In detail: de hybride supersportwagen Ferrari SF90 Stradale

0

Ferrari heeft haar nieuwste supersportwagen officieel gepresenteerd: de SF90 Stradale. De naam is een verwijzing naar de SF90 raceauto waarmee Sebastian Vettel en Charles Leclerc punten halen in het F1 kampioenschap, in combinatie met het Italiaanse woord voor ‘straat’. Met de SF90 Stradale geeft Ferrari haar visie op de stekker hybride sportwagen.

De SF90 Stradale (het getal ’90’ in de naam verwijst naar het 90-jarige bestaan van Scuderia Ferrari) is net als de LaFerrari uit 2013 een hybride. Maar in tegenstelling tot zijn voorganger heeft de SF90 Stradale een kleinere benzinemotor, een stekker oplaad mogelijkheden, vierwielaandrijving en nog meer vermogen. Dat illustreert de technologische progressie die zich de afgelopen jaren in autoland heeft voorgedaan.

De 3.990 cc dubbel geblazen V8 produceert 780 pk en 800 Nm. Voor assistentie zorgen 3 elektromotoren: 2 exemplaren op de vooras die elk 1 voorwiel aandrijven en 1 zogeheten MGU-K (Motor Generator Unit, Kinetic; bekend uit de Formule 1) tussen de motor en de versnellingsbak op de achteras. Onder de streep levert dit 1.000 pk op. Het vermogen gaat via een nieuwe automatische transmissie met 8 versnellingen en dubbele koppeling naar alle 4 de wielen; voor een sportwagen van Ferrari is dat een primeur. De vierwielaandrijving is overigens alleen tot een snelheid van 220 km/u actief.

De sprinttijd naar 100 km/u bedraagt 2,5 seconden. Daarmee is de SF90 Stradale, op de Enzo na, de snelste Ferrari ooit. De verbluffend snelle acceleratie is te danken aan het handige gebruik van de 2 elektromotoren op de vooras. Niet alleen zorgen deze voor vierwielaandrijving, maar zij helpen ook mee om zoveel mogelijk grip te behouden bij het optrekken. Ferrari claimt dat de montage van de elektromotoren het besturen van de SF90 Stradale niet moeilijker maakt, integendeel.

Voluit haalt hij 340 km/u. Onwillekeurig verwacht je meer van een auto met 1.000 pk. De Bugatti Veyron wist met 1.001 pk meer dan 407 km/u te halen. Dat kan onmogelijk door die ene pk komen. Hoe dan ook, de 2 elektromotoren op de vooras kunnen zonder hulp van de V8 de SF90 Stradale naar een maximale snelheid van 135 km/u stuwen. Daarnaast zijn zij volledig verantwoordelijk voor de achteruit van de auto aangezien dit verzet niet meer fysiek aanwezig is in de versnellingsbak (een keuze die Ferrari gemaakt heeft om gewicht te besparen). De SF90 Stradale is zoals gezegd een stekker hybride. Dankzij een accupakket van 7,9 kWh kan hij elektrische, dus zonder uitstoot, 25 km afleggen. Dat is handig voor het bezoeken van (toekomstige) milieuzones.

Zonder vloeistoffen (en bestuurder plus eventuele passagier) weegt de SF90 Stradale 1.570 kilo. Daarmee is hij 13 kilo lichter dan de LaFerrari. Het chassis is tegelijkertijd 20 procent stijver en heeft 40 procent meer torsiestijfheid. De SF90 Stradale beschikt over 4 rij modi waarmee zelfs een leek hem op de weg kan houden: eDrive, Hybrid, Performance en Qualify. Deze zitten allemaal verborgen onder het nieuwe touch pad op het stuur. Ferrari claimt dat men 80 procent van alle functies in de SF90 Stradale via het stuurwiel kan bedienen. De Manettino knop heeft daar het rijk alleen, in die zin dat de meeste functies via het genoemde touch pad met haptische feedback bediend dienen te worden.

De 4 rij modi spreken redelijk voor zich. In eDrive rijdt de SF90 Stradale volledig elektrisch en zal de V8 dus uitgeschakeld blijven. In de stand Hybrid kan de verbrandingsmotor wel bijspringen. De SF90 Stradale bepaalt dan zelf welke aandrijving of combinatie hiervan op elk moment het handigst is. De modus Performance is precies het tegenovergestelde van eDrive, in die zin dat de V8 in deze stand altijd aan staat met als doel om het maximale vermogen ten alle tijden beschikbaar te hebben. Hetzelfde geldt voor Qualify, maar de elektromotoren draaien dan op hun volle vermogen en hoeven niet meer bij te springen om de accu op te laden. Alleen in deze modus is het volle vermogen van 1.000 pk beschikbaar.

Achter het stuur bevindt zich een 16 inch digitaal display met in het midden een grote toerenteller. De informatie die op het scherm wordt weergegeven, kan door middel van de touch pad op het stuur aangepast worden. Links en rechts van het stuur bevinden zich nog andere aanraak gevoelige panelen. Hiermee bedien je reguliere zaken zoals de verlichting en de airconditioning. Ook heeft de SF90 Stradale voor het eerst voorruitprojectie zodat de bestuurder zijn ogen op de weg gericht kan houden. De cockpit is overigens meer naar voren geplaatst dan bij de 488 en F8 Tributo. Het design van de bedieningshendel(s) van de automaat zijn een verwijzing naar het schakelpatroon van historische Ferrari bolides met een handbak. Verder is de SF90 Stradale uitgerust met sleutelloze toegang; een functionaliteit die in de toekomst ook beschikbaar komt voor andere modellen van het merk.


Het exterieur van de SF90 is natuurlijk op allerlei ingenieuze manieren aërodynamisch geoptimaliseerd. Zo is het voorste gedeelte van het chassis 15 millimeter hoger dan het middenstuk. Dat zorgt voor betere luchtstroom. Een inklapbare achterspoiler draagt bij aan de 390 kilo neerwaartse druk die de extremistische Ferrari heeft bij 250 km/u. Hoewel de carrosserie van de 4.710 mm lange, 1.970 mm brede en slechts 1.190 mm hoge SF90 Stradale enigszins doet denken aan die van de F8 Tributo, delen beide modellen op technisch vlak weinig tot niets met elkaar. Het grotendeels uit koolstofvezel opgebouwde chassis van de nieuwkomer dient namelijk als basis voor de toekomstige modellen van Ferrari met een V8 middenmotor.

Of het uiterlijk geslaagd is, laat Autointernationaal.nl in het midden. Qua niet-ronde, hexagonale achterlichten zou de SF90 Stradale in ieder geval ook een Chevrolet Camaro of Corvette kunnen zijn. De haaienvin op het dak is een achteruit rij camera; een must voor de Ferrari aangezien hij grote dode hoeken heeft.

De SF90 Stradale krijgt onder de LaFerrari, maar boven de 812 Superfast een plek in het modellenaanbod van Ferrari. De nieuweling kan ook als Assetto Fioriano worden besteld; een extra sportievere versie. Deze heeft meer lichtgewicht onderdelen (koolstofvezel voor de deurpanelen en titanium voor de uitlaat plus de veren) waardoor hij 30 kilo minder in de weegschaal legt. De Assetto Fioriano versie beschikt ook over andere schokdempers. Van buiten is hij onder andere te herkennen aan een aangepaste achterspoiler die nog meer neerwaartse druk opwekt. Een motor afdekplaat van Lexan polycarbonaat is optioneel.

De levering van de SF90 Stradale start in het eerste kwartaal van 2020. De prijs kan voor Ferrari begrippen meevallen aangezien hij een veel lagere CO2 uitstoot heeft dan de andere modellen van het merk. Daardoor wordt hij minder hard getroffen door onze BPM. Een groot verschil met de LaFerrari is dat de SF90 Stradale in serie gebouwd gaat worden en dat er dus geen beperkte oplage van beschikbaar is.

Reageren is niet mogelijk.