Snelle bruut: test BMW X4 M Competition

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de orderboeken geopend voor de M versie van de X3 en X4. Beide modellen zijn ook leverbaar in extra snelle Competition uitvoering. Autointernationaal.nl test deze BMW in X4 verpakking; de coupéachtige carrosserie past immers het best bij het sportieve karakter van de SUV (al spreekt men in München liever van een ‘Sports Activity Coupé’).

Wat voor auto is het?

De X4 M Competition combineert een 5-persoons interieur met een dalende daklijn (dit betekent minder hoofdruimte en een iets kleinere kofferbak, maar meer ‘stijl’) met de nagelnieuwe 3,0 liter 6 cilinder BMW M high performance turbomotor die goed is voor 510 pk. In vergelijking met de X3 M is er sprake van een iets grotere spoorbreedte, maar qua gewicht zijn beide BMW modellen identiek. De ‘gewone’ X4 M is goed voor 480 pk. In beide gevallen bedraagt het maximum koppel 600 Nm. De X4 M sprinten vanuit stilstand in 4,2 seconden naar 100 km/u. De Competition versie doen dat in slechts 4,1 seconden. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt 10,5 à 10,6 liter per 100 km, hetgeen een CO2 emissie van 239 gram/km betekent.

De nieuwe motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic automaat met Drivelogic. Via de innovatieve vierwielaandrijving M xDrive, die debuteerde in de jongste M5, wordt het vermogen naar het wegdek overgebracht. Het systeem levert het meeste vermogen aan de achterwielen. De X4 M biedt 2 rij modi. Het aandrijfsysteem met de centraal geregelde interactie van M xDrive en het actieve M sperdifferentieel op de achteras, verdeelt het motorvermogen, afhankelijk van de situatie, over de 4 wielen. Dat zorgt volgens BMW voor maximale tractie, wegligging en stabiliteit.

De modellen van BMW M GmbH hebben een grote naam opgebouwd met hun combinatie van dynamiek en precisie. Die combinatie wordt kracht bijgezet door verstevigingen van de carrosserie en verfijnde ondersteltechnologie, specifiek afgestemd op het grotere motorvermogen. Met 3 instellingen die met een druk op de M1/M2 knop zijn te selecteren, bieden de elektronisch aangestuurde schokdempers van de speciale M wielophanging zowel uitstekend rij comfort voor het dagelijkse verkeer als extreem direct wegcontact, met minimale beweging van de carrosserie.

De speciaal ontwikkelde bewegingskarakteristiek van de specifieke M wielophanging (bij de vooras met veerpoten met dubbele bevestigingspunten (‘double-joint spring strut front axle’) en 5-link wielophanging voor de achteras) biedt volgens BMW een grote nauwkeurigheid van de wielgeometrie en optimale richtingsstabiliteit. De ondersteltechniek is zo op elkaar afgestemd dat het weggedrag ook op de limiet optimaal beheersbaar is. Daarom monteert BMW M ook krachtige M Compound remmen en een M specifieke stuurinrichting inclusief M Servotronic met variabele overbrenging.

Net als de aansturing van de dempers en de M xDrive modi zijn ook de instellingen van de motor, transmissie en besturing eenvoudig met een druk op een knop te wijzigen. De Dynamic Stability Control (DSC) laat in de M Dynamic Mode enige mate van wielspin toe. De DSC kan overigens ook worden uitgeschakeld. De informatie die het standaard BMW Head-Up Display weergeeft, kan worden geselecteerd via het iDrive menu. De berijder van de X4 M kan 2 combinaties van al deze instellingen opslaan in het iDrive menu en die met de 2 knoppen op het stuurwiel selecteren zodra gewenst.

Specifieke M designdetails optimaliseren niet alleen de aërodynamica, maar ook de toevoer van koellucht in de X4 M. De Competition uitvoering is voorzien van méér exclusieve carrosserieaccenten. Waaronder de hoogglanszwarte afwerking van de omlijsting van de nierengrille, spiegelkappen, M kieuwen in de voorste zijschermen en achterspoiler. Tot de standaarduitrusting behoren 21 inch lichtmetalen M wielen in tweekleurig zwart en een M Sport uitlaatsysteem.

In het interieur zorgen de elektrisch verstelbare sportstoelen met lederen Vernasca bekleding, het specifieke M instrumenten paneel, het met leder beklede M sportstuur en de M transmissiekeuze hendel volgens BMW voor een sportief/luxueuze ambiance. De expressieve uitstraling wordt versterkt door M Sport stoelen met Merino lederen bekleding, instaplijsten en een typeaanduiding op de middenconsole. Opties voor de Competition versie zijn speciale, tweekleurige lederen interieurbekleding met inzetstukken van Alcantara. Standaard zijn adaptieve LED koplampen, een geluidsinstallatie, ConnectedDrive Services en het navigatiesysteem Professional.

Het optionele M Carbon exterieurpakket (naar verwachting leverbaar vanaf augustus 2019) bestaat uit designelementen in met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) voor de luchtinlaten en Air Blades aan de voorzijde, de achterste diffusor en de buitenspiegelkappen. Deze zaken voegen volgens BMW extra individualistische kenmerken toe. Ook de achterspoiler is van CFRP vervaardigd. De optielijst voor de X4 biedt nog meer mogelijkheden voor individualisering en bevat rij assistentiesystemen en digitale diensten van BMW Connected en BMW ConnectedDrive. De X4 M kost 138.415 euro. De Competition versie is 8.643 euro duurder.

De X3 M is leverbaar vanaf 135.995 euro. Die oogt dus meer als een conventionele SUV, maar is praktischer en ruimer. Ook is de X3 M leverbaar met een bagagenet in de kofferbak, een verstelbare hellinghoek van de achterbankleuning en zonneschermen voor de achterpassagiers.


Is het wat?

Het rijgedrag van de X4 M verschilt eigenlijk niet van de X3 M waarmee tijdens de kennismaking ook kon worden gereden. Dit betekent dat er bij beide BMW modellen genoten kan worden van een sterke, supersoepele 6 cilinder lijn motor, een goed configureerbaar vierwielaandrijving systeem en een indrukwekkend scherp, direct en goed met het gaspedaal beïnvloedbaar weggedrag. Maar de keerzijde van de medaille is dat er sprake is van veel bandenrumoer op slecht wegdek, een onrustige vering en per saldo minder dynamische veelzijdigheid dan bij andere snelle SUV modellen. Ook is het de vraag of de X4 M Competition wel net zo veel karakter heeft als bijvoorbeeld de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio of Jaguar F-Type SVR.

Het interieur van de X4 M Competition oogt aantrekkelijk, luxueus en is zeker niet onpraktisch, ondanks dat de X3 dus ruimer is. Volwassenen kunnen comfortabel achterin zitten mits zij niet langer zijn dan 1,80 meter. Lange ritten zijn uitstekend vol te houden dankzij sportstoelen die goede steun combineren met eenvoudig in/uitstap gemak. In dit opzicht heeft de BMW een streepje voor op de Porsche Macan en staat hij op gelijke hoogte met de Mercedes-AMG GLC Coupé. De X4 M Competition is voorzien van de nieuwste versie van het iDrive multimedia systeem van BMW en beschikt over digitale meters die beter afleesbaar zijn dan het instrumentarium van de jongste 3-serie. Het interieur kan visueel op smaak worden gebrachti met onder andere tweekleurige (oranje oo grijs) lederen bekleding die een hoogwaardige indruk maakt en ook niet zou misstaan in ‘echte’ M modellen zoals de M5.

De nieuwste generatie 6 cilinder motor reageer scherper dan een laser scalp en weet daarmee diverse concurrenten de indruk te geven dat zij lui zijn. Maar helaas voelt de X4 M Competition nooit aan als een snelle auto; op de openbare weg noch het circuit. Ook mist het vocale charisma van de AMG V8 motor of van de Alfa Romeo V6. Maar goed, qua reactiesnelheid valt er niks te klagen en ondanks het hoge vermogen is de 3,0 liter net zo soepel, gecultiveerd en lineair in zijn vermogenafgifte als elke andere turbokrachtbron. Ongeacht de versnelling of het toerental is de X4 M Competition uitstekend bij de les, maar tegen de limiet aan valt er minder te genieten, evenals wanneer je slechts een beetje voort tokkelt. De 8-traps automaat doet zijn werk ondertussen uitstekend en zijn conventionele opzet is allesbehalve inferieur aan het schakelgedrag van BMW M’s oude 7-traps transmissie met dubbele koppeling.

Via aanpassing van de modi voor besturing, adaptieve dempers en gaspedaalrespons kan de rij karakteristiek van de X4 M Competition worden beïnvloed, maar niet over zo’n breed spectrum noch zo effectief als bij sommige andere snelle SUV modellen. En zelfs met de dempers in Comfort modus is de vering stug. Maar goed, deze BMW koop je natuurlijk niet in de hoop een zwevend tapijt voorgeschoteld te krijgen. Vanuit sportief perspectief is het daarom jammer dat de besturing de ultieme finesse mist. In de sportstand wordt de installatie vooral zwaarder, zonder wezenlijk iets anders toe te voegen. Bij SUV modellen van de concurrentie werkt de besturing vloeiender en is een meer intuïtieve bediening mogelijk.

Voor hard scheuren op smalle (berg)weggetjes is de X4 M Competition net een maatje te groot en mist hij ook de lichtvoetigheid van een hete hatchback (we hebben het hier over een auto die 1.970 kilo weegt). Maar als er meer speelruimte is, dan valt er prettig vloeiend met deze BMW te rijden terwijl de carrosserie dan mooi vlak en onder controle wordt gehouden. De grote hoeveelheid grip die de X4 M Competition biedt, vergroot ook het vertrouwen dat je in deze snelle Duitser kan hebben. Zelfs op het circuit helt de carrosserie amper over. Pas onder de meest extreme omstandigheden wordt het weggedrag minder beschaafd. Zolang je de X4 M Competition in zijn comfortzone houdt, is er evenwel niks aan de hand. Onder de limietgrens gedraagt deze BMW zich zoals elk modern M model dat hoort te doen: indrukwekkend precies, vol grip en met waardevolle feedback. De X4 M Competition is zondermeer in staat om jou snel van A naar B te vervoeren dankzij zijn hoge motorvermogen en robuuste weggedrag. Tijdens dergelijke ritten word jij als bestuurder dan prettig nauw bij het rijden betrokken.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De X4 M Competition is een effectieve en ongewoon snelle SUV. Die kwalificatie werd ook op de hiervoor geteste Range Rover Velar SVA Dynamic Edition geplakt, maar die is minder compromisloos. Ook de Jaguar F-Pace SVR is een betere allrounder. De Porsche Macan S levert niet echt prestaties op M divisieniveau, maar in het dagelijkse verkeer zal je niks te kort komen terwijl deze concurrent bij dagelijks gebruik prettiger in de omgang is. Bovendien bespaar je dan bijna 50.000 euro. Natuurlijk, geen van bovengenoemde rivalen zijn coupéachtige SUV modellen. Maar los van het feit dat dit praktische voordelen heeft, weet BMW de troef van extra 'stijl' bij deze X4 M niet goed uit te spelen. De Duitser is bruut en allesbehalve elegant. Het is een kwestie van smaak, maar Autointernationaal.nl vindt de M40i versie van de X4 optisch beter geslaagd en daardoor aantrekkelijker. Ben jij gewoon op zoek naar een snelle, opvallende SUV dan kan jij aan deze BMW veel plezier beleven. De vierwielaandrijving noch de hoge carrosserie doen afbreuk aan het 'echte M gevoel' en dat is beslist een compliment.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    4.2

Reageren is niet mogelijk.