Sympathiek maar sloom: test Seat Arona 1.0 TGI

0

Waarom de korte test?

Seat zet meer en meer in op aardgas. Begin deze maand werden, in navolging van moederbedrijf Volkswagen, nieuwe CNG uitvoeringen van de Ibiza, Arona en Leon voorgesteld. Die hebben allemaal een derde tank. Van dit drietal neemt Autointernationaal.nl nu de Arona onder de loep. De zogeheten TGI uitvoering kon worden getest op een parcours tussen Madrid en Avila.

Wat voor auto is het?

Gemeten volgens de WLTP norm komt de Arona 1.0 TGI op de relatief schone en duurzame CNG brandstof 360 kilometer ver. Die relatief grote actieradius is te denken aan een extra (derde) stalen tank, die achter de achteras is geplaatst. De Arona 1.0 TGI beschikt daarnaast over een extra benzinetank van 9 liter. De gecombineerde actieradius bedraagt daardoor 510 kilometer. Als topsnelheid voor de Arona op aardgas geeft Seat 172 km/u op. In 13,2 tellen zit de compacte SUV op 100 km/u. Hij heeft onder de kap een aangepaste versie van de 3 cilinder 999 cc (TSI) turbomotor. Die is 90 pk en 160 Nm (bij 1.800 tot 3.800 toeren) sterk. Als transmissie doet een handgeschakelde 6-bak dienst. Daarnaast is Start&Stop techniek standaard.

Alle TGI modellen van Seat gebruiken CNG als primaire brandstof; dat is bij deze Arona niet anders. Als de buitentemperatuur onder de min 10 graden Celsius zakt, start de motor op benzine. Tegelijkertijd worden de gas injectoren verwarmd tot de juiste werktemperatuur, waarna het CNG systeem wordt geactiveerd. De overgang tussen beide brandstofsoorten is volgens Seat is naadloos en gebeurt volledig automatisch. Het aardgas wordt onder hoge druk (circa 200 bar) in de tanks opgeslagen. Daarom zijn de tanks gebouwd en gehomologeerd om meer dan 2 keer de maximale druk te kunnen weerstaan. Zij zijn bovendien voorzien van thermo zekeringen die openspringen bij extreme hitte om het gas veilig te laten ontsnappen. Het hoge druk circuit in de Arona is daarbij uitgerust met elektronische veiligheidskleppen.

CNG, dat goedkoper is dan diesel en benzine, is relatief zeer efficiënt. De energie afkomstig uit 1 kilogram gas is gelijk aan de energie uit 2 liter LPG, 1,3 liter diesel en 1,5 liter benzine. Daarbij is het tanken van CNG (vrijwel) even snel en gemakkelijk. Het Europese CNG netwerk groeit ondertussen hard, waardoor steeds meer mensen van de brandstof gebruik kunnen maken, wat voor een reductie in CO2-emissie zorgt.

De Arona 1.0 TGI, de eerste SUV ter wereld met CNG technologie, gaat door Seat geleverd worden als Style, Style Business Intense, FR en FR Business Intense. De prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Style uitvoering in Nederland 24.400 euro gaat kosten. Voor de Style Business Intense, de FR en de FR Business Intense moet rekening gehouden worden met tarieven van respectievelijk 25.400 euro, 26.500 euro en 26.700 euro. Ter vergelijking: de Fiat 500L TwinAir 80 CNG Popstar kost 23.495 euro en de Arona 1.0 TSI met 95 pk en 175 Nm (bij 2.000 tot 3.500 toeren) als Style 23.195 euro.

Is het wat?

De testroute tussen Madrid en Avila bevatte zowel snelwegen als heuvelachtige 2-baans trajecten. Qua prestaties voel je duidelijk dat de Arona 5 pk en 15 Nm heeft verloren in vergelijking met zijn 1.0 TSI evenknie op benzine, vooral bij plankgas. En met een kleine 3 cilinder motor als deze, die een beetje rauw wordt bij het versnellen, verdwijnt de stilte aan boord zodra er wat kracht wordt gevraagd. De officiële acceleratietijd van 13,2 seconden is al een indicatie dat dit geen auto is om mee te sprinten. Maar als jij in het verkeer niet haantje de voorste hoeft te zijn, dan valt deze Seat eigenlijk niet veel te verwijten, vooral omdat hij zijn primaire missie goed vervult: een reëel ‘groen’ alternatief zijn voor benzine. Bovendien behoudt de 999 cc motor zijn soepele karakter bij het rijden op CNG. Jammer alleen dat het 3 cilinder torretje nadrukkelijk hees klinkt als je hem de sporen geeft.

Seat geeft dus een officiële actieradius van 360 km op. Dat is bij voorbaat een optimistische schatting omdat hetzelfde cijfer wordt genoemd als rij bereik voor de Ibiza 1.0 TGI, die dezelfde opslagtanks heeft, maar een stuk lichter is en minder wind vangt (waardoor hij ook beter presteert: 12,1 seconden en 180 km/u). In de praktijk, zo bleek tijdens de test die met een vlot tempo verliep, bedroeg de actieradius echter niet meer dan 264 km. De kosten zijn het probleem niet, maar tijdens lange vakantieritten kan het hinderlijk zijn om elke anderhalf uur aan te moeten schuiven bij de pomp, er van uit gaande dat er überhaupt een CNG pomp is op de route naar de sneeuw of de zon.

Voor lange vakantieritten is de Arona ondersteltechnisch overigens prima geschikt, want zijn weggedrag is zeer vertrouwenwekkend en de vering is comfortabel genoeg. Dit is geen vanzelfsprekendheid want de kleine Spaanse SUV is in TGI vorm 128 kilo zwaarder (1.308 kilo in plaats van 1.180 kilo voor de 1.0 TSI), vooral vanwege de 3 dikke stalen gasflessen. Die tanks zorgen er bovendien voor dat de kofferbak minder diep is en slechts een capaciteit heeft van 282 liter (400 liter voor de benzineversie). Ook verliest de 1.0 TGI uitvoering van de Arona zijn reservewiel.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ook in CNG vorm is de Arona een prettige, relatief hoogwaardige B segment SUV. Tijdens het rijden merk je dat de 1.0 TGI versie in grote lijnen dezelfde kwaliteiten heeft als de TSI benzine uitvoering, mits jij qua prestaties niet het onderste uit de kan verwacht. Als bonus is er voor jou en het milieu een 25 procent lagere CO2 emissie, geen uitstoot van fijn stof en weinig NOx. Proficiat!

De bescheiden prestaties betekenen echter dat je deze Arona rustig moet rijden of vooral in de stad. Voor de eerder genoemde lange vakantieritten is hij eigenlijk toch niet zo geschikt vanwege de kleine kofferruimte.Als je buiten zijn comfortzone met veel aardgaspompen rijdt, dan kan de kleine benzinetank roet in het eten gooien. Merkfans die eigenlijk een krachtigere oplossing met een grote rij bereik zoeken, kunnen evenwel terecht bij de 1.5 TGI uitvoering van de Leon. Die heeft een andere tankopzet, waardoor de actieradius (op papier) toeneemt tot 440 kilometer (of 580 kilometer als ook de inhoud van de benzinetank wordt aangesproken). Ook het verschil in prestaties is fors (10,0 seconden sprinttijd en maximaal 206 km/u snel), terwijl de meerprijs meevalt: de Leon 1.5 TGI Style kost 27.050 euro. Deze Seat heeft bovendien als voordeel dat hij er ook met een (7-traps DSG) automaat is; de meerprijs daarvan bedraagt slechts 1.000 euro.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    2.7

Reageren is niet mogelijk.