Jaguar Land Rover dieper in de problemen

0

Het zwaar gehavende Jaguar Land Rover heeft in april wereldwijd niet meer dan 39.185 auto’s weten te verkopen. Dat s ruim 13 procent minder dan in dezelfde maand van 2018, toen de afzet ook al onder druk stond.

Met Jaguar Land Rover lijkt het steeds sneller bergafwaarts te gaan. De verkoopdaling bij de Britse dochter van Tata Motors kwam in de eerste 4 maanden van dit jaar namelijk uit op 9 procent. In april moesten zowel Jaguar als Land Rover een klap van ruim 13 procent incasseren.

De verkoopdaling is geheel te wijten aan China, waar Jaguar Land Rover haar verkopen met bijna de helft zag dalen in vergelijking met april 2018. Op de Britse thuismarkt werden weliswaar ruim 12 procent meer auto’s aan de man gebracht, maar dat was niet voldoende om het verlies elders in Europa te compenseren, waardoor Jaguar Land Rover zijn afzet in deze marktregio met 5,5 procent zag dalen. In Nederland viel de schade overigens reuze mee, met name dankzij de Chequered Flag actie-uitvoering van de XF. Land Rover verloor wel iets terrein, maar alle Range Rover modellen waren wel in trek.

Het enige lichtpuntje was de Noord Amerikaanse markt, want daar nam het aantal registraties met bijna 10 procent toe. Commercieel directeur Felix Brautigam houdt de moed er in. Hij wijst op de bovengemiddelde afzetgroei in Groot-Brittannië en op het feit dat in de Verenigde Staten de beste verkoopmaand ooit werd gerealiseerd.

Overname door PSA?

Omdat Jaguar Land Rover al geruime tijd in zwaar weer verkeerd, wordt er gespeculeerd dat het Indiase moederbedrijf Tata Motors op zoek zou zijn naar een koper voor minimaal een deel van de aandelen. Dit gerucht zou PSA niet ontgaan zijn. Sterker nog: de Franse autoproducent van Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall zou zelfs al in de boeken van Jaguar Land Rover hebben mogen kijken. Er zou nu druk gekeken worden welke synergie voordelen er gerealiseerd kunnen worden door overname van het Britse merkenduo.

Het doorgaans goed geïnformeerde Britse persbureau Press Association citeerde een anonieme bron als volgt: “Achter de schermen gaan de zaken momenteel snel”. Jaguar Land Rover verkeert al geruime tijd in de problemen en heeft inmiddels duizenden banen moeten schrappen. In het laatste kwartaal van 2018 werd er een verlies van bijna 4 miljard euro geleden. Doordat de verkopen ook in de periode januari t/m maart gedaald zijn, is er geen zicht op licht aan het eind van de tunnel.

Jaguar en Land Rover krijgen zware klappen omdat zij sterk afhankelijk zijn van dieselmodellen voor hun verkopen en die zijn uit de gratie. Daar komt de neergang op de Chinese markt bij. Autofabrikanten worden aldaar gouden bergen beloofd, maar inmiddels is menig bedrijf er achter gekomen dat je ook door een diep dal kan gaan. Niet alleen de Chinese verkopen van Jaguar Land Rover staan onder druk maar, toeval of niet, ook die van PSA.

Ondanks dat de Fransen zelf in China zwaar in de misère zitten, menen zij toch een reddende engel te kunnen zijn voor Jaguar Land Rover. Wellicht is PSA verblind door het premium prestige van deze merken. De Fransen proberen ook DS op te tuigen tot volwaardig luxelabel, maar tot nu toe zijn de resultaten niet overtuigend. De 7 Crossback is verkooptechnisch alweer op zijn retour en de volledig elektrische versie van de 3 Crossback zou veelbelovend kunnen zijn, maar hij is te duur.

De problemen met DS verklaren wellicht waren PSA zijn zinnen op Jaguar Land Rover gezet heeft. Er zou inmiddels concreet onderhandeld worden. In analistenkringen wordt beweerd dat Jaguar Land Rover de Fransen nodig heeft om te kunnen overleven. Deze conclusie wordt door Autointernationaal.nl evenwel niet gedeeld. Er zijn namelijk onvoldoende synergievoordelen tussen PSA, een specialist in compacte auto’s enerzijds, en het in een totaal ander deel van de markt opererende Jaguar Land Rover.

Toch is het Britse merkenduo met een productie van 600.000 auto’s vermoedelijk te klein om op het internationale autotoneel zelfstandig te kunnen overleven. Een krachtenbundeling met een andere fabrikant die bijvoorbeeld ook grote premiummodellen maakt en/of 6 cilinder motoren produceert ligt veel meer voor de hand. Op dit vlak zijn wél grote synergievoordelen te behalen.

Er liggen hier met name kansen voor BMW, dat al eerder heeft laten zien andere kwakkelende Britse automerken (Mini, Rolls-Royce) op te kunnen poetsen. En hoe groot de grille van de X7 ook is, de über SUV uit München krijgt nooit dezelfde status als de Range Rover. Dat zal, als BMW in de spiegel kijkt, moeten erkennen. Jaguar kan weer winstgevend worden als het hoger wordt gepositioneerd en dan onder andere het gat tussen de 7-serie en de Rolls-Royce Ghost gaat vullen. Aan de XE heeft Jaguar geen enkel verkoopplezier beleefd en het is uiterst twijfelachtig of de E-Pace een positieve uitwerking heeft op het merkimago.

Dus voor dit Britse merk zou wel eens het adagium ‘minder verkopen, meer winst’ kunnen gelden. De vrijkomende productiecapaciteit in de fabrieken van Jaguar Land Rover kan BMW gebruiken om rechtsgestuurde modellen van eigen label te assembleren, of om productie voor Mini te verzorgen die nu nog uitbesteed is aan VDL Nedcar. Eerder waren er geruchten dat BMW belangstelling had voor de Honda fabriek in Swindon. Is waar rook is, ook vuur?

Tata zegt ondertussen zoals gebruikelijk “niet op geruchten in de media te reageren” en voegt er aan toe dat “deze verhalen elke grond van waarheid missen”. Door PSA worden evenmin mededelingen over de kwestie gedaan, wellicht omdat de Fransen ook genoemd worden als samenwerkingpartner voor Fiat Chrysler Automobiles. Dat zou veel meer synergiehout snijden: het CMP platform van PSA kan door de Italianen gebruikt gaan worden voor een nieuwe generatie B segment modellen die noodzakelijk zijn om in Europa te kunnen overleven.

Voor de topman van PSA, Carlos Tavares, zal deze schaalvergroting net zo lucratief kunnen zijn als de geslaagde overname van Opel en haar Britse zustermerk Vauxhall. Let wel: dit zijn óók volumemerken, net zoals Citroën en Peugeot. In die hoek van schaalvergroting zal PSA het moeten zoeken als hij het Volkswagen concern en de alliantie tussen Mitsubishi, Nissan en Renault wil bijhouden. Niet in een onzeker Brits premiumavontuur.

Reageren is niet mogelijk.