Dacia gaat elektrisch

0

De Franse fabrikant Renault is met de Zoé een voorloper geweest op het gebied van elektrische auto’s. Met de presentatie van de City K-ZE, die primair voor China is ontworpen, tijdens de laatste Sjanghai Motor Show, laat het bedrijf zien dat het een belangrijke speler wil blijven in het segment voor compacte modellen die zijn uitgerust met een batterij. Ook dochter Dacia kan rekenen op een elektrische auto.

Renault overweegt om de City K-ZE in Europa gaat verkopen. Toch is dit plan nog niet in kannen en kruiken. Het kan zijn dat Renault bij nader inzien de voorkeur geeft aan een elektrisch A segmentmodel met een premiumuitstraling à la de Fiat 500e en de nieuwe Honda ‘e’. In dat geval kan een groot deel van de technische componenten van de City K-ZE gebruikt gaan worden door Dacia. De toekomstige elektrische Roemeen kan over 2 jaar op de markt verschijnen, precies op tijd om CO2 boetes van de Europese Unie te ontlopen.

De afgelopen maanden ging het Dacia zeer voor de wind in Europa. Dat is / was vooral te danken aan de Duster, die zich als evergreen aan het ontpoppen is. Maar er zijn marktsignalen dat Dacia in april op sommige Europese markt, waaronder de Franse, minder goede zaken deed. Dat is een rechtstreeks gevolg van het uitblijven van nieuwe modellen. Ook in Nederland is het kommer en kwel. In de eerste 4 maanden van dit jaar is de afzet gedaald van 1.496 naar 796 registraties; bijna een halvering dus. Alleen de Duster zit nog in de lift. Op de rest van het Dacia gamma is de Nederlandse autoconsument volledig uitgekeken.

Er is dus dringend behoefte aan vers bloed en dat zou bij Dacia ook middels een elektrische transfusie plaats kunnen vinden. De City K-ZE kan daarbij als donor dienen, maar zoals jij op de computertekening kan zien, zal het ontwerp niet 1:1 worden overgenomen. Waarschijnlijk krijgt de Dacia versie een langere wielbasis om zo meer interieurruimte én plek voor een groter accupakket te kunnen creëren. Ondanks de gewijzigde carrosserieverhoudingen blijft de SUV uitstraling behouden. Dat is ook in het segment voor elektrische auto’s een voorwaarde om te kunnen scoren. Kijk maar naar de verkopen van de Hyundai Kona Electric enerzijds en die van de Nissan Leaf anderzijds: 1.604 versus 1.239 registraties. En dan is de laatste gewoon uit voorraad leverbaar, terwijl er voor de elektrische Koreaanse SUV ellenlange levertijden zijn.

In de korte test van de Renault City K-ZE werd een prijsindicatie van 17.500 euro genoemd. Maar zelfs met een tarief van 20 mille kan de grotere Dacia versie razend interessant zijn voor de consument. Naar goed Roemeens gebruik zal de standaard (veiligheid)uitrusting dan karig zijn. Maar dat schrikt veel autoconsumenten in Europa niet af, zo leren de verkoopcijfers. Ook het feit dat een dergelijke goedkope elektrische auto geen wereldactieradius heeft (de City K-ZE komt op een acculading 240 km ver), zal succes niet in de weg hoeven te staan. De goedkope elektrische Dacia zal namelijk zeer in trek zijn als tweede auto in het huishouden. Voor korte ritten (boodschappen doen, kinderen wegbrengen) of om stadscentra mee te bezoeken als die in de toekomst verboden terrein worden voor auto’s met een verbrandingsmotor.

Maar wil Renault de City K-ZE dan niet liever zelf in Europa verkopen? Misschien. Er is genoeg potentieel voor een elektrisch model onder de Zoé. Maar aan de andere kant is Renault druk bezig om zich een hoogwaardiger kwaliteitsimago aan te meten. Dat is nodig om wereldwijd met name de aansluiting bij Peugeot en Volkswagen niet te verliezen. De nieuwe Clio met zijn luxueuzere interieur is daar het jongste voorbeeld van. Om deze reden heeft Renault eerder al aangegeven op zogeheten opkomende markten (Zuid Amerika, Rusland) geen modellen van Dacia (zoals de Sandero en Duster) meer onder eigen label te willen verkopen. Vanuit die optiek is er zeker wat voor te zeggen om het City K-ZE ontwerp door te schuiven naar Dacia …

Reageren is niet mogelijk.