Seat realiseert indrukwekkend groeicijfers

0

Seat heeft in mei wederom goede groeicijfers neergezet. Afgelopen maand kwam de afzet met 54.400 auto’s 10,5 procent hoger uit dan een jaar eerder.

Nederland spande daarbij de kroon met een verkooptoename van 35 procent naar 1.189 auto’s auto’s. Ook in Italië, Frankrijk, Duitsland en Denemarken kon Seat een groei met dubbele cijfers realiseren. In heel Europa was er sprake van een verkoopstijging van 14,5 procent. In totaal gingen er in mei 49.954 auto’s met het Seat logo over de toonbank. Over de eerste 5 maanden van dit jaar gemeten, staat de Spaanse dochter van Volkswagen nu op een recordafzet van 217.625 verkochte auto’s; een groei van 6,0 procent om vergelijking met dezelfde periode in 2018.

Bij de cijfers inbegrepen zijn de verkopen van Cupra, het nieuwe sportieve submerk van Seat dat in Nederland haar modellen vooralsnog door slechts 4 dealers laat verkopen. De 300 pk sterke Ateca is daarvan de bekendste. Cupra verkocht in de eerste 5 maanden wereldwijd 10.300 auto’s. Dat is driekwart meer dan vorig jaar. Wayne Griffiths, verkoopbaas van Seat en CEO van Cupra (foto), zegt daarover in een vraaggesprek met Automobiel Management: “Wij zijn heel blij met de groei in de dubbele cijfers en hopen die trend ook de komende maanden vast te houden. We boeken in elke belangrijke markt vooruitgang. Cupra overtreft onze verwachtingen en wordt daarmee meer prominent in landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Zwitserland”.

Toch wordt het brood door Seat niet verdiend met het Cupra gamma, maar met de eigen SUV modellen Arona, Ateca en Tarraco (zie foto). Van de laatste zijn in Nederland dit jaar tot nu toe 167 exemplaren op kenteken gezet. De Arona was goed voor 1.061 registraties en de Ateca trok 963 klanten. Op jaarbasis blijft de Ibiza in Nederland het populairste Seat model, maar in mei was de Ateca het meest in trek.

Reageren is niet mogelijk.