Bijna een baby Macan: Kia XCeed

0

Kia heeft de eerste foto van de XCeed gepresenteerd. De nieuwe cross-over op basis van de Ceed wordt later deze maand officieel onthuld.

Kia heeft met de Stonic, de Soul, de Niro, de Sportage en de Sorento al 5 modellen in huis waarmee zij het cross-over annex SUV segment bedient. De XCeed is nummer 6 en richt zich op een nieuwe consumentengroep: diegenen die twijfelen tussen een hatchback en een cross-over annex SUV. Dat de XCeed het beste van 2 werelden zou kunnen combineren, heeft hij niet in de laatste plaats te danken aan zijn lage bouw met coupéachtig daklijn. Verder zorgt de hogere zitpositie (een rechtstreeks gevolg van de extra grondspeling) voor een beter zicht op de weg in vergelijking met een conventionele hatchback.

Volgens Kia staat het dynamisch ogende ontwerp, waarin men als er door de oogharen wordt gekeken een ‘baby Porsche Macan’ zou kunnen zien, een praktisch en ruim interieur niet in de weg. De fabrikant belooft dat de XCeed even veel ruimte voor passagiers en bagage biedt als een echte SUV in het C segment. Tegelijkertijd moet hij in vergelijking met zo’n traditioneel model (bijvoorbeeld de Sportage van Kia zelf) sportiever en dynamischer rijden. De Zuid Koreaanse autofabrikant spreekt van “een expressief alternatief voor een traditionele SUV”. De nieuwe XCeed is volgens Kia een veelzijdige “urban cross-over” met een coupédesign. Je mag het model natuurlijk ook gewoon een hoge Ceed met kunststof wielkast beschermers noemen.

Het idee van een ‘SUV Coupé’ is niet nieuw. De Ssangyong Actyon was er 14 jaar geleden al vroeg bij. Te vroeg want de wereld was toen nog niet klaar voor zo’n aparte vormgeving. Vandaag de dag is de coupéachtige SUV gemeengoed geworden. De premium autofabrikanten hebben dergelijke modellen al in hun gamma en nu gaan de spelers in het volumesegment met dit carrosserieconcept aan de slag. Mitsubishi ging Kia al voor met de Eclipse Cross en Renault heeft voor zogeheten opkomende economieën de Arkana ontwikkeld. Skoda biedt in China een coupéversie van de Kodiaq aan.

Kia gaat zich nu bij deze merken voegen met de XCeed. Het Europese designcentrum in Frankfurt was verantwoordelijk voor het ontwerp. De urban cross-over is daar ontworpen onder leiding van Gregory Guillaume, vice-president of Design bij Kia Motors Europe. De XCeed heeft een duidelijk sportiever koetswerk dan de overige carrosserievarianten uit het modelgamma. De neuspartij toont enige overeenkomsten met de reguliere versies, maar voor de rest is er sprake van grote wijzigingen. Met name bij de achterkant van de Koreaan: de daklijn loopt sterker naar achteren af dan bij de hatchback en de XCeed heeft nieuwe achterlichten aangemeten gekregen.

Topuitvoering wordt in ieder geval de GT versie met 204 pk sterke 1.6 T-GDI motor. Daarmee moet de XCeed in 7,7 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Dat is maar 1 tel langzamer dan de Porsche Macan … In het dagelijks leven zal de nieuwe Kia overigens vooral gaan concurreren met de Ford Focus Active en de Mercedes-Benz GLA. Net als deze Duitsers heeft de Kia XCeed rondom zwarte, kunststof stootranden. In combinatie met een fractie meer bodemvrijheid dan een conventionele hatchback, weet hij vast raad met zandpaden. De zitpositie is zoals gezegd wat hoger en daar houdt de beoogde SUV doelgroep wel van.

Kia geeft nu pas 1 foto van de XCeed vrij. Meer beeldmateriaal krijgen wij op 26 juni te zien. Dan maakt het merk ook alle informatie bekend over de nieuwste telg van de Ceed familie die naast de eerder genoemde Hatchback ook bestaat uit de Ceed Sportswagon en de ProCeed.

 

Reageren is niet mogelijk.