 186 gram/km in 1995 gedaald te zijn naar 116 gram in 2017, is er sindsdien sprake van een stijging: in 2018 tot 119 gram/km en in het eerste kwartaal van 2019 zelfs tot 123 gram/km. +++

+++ Ook op Europees niveau verliest de dieselauto nog steeds terrein. Afgelopen maand was slechts 31 % van de nieuwe personenwagens olie gestookt. Dat is het laagste aandeel sinds september 2000. De autoconsument kiest in plaats van een dieselmodel vooral voor een auto met een benzinemotor, maar er werden in maart ook 125.000 (deels) ELEKTRISCHE personenwagens ingeschreven (hybride exemplaren meegerekend). Tesla’s Model 3 was met meer dan 15.000 registraties in één klap de populairste auto in zijn soort. +++

+++ HONDA werkt aan een aangepaste Civic Type R. Waarschijnlijk gaat het om een ‘Light’ uitvoering met onder andere een dakpaneel van koolstofvezel en aërodynamische verbeteringen. Daarnaast gaan er geruchten dat Honda naast deze meer radicale versie ook een meer geciviliseerde uitvoering aan het ontwikkelen is. Ook een ‘Type R light’ dus, maar dan in figuurlijke zin. Het is in het hete hatchback segment niet ongebruikelijk om meerdere varianten aan te bieden. Denk aan de Volkswagen Golf GTI, GTI TCR en R, of de Renault Mégan RS en RS Trophy. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER wil bestuurders stimuleren data vanuit de auto met haar te delen, en wil daarom ‘slimme portemonnees’ in zijn modellen installeren. Daarmee kunnen klanten die data over bijvoorbeeld files, gaten in de weg, weersomstandigheden, gladheid en dat soort zaken doorgeven aan navigatieaanbieders, lokale autoriteiten en andere weggebruikers zogeheten IOTA cryptotokens verdienen. Doel is om op deze manier het aantal files en ongevallen terug te dringen. De tokens kunnen vervolgens gebruikt worden voor het betalen van benzine, tolwegen of het opladen van een elektrisch model. Het Britse bedrijf test de zogeheten ‘Smart Wallet’ technologie op dit moment in de Jaguar F-Pace en de Range Rover Velar in Ierland. Volgens onderzoek van Deloitte staan mensen evenwel zeer wantrouwig tegenover het delen van data die door de auto wordt verzameld. +++

+++ De VVD wil dat automobilisten die met een LEGE TANK of accu stranden langs de snelweg een bekeuring krijgen van €1.500. Dat zei VVD Kamerlid Remco Dijkstra. Hij vindt het niet meer van deze tijd dat een lege tank of accu als een noodgeval wordt gezien. Volgens hem is vrijwel iedere auto tegenwoordig voorzien van diverse waarschuwingslampjes en digitale brandstofmeters. Wanneer je toch strandt, is dat volgens Dijkstra het gevolg van nalatigheid. De wens van Dijkstra is opvallend, omdat automobilisten die zonder brandstof stil komen te staan op de vluchtstrook sinds vorig jaar geen bekeuring meer krijgen.  Het gerechtshof in Leeuwarden oordeelde namelijk dat het stilvallen door brandstofgebrek een ‘noodgeval’ is. Tot die tijd bedroeg de boete nog 230 euro. Dijkstra wil dat ministers Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Grapperhaus van Justitie en Veiligheid de wetgeving gaan aanpassen. Ook wil Dijkstra dat niet alleen auto’s op benzine, diesel en LPG worden beboet, maar tevens volledig elektrische exemplaren. +++

+++ Na 9 doden die eerder deze week vielen bij 3 ongelukken, in amper 3 dagen tijd, heeft Rijkswaterstaat een onderzoek aangekondigd naar de zogeheten MATRIX PORTALEN langs de snelweg. Deze metalen constructie draagt de digitale snelheidsborden die boven de snelweg hangen. Het is standaardprocedure dat Rijkswaterstaat na dodelijke ongevallen kijkt of de inrichting van de weg een rol heeft gespeeld. Wat kan de rol van de matrixportalen zijn bij de ongelukken? “Het zijn extra obstakels langs de weg”, zegt hoogleraar mobiliteitsbehoud Dick de Waard. “Als die er niet staan, kun je er ook niet tegenaan rijden”. Een klap tegen de zware metalen constructie komt bovendien harder aan dan die tegen een gewoon verkeersbord, zo veronderstelt hij. Rijkswaterstaat stelt dan ook strenge eisen aan dit soort objecten langs de weg. Ze moeten op minimaal 13 meter van de wegkant staan of, als dat niet mogelijk is, worden voorzien van een speciale vangrail. Het is niet bekend of de betrokken matrixportalen aan die richtlijnen voldeden. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen benadrukt alvast dat de constructies niet alle schuld van de ongelukken kunnen krijgen: de bestuurders zijn vóór de botsing immers al van de weg geraakt. Van drukke reclameborden, vooral met bewegende beelden, is bekend dat ze de bestuurder kunnen afleiden. In december waarschuwden 3 verkeersorganisaties voor de ‘bordenchaos’ langs de weg. De grote hoeveelheid verkeersborden, met name in binnensteden, zou leiden tot gevaarlijke situaties. “Alles wat afleidt van de weg levert natuurlijk een veiligheidsrisico op”, zegt Cees Wildervanck, die als psycholoog onderzoek doet naar gedrag in het verkeer. “Maar als die informatie urgent is, zoals de snelheid die staat aangegeven op de matrixborden, levert het per saldo een veiliger situatie op”. Onderzoek naar matrixborden bevestigt dat deze de weg juist veiliger maken. Het lijkt dus toeval dat er in korte tijd bij 3 ernstige ongelukken een matrixportaal betrokken is. Volgens Wildervanck moet daarom naar een andere oorzaak worden gezocht. Wat kunnen andere oorzaken zijn? Dat is op dit moment speculeren. Wat de 3 ongelukken in elk geval ook gemeen hebben, zijn de jonge bestuurders en het nachtelijke tijdstip waarop ze plaatsvonden. Volgens de Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn jongeren tussen de 18 en 24 jaar liefst 5 keer zo vaak betrokken bij een dodelijk ongeval. Ze hebben naar verhouding ook veel ongevallen in de nacht, vooral in de weekeinden. “Jongeren onderschatten vaak de risico’s en overschatten hun eigen capaciteiten”, zegt een woordvoerder van de SWOV. Doordat de hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld, kunnen ze de consequenties van hun handelen nog onvoldoende inschatten. Daarnaast ontberen ze nog rij ervaring, stelt hij. “Jongeren hebben wilde haren; ze zijn gevoeliger voor groepsdruk en dat kan soms leiden tot risicovol gedrag als snel rijden en gekke inhaalmanoeuvres”. Uiteraard is het nog te vroeg om te concluderen of bij de ongelukken sprake was van dergelijk onvoorzichtig rijgedrag. +++

+++ MAZDA zal in haar eerste elektrische auto presenteren. De levering start pas komend jaar, maar Europa wordt de eerste markt waarop het model te koop zal zijn. De elektrische auto volgt de designstijl van de nieuwe generatie 3 en de CX-30. Als technische basis dient het platform van deze conventioneel aangedreven modellen. Bij de ontwikkeling van dit onderstel is reeds rekening gehouden met elektrificatie. Mazda zal haar nieuweling in 2 versies gaan aanbieden: een volledig emissieloze uitvoering en een versie waarbij een compacte rotatiemotor als ‘range extender’ fungeert. Mazda verwacht dat de meeste klanten voor de volledig elektrische versie zullen kiezen. Dat Europa voorrang krijgt bij de verkoop, komt door de snel stijgende vraag naar dit soort auto’s en de sterke noodzaak om de CO2 uitstoot terug te dringen. De productie vindt echter plaats in Japan. Mazda werkt daarnaast samen met Toyota voor een ‘tweede generatie’ elektrische modellen. Deze krachtenbundeling moet na 2023 resultaat opleveren in de vorm van een serie emissieloze auto’s. +++

+++ MERCEDES-AMG zal in de toekomst geen geld meer investeren in de ontwikkeling van modellen met louter achterwielaandrijving. 4Matic (+)moet de norm worden, ook voor de GT sportwagen en voor roadsters als de volgende generatie SL. Reden is dat een grote meerderheid van de klanten tegenwoordig hun AMG met vierwielaandrijving bestellen. De Mercedes divisie zal de pijn van haar beslissing verzachten door haar 4Matic systeem uit te rusten met een Drift modus. Via een druk op de knop ontstaat dan alsnog een achterwiel aangedreven auto. V12 motorvarianten zullen binnenkort geen deel meer uitmaken van het AMG aanbod. De toekomstige limiet ligt bij 8 cilinders, waarbij elektrische assistentie standaard zal zijn. Al met al goed nieuws voor de massa, maar een pijnlijk vooruitzicht voor puristen. +++

+++ MERCEDES-BENZ gaat haar nieuwe GLB in 2 landen produceren, te weten in Mexico en in China. De voorbereidingen in Aguascalientes respectievelijk Peking starten in de komende maanden. Doel is dat de productieversie van de GLB nog voor de jaarwisseling in bepaalde landen in de showrooms staat. De Europese marktintroductie start naar verwachting evenwel pas begin 2020. De GLB is een hoger, ruimer en hoekiger alternatief voor de GLA met eventueel 7 zitplaatsen. Hij maakt gebruik van het MFA2 platform waarop ook de A klasse, de B klasse en de CLA worden gebouwd. Ook de motoren zijn identiek. +++

+++ De MITSUBISHI Pajero , die autogeschiedenis schreef tijdens de Dakar rally van 1985, is aan het eind van zijn carrière gekomen. Na 27 jaar bouwt Mitsubishi nu de allerlaatste exemplaren voor de Japanse thuismarkt. Meer dan 3 miljoen stuks zijn er tot nu toe van de Pajero gemaakt. De laatste 700 Japanse exemplaren worden speciaal uitgedost. Europa kreeg zijn afscheidseditie al vorig jaar. Het werd toen te duur om de 3,2 liter 4 cilinder dieselmotor van 190 pk en 441 Nm aan de nieuwe uitstootnormen te laten voldoen. Een opvolger voor de Pajero is niet gepland. Wel blijft de terreinwagen nog even in productie voor een “select aantal” markten, waaronder het Midden-Oosten en Australië. Maar in Europa en Japan is er dus niet langer sprake van een waardige speelkameraad voor de Mercedes G klasse, de Nissan Patrol en de Toyota Land Cruiser. +++

+++ De OCCASION export groeit richting een nieuw record. Na jaren van oplopende importen is het nu vooral de exporthandel die floreert, zo bericht Automobiel Management. Nadat in 2018 de export van personenauto-occasions weer eens met dubbele cijfers toenam, heeft die opgaande lijn zich in het eerste kwartaal van dit jaar verder voortgezet. Dat is verrassend aangezien er al jaren sprake is van een gestage daling van de occasionexport. In Q1 vertrokken niettemin 76.033 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 61.339 stuks in Q1-2018; een stijging van 24 %. Daarmee lijkt nu een definitief einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. In 2018 trad met ruim 264 duizend stuks het herstel in. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 320 duizend occasionexporten; dicht tegen de recordhoogte van 2012 dus. Onder de meest gewilde exportmodellen bevinden zich relatief veel stationwagens en stekkerhybride auto’s. De Volkswagen Golf (Variant) was het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra (Sports Tourer) en de Mitsubishi Outlander PHEV. In het eerste kwartaal van dit jaar is de import van personenauto-occasions met 15,2 % gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2018. In volume uitgedrukt: afgelopen kwartaal kwamen 53.943 importauto’s ons land binnen, tegenover 63.644 stuks in Q1-2017. De import naar Nederland van occasions zit beleeft vanaf 2012 een sterke toename; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Vorig jaar werd een recordaantal van 226.717 bereikt. Dat aantal zit er dit jaar niet in; analisten gaan uit van een jaartotaal van 215 duizend importen. De handelsbalans met het buitenland vertoont aldus een overschot van ruim 100 duizend occasions. Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segment auto’s. Maar ook hier is in het eerste kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur. +++

+++ Het aangekondigde vertrek van de OPEL Adam is daar: de compacte hipster is enkel nog uit voorraad leverbaar. Eind vorig jaar liet Opel weten dat zij afscheid zou gaan nemen van de Cascada, de Karl, de Zafira en de Adam. De Cascada heeft ondertussen het veld al geruimd en nu is het tijd voor de Adam om afscheid te nemen. De productie is inmiddels gestopt. Dit betekent dat de hippe 3-deurs enkel nog uit voorraad leverbaar is. Het betreft dan steevast de 19.499 euro kostende Blitz uitvoering met in vrijwel alle gevallen de 1,0 liter turbobenzinemotor van 90 pk. Daarnaast is de Adam voor 22.199 euro nog leverbaar als opgehoogde Rocks. Vorig jaar eindigde de verkoopteller op 759 exemplaren. 2015 was het beste jaar voor de Adam met 1.307 registraties. In totaal zijn er in Nederland 6.713 exemplaren van de Opel op kenteken gezet. De Adam liet in Eisenach van de band, samen met de 3-deurs Corsa. Ook dit model gaat uit productie. Opel gaat in de fabriek de Grandland X bouwen. Die wordt nu nog door moederbedrijf PSA in Frankrijk gebouwd. De Karl gaat binnenkort met pensioen. Op deze manier voorkomt Opel dat er nog geïnvesteerd hoeft te worden (als gevolg van de nieuwe WLTP regels voor de CO2-uitstoot) in dit nauwelijks winstgevende model. +++

+++ PECH onderweg wordt in toenemende mate veroorzaakt door de elektronica van moderne voertuigen, dat blijkt uit cijfers van het Duitse ADAC. Dat blijkt uit de analyse van gegevens over bijna 4 miljoen pechgevallen. Problemen met het injectiesysteem, sensoren of de ontsteking komen steeds minder frequent voor. 20 jaar geleden hadden circa 33 % van de pechmeldingen hier betrekking op, maar anno 2018 is dat nog maar 19 %. Opmerkelijk is het feit dat de elektronica in de auto een omgekeerde beweging maakt. In 2018 rukte de ADAC in liefst 52 % van de pechgevallen uit voor een elektronicastoring. Vaak gaat het dan over een accu die is leeg gelopen. ADAC wijst dan ook met de beschuldigende vinger naar het fors gegroeide aantal stroomverbruikers in de auto. Denk aan digitale displays, stoelverwarming / koeling, elektrisch aangestuurde veiligheidssystemen zoals radars, camera’s en sensoren; noem maar op. De standaard 12 volt accu is eigenlijk niet geschikt om deze zware drainage te kunnen dragen gedurende lange tijd (of vooral: tijdens veelvuldige korte ritten). Qua pechkans doen volgens de ADAC modellen van de merken Audi en BMW het voortreffelijk. Mercedes heeft iets meer last van panne. Vooral de E klasse blijkt meer storingsgevoelig te zijn dan zijn concurrenten. De Fiat 500 scoort opvallend slecht in het segment van de kleintjes. Met afhankelijk van het bouwjaar tussen de 30 tot 41 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Ook matig scoren de Renault Clio, de Nissan Qashqai, de Ford S-Max en enkele modellen van Dacia. +++

+++ De PSA Groep heeft in het eerste kwartaal minder auto’s verkocht. Met name het vertrek uit Iran als gevolg van het Amerikaanse handelsembargo speelde het autoconcern parten. In totaal verkocht de PSA Groep, waartoe naast Peugeot en Citroën ook Opel, Vauxhall en DS behoren, in de eerste 3 maanden van dit jaar 886.000 auto’s. Dat is een daling van 15,7 %. De omzet daalde met 1,1 % tot €18 miljard euro. Daar was niet alleen het vertrek uit Iran debet aan. Ook negatieve wisselkoerseffecten, met name met Turkije en Argentinië, zaten de automaker dwars. Anderzijds is er ook positief nieuws: in Europa gingen de verkopen omhoog. Voor heel dit jaar rekent de PSA Groep op een stabiele Europese automarkt. In Latijns Amerika en China verwacht het Franse autoconcern een krimp van respectievelijk 2 en 3 %. Daar staat een groei van 5 % in Rusland tegenover dankzij de herlancering van Opel. +++

+++ SMART trekt zich terug uit de Verenigde Staten en Canada. Volgens moederconcern Daimler is de markt voor microauto’s krimpend en zouden de homologatiekosten voor nieuwe modellen in een dergelijke nichemarkt te hoog zijn. Smart verkocht sinds 2017 alleen nog maar de elektrische versies van de de ForTwo en de ForCabrio in de Verenigde Staten (de ForFour werd überhaupt niet aangeboden). De sanering van de uitvoeringen met verbrandingsmotor was zeer tegen de zin van dealers, die voor tweederde afhaakten. Mede daardoor zijn de verkopen van Smart sindsdien sterk gedaald: verkocht het merk in 2016 nog ruim 6.000 exemplaren van de ForTwo in de Verenigde Staten vorig jaar bleef de teller steken bij nog geen 1.300 stuks. In Canada was de verkoopontwikkeling zo mogelijk nog dramatischer. Smart heeft haar moederbedrijf tot nu toe alleen maar verliezen opgeleverd. Samenwerking met Mitsubishi en Renault bracht geen verbetering. Nu is alle hoop gevestigd op het Chinese Geely. Die gaat zich via een joint venture ook over Smart ontfermen. Het gevolg is dat de productie naar China zal worden verplaatst. Daar zal een nieuwe fabriek gebouwd gaan worden waar volgens Daimler “elektrische premiummodellen” geproduceerd zullen worden. Geely neemt de ontwikkeling van de techniek voor zijn rekening. Daimler ontfermt zich over het design. Het gamma zal worden uitgebreid met een groter B segment model. De huidige generatie ForFour valt met zijn Twingo basis in een lagere klasse. Medio 2022 moet de productie in China starten. Vorig jaar mei vertrok Annette Winkler als cheffin van Smart. Zij werd opgevolgd door Katrin Adt, maar ook zij houdt het alweer voor gezien. +++

+++ VOLKSWAGEN is gestart met het testen van partikelfilters voor remmen. Fijn stof dat gecreëerd wordt tijdens het remmen is een niet te miskennen factor in het ecologische verhaal van die auto. Want elke keer als je remt, produceren de remblokjes extreem kleine stofdeeltjes. Die zijn, net zoals datgene wat uit de uitlaatpijp komt, schadelijk voor mens en dier. Volgens de Duitse rempartikel filterproducent Mann+Hummel produceert het wagenpark van Duitsland jaarlijks 10.000 ton aan remstof. Die zijn mede verantwoordelijk voor astma en hartziekten. Daar moet dus iets aan gedaan worden. Zelfs Parijs, de hoofdstad van Frankrijk, acht een oplossing uitermate belangrijk. Dat is ook Volkswagen, dat graag haar imago wil oppoetsen, niet ontgaan. Auto’s die in de toekomst worden uitgerust met een rempartikel filtersysteem zullen een uitzondering krijgen op de uitstootberekening. Ook dat is voor Volkswagen interessant. Het is echter nog niet bekend wanneer de technologie productie klaar is. +++

+++ VOLVO start in het Verenigd Koninkrijk met internetverkoop aan particulieren. Er zijn evenwel geen plannen om dit distributiemodel ook in Nederland in te voeren. Het Britse platform biedt de particuliere Volvo koper ruime koopmogelijkheden, inruil en diverse soorten financiering/lease. Met een digitale handtekening kunnen kredietovereenkomsten direct worden afgesloten. Particuliere klanten zijn goed voor iets minder dan de helft van de verkopen van Volvo in het Verenigd Koninkrijk. Daarvan financiert 90 procent hun aankoop. Bij 15 % van de particuliere aankopen gaat het om private lease. Volvo wil met de internet verkoop tegemoet komen aan klanten die graag gebruik willen maken van de service en de mogelijkheden die dit distributiemodel biedt. Stunten met de prijs staat niet op de agenda. De aflevering van de auto’s zal op de klassieke manier plaatsvinden, namelijk door de Volvo dealers. +++

+++ Wie met de auto naar het ZIEKENHUIS gaat, moet zijn portemonnee zeker niet vergeten. Bij vrijwel ieder ziekenhuis moet parkeergeld betaald worden, té veel volgens ouderenbond KBO-PCOB. Op basis van onderzoek naar de tarieven van 18 grotere ziekenhuizen in ons land blijkt dat de verschillen fors zijn. Het is de ouderenbond een doorn in het oog dat er vaak veel moet worden betaald om te parkeren bij een ziekenhuis. Of je nou als patiënt of als bezoeker naar het ziekenhuis gaat, je komt er meestal niet voor je plezier. De ouderenbond onderzocht dat bij 131 van de 135 ziekenhuizen moet worden betaald. Van de academische ziekenhuizen is parkeren het duurst bij het Amsterdamse VUmc, tegenwoordig onderdeel van Amsterdam UMC. Wie zijn auto bij het ziekenhuis kwijt wil, moet daar €4 per uur betalen. Dat is net zo veel als bij het OLVG Oost, eveneens in Amsterdam en tevens het duurste ziekenhuis van Nederland om te parkeren. Bij dat laatste ziekenhuis kost een dagkaart €36. Dat is €6 meer dan een dagkaart van het VUmc. De locatie zal een rol in spelen, want het VUmc ligt op loopafstand van de Zuidas en het OLVG Oost bevindt zich aan de rand van de binnenstad. Daar is parkeren sowieso al zeer aan de prijs. Om te voorkomen dat de garages van het ziekenhuis ook massaal gebruikt worden door niet-bezoekers, zijn de tarieven vaak fors. Meerdere ziekenhuizen geven aan dat ze parkeergeld vragen om te voorkomen dat de parkeerterreinen worden bezet door omwonenden of dagjesmensen. “Inkomsten uit het parkeren komen weer ter goede aan de patiëntenzorg, dat steken we niet in eigen zak”, laat woordvoerder Johanna Jansma van het OLVG Oost weten. Ook bij het Erasmus MC, het Rotterdamse Maasstad ziekenhuis en het Medisch Spectrum Twente in Enschede liggen de uurtarieven boven de €2. Parkeren is het goedkoopst bij het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Daar kost 1 uur parkeren €1 en een dagkaart €3,50. Als een dierbare langere tijd in het ziekenhuis ligt, kunnen de parkeerkosten flink oplopen. Veel ziekenhuizen bieden de optie om een week of maand abonnement aan te schaffen. Daarmee kan voor een vast bedrag onbeperkt geparkeerd worden. Ook hier liggen de tarieven fors uit elkaar. De weektarieven variëren van €12,50 bij het Isala in Zwolle tot €31 bij het Radboud UMC in Nijmegen. Dat laatste ziekenhuis vraagt voor een maandabonnement €90. Dat is meer dan 2 tot 3 keer zo duur als andere ziekenhuizen. Ter vergelijking: een jaarabonnement bij het Catharina ziekenhuis kost €60. Sommige ziekenhuizen hanteren abonnementen voor 2 weken. Andere ziekenhuizen hebben weer speciale kortingen voor bepaalde patiënten. Het loont dus om vooraf te informeren welk tarief het voordeligste is. Zo kost een dagkaart bij het Groningse UMCG voor bezoekers €20 en voor patiënten slechts €5. Het ziekenhuis is niet altijd eigenaar van de parkeergarage of het parkeerterrein. Zo is de garage in Enschede eigendom van de gemeente. Q-Park exploiteert de garage die naast het Maasstad ziekenhuis ligt. Wie een aanvullende zorgverzekering heeft, kan van zijn verzekeraar de kosten van een ziekenbezoek terugkrijgen in de vorm van een reiskostenvergoeding per kilometer. Het idee hierachter is dat ouders met een ziek kind makkelijk en zonder hoge kosten naar het ziekenhuis kunnen gaan. Let wel op, want de regels zijn bij elke verzekeraar anders, aangezien dit niet standaard is. +++

Reageren is niet mogelijk.