Prijs indicatie Aston Martin Vantage AMR

0

Ter gelegenheid van de introductie van de handgeschakelde uitvoering van de Vantage brengt Aston Martin de sportauto ook in een gelimiteerde AMR editie. Daarvan zullen slechts 200 stuks het levenslicht zien. Exclusiviteit gegarandeerd dus, ook omdat niet al die exemplaren op dezelfde manier aangekleed zullen zijn.

Aston Martin start eind dit jaar met de levering van de Vantage AMR. De uitvoering wijkt niet alleen van de reeds bestaande, eind 2017 geïntroduceerde Vantage af door zijn kleurstelling, maar ook doordat de 8-traps automaat is vervangen door een handbak met 7 versnellingen. Hij is gekoppeld aan een 510 pk / 625 Nm sterke variant van de 4,0 liter V8 Mercedes-AMG motor. In de gewone Vantage met automaat bedraagt het maximum koppel 685 Nm.

Zoals eerder door Autointernationaal.nl werd bericht, is de handbak een zogeheten Dogleg transmissie, waarbij de tweede t/m de zevende versnelling het H patroon vormen. De eerste versnelling bevindt zich linksonder, tegenover de achteruitversnelling. Waarom deze typische indeling? De eerste versnelling gebruik je, op de achteruit na, het minst op het circuit. De versnellingen die het meest gebruikt worden, zitten in het H patroon.

De handbak is afkomstig van het Italiaanse Graziano. De Aston Martin Vantage AMR geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen. Deze zogeheten AMShift functie, waarmee de Brit in staat is de uit de racerij bekende ‘heel and toe’ techniek te simuleren, kan je uitzetten als jij liever zelf de held uithangt. Het motor vermogen en koppel gaat net zoals bij de gewone Vantage naar de achterwielen, via een nieuw ‘limited slip’ sperdifferentieel. Afwijkend van de reeds bestaande Vantage is de opnieuw geprogrammeerde afstelling van het elektronisch geregelde SkyHook onderstel met de standen Sport, Sport+ en Track. De banden zijn van het Pirelli P Zero type in de maat 20 inch.

De vervanging van de automatische transmissie door de handbak zorgt er in combinatie met carbon keramische remschijven (in plaats van stalen exemplaren) voor een gewichtsreductie van 95 kilo. De resterende 1.499 kilo’s zijn evenredig over de voor en achter as verdeeld. De sprinttijd naar 100 km/u bedraagt 4,0 seconden en de topsnelheid is 314 km/u. De reguliere Vantage, met automaat, is met een sprinttijd van 3,6 tellen overigens iets sneller. Qua topsnelheid is er geen verschil.

De AMR versie komt in een oplage van slechts 200 stuks op de markt. 141 exemplaren zijn Sabrio Blue, Onyx Black, China Grey of White Stone gespoten. Die zijn niet voorzien van de markeerstift streep over de lengte van de sportauto. De laatste 59 stuks zijn uitgevoerd als ‘Vantage 59′; een editie waarmee Aston Martin viert dat het in 1959, dit jaar 60 jaar geleden, de 24 Uur van Le Mans won. Zij zijn uitgevoerd in de exterieurkleur Stirling Green met de limoenkleurige decoratie-elementen; een combinatie van de oude en huidige tinten van Aston Martin’s Le Mans racewagens.

Het interieur is aangekleed met lederen bekleding in de tint Dark Knight en Alcantara. Ook hier keert de kleur Lime terug en wel in de vorm van het stikselwerk op onder andere de stoelen. Aston Martin benadrukt dat de ‘Vantage 59’ editie voor alle geïnteresseerden beschikbaar is. Er wordt door de fabrikant dus geen selectie gemaakt wie de auto mag kopen. De Nederlandse prijs van de Vantage AMR is nog niet officieel bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 253.500 euro.

Comments are closed.