De beste tot nu toe: test Maserati Levante Trofeo

0

Waarom de korte test?

Maserati heeft het gamma van de Levante uitgebreid met een tweetal V8 uitvoeringen: de GTS en de Trofeo. De SUV is nog maar 3 jaar oud, en hoewel het de meest gewilde modelreeks van het Italiaanse merk is, bevinden de verkopen zich in een vrije val. Werden er in 2018 in het eerste semester nog 19 exemplaren op kenteken gezet in Nederland, dit jaar bleef de teller steken bij 12 stuks. Ook op Europees niveau gaat het niet goed met Maserati want er waren in de periode januari t/m mei ruim 30 procent minder klanten. Aan de nieuwe V8 uitvoeringen van de Levante de taak om het merk uit het verkoopmoeras te trekken.

Wat voor auto is het?

De Levante GTS en Trofeo hebben beide dezelfde V8 motor onder de kap, maar het vermogen verschilt: de dubbel geblazen 3,8 liter, die gekoppeld is aan een 8-traps automaat, is goed voor 530 pk en 710 Nm in de GTS, en voor 580 pk (bij 6.250 toeren) en 730 Nm in de Trofeo. Daarmee is het de krachtigste auto uit de portfolio én uit de geschiedenis van Maserati. Vierwielaandrijving is vanzelfsprekend standaard. Die stuurt al het motor vermogen en koppel normaliter naar de achterwielen. De collega’s voor springen alleen bij als dat tractietechnisch wenselijk is.

De Levante Trofeo kan in 4,1 seconden naar 100 km/u sprinten en heeft een topsnelheid van 299 km/u. Maserati vraagt er 241.900 euro voor. Daarmee is de Levante Trofeo net iets duurder dan de Bentley Bentayga V8 en de Grand Cherokee Trailhawk van zustermerk Jeep. Prestatietechnisch zijn ook de goedkopere Audi SQ8 en Porsche Cayenne Turbo concurrenten. Die stoten bovendien minder CO2 uit dan de 319 gram van de Maserati Levante Trofeo.

De Levante Trofeo wordt geleverd met Maserati’s Integrated Vehicle Control System (IVC), een mechanisch limited slip differentieel én een nieuwe Corsa (Race) rij stand met Launch Control functie. Torque Vectoring moet het weggedrag van de SUV lichtvoetiger maken door indien nodig in bochten het binnenste achterwiel af te remmen. Volgens de importeur zorgt dit voor een indrukwekkende rij dynamiek, nog betere prestaties en een ware Maserati rij beleving (je vraagt je dan onwillekeurig af of de minder krachtige versies dit niet bieden). Ook de luchtvering en de elektronische Skyhook dempers zijn aangepast aan het hoge motorvermogen.

Uiterlijk onderscheidt de Levante Trofeo zich door een nieuwe aluminium motorkap met dubbele ventilatieopeningen (die zorgen voor een agressievere uitstraling), 21 inch gesmede aluminium velgen (22 inch is optioneel), een carbon voorsplitter, zwarte pianolak carbon elementen in de bumpers, lamellen in de grille, zijschorten, een diffusor, een subtiele achterklep spoiler en Trofeo emblemen; deze eigenschappen moeten het topmodel binnen de Levante range aan de buitenzijde direct herkenbaar maken.

Het interieur van de Levante is opgewaardeerd met hoogwaardiger leer, een premium geluidsinstallatie en een herontworpen transmissiehendel die aan bedieningsvriendelijkheid gewonnen zou hebben.

Is het wat?

Start de motor van de Levante Trofeo en zelfs in de normale modus word je dan getrakteerd op een aanzienlijke V8 roffel uit de uitlaat. Het 3,8 liter blok zal de rij ervaring blijven domineren, ongeacht of jij aan het cruisen bent op de snelweg of wanneer jij qua vermogen alles uit de kast haalt op bochtige 2-baans trajecten. De V8 motor biedt zó veel koppel dat de Maserati zich relaxt laat rijden, daarbij geholpen door de soepel en redelijk snel schakelende automaat.

Het geluidsniveau blijft laag, afgezien van op zijn tijd een grom uit de uitlaat als jij het gaspedaal diep intrapt. Iets minder indrukwekkend is het veercomfort. Doorgaans maakt de Levante Trofeo een stabiele indruk en is de vering vergevingsgezind, maar de luchtkamers hebben soms moeite met grote oneffenheden. Dat resulteert dan in diagonale carrosserie bewegingen. Desondanks slaagt deze SUV er in om luxe te combineren met comfort.

De Levante Trofeo is het meest in zijn element in Sport of Corsa modes, oftewel als jij de V8 motor vraagt om het onderste uit de kan te halen. Als jij dan ook de automaat in de handmatige modus zet, dan zal het 3,8 liter blok gretig en vrijwel ongelimiteerd toeren gaan maken totdat de begrenzer bij 7.000 krukasomwentelingen ingrijpt. Je wordt dan ondertussen getrakteerd op verslavend gebrul uit de uitlaat die in de meer agressieve een extra klep opent.

De prestaties zijn dan net zo indrukwekkend; in een fractie meer dan 4 seconden zit je op 100 km/u en op de teller kan je moeiteloos de 300 km/u aantikken. Het enthousiasme van de motor stimuleert om hard te rijden. Gelukkig kan het onderstel het prestatiepotentieel van de motor bijbenen. Hoewel de automaat heel klassiek van opzet is, schakelt hij snel en reageert hij alert op jouw commando’s via de flippers aan het stuur om een hogere versnelling op te zoeken. Alleen bij terugschakel opdrachten is er soms sprake van enige aarzeling.

Zelfs bij extreem gebruik van de remmen blijft de werking consistent en krachtig. De besturing weer zichzelf in de meer dynamische modi naar een nog hoger plan te tillen; zowel de Levante GTS als de Trofeo uitvoering beschikken over een aangepaste programmering van de installatie en haar bekrachtiging. De hoeveelheid tractie is excellent, zelfs op glas wegdek, en deze topversie van de SUV beloont bestuurders met nauwkeurige reacties op zijn commando’s.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Trofeo is met zijn V8 motor de beste Levante tot nu toe. In deze vorm komt de sportieve SUV het best tot zijn recht. Er is heus wel wat aan te merken op de bouwkwaliteit en uiteindelijk schenkt de Cayenne Turbo meer rij plezier, maar de Maserati heeft tassen vol karakter, is charmant en absoluut begerenswaardig. De prijs die de Italianen voor de Levante Trofeo vragen kan evenwel een sta in de weg zijn.

  • 7
  • User Ratings (5 Votes)
    8.7

Comments are closed.