Volvo rijders waarschuwen elkaar voor gladde wegen en gevaren

0

Volvo zet een volgende revolutionaire stap in zijn streven naar maximale verkeersveiligheid. Dankzij slimme technologie kunnen modellen van Volvo door middel van een Cloud netwerk met elkaar communiceren om zo bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar of andere risico’s.

Het gaat om de veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert, die in 2016 geïntroduceerd zijn op de 90-serie modellen in Zweden en Noorwegen. De technologie komt nu ook beschikbaar voor Volvo bestuurders in heel Europa. De 2 systemen zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe auto van het Zweedse merk. Zij zijn ook leverbaar voor bestaande Volvo modellen gebaseerd op de Scalable Product Architecture (SPA) en Compact Modular Architecture (CMA) vanaf modeljaar 2016 of recenter.

“Door actuele verkeersinformatie te delen kunnen ongelukken worden voorkomen”, aldus Malin Ekholm (foto), directeur van het Volvo Cars Safety Centre. “Volvo rijders dragen zo direct bij aan het veiliger maken van wegen, terwijl ze ook profiteren van vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden”.


Veiligheidsonderzoek door Volvo toont aan dat het aanpassen van de snelheid aan de actuele verkeerssituatie het risico op ongelukken drastisch kan verminderen. De met elkaar verbonden systemen van het automerk dragen volgens Ekholm bij aan een beter rijgedrag en een betere verkeersveiligheid doordat bestuurders tijdig geattendeerd worden op gevaar zodat zij daarop kunnen anticiperen.

Met de uitrol van deze functies in heel Europa nodigt Volvo andere spelers in de auto-industrie uit om ook actuele (maar geanonimiseerde) gegevens met betrekking tot verkeersveiligheid met het oog op betere verkeersveiligheid te delen. Daarmee kan de algehele verkeersveiligheid sterk worden verbeterd. Hoe meer personenwagens verbonden zijn, des te groter de invloed van deze technologie wordt.

Sinds 2018 heeft Volvo met de gelijknamige truckfabrikant data gedeeld in Zweden en Noorwegen om bestuurders te waarschuwen op nabije gevaren. “Hoe meer voertuigen er zijn die actuele veiligheidsdata met elkaar delen, hoe veiliger onze wegen worden. We hopen meer samen te werken met partners die onze toewijding voor veiligheid delen”, aldus Ekholm.


De systemen van Volvo zijn momenteel de eerste in hun soort in de auto-industrie. Zodra bij een auto van dit merk de alarmlichten inschakelen, stuurt Hazard Light Alert een signaal naar alle nabije Volvo voertuigen die met de Cloud dienst zijn verbonden. De bestuurders van deze personenwagens krijgen zo tijdig een waarschuwing zodat een potentieel ongeluk wellicht kan worden voorkomen. Dit is met name handig in blinde bochten of in heuvelachtig landschap waarbij het weggedeelte achter de heuvel onzichtbaar is. Slippery Road Alert deelt informatie over mogelijk glad wegdek. Het systeem gebruikt data van rij assistentiesystemen om slipgevaar te signaleren. Als er sprake is van een glad weggedeelte wordt achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd.

Vorige maand kondigde Volvo al aan dat de aandacht de komende tijd in belangrijke mate gericht zal zijn op het verbeteren van het rijgedrag en veiliger rijden. Vanaf modeljaar 2021 (productiestart tweede kwartaal 2020) wordt de topsnelheid van alle modellen beperkt tot 180 km/u. Ook worden vanaf begin 2020 speciale camera’s en sensoren in de auto geïnstalleerd waarmee de veiligheidssystemen de bestuurder in de gaten houden, zodat ze kunnen ingrijpen als hij onder invloed is of is afgeleid en niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call versturen en uiteindelijk de auto tot stilstand brengen en parkeren. Tot slot heeft Volvo aangekondigd dat het zijn kennis over veiligheid beschikbaar stelt in een digitale databank. Volvo hoopt dat ook andere autofabrikanten deze kennis zullen gebruiken, met als doel een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.

Reageren is niet mogelijk.