Valt erg tegen: test Bentley Bentayga Hybrid

0

Waarom de korte test?

Het zijn andere tijden. Ook de rijken der aarde beseffen dat zij een milieusteentje bij moeten dragen. En anders gaat het bestuur van hun welvarende gemeente hen er wel aan herinneren, bijvoorbeeld door het instellen van lage emissiezones. Met name in Groot-Brittannië, de thuismarkt van Bentley, is dit echt een dingetje aan het worden.

Bentley had aanvankelijk voor Bentayga rijders die het brandstofverbruik van de V8 of W12 benzineversie te gortig vonden een dieselversie in het aanbod. Maar die oliegestookte versie is vanwege het omstreden karakter van zijn krachtbron alweer uit productie. Bentley gaat het nu over de elektrische boeg gooien. De hier geteste Bentayga Hybrid bijt daarbij de spits af. In 2023 moet er van elk Bentley model een PHEV versie te koop zijn. Op volledig elektrische aandrijving is het nog 2 jaar langer wachten. Dat komt doordat Bentley van mening is dat de huidige generatie accu’s niet aan haar hoge maatstaven voldoet.

Wat voor auto is het?

De hier geteste Bentayga Hybrid voldoet dus blijkbaar wel aan de (hoge) maatstaven van Bentley, maar is dat terecht? Wij hebben hier te maken met een model met de kleinste motorinhoud uit de geschiedenis van het merk. Het is 60 jaar geleden dat Bentley auto’s met 6 cilinder motor in haar gamma had. Want dat is dus de basiskrachtbron van deze Bentayga Hybrid: de 3,0 liter V6 unit van Audi, goed voor 340 pk. De assisterende elektromotor weet daar in totaal 462 pk van te maken. Het is lang geleden dat een Bentley zo weinig vermogen had, maar de sprinttijd naar 100 km/u is alleszins acceptabel: 5,2 seconden. En ook met de (begrensde) topsnelheid van 250 km/u valt natuurlijk goed te leven.

Uiterlijk is de stekker hybride versie van de Bentayga vrijwel niet van de V8 en W12 benzineversies te onderscheiden. De nieuwe, minder dan 99 gram CO2 uitstotende uitvoering, verraad zijn relatief milieuvriendelijke aard alleen door een badge op de flanken en door een speciale modus knop op het dashboard. Daarmee kan je kiezen uit de standen ‘EV’, ‘Hybrid’ en ‘Hold’. In de eerste modus doet de V6 motor niet mee. Je kan dan maximaal 25 kilometer elektrisch rijden. Dat is zeker voor premium begrippen teleurstellend weinig, maar het is in ieder geval iets.

Het is in ieder geval voldoende om stadscentra te doorkruisen waar auto’s die niet op stroom kunnen rijden niet welkom zijn (al is de vraag of het nou wel zo handig is om met dit SUV joekel te gaan shoppen). In ‘Hold’ wordt de accucapaciteit bewaard voor een later moment. Dat kan handig zijn als je eerst nog een stuk op de snelweg moet rijden voordat je in bovenomschreven stadshart arriveert. En in ‘Hybrid’ doktert de Bentley de samenwerking tussen de V6 en de elektromotor helemaal zelfstandig uit. Als je via het navigatiesysteem jouw bestemming hebt ingevoerd, zal hij de taakverdeling daarop afstemmen. Thuis opladen van de batterijen set duurt via een reguliere aansluiting 7,5 uur maar een Wallbox kan de tijd verkorten tot 2,5 uur.

Is het wat?

De eerste indruk die de Bentayga Hybrid bij het wegrijden maakt, is positief. De rust waarmee de Bentley dan aan het verkeer gaat deelnemen, is weldadig omdat de benzinemotor zich nog een keer kan omdraaien voordat hij aan de arbeid moet. Maar aan deze luxepret komt snel een eind als je het gaspedaal dieper intrapt, het tempo opvoert en/of als het gedaan is het de elektrische actieradius. Dan moet de V6 aan de bak en die houdt niet van toeren maken, waardoor je geconfronteerd wordt met een loopcultuur die absoluut niet past bij een auto met de status van een Bentley.

In andere opzichten is de stekker hybride versie een echte Bentayga en dat levert op zijn best een gemengd beeld op. Natuurlijk is er voldoende plek voor 4 personen (al zou er zeker een markt zijn voor een LWB lange wielbasis uitvoering) en is de uitrusting royaal, maar het infomediasysteem is evenals sommige bedieningsknoppen verouderd. Een kleine autoproducent als Aston Martin kan daarmee weg komen, maar voor het tot het machtige Volkswagen concern behorende Bentley ligt de lat hoger. En die weet deze Bentayga Hybrid dus niet te nemen (de modernere Continental GT overigens wel, waaruit je kan concluderen dat de SUV dringend aan een facelift toe is).

Ook niet ideaal zijn de 22 inch wielen van de testauto. Die staan weliswaar prachtig, maar ondermijnen het veercomfort. Oneffenheden in het wegdek worden veel te sterk doorgegeven aan de inzittenden en dat is eigenlijk onacceptabel voor zo’n dure auto. Jammer, want in andere opzichten is het comfort prima (zolang de V6 maar niet alles uit de kast moet halen om de 2.626 kilo zware Bentayga Hybrid te laten versnellen).

40%
40%
Awesome

Hoeveel sterren?

Het klinkt misschien gek voor een auto die in Nederland afgerond 2 ton gaat kosten, maar deze Bentayga Hybrid koop je met je hoofd en niet met je hart. Bijvoorbeeld omdat jij je zorgen maakt over de invoering van lage emissiezones, of omdat jij op jouw buren een groene indruk wil maken. Maar goed, dan kan je beter een Tesla Model X kopen. Of wachten tot 2025 als de eerste volledig elektrische Bentley leverbaar wordt. Maar het is natuurlijk nog beter om dan helemaal geen SUV te kopen.

Ik kan mij niet herinneren wanneer in voor het laatst in een Bentley reed die zo ver verwijderd is van de traditionele merkwaarden van het merk. Bentayga fans doen zichzelf een groot plezier om gewoon voor de V8 of W12 versie te gaan. Die is duurder, ook in het onderhoud, maar dan heb je wel 'the real thing'.

  • 4
  • User Ratings (8 Votes)
    0.5

Comments are closed.