Verkopen Jaguar Land Rover gaan nog steeds bergafwaarts

0

De afgelopen maand gerealiseerde afzetcijfers bevestigen het beeld dat het met Jaguar Land Rover nog steeds bergafwaarts gaat. Het Britse merkenduo verkocht in mei wereldwijd 42.370 auto’s. Dat is ruim 12 procent minder dan in dezelfde maand van 2018, toen er ook al sprake was van een afzetdaling.

Land Rover deed het in mei slechter dan het zustermerk met een verkoopkrimp van 13,5 procent naar 29.228 auto’s. Jaguar deed het weliswaar beter, maar moest met 13.142 registraties afgelopen maand 9,5 procent inleveren. Over de periode januari t/m mei liggen de verkopen bij het Britse merkenduo daarmee bijna 10 procent onder het niveau van dezelfde periode in 2018.

In Europa werd Jaguar afgelopen maand geconfronteerd met een verkoopdaling van 5,2 procent terwijl Land Rover 9,3 procent moest inleveren. Op jaarbasis staat de Britse automerken op respectievelijk 6,3 procent winst en 2,7 procent verlies. In Nederland wist Jaguar in mei duidelijk minder auto’s te verkopen. Alle modellen, op de I-Pace en de met acties ondersteunde XF waren minder in trek. Bij Land Rover zorgde alleen de Discovery voor een positieve noot.

Ondertussen blijft Jaguar Land Rover maatregelen nemen om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Het bedrijf heeft de 2.500 werknemers in haar fabriek in Castle Bromwich bij Birmingham gevraagd akkoord te gaan met een 4-daagse werkweek. De werktijd blijft 37 uur per week, maar door de productie 1 dag per week stil te leggen, hoopt Jaguar Land Rover de efficiëntie verder te verbeteren.

In Castle Bromwich wordt momenteel nog onder meer de Jaguar XJ gebouwd maar de productie van deze grote sedan stopt op 5 juli. De opvolger is pas eind 2020 klaar. Die zal op een nieuw modulair platform gebaseerd gaan worden (Modular Longitudinal Architecture genaamd; MLA) dat zustermerk Land Rover gaat gebruiken voor een volledig elektrische SUV.

Mogelijk wordt dat de nieuwe Range Rover. De introductie staat voor 2021 op de rol. Het MLA laat ook alle vormen van hybride aandrijving toe en kenmerkt zich door een laag gewicht. Op termijn zal deze bodemplaat alle bestaande onderstellen (momenteel worden 5 verschillende ontwerpen gebruikt) vervangen. Met de kostenbesparing en de schaalvoordelen wil Jaguar Land Rover haar winstgevendheid vergroten.

De opvolger van de XJ debuteert in volledig elektrische vorm, maar in een later stadium volgen er 6 cilinder benzine varianten met hybride ondersteuning. De volledig emissieloze versie krijgt een accupakket van 90,2 kWh. Daarmee is een actieradius van 470 km mogelijk. Jaguar wil met de electrische XJ zowel de Tesla Model S als de nog te introduceren Porsche Taycan en Audi e-Tron GT gaan beconcurreren. Deze sedans komen in 2020 op de markt.

Jaguar lanceerde eind 2018 al de I-Pace en nam daarmee een voorsprong op premium concurrenten als Audi (e-Tron) en Mercedes-Benz (EQ C). Maar zijn platform is niet modulair en zou daardoor niet geschikt zijn voor een grote sedan; in ieder geval niet voor hybride varianten. Bovendien vindt de productie van de I-Pace niet in eigen beheer plaats, maar bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. Deze elektrische cross-over houdt zijn eigen platform; overstap naar het MLA onderstel zou in de ogen van de Britten kapitaalvernietiging zijn.

De elektrische opvolger van de XJ zal in Solihull, centraal in Engeland gebouwd gaan worden. Daar zullen in de toekomst alle grote modellen op basis van het MLA platform het levenslicht gaan zien, waaronder de nieuwe Range Rover en daarna de volgende editie van de Range Rover Sport. Dit betekent dat er voor het fabriekspersoneel in Castle Bromwich straks structureel minder werk is.

Land Rover levert reeds stekker hybride varianten van de huidige Range Rover en Range Rover Sport; SUV modellen die gebaseerd zijn op het D7U platform. In ontwikkeling is een soortgelijke uitvoering van de nieuwe Range Rover Evoque. Die maakt gebruik van een gemoderniseerde versie van het D7A platform. De stekker hybride modellen op basis van het MLA onderstel krijgen een 13,1 kWh batterij waarmee een elektrische actieradius van 50 km mogelijk is.

De modulaire opzet van het MLA platform kan Jaguar Land Rover zoals gezegd veel geld besparen, maar compromissen zijn onvermijdelijk. Zo dient het motorgedeelte langer te zijn vanwege de installatie van een 6 cilinder lijn motor. Dit betekent een relatief kortere cabine dan bij de I-Pace. Ook zijn meer klassieke carrosserie proporties onvermijdelijk, maar dat hoeft voor opvolgers van de iconische Range Rover natuurlijk geen nadeel te zijn, nog voor een elektrische sedan.

Jaguar Land Rover belooft in haar Britse fabrieken te blijven investeren, maar dat moeten er wel bezuinigingen doorgevoerd kunnen worden: “Het is afhankelijk van de vraag of wij kunnen werken in een omgeving waarin wij en onze ketenpartners goed kunnen gedijen en of wij de operationele bezuinigingen uit ons transformatieplan kunnen realiseren”, aldus topman Ralf Speth.

In het op 31 maart jl. afgesloten boekjaar leed Jaguar Land Rover een recordverlies van 4,6 miljard dollar nadat gekelderde verkopen in China het bedrijven dwongen tot het doen van grote afschrijvingen. Speth belooft voor 2020 betere resultaten, maar waarschuwt dat er ook in het huidige kwartaal rode cijfers geschreven zullen worden.

Comments are closed.