Prijs vergelijking Hyundai Tucson N Line & 1.6 CRDi 48V

0

De Tucson, het best verkochte model van Hyundai in Europa, kan nu ook in N Line uitvoering worden besteld en met een 48 Volt mild hybride aandrijflijn op basis van de 1.6 CRDi dieselmotor.

De Zuid Koreaanse SUV was reeds leverbaar als 2.0 CRDi 48V MHEV. Daar komt nu een 1,6 liter variant met een vermogen van 136 pk bij. Ook deze nieuwe milde hybride uitvoering moet een steentje bij gaan dragen aan de doelstelling van Hyundai om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van haar modellen te verminderen.

Daarnaast presenteert Hyundai de N Line uitvoering voor de Tucson. Die kenmerkt zich door een sportief aangekleed interieur en exterieur. Daarnaast beschikt de Tucson N Line over een aangepaste wielophanging en besturing. De prijzen beginnen bij 38.995 euro. Voor dit bedrag krijg je de handgeschakelde 1.6 CRDi MHEV versie. In combinatie met een 7DCT automaat met dubbele koppeling is het tarief 40.995 euro. Deze transmissie kan ook samen met de 1.6 T-GDI motor geleverd worden. De prijs is dan 41.995 euro. In alle gevallen is er sprake van voorwielaandrijving. Wil je persé ‘AWD’, dan ben je aangewezen op de Tucson Premium. Die kost als 1.6 T-GDI in combinatie met de 7DCT automaat 49.995 euro.

HyundaiDSHondaMini
Tucson3 CrossbackHR-VCountryman
N Line 1.6 T-GDI 7DCTPerformance Line PT155 EAT8Sport 1.5 Turbo CVTCooper S
41.995 uro41.490 euro39.695 euro42.490 euro

De Tucson N Line kan ook geleverd worden in combinatie met de nieuwe 1.6 CRDi 48V MHEV aandrijflijn. Ook dan is de Tucson steevast voorwiel aangedreven, maar er kan wel gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of de 7DCT automaat. In het eerste geval is het tarief 38.995 euro en met de tweede transmissie optie vraagt Hyundai er 40.995 euro voor.

Wegrijden in de Tucson 1.6 CRDi 48V MHEV kan het goedkoopst in de handgeschakelde, voorwiel aangedreven i-Drive uitvoering. Die kost 33.995 euro. Als Comfort is het tarief 37.995 euro. Dit uitrustingniveau kan ook worden gecombineerd met de 7DCT automaat. In dat geval dient er 39.995 euro betaald te worden. Er is ook een Premium versie. Die kost in handgeschakelde vorm 42.995 euro en met de 7DCT transmissie 44.995 euro.

HyundaiKiaNissanOpel
TucsonSportageQashqaiGrandland X
1.6 CRDi MHEV Comfort 1.6 CRDi MHEV Dynamic+ dCi 150 Acenta1.5 CDTI Edition
37.995 euro38.895 euro37.490 euro37.149 euro
HyundaiPeugeotSeatKia
Tucson3008AtecaSportage
1.6 CRDi MHEV Premium 1.5 BlueHDi GT-line2.0 TDI FR1.6 CRDi MHEV GT-Line
42.995 euro42.760 euro41.760 euro41.895 euro

De Tucson N Line is gebaseerd op de Comfort uitvoering en heeft als extra’s: 19 inch lichtmetalen velgen met 245/45 R19 banden, Around View Monitor (360 graden camera), Blindspot Collision Warning (BCW), een pedalenset met aluminiumlook, 17 inch
remschijven vóór, suède/lederlook stoelbekleding met rode stiksels en een N logo, een lederlook versnellingspook met N logo en een zwarte hemelbekleding. Verder is deze uitvoering voorzien van de verfijnde MDPS (Motor Driven Power Steering) en aanpassingen aan de wielophanging voor een sportievere wegligging. De vering is aan de voorzijde 8 procent stijver en aan de achterzijde 5 procent. Wijzigingen aan de software voor de besturing zorgen voor een nog directer en meer lineair gevoel in het stuurwiel.

De N Line uitvoering van de Tucson is verder voorzien van nieuw vormgegeven bumpers en een donkere grille met een donker verchroomde omlijsting voor een krachtige eerste indruk. Verder onderstrepen de donkere lichtmetalen 19 inch wielen, idem buitenspiegelkappen en de glanzend zwarte achterspoiler volgens Hyundai het sportieve karakter van de Tucson N Line. De zwarte behuizing van de koplampen, de speciale LED dagrijverlichting en de donkergetinte raamlijsten in combinatie met de in carrosseriekleur gespoten deurgrepen accentueren de dynamische look. De N Line uitvoering is leverbaar in 9 carrosseriekleuren.

De milde hybride technologie van de Tucson 1.6 CRDi 48V MHEV zorgt voor een verlaging van het dieselverbruik tot 7 procent volgens de WLTP meetnorm. De bijbehorende lithium / ion polymeerbatterij heeft een capaciteit van 0,44 kWh. Verder omvat de techniek een Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) en een LDC omvormer (Low Voltage DC/DC of laagspanningsgelijkstroom/gelijkstroom). De batterij is onder de vloer van de bagageruimte ondergebracht. De MHSG is aan de verbrandingsmotor gemonteerd en via een riem met de krukas verbonden. Hij genereert tot 16 pk extra vermogen en 55 Nm extra trekkracht. Als de bestuurder remt of het gaspedaal loslaat, drijft de krukas van de verbrandingsmotor de MHSG aan, die dan als generator fungeert.

Behalve met het 48 volt systeem is de milde hybride uitvoering van de Tucson 1.6 CRDi ook voorzien van een conventionele 12 volt installatie. Die zijn via de LDC omvormer met elkaar verbonden. Daardoor is de energie die is opgeslagen in de 48 volt batterij ook beschikbaar om de stroomvoorziening van de 12 volt installatie te stabiliseren. Aanvullende voordelen van de milde hybride aandrijflijn in de Tucson zijn dat het systeem de 4 cilinder ondersteunt met extra koppel en dat de motor sneller en soepeler aanslaat in langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Dat is volgens Hyundai vooral in stadsverkeer prettig. Bij snelheden tot 30 km/u is de start/stopfunctie van de MHSG actief. Wanneer de bestuurder remt en de koppeling intrapt, schakelt het systeem de motor uit. De conventionele 12 volt startmotor komt alleen in actie als de motor voor het eerst gestart wordt en de motorolie nog koud is en er dus meer koppel nodig is. Tijdens het rijden ondersteunt de MHSG de verbrandingsmotor met (afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder en de laadstatus van de batterij) tot 16 pk extra vermogen voor tussenacceleraties. Bij een constante snelheid schakelt de MHSG zichzelf uit of regenereert elektriciteit voor de 48 voltbatterij; eveneens afhankelijk van de laadstatus.

Hyundai geeft voor de Tucson 1.6 CRDi 48V MHEV een CO2-emissie op van 113 à 114 gram indien er zelf geschakeld wordt. Met de 7DCT automaat gaat het om 115 gram. Deze waarden zijn gebaseerd op een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 respectievelijk 4,4 liter per 100 km.

Reageren is niet mogelijk.