Nieuwstelex

0

+++ Auto’s van Google gaan het komende jaar de luchtkwaliteit in AMSTERDAM meten. De voertuigen zijn uitgerust met speciale sensoren, die vervuiling registreren. Zo moet duidelijk worden hoe schoon of vuil de lucht in elke afzonderlijke straat is. Het project heet Air View. De auto’s meten de luchtkwaliteit terwijl ze door Amsterdam rijden om foto’s te maken voor Street View. Er zal daarbij gelet worden op de hoeveelheid stikstofmonoxide, stikstofdioxide, ultrafijne deeltjes en zwarte koolstof in de lucht. Wethouder Sharon Dijksma hoopt dat de metingen zorgen voor ”een nog completer overzicht” van de luchtkwaliteit in Amsterdam. De hoofdstad meet al wel vervuiling, maar dat gebeurt slechts op een paar vaste punten. Google deed al onderzoek naar vervuiling in Londen, Kopenhagen, Houston, Sydney en Mexico-Stad. +++

+++ ASTON MARTIN legt de laatste hand aan enkele hypersportwagens. De eerste is de Valkyrie, een allesvernietigende auto als het om records gaat. Althans, dat is de verwachting. Als het een onsje minder moet zijn, dan heeft Aston Martin de AM-RB 003 voor jou. Die geschikt over hybride techniek en een geblazen V6 als basisunit. Deze hypersportwagen is ook mede door Red Bull Advanced Technologies ontwikkeld, maar wordt dus onder de Valkyrie gepositioneerd. Het is ‘slechts’ een concurrent voor de McLaren P1. Aston Martin geeft aan slechts 500 exemplaren van de RB-003 te zullen bouwen. De eerste wordt in 2021 afgeleverd. Aston Martin heeft in de eerste 3 maanden van dit jaar 1.057 auto’s verkocht. De omzet kwam uit op 196 miljoen pond. Ondanks deze goede cijfers leed Aston Martin wel een beetje verlies (2,2 miljoen pond). Dat kwam door de investeringen in een nieuwe fabriek, waar onder andere de DBX gebouwd zal gaan worden, de eerste cross-over van het Britse merk. +++

+++ Het aantal AUTOBRANDEN neemt fors toe. Het Verbond van Verzekeraars maakt zich daarover flinke zorgen. Vooral elektrische auto’s leveren problemen op. Ze moeten op een totaal andere manier geblust en opgeruimd worden. In 2018 werden er 4.359 claims ingediend voor autobranden. In 2017 waren dat er nog 4.014; een stijging van ruim 9 %. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Die volgen een trend. De afgelopen 5 jaar is het aantal autobranden met liefst 45 % gestegen. Vooral in de provincies Utrecht, Groningen en Zeeland vliegen steeds meer auto’s door criminaliteit of vandalisme in de fik. Jaarlijks is de schade tussen de €40 en €50 miljoen, zo stelt het Verbond van Verzekeraars. Het verbond weet niet goed wat de oorzaak is van het groeiend aantal branden. “We hebben er lang over nagedacht maar kunnen het niet heel goed duiden”, zegt algemeen directeur Richard Weurding. Omdat de impact groot is, luidt het Verbond de noodklok. “Als er een auto afbrandt, is dat het gesprek van de dag in een gemeenschap. Dat heeft een grote impact, helemaal als het je eigen auto is”. Extra zorg is er om elektrische auto’s. Dat aantal stijgt de komende jaren explosief. Een elektrische auto blussen en opruimen vereist een totaal andere aanpak. Weurding licht toe: “In elektrische auto’s zitten veel meer accu’s en dus veel meer chemicaliën. Dat vraagt een heel andere deskundigheid en ook meer kosten om zo’n auto op een veilige manier te blussen en het materiaal af te voeren. Brandweerlieden hebben daar overigens al heel veel aandacht voor”. Volgens de algemeen directeur is er meer aandacht voor autobranden nodig. “Gemeenten en politie doen er alles aan om dit serieus aan te pakken. Maar het is tegelijkertijd ook heel moeilijk om dit aan te pakken omdat de branden vaak in de nachtelijke uren worden aangestoken. En het is toch belangrijk dat getuigen zich melden die iets hebben gezien”. Auto-eigenaren kunnen de kans op een autobrand verkleinen door goed te kijken waar ze de auto parkeren. “Kies niet voor een afgelegen plek, maar voor een goed verlichte plek die niet al te afgelegen ligt”. Je bent verzekerd tegen autobrand met een WA Plus (beperkt casco) of All Risk (casco) verzekering. Tweederde van het Nederlands wagenpark heeft zo’n verzekering. De rest (33 %) heeft een WA verzekering. Die vergoedt alleen schade die de bestuurder veroorzaakt aan anderen. Vermoedelijk is het totaal aantal auto’s dat is uitgebrand nog hoger, want niet alle autobezitters zijn dus voor brand verzekerd. +++

+++ De BMW M8 wordt de snelste ‘M’ ooit op de Nürburgring. Dat laat Markus Flasch, sinds vorig jaar de grote baas van de beroemde M divisie, weten. De BMW M8 wordt dus sneller dan zijn kleinere en lichtere broer M4. Als hij inderdaad de rapste M op de Norschleife wordt, dan kan je hem net zo goed de snelste productie BMW op de Nürburgring ooit noemen. “Deze auto wordt de ultieme performancemachine”, aldus Flasch. De M8 zal vermoedelijk niet veel lichter zijn dan de M5, maar hij heeft wel een 24 millimeter lager zwaartepunt. Ook staan de stoelen lager, wordt de neus veel stijver en zal de besturing aangescherpt worden. De M8 zal door BMW in september op de IAA van Frankfurt worden gepresenteerd. Zijn 4,4 liter motor krijgt minimaal 625 pk en xDrive vierwielaandrijving. Net als bij de M5 zal men het vermogen ook enkel naar de achterwielen kunnen sturen. +++

+++ Hoewel de fiscale wetgeving op het gebied van de autobelastingen voor de periode na 2020 nog niet rond is, gaan fiscalisten er van uit dat de BIJTELLING korting voor elektrische auto’s blijft bestaan. Eerder verschenen er berichten in de media dat het na de decennium wisseling afgelopen zou zijn met de belastingverlaging. De plannen voor de periode na 2020 zullen later dit jaar gepresenteerd worden. Zij zullen worden afgestemd op de ontwikkeling rondom het Klimaatakkoord. Daarin staat dat de regering streeft naar 100 % nulemissie bij de verkoop van nieuwe auto’s vanaf 2030. Voor de bijtelling van een dergelijke leasewagen wordt in het akkoord 8 % voorgesteld (over de catalogusprijs van maximaal €50.000) in 2021 en 2022. Daarna wordt dat 2 jaar lang 10 %. In 2025 gaat de bijtelling naar 16 % en daarna is er jaarlijks sprake van een stijging met 1 %, tot 20 % in 2030. In deze plannen is dus sprake van een langjarige belastingkorting. +++

+++ DE TOMASO maakt een comeback. Apollo Automobil werkt namelijk aan een terugkeer van het in de mottenballen liggende Argentijns / Italiaanse sportwagen merk. De comeback valt samen met de 60ste verjaardag van De Tomaso. Initiatiefnemers zijn het team achter Apollo Automobil, de fabrikant van de krankzinnige Intensa Emozione. De benodigde centen zijn afkomstig van een Chinese investeerder, Norman Choi. Het hing al sinds 2011 in de lucht dat het Argentijns / Italiaanse automerk nieuw leven ingeblazen zou worden. Op 4 juli, tijdens het Goodwood Festival of Speed, onthult De Tomaso de ‘Project P’: een auto die naar eigen zeggen ontwikkeld is met gerenommeerde technische partners van over heel de wereld. Eén van hen is AMG oprichter Hans Werner Aufrecht .Volgens de nieuwe baas, Ryan Berris, moet Alejandro de Tomaso, die het automerk in 1959 oprichtte, “erkend worden als één van de groten naast Enzo Ferrari en Ferruccio Lamborghini” en de Project P zal volgens hem “eindelijk zijn verhaal vertellen”. Choi, ook de CEO van Apollo Automobil, bluft vermoedelijk niet, want de Intensa Emozione is inmiddels uitverkocht na daadwerkelijk in productie te zijn genomen. Hij heeft de overblijfselen van De Tomaso 4 jaar geleden overgenomen voor de grabbelprijs van €1 miljoen. Kort daarna begon het bedrijf met het ontwikkelen van de Project P. +++

+++ Volgens is de markt van ELEKTRISCHE occasions groeiende. De verkoopaantallen zijn namelijk verdubbeld. Dat niet alleen, ook de wachttijd op een klant is korter geworden. De gemiddelde sta tijd voor een occasion is 71 dagen. Bij elektrische auto’s is dat aanzienlijk korter. Zo daalde de gemiddelde sta tijd van een Tesla van 62 naar 36 dagen. Daarmee hebben de occasionmodellen van dit merk het snelst een nieuwe koper gevonden. Met de totale markt voor tweedehands auto’s gaat het wat minder. Zo namen de voorraden met 12 % toe; de sterkste stijging in lange tijd. Het risico is dat als het economisch minder gaat, dit een negatief effect zal hebben op de verkoopwaarde van de occasions. Om deze nog te kunnen slijten, moet de prijs verlaagd worden. Opvallend is dat VWE Automotive stelt dat met name compacte (B en C segment) dieselauto’s interessant blijven voor de particulier. Het zijn modellen met een relatief laag gewicht en een gunstig verbruik. Ook bepaalde stekkerhybride auto’s kunnen rekenen op een toenemende populariteit bij particulieren. +++

+++ FIAT verkeert momenteel in zwaar weer met (vrijwel) overal in Europa dalende verkopen. Maar de volgend jaar te introduceren elektrische 500 zal een keerpunt worden voor Fiat, zo voorspelt John Elkann, bij Fiat Chrysler Automobiles de machtige man achter de schermen. In de Mirafiori fabriek wordt momenteel hard gewerkt aan de installatie van apparatuur om de nieuw elektrische 500 te kunnen produceren. Begin 2020 moet het eerste exemplaar van de band rollen, aldus de kleinzoon van Giovanni Agnelli. +++

+++ Bij het bespreken van de meest recente bedrijfsresultaten van HONDA kwam ook aan bod dat de Japanse autofabrikant haar gamma fors gaat inkrimpen. Autointernationaal.nl sprak in het betreffende nieuwsbericht de verwachting uit dat ook de NSX geslachtofferd zou worden. De supersportwagen is niet het succes geworden waar Honda op gehoopt had. De huidige editie stamt uit 2016. De productie kwam moeizaam op gang en inmiddels kan het model ronduit als een flop worden bestempeld, ondanks zijn moderne design en innovatieve, hybride specificaties. Om de laatste exemplaren te slijten, geeft Honda in de Verenigde Staten nu $20.000 korting op de NSX. De afprijzing is van toepassing op exemplaren van het huidige modeljaar. De tegeltjeswijsheid “poor people need low prices, rich people love low prices” lijkt overigens ook van toepassing te zijn op de Honda, want de verkopen zijn sinds de korting met 42 % gestegen. Al richt dit groeipercentage weinig uit als je bedenkt dat er in 2018 slechts 170 exemplaren van de NSX in de VS verkocht werden. In 2017 waren dat nog 581 en in 2016 ging de supersportwagen 269 keer over de toonbank. +++

+++ Donald Trump stelt IMPORTHEFFINGEN op Europese auto’s uit. De Amerikaanse president zal pas over 6 maanden een beslissing nemen. Trump wil het besluit uitstellen omdat hij de onderhandelingen met de Europese Unie en Japan niet onnodig wil belasten. Oorspronkelijk zou Trump uiterlijk 18 mei een beslissing nemen over een invoerheffing van 25 % op auto’s afkomstig uit Japan en de EU. Volgens hem zouden die personenwagens een bedreiging zijn voor de veiligheid van de VS. Als de importheffing alsnog doorgaat, dan zal dat grote gevolgen hebben voor de sector. De Europese auto-industrie houdt in dat geval rekeninng met tientallen miljarden euro’s schade. +++

+++ MOUNTUNE52 is de naam van de krachtenbundeling tussen Mountune en Fifteen52. Zij gaan samen snellere Volkswagens ontwikkelen. Mountune is bekend van gemodificeerde Ford modellen. Samen met het Amerikaanse velgenbedrijf Fifteen52 gaan zij nu tuner diensten aanbieden aan Volkswagen eigenaren. In eerste instantie kan je bij Mountune52 terecht voor een opgevoerde Golf GTI of Golf R. Andere modellen van het Volkswagen concern zullen snel volgen. Met de M52 Golf R Stage 1 Power Upgrade stijgt het vermogen van de Golf R naar 360 pk en het koppel naar 500 Nm. De acceleratietijd naar 100 km/u wordt daarmee tot 3,7 seconden verkort. En dat voor nog geen €1.000. Daarnaast kan de klant kiezen uit een scala van onderstelonderdelen, visueel decoratiemateriaal en uiteraard setjes velgen. Hoewel de wortels van Mountune bij Ford liggen, is Volkswagen geen vreemde van de tuner. 4 seizoenen lang bouwde dit bedrijf Audi motoren voor de Formule 2. In 2017 werkte de modificatiespecialist ook samen met de Noord Amerikaanse divisie van Volkswagen voor een speciale Golf GTI die op de SEMA tunershow werd gepresenteerd. +++

+++ Het aandeel van NISSAN is op de Japanse beurs in de uitverkoop gegaan na publicatie van een teleurstellend jaarrapport. Met een verlies van 6,5 % was er sprake van de grootste koersdaling sinds 2016. Het aandeel zakte tot het laagste niveau sinds december 2012. Nissan gaf deze week de zwakste winstverwachting af in meer dan 10 jaar en gaat 4.800 banen schrappen. Die reorganisatie volgt op teleurstellende cijfers van de autofabrikant. Daarom snijdt het bedrijf ook in het dividend. De slechte prestaties van Nissan hebben vooralsnog geen gevolgen voor de dealerorganisatie in Nederland, ondanks dat er in het eerste kwartaal in heel Europa slechts 117.083 auto’s verkocht werden, oftewel 27,0 % minder dan in dezelfde periode van 2018. Nissan had vorig jaar maart nog een marktaandeel van 4,3 %, maar daar is nog slechts 2,8 % van over. Nissan denkt zich de komende maanden te kunnen herstellen omdat er gestaag meer modellen beschikbaar komen met nieuwe WLTP motoren. Nissan meldde eerder deze week dat de winst over het op 31 maart afgelopen boekjaar met 57 % is gedaald naar omgerekend €2,59 miljard. Voor het nu lopende boekjaar vreest de autofabrikant dat er nog eens de helft minder aan de strijkstok blijft hangen. Dat zou dan het slechtste resultaat zijn sinds de financiële crisis. De operationele marge bedroeg in het fiscale jaar 2018 / 2019 nog 2,8 &, maar daar blijft naar verwachting minder dan 2 % van over. De magere resultaten leiden er ook toe dat aandeelhouder Renault zeker een half miljard euro minder aan dividend zal ontvangen. Dat kan deze alliantiepartner in de rode cijfers duwen. CEO Hiroto Saikawa geeft toe dat Nissan “op de bodem zit”, maar wijt de problemen voor het grootste deel “aan de negatieve erfenis van onze oude leider” (lees: de gearresteerde Carlos Ghosn. Daardoor zou het huidige management zich onvoldoende kunnen concentreren op de verkoop van auto’s. “Dat zie je terug in de resultaten”. Autointernationaal.nl vindt dat een kul argument. Alsof Micra kopers nu massaal afhaken omdat Ghosn in het gevang zit. Feit is evenwel dat de affaire geleid heeft tot het (al dan niet gedwongen) vertrek van diverse managers. Het is de vraag of Saikawa de rust kan herstellen. Hoewel een autofabrikant met problemen à la Nissan enorm gebaat zou kunnen zijn bij een intensievere krachtenbundeling en nog meer synergievoordelen, vindt hij het niet het juiste moment om over een volledig fusie met Renault te praten. Dat illustreert de incompetentie van Saikawa. +++

+++ De gemiddelde REPARATIEKOSTEN binnen de garantietermijn zijn vorig jaar gestegen naar €527. Dat meldt verzekeraar Cargarantie. Het bedrijf baseert de conclusies op 767.000 verstreken garanties voor tweedehands auto’s en 241.000 voor nieuwe exemplaren. De cijfers werden verzameld bij 23.000 dealers uit 22 landen. De sterk stijgende kosten per reparatie zijn een gevolg van het steeds verder uitbreiden van de standaarduitrusting en optiemogelijkheden. Bij tweedehands auto’s veroorzaakt de motor de meeste kosten, namelijk 23,6 % van het totaal. Daarna komt de brandstofinstallatie inclusief turbocompressor (18,2 %). De transmissie staat op de derde plaats met 11,6 % van alle reparatiekosten. Bij nieuwe auto’s is het beeld iets anders. De motor is hier nipt de grootste kostenpost (21,3%), daarna volgt de brandstofinstallatie met 21,0 %. Op nummer 3 staat het elektrisch systeem, met 10,7 % van de reparatiekosten. Waar het gaat om de schadefrequentie ontlopen nieuwe en gebruikte auto’s elkaar niet veel. De brandstofinstallatie staat met 1 op de 5 reparaties bovenaan. De elektrische installatie volgt daarna, met ruim 17 % van het aantal reparaties. Op 3 staat bij nieuwe auto’s de comfortelektronica met 9,5 procent, direct gevolgd door de motor. Bij gebruikte auto’s is er net iets vaker een reparatie aan de motor (10,8 %) en volgt daarna de comfortelektronica. Het brandstofsysteem is de achilleshiel van nieuwe auto’s, zo constateerde Cargarantie al in 2017. Bij tweedehands auto’s komt het binnen de eerste 5.000 km in 30,1 % van de gevallen tot een defect. Voor nieuwe exemplaren is dat slechts 3,2 %. In het eerste jaar doet 80,9 % van de kopers van een gebruikte auto een beroep doet op de garantie. Voor kopers van een nieuw exemplaar is dit 46,7 %. +++

+++ TESLA heeft een automatische update uitgestuurd voor zijn elektrische auto’s, die het risico op brand moet tegengaan. De maatregel volgt op de spontane ontbranding van 2 geparkeerde personenwagens van het merk in Azië. De update past de systemen aan die te maken hebben met opladen en temperatuurmanagement. Ook zou de ingreep de levensduur van de accu ten goede komen. Eind april dook een filmpje op van een brandende geparkeerde Tesla in de Chinese miljoenenstad Sjanghai. Afgelopen week gebeurde iets soortgelijks in Hongkong. Tesla doet nog nader onderzoek naar de oorzaak van beide branden, maar het zou iets met de accu te maken hebben. Slechts een beperkt aantal batterijensets zou het probleem hebben. Tesla houdt vol dat elektrische auto’s 10 keer minder risico op brand hebben dan gewone personenwagens. Het bedrijf bevestigt verder dat zijn hoofd communicatie, Dave Arnold, na tweeënhalf jaar vertrekt. Hij blijft nog een maand in dienst om zijn opvolger in te werken in de belangrijke functie. Tesla heeft een hoog verloop bij topfuncties. +++

+++ TOYOTA heeft zijn nieuwe Supra te danken aan Volkswagen. De Japanners hebben de sportwagen weliswaar met BMW ontwikkeld, maar het duurde lang tot daar een akkoord over was. Met name Herbert Diess, het toenmalige hoofd van de ontwikkelingsafdeling van de Duitse autofabrikant, lag dwars. Hij zag niets in een nichemodel dat volgens hem onvoldoende winstpotentieel zou hebben. Maar Diess werd weggekocht door Volkswagen. Daardoor klaarde de lucht in München voor een gezamenlijk met Toyota te ontwikkelen sportwagen helemaal op. Klaus Frölich werd aangesteld als de nieuwe chef van de ontwikkelingsafdeling bij BMW en hij zag de samenwerking met de Japanners voor een gezamenlijke Z4 / Supra wél zitten. De rest van het verhaal is bekend. Bloemen van sportwagenfans kunnen worden afgeleverd bij de portier van het hoofdkantoor van Volkswagen. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat €1 miljard investeren in een eigen productie-infrastructuur voor batterijcellen. Dat moet gaan gebeuren in de fabriek in Salzgitter, Nedersaksen, waar al een proef draait. Het project past binnen de eerder aangekondigde grote Europese alliantie om voor de vitale basiscomponenten voor elektrische auto’s minder afhankelijk te worden van China en Zuid-Korea. Volkswagen wil batterij productiecapaciteit veilig stellen door in een eigen fabriek te investeren, zegt bestuursvoorzitter Hans Dieter Pötsch. De kosten (€1 miljard) wil het bedrijf financieren door Traton, de inmiddels verzelfstandigde fabrikant van vrachtwagens van MAN en Scania, zo mogelijk nog voor de zomer naar de beurs te brengen. Dat zal echter alleen gebeuren als de marktomstandigheden voldoende gunstig zijn. De beursgang en de fabrieksinvestering passen volgens CEO Herbert Diess bij de noodzakelijke, veelomvattende transformatie van de auto-industrie. Volkswagen wil daarbij een beslissende voorsprong op de concurrentie nemen. +++

+++ Gierende banden, brullende motoren, de geur van kokend asfalt, en dat allemaal in ZANDVOORT . De vlag kan uit: volgend jaar zal daar de Dutch GP van de Formule 1 gereden worden. Dat werd deze week aangekondigd, na maandenlange geruchten. Volgens Hans Hugenholtz junior is het circuit van Zandvoort een “uitdagende baan”. Hij heeft een bijzondere band met het circuit van Zandvoort. Naast dat zijn vader tot 1974 de eerste circuitdirecteur was, en er zelfs een bocht naar hem vernoemd is, racet hij zelf al 50 jaar op het circuit. Er is een forse investering nodig voor de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. Naar verluid gaat het om zo’n €30 tot €40 miljoen. Dat geld is er, dankzij inbreng van een aantal Nederlandse bedrijven, waaronder Pon, VolkerWessels, Jumbo, Talpa en Heineken. Dat je op Zandvoort moeilijk kan inhalen, erkent Jan Lammers, oud-coureur en sinds vandaag sportief directeur van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. “Maar dat betekent niets. Op Monaco kan je ook niet inhalen en dat is de meest populaire GP”. +++

Comments are closed.