Snel maar niet foutloos: test BMW M850i Cabrio

0

Waarom de korte test?

Een BMW met rugnummer 8 is niet zomaar een auto: in 1989 presenteerde de 850i met V12 motor zich als het vlaggenschip van het merk en daarna volgenden de opvallende, maar compleet van elkaar verschillende Z8 en i8. Sinds vorig jaar is de 8-serie terug van weggeweest. Die debuteerde als Coupé en kon afgelopen week in de Algarve als Cabrio worden getest. Later volgt nog een 4-deurs Gran Coupé. Alledrie de carrosserievarianten worden te zijner tijd ook leverbaar in M uitvoering, maar vooralsnog is deze M850i het topmodel.

Wat voor auto is het?

De actuele 8-serie is de opvolger van de 6-serie. Met de cijfermatige promotie denkt BMW de modelreeks beter te kunnen positioneren als alternatief voor de producten van de exclusievere merken Bentley, Maserati en Porsche, al zijn de meest directe concurrenten de Lexus LC en de 2-deurs uitvoeringen van de Mercedes S klasse. Een cabrioletuitvoering mag in het gamma niet ontbreken want een dergelijke versie geeft een modelreeks nog meer cachet. BMW loopt hiermee keurig in de pas bij bovengenoemde concurrenten.

De 8-serie Cabrio beschikt over een klassiek open dak, oftewel een frame dat met stof bekleed is. Daardoor volgt de kap niet exact de carrosserielijn van de Coupé versie, maar oogt die in gesloten toestand enigszins als een bolhoed. De elegantie van de BMW lijdt daar evenwel niet onder: ook de open 8-serie is een auto barstensvol finesse. Het dak bestaat uit 4 lagen die zowel geluiden als zonnestralen tegen moeten houden. De kap laat zich in 15 seconden openen of sluiten (en verdwijnt dan keurig onder een afdekking). Deze handeling kan ook rijdend worden uitgevoerd tot een snelheid van maximaal 50 km/u.

BMW heeft de Cabrio uitvoering van de 8-serie (uiteraard) samen met de Coupé ontwikkeld. Desondanks moest het verwijderen van het vaste dak wel worden gecompenseerd met extra verstevigingen elders in de auto. Dat zorgt er samen met het mechanisme van de kaparchitectuur voor dat open uitvoering 125 kilo zwaarder is dan de gesloten versie. Als M850i legt hij 2.090 kilo in de weegschaal. Dat is geen gewicht dat je associeert met een sportwagen, maar voor een GT is het niet ongebruikelijk. Bovendien is de 8-serie Cabrio afgerond 115 kilo lichter dan de open S klasse.

Dat de 8-serie Cabrio voor zijn soort niet overdreven zwaar is, is te danken aan het modulaire CLAR platform waarop BMW al haar jongste modellen vanaf de 3-serie en X3 baseert. Voor dit onderstel wordt hoge weerstandsstaal gecombineerd met aluminium en zelfs koolstofvezel. Vierwielaandrijving (waarvoor BMW traditiegetrouw de aanduiding ‘xDrive’ gebruikt) is standaard op de tot nu toe geïntroduceerde versies van de 8-serie. De M850i uitvoering beschikt daarnaast over vierwiel besturing, adaptieve schokdempers, een sperdifferentieel achter en Bridgestone Potenza banden (met flankhoogte 30). Die ingrediënten moeten de BMW ondanks het forse gewicht in bochten alsnog het weggedrag van een sportwagen geven.

Voor de aandrijving van de M850i uitvoering zorgt de inmiddels bekende 4,4 liter V8 motor. Deze krachtbron is in de M5 goed voor 600 à 625 pk, maar de ’50i’ modellen van BMW houden het bij 530 pk. Dat is nog steeds een imposante waarde, evenals het maximum koppel: 750 Nm. Deze indrukwekkende piekwaarde wordt al bereikt bij 1.800 toeren en blijft beschikbaar tot 4.600 krukasomwentelingen. De duivelse V8 zorgt zoals verwacht voor een zeer korte sprinttijd: in 3,9 seconden zit je al op 100 km/u, waarmee de BMW laat zien nauwelijks iets van het hoge gewicht te voelen, al is de Coupé nog net wat rapper (bij deze uitvoering duurt de acceleratieklus 3,7 seconden).

Is het wat?

De acceleratietijd mag dan van (super)sportwagenniveau zijn, de 8-serie Cabrio komt het best tot zijn recht als jij er mee gaat cruisen. En dat met maximaal 1 passagier, want de zitplaatsen hebben vooral een symbolische functie. De hoeveelheid hoofdruimte is weliswaar heel behoorlijk (met de kap dicht is er zelfs 28 millimeter meer dan in de Coupé), maar de beenruimte is vrijwel nul. De achterbank zal in de praktijk dus primair dienst doen als extra bagageruimte, om de jassen neer te leggen of voor de hond. Zelfs voor kinderen is hij onbruikbaar.

Voorin zitten 2 volwassenen evenwel als koningen. Zij worden, ook als zij wat langer zijn, goed tegen de wind beschut dankzij de hoge voorruit. De met leder beklede zetels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en kunnen ook geventileerd worden. BMW voegt daar specifiek bij de Cabrio nekverwarming aan toe. Dit neemt niet weg dat snel rijden in de open 8-serie geen onverdeeld genoegen is. Dat komt doordat turbulenties de cabine overspoelen zodra het tempo omhoog gaat. Oorzaak is de carrosserievorm van de BMW (plat en breed), waardoor luchtstromen niet efficiënt worden afgevoerd. Gelukkig is de 8-serie Cabrio voorzien van een windschot dat tot een tempo van 100 km/u perfect werkt, al is die niet elektrisch bedienbaar.

Indien er open wordt gereden, is er 140 liter minder kofferruimte beschikbaar dan in de Coupé (280 versus 420 liter). De achterbank zal dus inderdaad al snel als erg plek voor bagage gebruikt gaan worden. Dan is er al met al voldoende plek in de 8-serie Cabrio voor een weekendtrip met z’n tweeën naar het zonnige zuiden. De achterbank is overigens voorzien van Isofix aansluitingen waardoor hij zeer geschikt is voor kinderzitjes.

Het dashboard lijkt sterk op het exemplaar van de jongste 3-serie. Dat maakt de bediening kinderlijk eenvoudig, maar zorgt ook voor een weinig onderscheidende, nogal gewone uitstraling. Met name het digitale instrumentarium past eigenlijk niet goed bij een auto die 1,8 ton moet opbrengen want het display doet nogal goedkoop aan. Voor de 3-serie niet erg, maar Mercedes biedt beslist meer klasse. Qua uitrusting kom je evenwel niks tekort.

Bij de aandrijflijn van de M850i uitvoering zijn niet of nauwelijks kanttekeningen te plaatsen. Het prestatiepotentieel van de V8 motor werd al genoemd en de 8-traps Steptronic automaat schakelt soepel en snel. In akoestisch opzicht wordt je volop in de watten gelegd in deze BMW dankzij een rauwe roffel uit de uitlaat. Vanaf 100 km/u krijg je zoals gezegd te maken met behoorlijk nadrukkelijke luchtwervelingen, die steeds heviger worden naarmate het tempo toeneemt, waardoor stemverheffing noodzakelijk is om met jouw passagier te kunnen praten.

Zelfs in Comfort modus heeft de vering van de M850i niet bepaald het karakter van een zwevend tapijt. In de sportstand wordt alles aangescherpt en dus ook de demperkarakteristiek. Dat zorgt er voor dat de 8-serie Cabrio ondanks zijn forse gewicht zich op bochtige bergwegen prima thuis voelt. Hij houdt dan mooi zijn balans en volgt braaf de door jou gedicteerde koers. Als je open rijdt, kan je horen wanneer de remmen in snel genomen bochten ingrijpen via het ESP of met Torque Vectoring. Alle techniek zorgt er voor dat deze BMW zeer goed beheersbaar blijft: hij gedraagt zich stabiel, helt nauwelijks over en geeft geen krimp als je hem op zijn staart trapt.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De M850i Cabrio kost 179.302 euro. In vergelijking met de concurrentie is de BMW daarmee bepaald niet duur. De Mercedes-Benz S 560 Cabriolet kost namelijk 197.898 euro en het repertoire van Aston Martin, Bentley en Maserati kost 2,4 à 3 ton. Maar de Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet is ongeveer even duur (180.100 euro) en als het puur om open rijden te doen is in een V8 sportwagen met achterbank, dan zijn er 2 veel goedkopere Amerikaanse alternatieven: de Chevrolet Camaro 6.2 Convertible (115.125 euro) en de Ford Mustang 5.0 GT Convertible (118.735 euro).

De 8-serie Cabrio is een waardige opvolger van de 6-serie, inclusief de oude M6 Cabrio (met 560 pk iets sterker, maar minder vlot (0-100 km/u in 4,3 seconden) en bij zijn pensionering 189.194 euro kostend). De nieuwe V8 motor is een beul en klinkt net zo fantastisch. Tegelijkertijd is het lijnenspel nóg meer adembenemend. Ondanks het forse gewicht van meer dan 2 ton staat de BMW op dynamisch vlak op een hoog niveau. Het weggedrag is daardoor verbluffend sportief. Dat is vooral te danken aan de vierwiel besturing en aan zijn zeer goede onderstel.

Maar de 8-serie Cabrio is toch vooral bedoeld om mee te rustig mee te cruisen. Turbulenties maken de BMW op een hoog tempo met het dak neergeklapt al snel oncomfortabel. Het is de vraag of het prestatiepotentieel in de praktijk benut zal worden en of je in de nog te introduceren 840i uitvoering (die 45 à 50 mille goedkoper zou kunnen worden) niet even veel plezier hebt. Wil je nu 180.000 euro stuk slaan op een open sportwagen, dan is het verleidelijk om voor bovengenoemde Porsche te kiezen. De achterste zitplaatsen hebben in de 8-serie Cabrio immers niet meer dan een symbolische functie.

  • 7
  • User Ratings (12 Votes)
    4.3

Comments are closed.