Volvo slaat slag op markt voor elektrische auto

0

Volvo gaat de batterijen voor haar elektrische personenwagens assembleren in Gent. In de fabriek aldaar produceert het Zweedse automerk nu al de stekkerhybride versies van de XC40. Cijfers over de investering worden niet vrijgegeven.

In het najaar van 2020 moet in Gent ook een volledig elektrische uitvoering van de XC40 van de band rollen. Volvo wil dat tegen 2025 de helft van haar verkochte personenwagens (deels)elektrisch kan rijden. De fabriek in Gent zal een sleutelrol vervullen bij het realiseren van die ambitie. “Deze investering toont aan dat Volvo sterk gelooft in het potentieel van haar Belgische fabriek”, zegt Martina Buchhauser (foto), senior vice-president global procurement. “Met het aanpassen van de fabriek zorgen wij ervoor dat wij tegemoet kunnen komen aan de vraag die wereldwijd bij onze klanten leeft naar meer duurzame mobiliteit”.

Na Audi (in de Brusselse randgemeente Vorst) gaat nu ook Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren in België. Dat gebeurt in haar fabriek in Gent. De batterijassemblagelijn is momenteel in aanbouw en moet tegen het einde van dit jaar klaar zijn. Het nieuwe fabrieksgedeelte is 5.000 vierkante meter groot en grenst aan de eindassemblagelijn. De medewerkers die er aan de slag zullen gaan, zullen worden geselecteerd uit het bestaande personeelsbestand. Zij worden opgeleid om met hoge spanning batterijen te werken.

De eerste volledig elektrische Volvo die in de Gentse fabriek van de band zal rollen, is van het modeltype XC40. Momenteel worden aldaar al stekkerhybride versies van de compacte SUV gebouwd. Stefan Fesser, de directeur van de Gentse fabriek, spreekt van “schitterend nieuws”. Hij vult aan: “Dit toont het vertrouwen in de capaciteiten van onze productielocatie om een sleutelrol te gaan spelen in de elektrificatiestrategie van Volvo”. De Gentse fabriek is met bijna 6.500 medewerkers de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen. In de faciliteit bouwt Volvo de modellen V40, XC40 en V60. Vorig jaar liepen er 200.396 personenwagens van de band.

Volvo legt de lat hoog voor de elektrificatie van zijn personenwagenaanbod. Binnen 6 jaar wil de Zweedse autofabrikant dat de helft van de verkochte exemplaren (deels)elektrisch is. Op basis van de huidige groeivoorspellingen betekent dit concreet dat Volvo tegen 2025 circa 500.000 personenwagens met stekkeraansluiting en een elektromotor wil verkopen. In 2021 wil het automerk 5 nieuwe, volledig elektrische personenwagens gereed hebben. In 2017 kondigde Volvo al aan dat vanaf dit jaar alle nieuwe Volvo modellen leverbaar dienen te zijn met een elektromotor. Vooralsnog gaat het hier voornamelijk om stekkerhybride uitvoeringen.

Eigenaar van het automerk is het Chinese Geely, dat in eigen land geconfronteerd wordt met een sterke noodzaak tot elektrificatie van het gamma. Wereldwijd steken autofabrikanten de komende jaren honderden miljarden dollars in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Bij Volvo gaat het om 5 procent van de totale omzet, wat neerkomt op ruim 1 miljard dollar per jaar.

Om de elektrificatie ambitie waar te maken, heeft Volvo een 10 jaar durende lange termijn overeenkomsten gesloten met de Aziatische batterijproducenten CATL en LG Chem voor de levering van lithium/ion accu’s voor de volgende generatie modellen van Volvo en dochtermerk Polestar. De XC40 wordt gebouwd op het Compact Modular Architecture platform, welk onderstel ook de basis is voor de ‘2’ van Polestar. De aangekondigde ‘3’ van het dochtermerk zal op het komende platform van Volvo worden gebaseerd, SPA2 genaamd. Dit onderstel debuteert in 2021 onder de nieuwe XC90. De overeenkomsten met LG Chem en CATL zijn specifiek bedoeld voor de levering van accu’s voor modellen die gebouwd gaan worden op de SPA2 en CMA platforms.

“Wij hebben 2 leveranciers nodig want de volumes zijn enorm”, aldus topman Håkan Samuelsson (foto onder). Volgens hem is de batterijcapaciteit die Volvo heeft besteld “ongeveer” qua hoeveelheid gelijk aan wat vorig jaar wereldwijd werd geleverd. Financiële details over de deal werden niet gemeld. Kenners spreken van een overeenkomst van “meerdere miljarden”. Volvo stelt dat de overeenkomsten met 2 verschillende leveranciers betekent dat er sprake is van aanvoerflexibiliteit. Dat is een les die de autofabrikant geleerd heeft van de problemen bij branchegenoot Audi, die voor wat betreft de levering van accu’s voor de e-Tron te veel afhankelijk is van één producent.

Comments are closed.