Baby SUV van Jaguar krijgt BMW techniek

0

Er is een gure wind opgestoken in de autowereld. Dat komt omdat er tussen sommige landen ijzige relaties zijn ontstaan, waardoor handelen een stuk kostbaarder is geworden. Ook komt zoiets de koopstemming bij de internationale autoconsument niet ten goede. Dat drukt de verkopen en dus de omzet plus winst bij fabrikanten. Tegelijkertijd menen zij tegen de klippen op te moeten investeren in elektrificatie en techniek om auto’s zelfstandig te kunnen laten rijden. Of dat laatste zich ooit zal uitbetalen, is afwachten. En volledig emissieloos vervoer is tot nu toe een kostbare droom. Er hebben zich inmiddels weliswaar een paar verkoop hits aangediend, maar geld wordt daar niet mee verdiend. De verliezen bij Tesla zijn daar een voorbeeld van. En op de korte termijn moeten dan ook nog eens de huidige modellen met verbrandingsmotor emissietechnisch up-to-date worden gehouden.

Al die kosten zijn te massaal om in je eentje te dragen. Zelfs ’s werelds grootste autofabrikant, Volkswagen, acht het verstandiger om te gaan samenwerken (met Ford). Door de extra uitdagingen waar de branche nu voor staat, dreigen een aantal spelers tussen wal en schip te belanden. Jaguar Land Rover is daar één van. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Daar zijn de Britten zich zeer van bewust en dus werd er toenadering gezocht tot premium segmentgenoot BMW. Aanvankelijk alleen voor de ontwikkeling van elektrische aandrijftechniek, later kwam daar een motordeal bij en nu zijn er plannen om op basis van het FAAR platform van de Duitsers (een verbeterde versie van het UKL2 onderstel) een serie compacte SUV modellen te gaan ontwikkelen. Jaguar Land Rover had al langer de droom om haar gamma aan de onderkant uit te breiden, maar een geschikte basis ontbrak. BMW, die zelf de hiermee te genereren schaalvoordelen goed kan gebruiken, heeft die wel in de aanbieding.

In de wandelgangen zijn de namen van de compacte SUV modellen van Jaguar al gepasseerd: de A-Pace en de B-Pace. Zustermerk Land Rover gaat het BMW platform gebruiken voor een ‘baby Defender’ of ‘baby Discovery’ waarvoor mogelijk de typeaanduiding Freelander afgestoft gaat worden. Het idee is dat het FAAR onderstel ook gebruikt gaat worden voor de volgende generatie Jaguar E-Pace en Land Rover Discovery Sport plus Range Rover Evoque. Ook daarmee kunnen veel kosten worden bespaard. De Britten kunnen hun eigen centen dan gebruiken voor een nieuw platform voor de grotere modellen (genaamd MLA), waarmee het meeste geld wordt verdiend. Onder andere de nieuwe Jaguar XJ, diens nog te introduceren J-Pace SUV, de volgende generatie Range Rover en de zogeheten Road Rover (een volledig elektrische SUV) zullen op deze basis gebouwd gaan worden.

De nieuwe generatie compacte SUV modellen van Jaguar Land Rover zullen niet volledig elektrisch zijn. Met name op markten buiten Europa en China zal de vraag naar conventioneel aangedreven auto’s tot 2025 hoog blijven, zo is de verwachting. Daarom krijgen alle bovengenoemde modellen 4 cilinder motoren van BMW. De eigen Ingenium units die met veel tamtam werden gelanceerd door de Britten zullen het veld ruimen omdat zij qua loop cultuur en uitstoot slecht scoren. Omdat de volgende generatie Mini Countryman ook gebruik gaat maken van het FAAR platform, wordt dit dus een zustermodel van de compacte Jaguars en de Land Rover. Enerzijds was dit een paar jaar geleden nog onvoorstelbaar, maar anderzijds keren in zekere zin de ‘BL tijden’ terug. Al staat die afkorting niet meer voor ‘British Leyland’ maar voor ‘BMW Leyland’.

Het FAAR platform is niet alleen geschikt voor dwars geplaatste verbrandingsmotoren (al dan niet met ondersteuning van (stekker) hybride techniek), maar ook voor volledig elektrische aandrijving. BMW denkt, verdeeld over de modellen 1-serie, 2-serie, X1, X2, Urban X, Mini Clubman en Mini Countryman, in totaal 850.000 auto’s op deze basis per jaar te kunnen bouwen. Jaguar Land Rover denkt daar 250.000 eenheden aan toe te kunnen voegen. Onder de streep levert dit een aantal van 1,1 miljoen personenwagens op. Een doorgroei naar 1,5 exemplaren wordt niet uitgesloten. Dat is nog steeds een schijntje vergeleken bij de productieplannen van Volkswagen (en Ford) met het MEB platform, maar wel voldoende om de output van rivaal Mercedes-Benz in het compacte segment bij te kunnen houden. Omdat zowel BMW en Jaguar Land Rover fabrieken in Groot-Brittannië hebben, kunnen in dit land relatief eenvoudig kwantumkortingen bij toeleveranciers worden bedongen.

In Groot-Brittannië wordt nu al halsreikend uitgekeken naar de ‘baby Land Rover’. Die gaat dus wellicht Freelander heten, maar krijgt een door de nieuwe Defender geïnspireerd design. Het wordt een directe concurrent voor de Jeep Renegade en de nog te introduceren Ford Bronco (al wordt de laatste iets duurder). De SUV modellen van Jaguar hebben een sterker cross-over karakter, waarbij de B-Pace een coupéachtige daklijn krijgt.

Overigens kan Jaguar natuurlijk net zo goed de modelnamen C-Pace en D-Pace gaan gebruiken. In combinatie met (stekker) hybride techniek zal de gemiddelde CO2-uitstoot van het compacte gamma onder de 80 gram/km kunnen uitkomen. Dat is een belangrijk getal want vanaf 2025 de nieuwe emissienorm van de Europese Unie. Hoe meer auto’s Jaguar Land Rover met een lagere uitstoot weet te verkopen, des te groter de aantal Range Rovers etc. die ongestraft weggezet kunnen worden. Dus ook de strenge Europese Unie dwingt de fabrikanten in onze marktregio om samen te gaan werken. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn als daardoor een stevige vuist kan worden gemaakt richting met name de Aziatische concurrentie.

Reageren is niet mogelijk.