Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een RS uitvoering van de Q8. Die wordt 670 pk sterk en maakt gebruik van de stekkerhybride aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Dan hebben wij het over een dubbel geblazen 4,0 liter V8 die de hulp krijgt van additionele elektrische kracht. Het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 850 Nm. Uiteraard wordt die power op het asfalt gezet middels de Quattro vierwielaandrijving. Reken op een prijs van bijna 180.000 euro. +++

+++ CITROEN merkchef Linda Jackson heeft laten weten dat binnen 2 jaar een nieuwe luxe sedan kunnen verwachten. Dat wordt de spirituele opvolger van de C6, al zal hij een klasse lager (in het D segment) worden gepositioneerd. Citroën zal dan na 9 jaar afwezigheid dus terugkeren naar het topsegment. Jackson belooft een “eigenzinnig” ontwerp. Daarmee doelt zij op het veercomfort (dankzij de zogeheten Progressive Hydraulic Cushions waarmee het effect van een vliegend tapijt gecreëerd zou kunnen worden) en op de elektrische aandrijving. Citroën zal haar nieuwste topsedan namelijk baseren op een doorontwikkelde versie van het EMP platform dat geschikt is voor plaatsing van een groot batterijenpakket. Ondanks dat er sprake zou zijn van een spirituele opvolger van de C6, vindt de productie wellicht niet in Frankrijk plaats, maar in China. Dat is geen schande, want daar ziet ook de Volvo S90 het levenslicht. +++

+++ Het verkoopaandeel van personenwagens met een DIESEL motor is in Nederland veruit het laagste van de Europese Unie, namelijk slechts 12,9 %. Ter vergelijking: in 2013 was dat nog 24,8 %. Bulgarije (57,4 % verkoopaandeel), Ierland (54,4 %), Portugal (53,3 %) en Italië (51,2 %) zijn de enige landen in de Europese Unie waar in 2018 meer nieuwe diesels dan benzineauto’s verkocht werden. Andere landen met een relatief laag dieselaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s zijn Hongarije (23,7 %), Finland (23,8 %), Litouwen (24,3 %) en Polen (24,8 %). +++

+++ FIAT komt volgend jaar met een facelift voor de Tipo. De budget middenklasser zal wederom door de Turkse Tofas gebouwd gaan worden. Dit bedrijf neemt ook de productie van een nieuwe Doblò voor zijn rekening. De Tipo (Aegea in Turkije) mag dan in Nederland geen succes zijn, elders is er wel klandizie voor dus het is van belang voor Fiat om dit model up-to-date te houden. Met de facelift moet de ‘Italiaan uit Turkije’ er tot 2024 tegenaan kunnen. Sinds de introductie in 2015 zijn er meer dan 530.000 exemplaren van de Tipo geproduceerd. Als over 5 jaar het doek definitief valt, moet de teller op 1,3 miljoen eenheden staan. De in Bursa te bouwen middenklasser zal vanaf 2020 voldoen aan de nieuwste, strenge veiligheidseisen en uitgerust worden met Euro 6d motoren. De buitenzijde zal enkele cosmetische correcties ondergaan, terwijl het dashboard kan rekenen op een UConnect scherm van 10, 25 inch en een nieuw ontworpen middenconsole/tunnel. Een milde hybride versie (op basis van een Firefly motorvariant zit eveneens in de pijplijn). Fiat toont de vernieuwde Tipo mogelijk in maart op de autosalon van Genève. Daar zal echter de meeste aandacht uit gaan naar de elektrische 500. +++

+++ Amerikanen zijn patriotten. In Nederland is dat een vies (of op zijn minst besmet) woord, maar in de Verenigde Staten heeft men vaderlandsliefde hoog in het vaandel staan. Dat maakt de consument aldaar gevoelig voor producten die lokaal gebouwd zijn, met name in meer rurale gebieden. MERCEDES-BENZ dacht de Sprinter aan te kunnen prijzen middels een ‘Gebouwd in de USA’ campagne, maar die is in het gezicht van de Duitse autofabrikant ontploft. De organisatie TINA (Truth IN Advertising) onderzoekt potentieel misleidende reclameboodschappen in de VS en stelt dat er niks klopt van de claim van Mercedes-Benz. De Sprinter loopt weliswaar in South Carolina van de band, maar 90 % van de exemplaren die in de VS verkocht worden zijn geproduceerd in Duitsland. Bovendien gaat het bij de ‘Amerikaanse’ fabricage slechts om assemblage met onderdelen die uit Europa komen. Formeel mag een fabrikant dan niet claimen dat een product in de VS gebouwd wordt. Mercedes-Benz zag zich daarom genoodzaakt om de bewuste reclamespot te schrappen en wachten nu met schrik in de benen af of de overheid het bedrijf een boete oplegt. Sinds de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen zijn Amerikanen namelijk nogal gevoelig geworden voor Duitse onwaarheden, hele of halve. Mercedes-Benz heeft 16 miljoen dollar uitgegeven aan het aanprijzen van de Sprinter. Dat lijkt nu weggegooid geld te zijn geweest. Mercedes-Benz gaat zichzelf in de VS nu promoten door te wijzen op de werkgelegenheid die zij in het land creëert en op de investeringen die het bedrijf op Amerikaanse bodem doet. +++

+++ Het invoeren van MILIEUZONES kost miljoenen en levert maar weinig milieuwinst op. Nog geen 5 % van alle auto’s is een diesel van vóór 2005. Oliegestookte personenwagens van vóór het jaar 2000 zijn er nog minder: die categorie beslaat slechts 2 % van het Nederlandse wagenpark. Dat gemeenten desondanks milieuzones invoeren, komt doordat het veel moeilijker is om de zeescheepvaart en de luchtvaart aan te pakken. Automobilisten zijn dus een makkelijke prooi. Brancheorganisatie Bovag vindt milieuzones al langer een slecht idee omdat het effect veel kleiner is dan menigeen denkt en omdat mensen met een kleine portemonnee het hardst geraakt worden. De invoering van milieuzones is vooral symboolpolitiek waarmee de indruk wordt gewekt dat gemeenten maatregelen nemen tegen slechte luchtkwaliteit, terwijl zij zich beter zouden kunnen focussen op andere oplossingen. Een woordvoerder van de Bovag formuleert het als volgt: “De maatregelen die wij tot nu toe zien, zijn duur, rigoureus en zetten weinig zoden aan de dijk”. +++

+++ NISSAN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat vanaf modeljaar 2020 de 370Z Roadster uit de Amerikaanse prijslijst verdwijnt. De Coupé zal nog wel geleverd blijven worden, maar dat is slechts uitstel van executie. Verrassend is de onvermijdelijke productiestop van de 370Z aangezien het model al 10 jaar op de markt is. Dat is voor een automodel ongekend lang, zeker voor een sportwagen die vaker ‘met het hart’ wordt gekocht en waarbij de ‘nieuwswaarde’ dus belangrijker is dan bij een volumemodel dat concurreert op bijvoorbeeld prijs. De aanstaande pensionering van de 370Z zal slechts een enkeling verdrietig maken. In de afgelopen 28 maanden werd slechts één exemplaar verkocht en dat was in 2018. Dat is niet alleen te wijten aan de hoge leeftijd van de sportwagen, ook aan het Nederlandse belastingregime. Waar de 370Z als Coupé in Duitsland 34.730 euro kost, moet er in Nederland 109.650 euro voor worden afgerekend. Oorzaak is de hoge CO2 uitstoot van de 370Z, wat zorgt voor een BPM bedrag van bijna 2 keer de nieuwprijs. Nissan zegt haar sportwagenaanbod niet te verwaarlozen, maar het introduceren van een nieuw model vergt “geduld”. Dat is geen schande, want ook de BMW Z4 kende een productiepauze. +++

+++ OPEL zal waarschijnlijk al over 2,5 jaar een nieuwe generatie Astra introduceren. Dat is vlot, want het huidige model moet eerst nog een facelift ondergaan. Dat gebeurt in september, als in Frankfurt de IAA autoshow wordt gehouden. De update is echter vooral cosmetisch van aard. Het is te duur om het ontwerp aan te passen aan de lichtere en zuinigere motoren van het nieuwe moederbedrijf PSA. Dat pleit voor een compleet nieuwe opvolger, waarvan de introductie een jaar wordt vervroegd, van 2022 naar 2021. Dat krijgt de Astra dezelfde basis als de derde generatie Peugeot 308, die al in oktober 2020 op de autosalon van Parijs zal worden gepresenteerd. Opel gaat de nieuwe editie niet meer deels in Polen bouwen, maar in plaats daarvan in het Duitse Rüsselsheim. De Vauxhall fabriek in Ellesmere Port blijft ook een deel van de productie verzorgen, maar dan enkel rechtsgestuurde versies. Ook de soortgelijke uitvoering van de nieuwe 308 zal daar gebouwd gaan worden. +++

+++ POLESTAR opent een R&D centrum in het Verenigd Koninkrijk. Dit nieuwe onderzoek en ontwikkelingscentrum krijgt als vestigingsplaats het Engelse Coventry. In eerste instantie komen er zo’n 60 mensen te werken, maar Polestar zegt het personeelsbestand later dit jaar verder uit te willen breiden. Het R&D centrum moet een bijdrage gaan leveren aan de ontwikkeling van toekomstige modellen. Tot nu toe heeft Polestar alleen de ‘1’ en de ‘2’ gepresenteerd. De ‘3’ is al half klaar en debuteert in 2021. Het betreft een coupéachtige, volledig elektrische cross-over op basis van de volgende generatie Volvo XC90. Alle navolgende toekomstige modellen, waarvan nog geen details bekend zijn behalve dan dat zij een volledig elektrische aandrijflijn krijgen, zullen deels in Coventry ontwikkeld gaan worden. +++

+++ Laten we eerlijk zijn: de puristische sportwagens 718 en 911 komen van een andere planeet dan zwaarlijvige modellen als met name de Cayenne en de Panamera. Maar PORSCHE werkt aan een ‘overbruggingsmodel’. Dat wordt een hardcore, lichtgewicht koolstofvezel versie van de nieuwe Cayenne Coupé. Die krijgt als typeaanduiding ‘GT5’. Die naam is voor Porsche historisch volkomen verantwoord, want eerder gebruikte de autofabrikant de badges GT1 (al prijkt die niet meer op een 911 sinds 1999), GT2 (de heftigste 911 die in zijn huidige vorm 700 pk peutert uit een turboversie van de 6 cilinder boxermotor), de GT3 (190 pk minder sterk, maar atmosferisch) en GT4 (een uitvoering van de 718 Cayman). Kort door de bocht zou je al deze uitvoeringen als gestripte racemonsters kunnen omschrijven. De Cayenne Coupé GT5 krijgt niet de 670 pk sterke aandrijflijn van de Panamera Turbo S E-Hybrid want die is te zwaar, maar de 4,0 liter V8 motor van de Lamborghini Urus. Die is 650 pk sterk. De lichtere en lagere Cayenne Coupé GT5 kan zich daarmee de nieuwe snelheidskoning in SUV land noemen. Reken op een topsnelheid van minimaal 308 km/u en slechts 3,4 seconden voor de sprint naar 100 km/u. +++

+++ RENAULT heeft een formeel fusievoorstel gedaan aan zijn Japanse alliantiepartner Nissan. Daarmee zou de samenwerking tussen de 2 fabrikanten, die onder andere AvtoVaz, Dacia, Infiniti en Mitsubishi onder hun hoede hebben, versterkt worden en de tweede autobouwer ter wereld worden gecreëerd. Renault zou hebben voorgesteld om de bedrijven samen te voegen onder een houdstermaatschappij. Het hoofdkantoor van de gefuseerde onderneming zou in een ander land dan Frankrijk of Parijs komen, en elke onderneming levert eenzelfde aantal bestuurders. Eind april meldde Autointernationaal.nl al dat Nissan niet was ingegaan op een uitgestoken hand van Renault om weer te praten over een fusie. De Japanners zouden momenteel niets zien in welk fusieplan dan ook. Jean-Dominique Senard, de nieuwe topman van Renault, deed in april een nieuwe poging om het Franse autoconcern samen te laten smelten met de Japanse alliantiepartner. Eerder leidde een soortgelijke poging onder leiding van de toenmalige topman Carlos Ghosn ook al tot niets. Hij vond dat Renault de lakens moest kunnen uitdelen in het fusiebedrijf. Senard had een gelijke verdeling van de aandelen in het fusiebedrijf voorgesteld. Het hoofdkantoor zou in Singapore worden gevestigd. De relatie tussen Renault en Nissan is zeer moeizaam sinds de aanhouding van Ghosn in Tokio in november, wegens verdenkingen van gesjoemel met de boekhouding en het wegsluizen van geld bij Nissan. Ondanks alle rompslomp wordt er achter de schermen gewoon samengewerkt tussen Renault en Nissan. De jongste ‘liefdesbaby’ van dit huwelijk is de zogeheten Alliance Venture. Dit kapitaalfonds zal in de komende jaren $1 miljard in Chinese startende onderneming investeren In het vizier zijn bedrijven die zich bezighouden met nieuwe technologieën en businessmodellen. Alliance Venture kondigt concreet een 3-jarige samenwerking met Plug and Play China aan. Die is er op gericht om nieuwe innovaties voor ’s werelds op één na grootste economie te ontwikkelen. Plug and Play is in China al een grote speler op het gebied van hightech. Met het geld van de alliantie worden kleine startende ondernemingen uit het klantenbestand van het Chinese bedrijf geholpen bij het ontwikkelen van nieuwe projecten en het testen van hun nieuwe producten. Renault, Nissan en Mitsubishi krijgen hierdoor naar eigen zeggen extra zakelijke kansen op ’s werelds grootste automarkt en toegang tot innovatieve technologieën. +++

+++ De TOYOTA Land Cruiser heeft een probleem in Nederland. Van Defensie mag de terreinwagen namelijk niet meer de weg op. Er zouden serieuze veiligheidsrisico’s voor de inzittenden zijn. Het gaat om 18 gepantserde exemplaren van de Koninklijke Marechaussee, die vorig jaar in ontvangst werden genomen. De betreffende Land Cruiser vertoonde toen al diverse kinderziektes, maar die konden snel worden opgelost. Ditmaal zijn de problemen serieuzer, met als gevolg dat er niet meer met de terreinwagen gereden mag worden totdat alles verholpen is. Wat het veiligheidsrisico precies is, wil Defensie niet zeggen. Duidelijk is dat er mogelijk gevaar is voor de inzittenden. In overleg met Toyota hoopt men het veiligheidsprobleem zo snel mogelijk op te kunnen lossen. Tot die tijd zal de Koninklijke Marechaussee gebruik maken van andere voertuigen. Er staan nog 6 exemplaren van de Land Cruiser in bestelling. Of deze auto’s ook meteen gecheckt worden op mankementen is niet bekend. +++

+++ VOLKSWAGEN werkt niet alleen aan een R sportversie van de T-Roc, ook de Tiguan kan rekenen op een soortgelijke uitvoering. Deze SUV is inmiddels 3 jaar oud. Het ligt daarom voor de hand dat de introductie van de R versie gecombineerd gaat worden met een facelift voor de SUV. Minstens zo aannemelijk is dat hij meer vermogen krijgt dan de soortgelijke uitvoering van de T-Roc, want anders zou de grotere Tiguan qua prestaties het onderspit delven. Waarschijnlijk deelt hij de milde hybride aandrijflijn met de nieuwe Golf R, die voor 2020 gepland is en een gecombineerd vermogen van 330 à 340 pk heeft. De extrasportieve Tiguan zal herkend kunnen worden aan een viervoudige uitlaat, zeer grote wielen en aan massievere bumpers. De R versie wordt waarschijnlijk onthuld op de IAA autoshow van Frankfurt, die in september plaatsvindt. +++

+++ De nieuwe VOLVO S60 is in Nederland gearriveerd. Hij zal alleen als R-Design verkocht gaan worden. Dat komt volgens de importeur omdat de autoconsument in het sedansegment vooral op zoek is naar een sportieve variant. Volvo ziet dat bij Audi, BMW en Mercedes-Benz de S-lines, M pakketten en AMG Line uitvoeringen erg populair zijn en heeft daar zijn conclusies uitgetrokken. Concreet betekent dit dat er voor gekozen is om de S60 in Nederland alleen als R-Design te leveren. Op die manier kan voorkomen worden dat de D segment direct vanaf de verkoopstart opgezadeld wordt met een slaapverwekkend imago à la de Toyota Camry. +++

+++ Volgend jaar wordt voor het eerst sinds 1985 weer een Formule 1-wedstrijd verreden op het circuit van ZANDVOORT . De deal is rond, zo melden meerdere bronnen, al is het nog niet officieel. De papieren zullen volgende week worden ondertekend. Dit betekent dat de race er definitief komt. Het gaat om een contract voor 5 jaar. De afgelopen maanden gonsde het al van de geruchten over de terugkeer van de Formule 1 in Nederland. Nu de Grand Prix kogel door de kerk is, kunnen fans hun hart eindelijk ophalen. Het nieuws leidt evenwel tot paniek bij de NS. Want wanneer de Formule 1 volgend jaar neerstrijkt in Zandvoort staat de infrastructuur een zeer interessant spektakel te verwachten. Hoe de gemeente en organisatie de naderende monsterfiles gaan aanpakken, is waarschijnlijk nog interessanter dan het kijken van de Nederlandse Grand Prix zelf. Veel mensen zullen de auto laten staan en kiezen voor het openbaar vervoer om naar de kustplaats af te reizen. Zandvoort heeft weliswaar een eigen, NS station, maar dat is niet erg groot. De NS is dan ook van mening dat reizen per trein een uitdaging gaat worden. De organisatie dekt zich vast in door te stellen dat de bovenleiding ongeschikt is voor al die verwachte drukte. Normaal gesproken reizen er dagelijks ongeveer 5.000 mensen naar Zandvoort. Tijdens het F1-weekend zal dat het 10-voudige zijn. Om dit in goede banen te leiden, moeten er af en aan treinen rijden. Waar er op een doordeweekse dag 4 treinen per uur reizen over het traject, moeten er tijdens het F1-weekend 12 treinen per uur gaan rijden met verlengde treinstellen. Met deze capaciteit verandert het kleine station in Zandvoort in een soort Eindhoven of Amsterdam Zuid. Met de huidige omstandigheden is dit onmogelijk. De bovenleiding moét vernieuwd worden om het vele verkeer aan te kunnen. Het verzoek ligt inmiddels bij ProRail om dit te gaan regelen. Met de huidige infrastructuur op het spoor zijn 6 treinen per uur het maximale haalbare. Aankomend weekend zijn de Jumbo Racedagen en dan maakt de NS ook gebruik van deze maximale capaciteit. Volgend jaar met de F1 moeten er dus het dubbele aantal gaan rijden. +++

Reageren is niet mogelijk.