Dashboard Honda E heeft liefst 5 beeldschermen

0

Vroeger kon je elkaar bij het autokaartspel aftroeven met zaken als vermogen, topsnelheid en acceleratietijd. Honda heeft een nieuwe toevoeging bedacht: het aantal beeldschermen.

Hoewel de productieversie van de Honda E nog altijd niet is onthuld, komen wij wel steeds meer te weten over de charmante elektrische Japanse stadsauto. De fabrikant heeft namelijk meer informatie bekendgemaakt over het uitgebreide infomediasysteem van de emissievrije retro look hatchback. We wisten al dat een enorm paneel het dashboard van de Honda E domineert. De foto’s die je hier ziet, zijn van het prototype, maar de Japanners beloven dat de productieversie nauwelijks zal afwijken. Het dashboard herbergt liefst 5 beeldschermen.

Aan de uiteinden, in de schuine delen, zijn de displays voor de digitale buitenspiegels ondergebracht. De Honda E beschikt namelijk net als de Audi e-Tron over camera’s in plaats van buitenspiegels. Het beeld dat die registreren, wordt op beide buitenste schermen weergegeven. Dat is met name handig bij slecht weer, als bijvoorbeeld regendruppels het zicht op conventionele spiegels kunnen vertroebelen.

Recht voor de bestuurder bevindt zich een 8,8 inch groot informatiepaneel. Op dit volledig digitale instrumentarium wordt alle relevante rij informatie weergegeven.

De rest van het dashboard wordt ingenomen door een tweetal aanraakschermen van elk 12,3 inch. Deze displays vormen de kern van het infomediasysteem. Honda belooft dat de panelen snel intuïtief te bedienen zullen zijn. Net als bij een slimme telefoon kun je veegbewegingen maken, items slepen en toegang krijgen tot recent gebruikte functies. De beeldschermen zijn naar eigen smaak in te delen: je kunt zelf bepalen tot welke functies je vanaf het hoofdscherm toegang wil hebben en welke er op de achtergrond getoond worden. De bestuurder en bijrijder kunnen elk hun eigen display gebruiken. Daarbij is het mogelijk om verschillende applicaties en functies naar hartenlust van het ene naar het andere scherm te verplaatsen. Zo kan de passagier op het rechter scherm een navigatiebestemming invoeren en dit vervolgens naar het linker scherm dirigeren zodat de bestuurder het goed kan zien. De bijrijder kan ‘zijn’ display vervolgens weer benutten om bijvoorbeeld door muzieklijsten heen te bladeren. Android Auto en Apple Carplay zijn aanwezig voor een naadloze integratie van telefoonfuncties.


De E beschikt ook over een slimme spraakassistent, die zelf leert (Artificial Intelligence dus) en zo de gebruiker steeds sneller de gevraagde informatie kan geven. Je activeert de spraakbediening door “Okay Honda” te zeggen, gevolgd door een opdracht. Honda stelt dat de E uitzonderlijk goed in staat is om de context van hetgeen gezegd wordt te begrijpen en om relevante informatie uit conversaties te halen. Hij heeft dus aan een half woord genoeg. De spraakbediening laat zich aansturen op een manier die vergelijkbaar is met het MBUX systeem van Mercedes-Benz. Het verschil is dat je niet begint met te zeggen “hey” (gevolgd door de merknaam), maar “okay” om de assistent te activeren.

Het nieuwe infomediasysteem van Honda toont zijn vaardigheden niet alleen op de kamerbrede beeldschermen in de auto, maar is ook uit te breiden naar jouw telefoon. Basisfuncties, zoals het controleren van de laadstatus of het terugkoppelen van de parkeerlocatie, zijn vanzelfsprekend, maar men kan de auto ook op afstand vergrendelen en ontgrendelen, of navigatiebestemmingen versturen die je thuis al hebt opgezocht. Verder kan je de verwarming of de airconditioning uit/aan zetten. Gebruikers kunnen bovendien instellen dat zij een waarschuwing krijgen als de E buiten een bepaald gebied komt. Wel zo veilig.

De onthulling van de productieversie van de Honda E, die een actieradius van circa 200 kilometer heeft, vindt in september plaats. Het model combineert retro designelementen (ook in het interieur, zoals het hout op het dashboard) met vernuftige hightech. Dat maakt van het model een echte aandachttrekker. En een kandidaat voor de titel ‘Auto van het Jaar 2020’. In Nederland start de verkoop in het voorjaar van 2020.

Reageren is niet mogelijk.