Nieuwstelex

0

+++ ALPINE mag haar A110 niet aan de Franse gendarmes leveren. De rijkswacht van het departement Aude was van plan om de sportauto toe te voegen aan haar snelle interventieteam. Daartoe werden diverse tests uitgevoerd. Helaas voor de gendarmes hadden die een negatieve uitslag. De Alpine was zeker snel genoeg, maar blijkt teveel te verbruiken. Vermoedelijk met het interventieteam het nu doen met een Renault Mégane Blue dCi 115. Happy hunting … +++

+++ AUDI belooft in een video op sociale media dat de volgende generatie A4 een stuk sportiever voor de dag zal komen met brutale knipogen naar de oer Quattro van het merk. Een designrichting die wij ook al bij de nieuwe A1 konden vaststellen. Is de huidige generatie A4 nog een duidelijke evolutie op zijn voorganger, zijn opvolger zal een stylingrevolutie ondergaan. Dat is althans waar de exterieurdesigner van de nieuwe A4, Francesco d’Amore, op mikt. De nieuwe A4 moet duidelijk herinneringen doen oproepen aan de oer Quattro uit 1980. De designer zegt dat de koplampen met veel “bijzondere elementen” zijn getekend en verder kunnen we grote luchtinlaten verwachten. Het duurt echter nog even voordat de nieuwe generatie bij de dealer zijn opwachting maakt. De huidige generatie is nog maar 4 jaar oud, waardoor de volgende editie volgens Bartjes nog 2 à 3 jaar op zich laat wachten. Eerst ondergaat de huidige A4 een ingrijpende facelift, waarbij onder de kap motoren met milde hybride techniek hun opwachting maken. Daarnaast kunnen wij een plug-in benzineversie verwachten. Vorig jaar onderging de A4 ook al een facelift, maar die is eigenlijk niemand opgevallen. Wellicht dat de tweede update de verkopen goed zal doen, want de belangstelling voor de huidige generatie valt erg tegen. In ons land is de populariteit van de A4 bijna gehalveerd ten opzichte van 10 jaar terug. En in vergelijking met de eerste editie van 25 jaar geleden gaan er nu tweederde minder exemplaren over de toonbank.

+++ Uit een onderzoek van Capgemini blijkt dat de consument steeds positiever denkt over de zelfrijdende auto. Meer dan de helft (54 %) van de ondervraagden vertrouwt op de AUTONOME personenwagen om vrienden en familieleden af te zetten of op te halen. Althans, dat is het beeld dat Capgemini destilleert uit de antwoorden van 5.538 respondenten uit 6 landen in Europa, Noord-Amerika en Azië. Van hen rijdt een kwart over 12 maanden liever in een zelfrijdende auto dan in een traditioneel exemplaar en meer dan de helft (52 %) verwacht dat een auto zonder bestuurder in 2024 de voorkeur zal hebben. De houding ten opzichte van de zelfrijdende personenwagen wordt dus positiever. Meer dan de helft van de respondenten (56 %) zegt zelfs bereid te zijn om tot 20 procent meer te betalen voor een autonoom voertuig dan een standaard model. Ook blijkt uit het onderzoek dat consumenten verwachten dat zelfrijdende auto’s een grotere rol zullen gaan spelen in hun dagelijks leven, en dat ze naast het rijden zelf ook huishoudelijke taken kunnen uitvoeren, zoals het ophalen van boodschappen. En meer dan de helft van de respondenten (54 %) vertrouwt zoals gezegd een zelfrijdende auto om vrienden en familieleden af te zetten of op te halen. Achter dit alles schuilt echter wel een grote ‘maar’: de ondervraagde personen geven aan dat de aankoop of adoptie van een autonome auto afhankelijk is van de veiligheid van het voertuig (73 %) en de veiligheid van het systeem (72 %). In een eerder onderzoek constateerde ook KPMG al een verhoogd draagvlak voor zelfrijdende personenwagens. +++

+++ Jij zal het waarschijnlijk gemerkt hebben: de prijs van BENZINE loopt op. Gemiddeld bedraagt die nu €1,72; een dubbeltje onder de piek van €1,83 uit 2012. Maar de piek is bereikt, zo denkt het Economisch Bureau van de ABN Amro bank. Reden is dat de markttarieven voor ruwe olie (Brent in Europa) nog 50 % onder de piek zitten. Destijds was dat $115 per vat van 159 liter, momenteel is dat rond $70. In 2008 kostte een vat overigens $145. De grote boosdoener is de Amerikaanse dollar, waarin olie wereldwijd wordt afgerekend, terwijl wij aan de pomp in euro’s betalen. De dollar is sinds 2012 met 14 % gestegen, oftewel met 20 dollarcent. Dat komt doordat de Amerikaanse economie op volle kracht draaide tot het uitbreken van de handelsoorlog. Dit conflict zorgt er nu indirect voor dat de piek bereikt is, zo denkt ABN Amro. Tegenover een haperende Amerikaanse economie staat een verwacht herstel eind dit jaar in de eurozone. Wat ook meespeelt, is dat Saoedi-Arabië de oliekraan verder opendraait om marktaandeel terug te winnen. Tegelijkertijd is de Amerikaanse schaliesector als concurrent veel efficiënter gaan werken en trappen producenten er vol op het pedaal: met meer aanbod dat nu al beloofd wordt, kunnen prijzen niet verder stijgen, zo concluderen de economen van ABN Amro. +++

+++ De binnenkort (op 31 mei) te introduceren hybride sportwagen van FERRARI krijgt een aandrijflijn die goed is voor 1.000 pk. Tijdens een bespreking van de kwartaalcijfers liet CEO Louis Camilleri al weten dat de nieuweling qua prestaties boven de reeds belachelijk snelle 812 Superfast gepositioneerd gaat worden. Met 1.000 pk overtreft de nieuwe hybride Ferrari eveneens de LaFerrari, die 963 pk sterk was. Zijn gecombineerde vermogen was afkomstig van een 6,3 liter V12 met een mild hybride techniek. De nieuweling heeft een V8 als basisunit. Het aantal elektromotoren is nog niet bekend. In Nederland gaat de prijs minimaal 780.000 euro bedragen, zo verwacht Autointernationaal.nl . +++

+++ FORD schrapt 550 extra banen in het Verenigd Koninkrijk. De maatregel is onderdeel van bezuinigingen bij diverse Europese fabrieken van het autoconcern. Ford wil met de ingreep haar winstgevendheid in Europa herstellen. In januari werd door het Amerikaanse autoconcern een herstructureringsplan voor de verlieslatende Europese divisie opgesteld. Dat omvat onder meer het schrappen van 5.000 banen in de 2 Duitse fabrieken. In Frankrijk zal een productiefaciliteit voor automatische transmissies worden gesloten. Ook de Britten ontspringen de dans niet. In hun land verdwijnen bij de fabriek in Bridgend 350 tot 400 banen. De 550 extra banen die nu sneuvelen, zijn kaderfuncties en dus niet gerelateerd aan productieactiviteiten. In totaal werken er bij Ford in Europa 54.000 mensen. De autofabrikant benadrukt nogmaals dat een Brexit zonder handelsdeal een ramp zou betekenen voor het bedrijf en voor de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk. +++

+++ JEEP heeft een nieuwe merkchef: Christian Meunier. De 51-jarige Fransman is afkomstig van Infiniti. Meunier krijgt daarmee de verantwoordelijkheid over het succesvolste merk van Fiat Chrysler Automobiles. De vorige baas van Jeep, Mike Manley, werd als topman van het complete concern aangesteld toen Sergio Marchionne in juli vorig jaar plotseling overleed. Meunier werkte sinds 2004 voor Nissan en Infiniti. Voor die tijd stond hij op de loonlijst van onder meer Land Rover en Ford. Infiniti maakte afgelopen maart bekend zich terug te trekken van de West-Europese markt. +++

+++ LAMBORGHINI is druk bezig met de ontwikkeling van een Performante versie van de Urus. De eerste SUV uit Sant’Agata Bolognese is in zijn huidige vorm goed voor 650 pk en 850 Nm. Dit vermogen en koppel is afkomstig van een dubbel geblazen 4,0 liter grote V8. De Urus mag zich daarmee de snelste SUV van de wereld noemen, maar hoe lang nog? De Bentley Bentayga Speed is nauwelijks langzamer en Porsche heeft een GT5 versie van de Cayenne Coupé in ontwikkeling. Dus Lamborghini kan niet achterover leunen. De extra gepeperde versie zou nog wat stieren kunnen loslaten met stekkerhybride techniek. Daarmee is dan gelijk emissieloos vervoer in stadscentra mogelijk. Aangezien SUV modellen populair zijn als boodschappenauto, is dat geen onbelangrijk aspect. +++

+++ MCLAREN viert deze maand in het Engelse Woking het bereiken van een productie mijlpaal: er zijn inmiddels meer dan 20.000 sportwagens gebouwd. McLaren begon in juli 2011 na een jarenlange ervaring in de racecompetitie met de productie voor straatlegale sportauto’s. Nu staat de teller dus op 20.000 stuks. Het mijlpaal exemplaar is een rechts gestuurde 600LT Spider in de kleur Chicane Grey; een model dat vorige zomer werd geïntroduceerd als nieuwe Long Tail variant. Het personeelsbestand van McLaren telt nu afgerond 2.300 mensen. Zij zorgen dat er tegenwoordig jaarlijks circa 5.000 sportwagens worden geproduceerd; 20 auto’s per dag die allemaal met de hand worden gebouwd. +++

+++ MITSUBISHI verwacht na goed 2018 een moeizaam 2019. Komend jaar verwacht het Japanse automerk 1,31 miljoen voertuigen te verkopen. In het boekjaar 2018/2019, dat op 31 maart werd afgesloten, wist Mitsubishi haar omzet met 15 % op te voeren tot €20,4 miljard. De nettowinst nam toe tot €1,07 miljard; een stijging van 25,3 %. De operationele marge kwam uit op 4,4 % tegen 4,5 % een jaar eerder. Er werden in 2018 in totaal 1,24 miljoen voertuigen verkocht, oftewel 13 % meer dan in 2017. In het huidige boekjaar 2019/2020 verwacht Mitsubishi 1,31 miljoen voertuigen te verkopen. Ondanks deze groei verwacht het bedrijf niet dat de winst zal toenemen. Reden is de mondiale economische onzekerheid. Ook de alliantiepartners Renault en Nissan verwachten een moeizaam 2019. +++

+++ POLESTAR gaat als een soort David de strijd aan met Tesla, dat zich inmiddels op het gebied van snelle elektrische auto’s een Goliath mag noemen. Als wapen zal door de verzelfstandigde divisie van Volvo Cars de ‘2’ worden ingezet. Die is bedoeld als concurrent voor de Tesla Model 3. De Polestar 2 is 402 pk sterk en moet tussen de €40.000 en €60.000 gaan kosten, zo heeft CEO Thomas Ingenlath laten weten in een interview. Polestar mikt met haar ‘2’ met name op Noorwegen, binnen Europa de grootste afnemer van elektrische auto’s, en op China. In dit land moeten als het aan Ingenlath ligt 40 % procent van de productie oplage van de middenklasser verkocht gaan worden. De CEO is optimistisch gestemd over het toekomstperspectief voor elektrische auto’s in China omdat de overheid aldaar zeer gemotiveerd is om de consument uit personenwagens met een verbrandingsmotor te jagen. Bovendien is dit Aziatische land één grote markt met overal dezelfde regels. “In Europa begint Polestar in 6 landen met elk hun eigen wetgeving. Dat maakt het moeilijker om te managen”. De CEO, die tegelijk ook hoofdontwerper bij Volvo Cars is gebleven, bevestigt eerdere berichten dat er voor Polestar naar nieuwe investeerders wordt gezocht. “Het is niet de bedoeling van onze eigenaar Geely om het merk exclusief voor zichzelf te houden”. +++

+++ RENAULT gaat een autodeel dienst en laadstations voor elektrische auto’s ontwikkelen bij grote winkelcentra, te beginnen in Frankrijk. Later volgen andere Europese landen. Renault heeft hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Klépierre, de grootste exploitant van winkelcentra in Europa. Dit bedrijf is in ons land eigenaar van Hoog Catharijne in Utrecht, Villa Arena in Amsterdam, het Alexandrium plus de Markthal in Rotterdam en een groot deel van het hoofdwinkelgebied in Almere Stad. Komende maand zal Renault een “innovatieve, 100 % digitale” deelauto service lanceren. De primeur is voor een grote winkelcentrum bij Parijs en voor soortgelijke centra in Bordeaux plus Toulouse. De klant heeft daarbij de keus tussen elektrische auto’s of benzinemodellen. Voor het gebruik van de dienst heeft Renault een applicatie ontwikkeld. De autofabrikant gaat samen met Klépierre bij de winkelcentra laadstations bouwen. Die krijgen de naam Charging Houses. De bedoeling is dat die overdag gebruikt kunnen worden door het winkelend publiek en ’s avonds/’s nachts door omwonenden. Middels “intelligent beheer” kan men van te voren een laadplek reserveren. De Charging Houses worden eerst bij 13 Franse winkelcentra geïnstalleerd, maar vanaf volgend jaar ook elders in Europa. Klépierre heeft daarbij als uitgangspunt om tegen 2022 in al haar winkelcentra laadpunten voor elektrische auto’s beschikbaar te hebben. +++

+++ TOYOTA heeft begin dit jaar de gewone Prius een facelift gegeven. Nu wordt de Plug-in versie onderhanden genomen. De Prius met stekkeraansluiting krijgt onder andere een 5de zitplaats. De achterbank biedt tot nu toe plek aan 2 passagiers, die van elkaar werden gescheiden door een brede uitklapbare armsteun. Die voorziening maakt nu plaats voor een derde zitplek. De Prius Plug-in krijgt in Japan de beschikking over een zogeheten Vehicle-2-Home systeem, oftewel hard & soft ware waarmee de Toyota aan het energienetwerk van de woning is te koppelen. Dat kan handig zijn tijdens een stroomuitval. De Japanse versie van de Prius Plug-in krijgt ook een assistent die waarschuwt voor passerend verkeer bij het achteruit rijden (Rear Cross Traffic Braking). De Toyota informeert ook tijdens het parkeren met geluidssignalen als men een object nadert, of dat zich nu voor, naast of achter je bevindt (Rear Cross Traffic Braking) en zal zelfstandig remmen als het object te dicht genaderd wordt. Verder verhuizen de knoppen voor de stoelverwarming van onderin de middenconsole naar een plek bij de bekerhouders in de middentunnel. Het is nog niet bekend of de Europese editie van de Prius Plug-in deze aanpassingen ook zal ondergaan. Aan de techniek is niet gesleuteld. Dit betekent dat de Prius Plug-in dankzij een accupakket met een capaciteit van 8,8 kWh in staat is om circa 50 kilometer elektrisch af te leggen. De Toyota is optioneel verkrijgbaar met het Solar Roof; een dak dat met zonnecellen is bedekt. De Prius Plug-in heeft in Nederland een instapprijs van €38.995. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat de bouw van haar accufabriek financieren met de beursgang van haar truckdivisie. De kosten van het project bedragen circa €1 miljard. Ter financiering overweegt Volkswagen enkele bedrijfsonderdelen te verkopen. Daarnaast worden Scania en MAN naar de beurs gebracht. Volkswagen is de eerste Duitse autofabrikant die een fabriek voor batterijcellen gaat bouwen. Daarvoor is €1 miljard uitgetrokken. De fabriek, die over 3 à 4 jaar operationeel moet zijn, komt in Salzgitter te staan. Het concern wil voor de productie van batterijcellen samenwerken met het Zuid Koreaanse SK. Diverse partijen zijn bezig om in Europa fabrieken te bouwen voor de vervaardiging van accucellen. Hiermee kan de afhankelijkheid van Zuid Korea en China, die momenteel het grootste gedeelte van de markt in handen hebben, worden verminderd. Om de investering te bekostigen gaat Volkswagen dus wellicht een aantal bedrijfsonderdelen verkopen. Daarbij wordt gedacht aan MAN Energy Solutions, dat turbines voor elektriciteitsbedrijven en scheepsaandrijvingen maakt. Daarnaast meldt Volkswagen dat truckdivisie Traton, waar naast Scania en MAN Trucks ook het Braziliaanse Caminhões e Ônibus en vlootbeheerder RIO onder vallen, binnen enkele maanden naar de beurs gaat. Voorwaarde is wel dat de marktcondities dan goed zijn. Volkswagen wil een kwart van Traton naar de beurs brengen en op die manier circa €6 miljard ophalen. De €5 miljard die overblijft na de bouw van de accufabriek, wil het Duitse concern gebruiken voor investeringen in de truckmerken, die kampen met stevige concurrentie van Daimler en Volvo. Volkswagen haalt nu haar accu’s voor elektrische voertuigen bij externe leveranciers uit Azië vandaan, maar dat moeten deels exemplaren van eigen makelij worden. Op die manier denkt het Duitse concern flink kosten te kunnen besparen, en dat zou zich vervolgens moeten vertalen in scherpere consumentenprijzen waarmee marktleiderschap in het segment voor elektrische auto’s kan worden afgedwongen. +++

+++ Nederland neemt, bij de orders die inmiddels zijn binnengekomen voor de VOLKSWAGEN  ID.3 , 20 % voor zijn rekening. Inmiddels zijner meer dan 10.000 bestellingen voor de First Edition. Hiervan zijn wereldwijd 30.000 stuks beschikbaar. Een derde van de oplage is dus al verkocht. Van de 29 landen waar de ID.3 verkocht gaat worden, is Nederland één van de koplopers. Wij hebben er al afgerond 2.000 stuks besteld. En daar komen elke dag nog exemplaren bij. De productie van de ID.3 start eind dit jaar in de Volkswagen fabriek in Zwickau. De levering vindt vanaf de zomer van 2020 plaats. De First Edition kost €40.000. Volkswagen wil jaarlijks 100 à 110 duizend exemplaren van de ID.3 gaan bouwen. +++

+++ VOLVO gaat reorganiseren en dat kost honderden banen. Net als Mitsubishi, Nissan en Renault verwacht ook de Zweedse autofabrikant een moeizaam jaar. Het bedrijf laat weten “constant de kosten tegen het licht te houden”, maar doet geen concrete uitspraken over hoeveel banen er verdwijnen. Zweedse media melden dat er honderden banen op de tocht staan. Eigenaar Geely zou vanwege de moeilijke economische omstandigheden wereldwijd de geplande beursgang willen uitstellen. Er werken 43.000 mensen bij Volvo Cars. Eerder dit jaar meldde het bedrijf een lagere kwartaalwinst. De personenautofabrikant verwacht een moeizaam jaar, mede als gevolg van de onzekere economische omstandigheden, de dreigende importtarieven en omdat de margerijke XC90 aan het eind van zijn levenscyclus is beland. Dit leidt tot prijsdruk op de grote SUV. Vorig jaar steeg de wereldwijde verkoop naar recordniveau en ook in het eerste kwartaal van dit jaar was het afzetresultaat positief, maar Volvo houdt onder de streep minder geld over aan de extra transacties. In het eerste kwartaal steeg de omzet met meer dan 10 % naar bijna €6,0 miljard, maar daalde de winst met 19,3 % naar €274 miljoen. Volvo denkt niet dat de mondiale automarkt dit jaar nog zal ontspannen, waardoor de margedaling in de rest van 2019 zal doorzetten. Dat maakt een reorganisatie onvermijdelijk. Een woordvoerder van Volvo laat weten dat het bij de ontslagronde niet om banen van fabrieksarbeiders gaat. In plaats hiervan zal de bezem door het hoofdkantoor worden gehaald. Vooral personeel met ‘consultant’ op hun visitekaartje dient zich zorgen te maken. +++

Comments are closed.