Land Rover Defender geeft op Goodwood specificaties prijs

0

Binnenkort vindt de onthulling van de nieuwe Land Rover Defender plaats; een debuut waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. Op het Goodwood Festival of Speed maakte hij in gecamoufleerde (prototype) vorm zijn opwachten en inmiddels zijn de eerste details bekend van de Britse terreinwagen.

Land Rover gaat de nieuwe Defender leveren in 3 carrosserielengtes en alle motor uitvoeringen beschikken over hybride techniek. Hij zal sowieso wat hoger in de markt gepositioneerd worden. De iconische terreinwagen zal straks te koop zijn in 3 koetswerk varianten: als 90 (4.323 mm lang), als 110 (4.758 mm) en als 130 (5100 mm). De laatste 2 hebben dezelfde wielbasis (3.022 mm), maar die van de 90 is wat korter (2.587 mm).

De 110 komt nog dit jaar, terwijl de korte 90 in maart 2020 beschikbaar moet zijn. De extra lange 130 verschijnt pas in de zomer van 2022. De kleinste Defender is 1.927 mm hoog. De 110 variant is met 1.915 mm iets lager. Net als elke andere carrosserievariant is hij ook op 1 millimeter na 2 meter breed. Bij de 130 komt de hoogte overeen met die van de 110; zijn extra carrosserie lengte is terug te vinden in een fors grotere overhang achter. De Defender is gebaseerd op het volledig aluminium MLB platform dat Land Rover ook gebruikt voor haar (andere) grotere modellen.

De nieuwe Defender zal door Land Rover in verschillende configuraties worden aangeboden met (afhankelijk van de gekozen lengte en het uitrustingniveau) 5, 6, 7 of zelfs 8 zitplaatsen. De laatste optie is alleen beschikbaar voor de 130 uitvoering (Land Rover duidt hem aan als “Premium Explorer”). De Defender 90 komt alleen beschikbaar met 5 of 6 zitplaatsen. Bij de 110 versie kan men kiezen uit 5, 6 of 7 zetels. De 90 wordt door Land Rover de “Halo Image Icon” genoemd. De doelgroep voor deze compacte variant bestaat volgens de fabrikant uit jonge en welvarende plezierzoekers. Land Rover zegt in de Defender 110 bestemd is voor de zogeheten “self employed adventurers”.

Qua luxe wordt de nieuwe Defender leverbaar in 5 verschillende smaken: standaard, S, SE, HSE, HSE en X. Daarnaast zijn er 4 optionele aankleedpakketten: Explorer, Adventure, Urban en Country. Het rustieke karakter van de terreinwagen krijgt daarmee desgewenst een premium randje, zoals ook blijkt uit de uitrustingmogelijkheden, zoals: LED koplampen, elektrisch bedienbare stoelen, een touch screen voor het multimedia systeem, een digitaal instrumentarium, 20 inch velgen. Met name de Defender 130 moet als ‘Premium Explorer’ met al deze toeters en bellen kunnen concurreren met avontuurlijke SUV modellen. Volgens Land Rover is deze topversie bedoeld voor families en zij die “lifestyle en reizen combineren”.

Land Rover gaat de nieuwe Defender aanbieden in verschillende motoruitvoeringen. Zo zijn er 3 dieselvarianten gepland: de D200 en de D240 (aangedreven door een 2,0 liter 4 cilinder met respectievelijk 200 en 240 pk) en de D300 (met een 300 pk sterke 6 cilinder lijn 3,0 liter unit). Daarnaast zijn er 2 benzineversies: de P300 en de P400. De eerste heeft een 2,0 liter 4 cilinder turbomotor van 300 pk en de tweede een eveneens drukgevoede 3,0 liter 6 cilinder lijn krachtbron van 400 pk. Tot slot is er de stekker hybride P400e die de 2,0 liter benzine 4 cilinder koppelt aan een elektromotor, hetgeen goed is voor een systeemvermogen van 404 pk en maximaal 645 Nm aan koppel. Deze variant kan de sprint naar 100 km/u in 5,9 seconden af leggen. Zo rap was een Defender niet eerder, al geldt dat ook voor nagenoeg elk andere variant van deze nieuwe generatie. De Defender 130 zal alleen als P400, P400e en D300 besteld kunnen worden. Bij alle motoruitvoeringen wordt het schakelwerk verzorgd door een 8-traps automaat.

 

Reageren is niet mogelijk.