Exclusief: Bentley Continental GT Convertible Number 1 Edition by Mulliner

0

De Bentley Continental GT Convertible kan nu (tijdelijk) ook besteld worden in deze historisch verantwoorde Number 1 Edition by Mulliner uitvoering. Het betreft een actiemodel om de 100ste verjaardag te vieren.

Bentley staat stil bij haar 100ste geboortedag met een aantal speciale edities. Eerder kregen wij al de Mulsanne W.O. Edition en de Continental GT Number 9 Edition voorgeschoteld. Nu is het de beurt aan deze Number 1 Edition Mulliner op basis van de Continental GT Convertible. Deze door de Mulliner afdeling aangeklede variant knipoogt naar de eerste Bentley Blower uit 1929. Dat was een beul van het zuiverste water die in 1929 op het circuit van Brooklands bij Londen voor het eerst aantrad in een lange duur race over 500 mijl. Met Bentley Boy Tim Birkin achter het stuur reed de auto gemiddeld ruim 219 km/u. Dit sensationeel ronderecord hield 2 jaar stand en betekende de definitieve doorbraak van Bentley als sportief merk. Een dergelijke historische verwijzing doet immers wonderen voor de inruilwaarde.

Crewe beperkt de oplage van de Continental GT Convertible Number 1 Edition by Mulliner tot 100 exemplaren. Bentley laat de klant daarbij kiezen uit 2 lakkleuren: het onvermijdelijke Beluga Black en het wat gewaagdere Dragon Red II. De 22 inch velgen hebben een Cricket Ball of Gloss Black finish. Het canvasdak is uitgevoerd in Claret of Beluga.

De (adem in) Bentley Continental GT Convertible Number 1 Edition by Mulliner (adem uit) heeft 19 seconden nodig om zijn bovenstukje af te werpen. Dat gaat vanzelfsprekend volautomatisch en desgewenst al rijdend tot een snelheid van 50 km/u. De met een 18-karaats goudvergulde badge getooide grille draagt het nummer 1; uitgevoerd in wit. Verder zijn het zogeheten het Centenary Pack, de Bentley Black Line Specification en de Carbon Body Kit standaard.

Open het portier van de Continental GT Convertible Number 1 Edition by Mulliner en je kijkt op speciale instaplijsten. Net zoals de carrosserie van de Bentley kleurt ook het weelderige interieur rood en zwart. Centraal in het roterende paneel voor het infomediasysteem in de middenconsole vind je een minuscule wielmoer, vormgegeven zoals de exemplaren op de Blower en gegoten uit de zuiger van de Number 1 racewagen (die tijdens de restauratie was vervangen door een nieuw exemplaar). Kijk, dat zijn de details die een auto maken of kraken.


Voor de aandrijving van alle 4 de wielen zorgt de bekende W12 motor van 6,0 liter inhoud en voorzien van 2 turbo’s. Het blok is gekoppeld aan een 8-traps automaat en is goed voor 635 pk en 900 Nm. Dat volstaat om de 2,4 ton zware Continental GTC Number 1 Edition by Mulliner in 3,8 seconden naar 100 km/u te stuwen en hem een topsnelheid van 333 km/u te bezorgen.

De Bentley Blower No. 1 racewagen werd in 2012 nog verkocht werd voor 5,6 miljoen euro en is daarmee de duurste Britse auto ter wereld is. Deze Continental GT Convertible Number 1 Edition by Mulliner wordt een stuk beter betaalbaar, al moet je niet rekenen op wisselgeld na 300 ruggen op het bureau van de Bentley dealer gelegd te hebben. De ‘standaardversie’ kost namelijk al 298.593 euro.

 

 

Reageren is niet mogelijk.