Het nieuwe neusje van de zalm: test Porsche Taycan prototype

0

Waarom de korte test?

In de Nederlandse verkoopstatistieken is Porsche al lang geen partij meer voor Tesla. In de eerste 4 maanden van dit jaar verkochten de Amerikanen meer dan 8 keer zoveel auto’s als de Duitsers. Begin dit jaar leek het er zelfs even op dat Porsche ook in eigen land gepasseerd zo worden in de verkoopstatistieken; dat zou een grote vernedering zijn. Maar het Duitse prestigemerk is druk bezig met het voorbereiden van een inhaalslag. De volledig elektrische Taycan moet leiden tot ‘pole position’.

Wat voor auto is het?

De Taycan is de meest radicaal nieuwe auto uit de geschiedenis van Porsche. Voor een merk dat niet bekend staat om saaie, inwisselbare burgermanskost wil dat wat zeggen. Porsche is nu 5 jaar bezig met de ontwikkeling van de Taycan. Met deze auto wil men Tesla gaan bevechten. Maar tegelijkertijd moet de Taycan een échte Porsche zijn. Dat betekent volgens hoofdingenieur Stefan Weckbach dat hij onder elke omstandigheid maximaal presteert en dat net zo lang als de bestuurder dat wil.

Momenteel is Porsche bezig met het zetten van de puntjes op de i bij de Taycan. In deze fase werd een select aantal autojournalisten uitgenodigd om een stukje mee te rijden in de elektrische sportsedan. Eerder werd de Taycan al onderworpen aan een intensief testprogramma in 24 landen in diverse delen van de wereld, variërend van spitsverkeer in Dubai tot volgas rondjes maken op de Nurburgring. Het ontwikkelingsteam heeft inmiddels met een ‘ontelbaar’ aantal prototypes miljoenen testkilometers afgelegd.

Volgens Weckbach gaat het bij een echte Porsche niet alleen om een snelle acceleratie. De rijeigenschappen en een lichtvoetig weggedrag zijn net zo belangrijk. En dat betekent een uitdaging voor het ontwikkelingsteam, want wij hebben hier te maken met een bijna 5 meter lange en 2 meter brede sedan die meer dan 2.000 kilo weegt. Maar het zwaartepunt van de Taycan is lager dan dat van de 911 GT3. Daarnaast beschikt de sportsedan over actieve plus adaptieve luchtvering en achterwiel sturing.

Is het wat?

Tijdens een rit door het achterland van Stuttgart voelt de Taycan verrassend lichtvoetig aan. Je hebt niet de indruk met een 5 meter lang slagschip onderweg te zijn, maar met een veel compactere auto. Optisch heeft de Taycan nogal wat overeenkomsten met de Panamera, maar al rijdend doet hij mij meer aan de 911 denken.

Wat de Taycan onderscheidt van andere elektrische zakenauto’s zoals de Tesla Model S en de Jaguar I-Pace, is de lage zitpositie. Daarmee wordt een cruciale bijdrage geleverd aan de lichtvoetige en energetische rijeigenschappen van de Taycan. Je hebt het gevoel volledig omsloten te zijn door de cabine, in plaats van er bovenop zoals in de I-Pace of Model X.

Porsche doet nog geen mededelingen over het prestatieniveau van de Taycan, maar wij kunnen rekenen op minimaal 600 pk. Vierwielaandrijving is op de topversie standaard. Vanaf de passagiersstoel doet de vermoedde sprinttijd naar 100 km/u (circa 3 seconden) zeer realistisch aan. En dat accelereren gebeurt in vrijwel absolute stilte. Het prototype van de Taycan produceert nog wat bijgeluiden maar die wil Weckbach er voor de officiële marktintroductie allemaal uitfilteren.

Het Taycan prototype waarin kon worden meegereden was nog voorzien van wat camouflagemateriaal (met name rond de lichtunits), maar is toch direct herkenbaar als een Porsche. Het bekende design DNA is overal zichtbaar; van de gewelfde wielkasten achter tot de LED strip over de volle carrosseriebreedte onder de kofferklep en de cascade daklijn, waarmee de Taycan vlot oogt als een verlengde versie van de 911.

Porsche probeert het dashboardontwerp nog geheim te houden tot het publieksdebuut van de Taycan op de IAA autoshow in Frankfurt in september, maar je hebt gisteren op Autointernationaal.nl kunnen zien dat dit niet gelukt is. Ook werd tijdens de testrit duidelijk dat de elektrische sportsedan over een interface beschikt die 2 generaties verder is dan de niet bepaald verouderde installatie van de Panamera. Dit betekent nóg minder knoppen, meer schermen en de meest complexe ventilatieroosters die je ooit gezien hebt; je kan ze alleen elektronisch verstellen via het touch screen.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Sinds 2013 heeft Tesla het rijk min of meer alleen gehad in het segment voor duurdere elektrische auto's, maar nu dient er zich serieuze concurrentie aan. De Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQ C zijn geen van allen sportsedans, maar de Taycan is dat wel; zoals je mag verwachten van een fabrikant als Porsche. Het antwoord uit Zuffenhausen op Tesla is snel, verfijnd, presteert moeiteloos en kenmerkt zich door een zeer goede bouwkwaliteit. Kortom, als je het neusje van de zalm wilt qua elektrische auto's, dan moet je voortaan bij Porsche zijn.

De Taycan is inderdaad een mijlpaal in de geschiedenis van het merk, en inderdaad een scharnierpunt. Zelf rijden is de elektrische sportsedan is pas eind dit jaar mogelijk, maar op basis van deze kennismaking kan niet anders dan geconcludeerd worden dan dat de 10.000 mensen die nu al hun handtekening gezet hebben onder een koopcontract niet teleurgesteld zullen zijn zodra zij hun Taycan afgeleverd krijgen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.