Fiat kondigt elektrische 500 aan

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft de eerste productierobot voor de bouw van de nieuwe volledig elektrische Fiat 500 in de fabriek in Mirafiori geïnstalleerd. De productie moet in het tweede kwartaal van volgend jaar beginnen.

Met de nieuwe productielijn is een investering van bijna 700 miljoen euro gemoeid. Uiteindelijk moeten er in de Italiaanse fabriek jaarlijks 80.000 exemplaren van de nieuwe elektrische Fiat 500 van de band rollen.

as voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (op de foto rechts naast de Centoventi conceptstudie), kan de productiecapaciteit nog vergroot worden. De elektrische Fiat 500 wordt een nieuw model dat naast de huidige 500 met brandstofmotoren in de prijslijst zal komen. Hij zal worden gebaseerd op een compleet nieuw onderstel. Dit platform zal worden gebruikt voor een hele nieuwe generatie Fiat modellen. Eén daarvan is de nieuwe Panda. Die moet in 2021 klaar zijn en zal worden afgeleid van de Centoventi conceptstudie. De bestaande 500 zal ondertussen gewoon (in Polen) doorgebouwd blijven worden.

Rond de lente van volgend jaar zou de geheel nieuwe elektrische 500 het levenslicht gaan zien in de Italiaanse fabriek. Het showdebuut is gepland voor maart, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. Dat Fiat nu al aan vooraankondiging doet, komt doordat het een jubileummaand voor het automerk is. Daarom wil Fiat maar al te graag een brug slaan tussen verleden en toekomst. Behalve de verjaardag van de 500 en Fiat zelf, viert men ook nog eens dat 80 jaar geleden de Mirafiori fabriek werd geopend; de grootste kraamkamer van het Italiaanse merk ooit.

Fiat levert in de Verenigde Staten al sinds 2013 een elektrische 500, een model dat via parallelimport al geruime tijd in Nederland te krijgen is. FCA heeft de productie van dit model altijd bewust beperkt gehouden omdat er zwaar geld toegelegd moest worden op deze versie. De toenmalige (maar vorig jaar overleden) topman Sergio Marchionne baarde in 2014 opzien door autoconsumenten op te roepen de elektrische 500 niet aan te schaffen, aangezien FCA er flink verlies op leed. “Ik hoop dat jullie er geen kopen, want elke keer als ik er eentje verkoop, kost het mij dat 14.000 dollar”, zei hij op een bijeenkomst van de Brookings Institution. De nieuwe elektrische 500 (zie computertekening) wordt hopelijk wel winstgevend.

Comments are closed.